BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı Kültürlerden Gelen Öğretmen Adaylarının Düşünme Stilleri

Yıl 2010, Cilt: 39 Sayı: 39, 383 - 393, 01.06.2010

Öz

Bu araştırmada KKTC Atatürk Öğretmen Akademisi’nde okuyan öğretmen adayları ile Uluslararası KıbrısÜniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümü’nde okuyan öğretmen adaylarının düşünme stilleri kültürdeğişkeni açısından incelenmiştir. Araştırma, Akademi’de okuyan 102 kız ve 44 erkek; Türkçe Öğretmenliği’nde okuyan 41kız ve 74 erkek öğrenciden toplanan veriler üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada Sternberg ve Wagner (1992) tarafındangeliştirilen “Düşünme Stilleri Envanteri” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, öğretmen adaylarınındüşünme stillerinin kültüre göre, anlamlı bir şekilde farklılaştığını göstermektedir. Türkçe Öğretmenliği Bölümünde okuyanöğretmen adaylarının cinsiyet değişkenine güre “içe dönük” düşünme alt boyutunda erkekler lehine anlamlı şekilde farklılıkgösterdiği, Öğretmen Akademisinde okuyan öğretmen adaylarında ise “tutucu” düşünme alt boyutunda erkekler lehineanlamlı şekilde farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının farklı düşünme stillerinesahip oldukları bulunmuştur

Kaynakça

  • Cohen, A., K. (1955), Delinquent Boys, New York: Free press.
  • Arkonaç, S. (1998). Psikoloji: zihin süreçleri bilimi (Genişletilmiş 2. Baskı). İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Başol, G. ve Türkoğlu, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının düşünme stilleri ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 732-757.
  • Buluş, M. (2006). Assessment of Thinking Styles Inventory, academic achievement and student teachers’characteristics.
  • Eğitim ve Bilim, 31(139), 35-48.
  • Richard A. C.. & Lloyd E O. (1960). Delinquency and opportunity : a theory of delinguent gangs glencoe III. London: Free Pres.
  • Çubukçu, Z. (2004). Ögretmen adaylarının düsünme stillerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 87-106.
  • Çubukçu, Z. (2005). Öğretmen Adaylarının düşünme stillerinin öğrenme biçimlerini tercih etmelerindeki etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 30(324), 22-31.
  • Duru, E. (2004). Düşünme stilleri: kavramsal ve kuramsal çerçeve. Eğitim Araştırmaları, (14), 171-186.
  • Ellis, H.C. & Hunt, R.R (1993). Fundamentals of cognitive psychology. Oxford: Brown and Benchmark.
  • Emir, S. (2009) Düşünme stillerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırkaları Kongresi. 1-3 Mayıs, Çanakkale / Türkiye.
  • Ergür, O. E. (1998). HacettepeÜüniversitesi dört yıllık lisans programlarındaki öğrenci ve öğretim üyelerinin öğrenme stillerinin karşılaştırılması.Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü, Ankara.
  • Fer, S., "OECD Eğitim göstergelerinin gelecekteki Türkiye eğitim politikalarına yansımaları", Eğitim Yönetimi Dergisi, 6 ( 21), 97-109 (2000).
  • Fer, S. (2005). Düsünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalısması. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri. 5(1), 31-68.
  • Fowler, P.(2002). Learning styles of radiographers. The College of Radiographers,8: 3-11.
  • Grigorenko, E.L.& Sternberg, R.J. (1997). Styles of thinking abilities and academic performance. Exceptional Children, 63 (3), 295-312.
  • Kılıç, E. (2002). Baskın ögrenme stilinin ögrenme etkinlikleri tercihi ve akademik basarıya etkisi. Egitim Bilimleri ve Uygulama, 1 (1): 1-15
  • Kılıç, E. ve Karadeniz, S. (2004). Cinsiyet ve ögrenme stilinin gezinme stratejisi ve basarıya etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Egitim Fakültesi Dergisi, 24(3):129-146.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall, Inc., Engle wood Cliffs.
  • Loo, R. (2002). A Meta-Analytic examination of kolb’s learning styles preferences among business majors. Journal of Education for Business, 77(5): 252-256.
  • Özden, Yüksel (1997). Öğrenme ve öğretme,. Ankara: PegemA Yayınları, Önder Matbaacılık,
  • Sternberg, R.J. (1997). Thinking styles. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Sternberg, R.J. (1988).Mental self-government: A theory of intellectual styles and their development. Human Development, 31, 197–224.
  • Sternberg, R. J. (1994). Thinking styles: Theory and assessment at the interface between intelligence and personality, in: R. J. Sternberg and P. Ruzgıs (Eds) Intelligence and Personality, 169-187. New York: Cambridge University Press.
  • Sternberg, R. J. (2009).(Esin Güngör, Çev.) Düşünme Stilleri. İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları.
  • Sternberg, R.J., & Grigorenko, E.L. (1997). Are Cognitive styles still in style. American Psychologist, 52, 700-712.
  • Sternberg, R. J. & Wagner, R. K. (1992). Thinking Styles Inventory, Unpublished Test. Yale University.
  • Sternberg R.J. & Zhang L.F., 2005). A threefold model of intellectual styles, Educational Psychology Review, 17 (1) pp. 1– 53.
  • Sünbül, A. M. (2004). Düşünme stilleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve BilimDergisi, 29, 132, 25-42.
  • Witkin, H.A. (1962). Psychological differentiotions; studies of development. New York:Wiley.
  • Yıldızlar, M. (2009). “Öğretmen adaylarının düşünme stilleri –UKÜ örneği” Yayınlanmamış Araştırma Raporu. Lefkoşa.
  • Yoon, S. H. (2000). Using learning style and goal accomplishment style to predictacademic achievement in middle school geography students in korea.Dissertation Abstracts International, 61 (05), 1735, (UMT No: 9974495).
  • Zhang, L-F. & Sternberg, R.J. (2000). Are Learning Approaches and Thinking Styles Related? The Journal of Psychology, 134(5):469-89.
  • Zhang, L. F. & Sternberg, R. J. (2002). Thinking styles and teacher characteristics. International Journal of Psychology, 37 (1) 3-12.
  • Zhang, L.F. (2001). Do thinking styles contribute to academic achievement beyond self-rated abilities? The Journal of Psychology, 135(6), 621-637.
  • Zhang, L.F. (2002). Thinking styles: their relationships with modes of thinking and academic performance. Educational Psychology, 22(3), 331-348.
  • Zhang, L. F. (1999). Further cross-cultural validation of the theory of mental self-goverment. The Journal of Psycholog Interdisciplinary and Applied, 133 2, 165-181.
  • Zhang, L-F. (2008). Teachers’ styles of thinking: an exploratory study. The Journal of Psychology, 142 (1), 37-55.
Yıl 2010, Cilt: 39 Sayı: 39, 383 - 393, 01.06.2010

Öz

Kaynakça

  • Cohen, A., K. (1955), Delinquent Boys, New York: Free press.
  • Arkonaç, S. (1998). Psikoloji: zihin süreçleri bilimi (Genişletilmiş 2. Baskı). İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Başol, G. ve Türkoğlu, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının düşünme stilleri ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 732-757.
  • Buluş, M. (2006). Assessment of Thinking Styles Inventory, academic achievement and student teachers’characteristics.
  • Eğitim ve Bilim, 31(139), 35-48.
  • Richard A. C.. & Lloyd E O. (1960). Delinquency and opportunity : a theory of delinguent gangs glencoe III. London: Free Pres.
  • Çubukçu, Z. (2004). Ögretmen adaylarının düsünme stillerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 87-106.
  • Çubukçu, Z. (2005). Öğretmen Adaylarının düşünme stillerinin öğrenme biçimlerini tercih etmelerindeki etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 30(324), 22-31.
  • Duru, E. (2004). Düşünme stilleri: kavramsal ve kuramsal çerçeve. Eğitim Araştırmaları, (14), 171-186.
  • Ellis, H.C. & Hunt, R.R (1993). Fundamentals of cognitive psychology. Oxford: Brown and Benchmark.
  • Emir, S. (2009) Düşünme stillerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırkaları Kongresi. 1-3 Mayıs, Çanakkale / Türkiye.
  • Ergür, O. E. (1998). HacettepeÜüniversitesi dört yıllık lisans programlarındaki öğrenci ve öğretim üyelerinin öğrenme stillerinin karşılaştırılması.Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü, Ankara.
  • Fer, S., "OECD Eğitim göstergelerinin gelecekteki Türkiye eğitim politikalarına yansımaları", Eğitim Yönetimi Dergisi, 6 ( 21), 97-109 (2000).
  • Fer, S. (2005). Düsünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalısması. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri. 5(1), 31-68.
  • Fowler, P.(2002). Learning styles of radiographers. The College of Radiographers,8: 3-11.
  • Grigorenko, E.L.& Sternberg, R.J. (1997). Styles of thinking abilities and academic performance. Exceptional Children, 63 (3), 295-312.
  • Kılıç, E. (2002). Baskın ögrenme stilinin ögrenme etkinlikleri tercihi ve akademik basarıya etkisi. Egitim Bilimleri ve Uygulama, 1 (1): 1-15
  • Kılıç, E. ve Karadeniz, S. (2004). Cinsiyet ve ögrenme stilinin gezinme stratejisi ve basarıya etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Egitim Fakültesi Dergisi, 24(3):129-146.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall, Inc., Engle wood Cliffs.
  • Loo, R. (2002). A Meta-Analytic examination of kolb’s learning styles preferences among business majors. Journal of Education for Business, 77(5): 252-256.
  • Özden, Yüksel (1997). Öğrenme ve öğretme,. Ankara: PegemA Yayınları, Önder Matbaacılık,
  • Sternberg, R.J. (1997). Thinking styles. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Sternberg, R.J. (1988).Mental self-government: A theory of intellectual styles and their development. Human Development, 31, 197–224.
  • Sternberg, R. J. (1994). Thinking styles: Theory and assessment at the interface between intelligence and personality, in: R. J. Sternberg and P. Ruzgıs (Eds) Intelligence and Personality, 169-187. New York: Cambridge University Press.
  • Sternberg, R. J. (2009).(Esin Güngör, Çev.) Düşünme Stilleri. İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları.
  • Sternberg, R.J., & Grigorenko, E.L. (1997). Are Cognitive styles still in style. American Psychologist, 52, 700-712.
  • Sternberg, R. J. & Wagner, R. K. (1992). Thinking Styles Inventory, Unpublished Test. Yale University.
  • Sternberg R.J. & Zhang L.F., 2005). A threefold model of intellectual styles, Educational Psychology Review, 17 (1) pp. 1– 53.
  • Sünbül, A. M. (2004). Düşünme stilleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve BilimDergisi, 29, 132, 25-42.
  • Witkin, H.A. (1962). Psychological differentiotions; studies of development. New York:Wiley.
  • Yıldızlar, M. (2009). “Öğretmen adaylarının düşünme stilleri –UKÜ örneği” Yayınlanmamış Araştırma Raporu. Lefkoşa.
  • Yoon, S. H. (2000). Using learning style and goal accomplishment style to predictacademic achievement in middle school geography students in korea.Dissertation Abstracts International, 61 (05), 1735, (UMT No: 9974495).
  • Zhang, L-F. & Sternberg, R.J. (2000). Are Learning Approaches and Thinking Styles Related? The Journal of Psychology, 134(5):469-89.
  • Zhang, L. F. & Sternberg, R. J. (2002). Thinking styles and teacher characteristics. International Journal of Psychology, 37 (1) 3-12.
  • Zhang, L.F. (2001). Do thinking styles contribute to academic achievement beyond self-rated abilities? The Journal of Psychology, 135(6), 621-637.
  • Zhang, L.F. (2002). Thinking styles: their relationships with modes of thinking and academic performance. Educational Psychology, 22(3), 331-348.
  • Zhang, L. F. (1999). Further cross-cultural validation of the theory of mental self-goverment. The Journal of Psycholog Interdisciplinary and Applied, 133 2, 165-181.
  • Zhang, L-F. (2008). Teachers’ styles of thinking: an exploratory study. The Journal of Psychology, 142 (1), 37-55.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

MEHMET Yıldızlar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 39 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Yıldızlar, M. (2010). Farklı Kültürlerden Gelen Öğretmen Adaylarının Düşünme Stilleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 383-393.