BibTex RIS Kaynak Göster

Ankara Fen Lisesi Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Benlik Tasarımları

Yıl 2010, Cilt: 38 Sayı: 38, 225 - 235, 01.06.2010

Öz

Bu araştırmanın amacı fen lisesi öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarını ve akademik benliktasarımlarını a) cinsiyet, b) sınıf düzeyi, c) başarı durumu ve d) öğrenim görmeyi planladığı fakülte bazında incelemektir. Buaraştırma Ankara Fen Lisesi öğrencileri üzerinde yürütülmüş ve toplam 322 öğrenciye ulaşılmıştır. Veri toplamak amacıyla32 maddelik bir biyoloji dersine yönelik tutum ölçeği ve sekiz maddelik bir akademik benlik tasarımı ölçeği ile kişiselbilgiler formu kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak kullanılan biyoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin alfa güvenirliği0.98 akademik benlik tasarımı ölçeğinin alfa güvenirliği ise 0.81 olarak bulunmuştur. Verilerin analizinde ikili gruplarınkarşılaştırılmasında t testi, ikiden fazla karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi ve Scheffe testi kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, fen lisesi öğrencilerin biyoloji dersine yönelik tutumları ile akademik benliktasarımları bakımından kız öğrenciler lehine fark bulunmuştur. Yine, öğrencinin sınıf düzeyi, başarı düzeyi ve öğrenimgörmeyi planladığı fakülte bazında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Adesoji, F.A. (2008). Managing Students’Attitude towards Science through Problem Solving Instructional Strategy. Anthropologist. 10(1), 21.
  • Akyol, C. & Dikici, A. (2009). Şiirle öğretim tekniğinin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Elemantary Education Online, 8 (1), 48-56.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul beşinci sınıftan lise ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tutumda görülen değişmeler ve öğrenci seçme sınavındaki başarı ile ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Demirci, C. (2003). Fen Bilgisi Öğretiminde Etkin Öğrenme Yaklaşımının Erişi, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi. H.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış doktara tezi.
  • Doğan, S.,Kırvak,E., Baran,Ş. (2004). Lise Öğrencilerinin Biyoloji Derslerinde Edindikleri Bilgileri Günlük Hayatla İlişkilendime Düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 6 (1) 57-63.
  • Ekici, G., (2002). Biyoloji Öğretmenlerinin Laboratuvar Dersine Yönelik Tutum Ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 62-66.
  • Jones, M. G., Howe, A. & Rua, M. J (2000). Gender Differences in Students’ experiences, interests, and attitudes towards science and scientist. Science Education, 84(2), 180-192.
  • Keeves, J. & Kotte, D. (1992). Disparities between the sexes in science education. 1970-1984. In J. Keewes (Ed), The IEA study of science III. New York: Pergomon, pp: 141-164.
  • Koç, M., Yavuzer, Y., Demir, Z. ve Çalışkan, M., (2001). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Parlak, N. (2007). 2000-2006 Yılları Arasında Öğrenci Seçme Sınavuı’nda Çıkan Biyoloji Sorunlarının Konulara Göre Dağılımı ve Orta öğretimden Yüksek öğretime Geçişte Biyoloji Özelinde Yaşanan Sorunlar. Gazi Üniversitesi: Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Petty, R.E& Cacioppo, J.,T., (1996). Attidudes and Persuasion: Classic and Contemporary Approaches. Colorado: Westview Press.
  • Prokop, P., Tuncer, G., Chuda, J., (2007). Slovakian Students’ Attitudes toward Biology. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 3(4), 287-295.
  • Prokop, P., Prokop, M & Tunnicliffe, S.D. (2007). Is Biology Boring? Student Attitudes Towards Biology. Educational Research. 42, (1), 36-39.
  • Saracaloğlu, A.S., Varol, R., (2007). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Yabancı Dile Yönelik Tutumları ve Akademik Benlik Tasarımları İle Yabancı Dil Başarıları Arasındaki İlişki, Egitimde Kuram ve Uygulama, 3 (1), 39- 59.
  • Senemoğlu, N., (1989). Öğrenci Giriş Nitelikleri ve Öğretme-Öğrenme Süreci Özelliklerini Matematik Derslerindeki Öğrenme Düzeyini Yordama Gücü. Yayınlanmamış Araştırma Raporu. Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Sucuoğlu, H. (2003). İşbirlikli öğrenmenin öğrencilerin yükleme, edim ve strateji kullanımı üzerindeki etkileri ve işbirlikli öğrenme gruplarındaki etkileşim örüntüleri. İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayınlanmamış Doktara Tezi).
  • Telli, S,, Rakici, N. ve Çakiroğlu, J. (2003). Learning Enviroment and Students’ Attitudes Towards Biology. 21.7.2009 tarihinde http://www1.phys.uu.nl/esera/programme/pdf adresinden alınmıştır.
  • Yanpar, T. (2005). Sosyal bilgiler dersinde oluşturmacı yaklaşımda öğrencilerin etkinlik dosyalarını yordayan değişkenler. Kastamonu Eğitim Dergisi. 13, (2). 513-526.
  • Yenice, N., Balim, A. G. ve Aydin, G. (2008). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuar dersine yönelik tutumları ve teknolojik yenilikleri izleme eğilimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 16, (2), 469-484.
Yıl 2010, Cilt: 38 Sayı: 38, 225 - 235, 01.06.2010

Öz

Kaynakça

  • Adesoji, F.A. (2008). Managing Students’Attitude towards Science through Problem Solving Instructional Strategy. Anthropologist. 10(1), 21.
  • Akyol, C. & Dikici, A. (2009). Şiirle öğretim tekniğinin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Elemantary Education Online, 8 (1), 48-56.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul beşinci sınıftan lise ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tutumda görülen değişmeler ve öğrenci seçme sınavındaki başarı ile ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Demirci, C. (2003). Fen Bilgisi Öğretiminde Etkin Öğrenme Yaklaşımının Erişi, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi. H.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış doktara tezi.
  • Doğan, S.,Kırvak,E., Baran,Ş. (2004). Lise Öğrencilerinin Biyoloji Derslerinde Edindikleri Bilgileri Günlük Hayatla İlişkilendime Düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 6 (1) 57-63.
  • Ekici, G., (2002). Biyoloji Öğretmenlerinin Laboratuvar Dersine Yönelik Tutum Ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 62-66.
  • Jones, M. G., Howe, A. & Rua, M. J (2000). Gender Differences in Students’ experiences, interests, and attitudes towards science and scientist. Science Education, 84(2), 180-192.
  • Keeves, J. & Kotte, D. (1992). Disparities between the sexes in science education. 1970-1984. In J. Keewes (Ed), The IEA study of science III. New York: Pergomon, pp: 141-164.
  • Koç, M., Yavuzer, Y., Demir, Z. ve Çalışkan, M., (2001). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Parlak, N. (2007). 2000-2006 Yılları Arasında Öğrenci Seçme Sınavuı’nda Çıkan Biyoloji Sorunlarının Konulara Göre Dağılımı ve Orta öğretimden Yüksek öğretime Geçişte Biyoloji Özelinde Yaşanan Sorunlar. Gazi Üniversitesi: Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Petty, R.E& Cacioppo, J.,T., (1996). Attidudes and Persuasion: Classic and Contemporary Approaches. Colorado: Westview Press.
  • Prokop, P., Tuncer, G., Chuda, J., (2007). Slovakian Students’ Attitudes toward Biology. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 3(4), 287-295.
  • Prokop, P., Prokop, M & Tunnicliffe, S.D. (2007). Is Biology Boring? Student Attitudes Towards Biology. Educational Research. 42, (1), 36-39.
  • Saracaloğlu, A.S., Varol, R., (2007). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Yabancı Dile Yönelik Tutumları ve Akademik Benlik Tasarımları İle Yabancı Dil Başarıları Arasındaki İlişki, Egitimde Kuram ve Uygulama, 3 (1), 39- 59.
  • Senemoğlu, N., (1989). Öğrenci Giriş Nitelikleri ve Öğretme-Öğrenme Süreci Özelliklerini Matematik Derslerindeki Öğrenme Düzeyini Yordama Gücü. Yayınlanmamış Araştırma Raporu. Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Sucuoğlu, H. (2003). İşbirlikli öğrenmenin öğrencilerin yükleme, edim ve strateji kullanımı üzerindeki etkileri ve işbirlikli öğrenme gruplarındaki etkileşim örüntüleri. İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayınlanmamış Doktara Tezi).
  • Telli, S,, Rakici, N. ve Çakiroğlu, J. (2003). Learning Enviroment and Students’ Attitudes Towards Biology. 21.7.2009 tarihinde http://www1.phys.uu.nl/esera/programme/pdf adresinden alınmıştır.
  • Yanpar, T. (2005). Sosyal bilgiler dersinde oluşturmacı yaklaşımda öğrencilerin etkinlik dosyalarını yordayan değişkenler. Kastamonu Eğitim Dergisi. 13, (2). 513-526.
  • Yenice, N., Balim, A. G. ve Aydin, G. (2008). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuar dersine yönelik tutumları ve teknolojik yenilikleri izleme eğilimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 16, (2), 469-484.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Pehlivan Bu kişi benim

Pinar Köseoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 38 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Pehlivan, H., & Köseoğlu, P. (2010). Ankara Fen Lisesi Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Benlik Tasarımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 225-235.