The aim of this research is to determine the effects of problem based learning on students’ success, attitudes towards course, metacognitive awareness and motivation level in the Primary Education Science and Technology course. The research was carried out on two different groups of the sixth grade students of İDV Bilkent Private Primary School in Ankara. In the research, to which pre and post-test with control group design were applied, achievement test, attitude scale, metacognitive awareness scale and motivation scale were used as data collection tools. Both the experimental and the control group were found to be equivalent in terms of first semester school reports, achievement, attitudes, metacognitive awareness and motivation levels prior to the treatment. The problem based learning approach was used in the experimental group yet no intervention was made to the control group. The results obtained at the end of the research indicated that there was a significant difference between the experimental group which was exposed to problem based learning and control group which wasn’t in terms of success, attitudes, metacognitive awareness and motivation means in favour of the experimental group.
problem based learning achievement attitude metacognitive awareness motivation
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersinde probleme dayalıöğrenme yaklaşımının öğrencilerin başarısına, derse ilişkin tutumlarına, bilişötesi farkındalık ve güdü düzeyleri üzerineetkisini belirlemektir. Araştırma, Ankara İDV Özel İ.Ö.O altıncı sınıf öğrencilerinden iki grup üzerinde yürütülmüştür.Kontrol gruplu ön test-son test desenin kullanıldığı araştırmada, veri toplama araçları olarak başarı testi, tutum ölçeği,bilişötesi farkındalık ve güdü ölçeği kullanılmıştır. Deney ve kontrol grupları birinci dönem karne notları ve uygulama öncesibaşarı, tutum, bilişötesi farkındalık ve güdü düzeyleri açısından denk bulunmuştur. Deney grubunda probleme dayalıöğrenme yaklaşımı uygulanmış, kontrol grubuna ise bir müdahalede bulunulmamıştır. Araştırma sonunda probleme dayalıöğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubu ile uygulanmadığı kontrol grubu arasında başarı, tutum, bilişötesi farkındalıkve güdü ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur
probleme dayalı öğrenme başarı tutum bilişötesi farkındalık güdü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 38 Sayı: 38 |