BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Sınıf Yönetimi Stratejilerine Yönelik Görüşleri

Yıl 2008, Cilt: 35 Sayı: 35, 53 - 64, 01.06.2008

Öz

Bu araştırmanın temel amacı öğretmen adaylarının sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşlerini belirlemektir. Betimsel nitelikteki bu çalışma 2005-2006 yılları arasında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencileri (n=200) ile yapılmıştır. Araştırmada veriler anket tekniği ile toplanmıştır. Anket sınıf yönetimi staratejilerini kapsayan bir ölçek ve açık uçlu sorulardan oluşmuştur. Nicel verilerin analizinde istastiksel teknikler, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre snıf yönetimini sağlamada öğretmen adaylarınca en çok vurgulanan faktörler soru sorma, dikkati çekme ve ilgisi azalan öğrencilere uyarılarda bulunma olarak bulunmuştur. Ayrıca, öğretmen adaylarının verilen sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşleri ile cinsiyetleri arasında birkaç strateji dışında anlamlı bir ilişki çıkmamıştır. Benzer bir biçimde adayların verilen sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşlerinin branşlarına göre genel anlamda farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Açıkgöz-Ün, K.; Özkal, N.; Güngör-Kılıç,A. (2003). Öğretmen adaylarının sınıf atmosferine ilişkin algıları, H.Ü.Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 1-7
  • Ağaoğlu, E. (2003). Sınıf Yönetimi ile ilgili genel olgular. Sınıf yönetimi (Ed.Z.Kaya) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Atıcı, M. (2001). Yüksek ve düşük yetkinlik düzeyine sahip öğretmenlerin sınıf yönetimi stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 28, 483-499
  • Aydın, A.(2000). Sınıf yönetimi (3.Baskı). Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd.Sti. İstanbul.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve Disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelik, S. ve Ereskici, E. (2008) Meslek liselerindeki öğrencilerin disipline aykırı davranışta bulunma nedenleri. Milli Eğitim, 177, 171–287.
  • Duman, T., Çetin, Ş. ve Gelişli, Y. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin, öğretmenlerin sınıfta disiplini sağlama yaklaşımlarına ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(3), 281-290.
  • Ertürk, S. (1986) Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Kazu, H. (2007). Öğretmenlerin sınıfta istenmeyen davranışlarının önlenmesi ve değiştirilmesine yönelik stratejileri uygulama durumları. Milli Eğitim, 175, 57–66.
  • Küçükahmet, L. (2003). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Okutan, M. (2006) Sınıf Yönetiminde Örnek Olaylar. Ankara: Öğreti Yayınevi.
  • Lewis, R. & Burman, E. (2006). Providing for student voice in classroom management: teachers’ views. International Journal of Inclusive Education. 1–17.
  • Little, E. (2005). Secondary school teachers’ perceptions of students’ problem behaviours. Educational Psycholog,25(4), 369–37.
  • Sanford, J. P., Clements, B. S.& Emmer, E. T. (1983). Improving classroom management. Educational Leadership, 40, 56- 61.
  • Shechtman, Z. & Leichtentritt, J. (2004). Affective teaching: a method to enhance classroom management. European Journal of Teacher Education, 27(3), 323-333.
  • Şahin, M. ve Özbay, Y. (1999) Üniversite öğrencilerinin empatik sınıf atmosferine ilişkin algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 74 -83.
  • Tezcan, H. ve Demir, Z. (2006) Lise Kimya öğretmenlerinin sınıf disiplini hakkındaki görüşleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 101–112.
  • Terzi.A.R. (2002). Sınıf ynetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Tutkun, Ö.F. (2003). Sınıfta yerleşim düzeni, (Ed.Zeki Kaya) Sınıf Yönetimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Türnüklü, A. (2000). “Türk ve İngiliz ilköğretim öğretmenlerinin sınıf içi davranış yönetim stratejilerinin karşılaştırılması,” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(23), 449-466.
  • Türnüklü, A. ve Yıldız, V. (2002) Öğretmenlerin öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla başa çıkma stratejileri. Çağdaş Eğitim, 284, 22–27.
  • Yaman, E. (2006) Eğitim sorunlarından bir boyut: büyük sınıflar ve sınıf yönetimi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 261– 274.
Yıl 2008, Cilt: 35 Sayı: 35, 53 - 64, 01.06.2008

Öz

Kaynakça

  • Açıkgöz-Ün, K.; Özkal, N.; Güngör-Kılıç,A. (2003). Öğretmen adaylarının sınıf atmosferine ilişkin algıları, H.Ü.Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 1-7
  • Ağaoğlu, E. (2003). Sınıf Yönetimi ile ilgili genel olgular. Sınıf yönetimi (Ed.Z.Kaya) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Atıcı, M. (2001). Yüksek ve düşük yetkinlik düzeyine sahip öğretmenlerin sınıf yönetimi stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 28, 483-499
  • Aydın, A.(2000). Sınıf yönetimi (3.Baskı). Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd.Sti. İstanbul.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve Disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelik, S. ve Ereskici, E. (2008) Meslek liselerindeki öğrencilerin disipline aykırı davranışta bulunma nedenleri. Milli Eğitim, 177, 171–287.
  • Duman, T., Çetin, Ş. ve Gelişli, Y. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin, öğretmenlerin sınıfta disiplini sağlama yaklaşımlarına ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(3), 281-290.
  • Ertürk, S. (1986) Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Kazu, H. (2007). Öğretmenlerin sınıfta istenmeyen davranışlarının önlenmesi ve değiştirilmesine yönelik stratejileri uygulama durumları. Milli Eğitim, 175, 57–66.
  • Küçükahmet, L. (2003). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Okutan, M. (2006) Sınıf Yönetiminde Örnek Olaylar. Ankara: Öğreti Yayınevi.
  • Lewis, R. & Burman, E. (2006). Providing for student voice in classroom management: teachers’ views. International Journal of Inclusive Education. 1–17.
  • Little, E. (2005). Secondary school teachers’ perceptions of students’ problem behaviours. Educational Psycholog,25(4), 369–37.
  • Sanford, J. P., Clements, B. S.& Emmer, E. T. (1983). Improving classroom management. Educational Leadership, 40, 56- 61.
  • Shechtman, Z. & Leichtentritt, J. (2004). Affective teaching: a method to enhance classroom management. European Journal of Teacher Education, 27(3), 323-333.
  • Şahin, M. ve Özbay, Y. (1999) Üniversite öğrencilerinin empatik sınıf atmosferine ilişkin algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 74 -83.
  • Tezcan, H. ve Demir, Z. (2006) Lise Kimya öğretmenlerinin sınıf disiplini hakkındaki görüşleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 101–112.
  • Terzi.A.R. (2002). Sınıf ynetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Tutkun, Ö.F. (2003). Sınıfta yerleşim düzeni, (Ed.Zeki Kaya) Sınıf Yönetimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Türnüklü, A. (2000). “Türk ve İngiliz ilköğretim öğretmenlerinin sınıf içi davranış yönetim stratejilerinin karşılaştırılması,” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(23), 449-466.
  • Türnüklü, A. ve Yıldız, V. (2002) Öğretmenlerin öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla başa çıkma stratejileri. Çağdaş Eğitim, 284, 22–27.
  • Yaman, E. (2006) Eğitim sorunlarından bir boyut: büyük sınıflar ve sınıf yönetimi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 261– 274.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melek Çakmak Bu kişi benim

Yücel Kayabaşı Bu kişi benim

Leyla Ercan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 35 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Çakmak, M., Kayabaşı, Y., & Ercan, L. (2008). Öğretmen Adaylarının Sınıf Yönetimi Stratejilerine Yönelik Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 53-64.