BibTex RIS Kaynak Göster

Lise öğrencilerinin öğrenci seçme sınavına (ÖSS) yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi

Yıl 2005, Cilt: 28 Sayı: 28, 82 - 90, 01.06.2005

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin Öğrenci Seçme Sınavına yönelik tutumlarını bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’daki üç özel dershanenin 258 öğrencisi oluşturmuştur. Veriler likert tipi tutum ölçeği ile toplanmıştır. Tutum ölçeğinin Cronbach-alfa değeri 0.88 olarak bulunmuştur. Verilerin analizinde frekans, t testi, tek yönlü varyans analizi ve tutum ölçeği için faktör analizi kullanılmıştır. Yapılan istatistiksel analiz sonuçlarına göre; öğrencilerin Öğrenci Seçme Sınavına yönelik tutumları öğrencilerin özel dershaneye gidip-gitmeme durumuna göre değişmektedir. Oysa öğrencilerin cinsiyetine, sınava girip-girmeme durumuna, tercih ettikleri bölüme ait puan türüne, lise türüne ve sınıflara göre değişmemektedir

Kaynakça

  • Arslan, M. ve Öztürk, A. (2001). Özel dershanelerin üniversite sınavına ilk girişte kazanamayan öğrencilere ÖSS’deki puan getirisi. Eğitim Araştırmaları, 5, 15-20.
  • Atav, E., Yılmaz, A. ve Soran, H. (2000). Öğrencilerin 1996-1997 ÖSS ve ÖYS biyoloji sorularındaki başarılarının karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 35-41.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul beşinci sınıftan lise ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tutumda görülen değişmeler ve öğrenci seçme sınavındaki başarı ile ilgili olduğu düşünülen bazı faktörler. Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları, 1.
  • Bozkurt, N. (1998). Lise öğrencilerinin okul başarısızlıklarının altında yatan depresyonla ilişkili olumsuz otomatik düşünme kalıpları, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, yayınlanmamış doktora tezi.
  • Buran, G. ve Şimşek, Ş. (2000). Üniversite sınavına hazırlanan gençler ve kaygı. Çağdaş Eğitim, 25(265), 29-34.
  • Çepni, S. ve Kaya, A. (2002). ÖSS sınavının liselerde fizik eğitim ve öğretimine etkileri. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Uluslar Arası Katılımlı 2000’li Yıllarda I. Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu bildiri özetleri kitabı (ss.177), 29-31 Mayıs 2002.
  • Doymuş, K., Canpolat, N., Pınarbaşı, T. ve Bayrakçeken, S.(2000). 1999-ÖSS kimya sorularının düzey ve içerik yönünden değerlendirilmesi, (ss.203), IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000.
  • Dökmen, Ü. (1992). T.C. yükseköğretim kurulu öğrenci seçme ve yerleştirme merkezi, kuruluşu, gelişmesi, çalışması. Ankara, ÖSYM Yayınları.
  • Erkan, S. (1991). Sınav kaygısının öğrenci seçme sınavı başarısı ile ilişkisi, Ankara Üniversitesi, Ankara, yayınlanmamış doktora tezi.
  • Kaymak, D. A. (1987). Sınav kaygısı envanterinin Türkçe formunun oluşturulması ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 6(12), 55-62.
  • Kelecioğlu, H. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin üniversiteye giriş sınavları ve sınavın öğrenimlerine etkisi hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 135-144.
  • Kelecioğlu, H. (2003a). Ortaöğretim başarı puanlarının üniversiteye girişte ve iki aşamalı sınavda uygulanan ÖYS, ÖSS ve tek aşamalı sınavda uygulanan ÖSS ile ilişkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 70-78.
  • Kelecioğlu, H. (2003b). Ortaöğretim öğrencilerinin üniversiteye giriş sınavları ve sınavın öğrenimlerine etkisi hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 135-144.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. London: Routledge.
  • Köse, M.R. (1990a). Üniversiteye giriş ve liselerimiz. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 51-60.
  • Köse, M.R. (1990b). Aile sosyo ekonomik durumu, lise özellikleri ve üniversite sınavlarına hazırlama kurslarının eğitimsel başarı üzerindeki etkileri. Eğitim ve Bilim, 76(14), 57-65.
  • Kutlu, Ö. (2001). Ergenlerin Üniversite Sınavına İlişkin Kaygıları.Eğitim ve Bilim, 26(121), 12-23.
  • Morgil, İ.,Yılmaz, A. ve Geban, Ö. (2001). Özel dershanelerin üniversiteye girişte öğrenci başarısına etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 89-96.
  • Morgil, İ. Yılmaz, A., Seçken, N. ve Erökten, S. (2000). Üniversiteye giriş sınavında özel dershaneler ve öz-de- bir tarafından uygulanan ÖSS deneme sınavlarının öğrenci başarısına katkısının ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-103.
  • Öner, N. (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı. İstanbul: Yüksek Öğrenimde Rehberliği Tanıtma ve Rehber Yetiştirme Vakfı Yayını, (1).
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (1999). Öğrenci seçme sınavı kılavuzu. Ankara: Meteksan Anonim Şirketi.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2001). 2001-ÖSS sınav kılavuzu. Ankara.
  • Sargın, N. (1990). Lise I. ve III. sınıf öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeylerinin belirlenip karşılaştırılması, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Şahin, M. (1985). Başarı düzeyi faklı üç grup lise öğrencisinin kaygı düzeyi yönünden karşılaştırılmas, Ankara Üniversitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Şirin, H. (2000). Eğitim sisteminde özel dershaneler. Eğitim Yönetimi, 23, 387-410.
  • Titrek, O. (2003). İki basamaklı (1998) ve tek basamaklı (1999) üniversiteye giriş sınav sonuçlarının okul türlerinin başarılarına göre karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları. 11, 177-186.
  • Tolan, B., İsen, G. ve Batmaz, U. (1985). Ben ve toplum. Ankara: Teori Yayınları.
  • Yeşilyaprak, B. ( 2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılmaz, A.,Atav, E., Erökten, S. ve Morgil, F. İ. (2000). Çeşitli öğrenci gruplarının ÖSS ve ÖYS kimya sorularına ait başarı yüzdelerinin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 177-184.
  • Yiğit, N. ve Akdeniz, A. R. (2001). Lise fen grubu öğrencilerinin özel dershanelere yönelme nedenleri. Maltepe Üniversitesi. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler (ss.515-520), İstanbul, 7-8 Eylül 2001.
  • EK 1. Öğrenci Seçme Sınavına Yönelik Tutum Ölçeğinin Maddeleri ve Bu Maddelerin Tek
  • Faktördeki Faktör Yükleri + /- Maddeler Faktör yükü 1. - 2. - 3. + 4. - 5. - 6. - 7. + 8. + 9. + 10. + 11. + 12. - 0.87 0.76 0.81 0.70 0.70 0.72 0.75 0.82 0.72 0.77 0.85 0.71
Yıl 2005, Cilt: 28 Sayı: 28, 82 - 90, 01.06.2005

Öz

Kaynakça

  • Arslan, M. ve Öztürk, A. (2001). Özel dershanelerin üniversite sınavına ilk girişte kazanamayan öğrencilere ÖSS’deki puan getirisi. Eğitim Araştırmaları, 5, 15-20.
  • Atav, E., Yılmaz, A. ve Soran, H. (2000). Öğrencilerin 1996-1997 ÖSS ve ÖYS biyoloji sorularındaki başarılarının karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 35-41.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul beşinci sınıftan lise ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tutumda görülen değişmeler ve öğrenci seçme sınavındaki başarı ile ilgili olduğu düşünülen bazı faktörler. Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları, 1.
  • Bozkurt, N. (1998). Lise öğrencilerinin okul başarısızlıklarının altında yatan depresyonla ilişkili olumsuz otomatik düşünme kalıpları, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, yayınlanmamış doktora tezi.
  • Buran, G. ve Şimşek, Ş. (2000). Üniversite sınavına hazırlanan gençler ve kaygı. Çağdaş Eğitim, 25(265), 29-34.
  • Çepni, S. ve Kaya, A. (2002). ÖSS sınavının liselerde fizik eğitim ve öğretimine etkileri. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Uluslar Arası Katılımlı 2000’li Yıllarda I. Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu bildiri özetleri kitabı (ss.177), 29-31 Mayıs 2002.
  • Doymuş, K., Canpolat, N., Pınarbaşı, T. ve Bayrakçeken, S.(2000). 1999-ÖSS kimya sorularının düzey ve içerik yönünden değerlendirilmesi, (ss.203), IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000.
  • Dökmen, Ü. (1992). T.C. yükseköğretim kurulu öğrenci seçme ve yerleştirme merkezi, kuruluşu, gelişmesi, çalışması. Ankara, ÖSYM Yayınları.
  • Erkan, S. (1991). Sınav kaygısının öğrenci seçme sınavı başarısı ile ilişkisi, Ankara Üniversitesi, Ankara, yayınlanmamış doktora tezi.
  • Kaymak, D. A. (1987). Sınav kaygısı envanterinin Türkçe formunun oluşturulması ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 6(12), 55-62.
  • Kelecioğlu, H. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin üniversiteye giriş sınavları ve sınavın öğrenimlerine etkisi hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 135-144.
  • Kelecioğlu, H. (2003a). Ortaöğretim başarı puanlarının üniversiteye girişte ve iki aşamalı sınavda uygulanan ÖYS, ÖSS ve tek aşamalı sınavda uygulanan ÖSS ile ilişkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 70-78.
  • Kelecioğlu, H. (2003b). Ortaöğretim öğrencilerinin üniversiteye giriş sınavları ve sınavın öğrenimlerine etkisi hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 135-144.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. London: Routledge.
  • Köse, M.R. (1990a). Üniversiteye giriş ve liselerimiz. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 51-60.
  • Köse, M.R. (1990b). Aile sosyo ekonomik durumu, lise özellikleri ve üniversite sınavlarına hazırlama kurslarının eğitimsel başarı üzerindeki etkileri. Eğitim ve Bilim, 76(14), 57-65.
  • Kutlu, Ö. (2001). Ergenlerin Üniversite Sınavına İlişkin Kaygıları.Eğitim ve Bilim, 26(121), 12-23.
  • Morgil, İ.,Yılmaz, A. ve Geban, Ö. (2001). Özel dershanelerin üniversiteye girişte öğrenci başarısına etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 89-96.
  • Morgil, İ. Yılmaz, A., Seçken, N. ve Erökten, S. (2000). Üniversiteye giriş sınavında özel dershaneler ve öz-de- bir tarafından uygulanan ÖSS deneme sınavlarının öğrenci başarısına katkısının ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-103.
  • Öner, N. (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı. İstanbul: Yüksek Öğrenimde Rehberliği Tanıtma ve Rehber Yetiştirme Vakfı Yayını, (1).
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (1999). Öğrenci seçme sınavı kılavuzu. Ankara: Meteksan Anonim Şirketi.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2001). 2001-ÖSS sınav kılavuzu. Ankara.
  • Sargın, N. (1990). Lise I. ve III. sınıf öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeylerinin belirlenip karşılaştırılması, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Şahin, M. (1985). Başarı düzeyi faklı üç grup lise öğrencisinin kaygı düzeyi yönünden karşılaştırılmas, Ankara Üniversitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Şirin, H. (2000). Eğitim sisteminde özel dershaneler. Eğitim Yönetimi, 23, 387-410.
  • Titrek, O. (2003). İki basamaklı (1998) ve tek basamaklı (1999) üniversiteye giriş sınav sonuçlarının okul türlerinin başarılarına göre karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları. 11, 177-186.
  • Tolan, B., İsen, G. ve Batmaz, U. (1985). Ben ve toplum. Ankara: Teori Yayınları.
  • Yeşilyaprak, B. ( 2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılmaz, A.,Atav, E., Erökten, S. ve Morgil, F. İ. (2000). Çeşitli öğrenci gruplarının ÖSS ve ÖYS kimya sorularına ait başarı yüzdelerinin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 177-184.
  • Yiğit, N. ve Akdeniz, A. R. (2001). Lise fen grubu öğrencilerinin özel dershanelere yönelme nedenleri. Maltepe Üniversitesi. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler (ss.515-520), İstanbul, 7-8 Eylül 2001.
  • EK 1. Öğrenci Seçme Sınavına Yönelik Tutum Ölçeğinin Maddeleri ve Bu Maddelerin Tek
  • Faktördeki Faktör Yükleri + /- Maddeler Faktör yükü 1. - 2. - 3. + 4. - 5. - 6. - 7. + 8. + 9. + 10. + 11. + 12. - 0.87 0.76 0.81 0.70 0.70 0.72 0.75 0.82 0.72 0.77 0.85 0.71
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülay Ekici Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 28 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Ekici, G. (2005). Lise öğrencilerinin öğrenci seçme sınavına (ÖSS) yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 82-90.