BibTex RIS Kaynak Göster

Çoklu zeka kuramı tabanlı öğretimin öğrencilerin fen başarısı, tutumları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri

Yıl 2005, Cilt: 28 Sayı: 28, 178 - 187, 01.06.2005

Öz

Bu araştırmada, İlköğretim fen bilgisi öğretim programında Isı ve Isının Maddedeki Yolculuğu ünitesinde Çoklu Zeka Kuramı tabanlı öğretimin öğrencinin fen başarısı, fene karşı tutumu ve hatırda tutma üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Araştırma deneysel bir çalışma olup, 2002-2003 öğretim yılının II. Döneminde Buca Meşkure Şamlı İlköğretim Okulu beşinci sınıf öğrencileri ile 5 hafta süresince yürütülmüştür. Beşinci sınıflardan 2 şube rastgele örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Kontrol grubunda dersler geleneksel şekilde işlenirken, deney grubunda Çoklu Zeka Kuramına dayalı olarak hazırlanmış ders planları ile işlenmiştir. Araştırmada öntestler bağımsız gruplar için t testi ile, diğer testler ise Tekrarlayan Ölçümler için Anova testi ile SPSS 10.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak, Çoklu Zeka Kuramının beşinci sınıf öğrencilerinin fen başarılarında ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığında anlamlı bir etkisi bulunurken, fene yönelik tutumlarında anlamlı bir etkisi bulunmamıştır

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1998). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Armstrong, T. (1994). Multiple Intelligences In The Classroom. Alexandria: ASCD Virginia.
  • Beam, K. L. (2000). A Comparison Of The Theory Of Multiple Intelligences Instruction To Traditional Textbook-Teacher Instruction In Social Studies Of Selected Fifth-Grade Students, Dissertation Abstracts International, Vol 61-02, Section A, Page 501.
  • Bümen, N. T. (2002). Okulda Çoklu Zeka Kuramı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dönmezer, İ. (1997). Eğitim Psikolojisi. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Demirel, Ö. (2000). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Coşkungönüllü, R. (1998). Çoklu Zeka Kuramının 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Erişisine Etkisi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Gardner, H. (1983). Frames of Mind, The Theory of Multiple Intelligences (Second Edition). London: Harper Collins Publishers.
  • Gümüş, S., Öner, F. , Kara, M., Orbay, M., Yaman, S. (2003) . Isı ve Sıcaklık Üzerine Kavram Yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 157.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
  • Kaptan, F., Korkmaz, H. (2001). Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Fen Öğretiminin Öğrenci Başarısına Ve Tutumuna Etkisi, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000 (ss.169-174). Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Korkmaz, H. (2001). Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Etkin Öğrenme Yaklaşımının Öğrenci Başarısına Ve Tutumuna Etkisi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 26(122), 71-78.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2000). İlköğretim Okulu Fen Bilgisi Dersi (4., 5., 6., 7., 8. Sınıf) Öğretim Programı, MEB Tebliğler Dergisi, 63(2518).
  • Saban, A. (2001). Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Seber, G. (2001). Çoklu Zeka Alanlarında Kendini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi, Ankara Üniversitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Selçuk, Z., Kayılı, H., Okut, L. (2002). Çoklu Zeka Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Obuz, C. (2001). Çoklu Zeka Kuramının Hayat Bilgisi Dersinde Öğrenme Sürecine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Özdemir, P. (2002). Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Öğretim Yönteminin Öğrencilerin Canlılar Çeşitlidir Ünitesini Anlamaları Üzerine Etkisi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, yayınlamamış yüksek lisans tezi,
  • Talu, N. (1999). Çoklu Zeka Kuramı ve Eğitime Yansımaları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 164-172.
  • Tarman, S. (1999). Program Geliştirme Sürecinde Çoklu Zeka Kuramının Yeri, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Ülgen, G. (1995). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Bilim Yayınları.
  • Yavuz, K. E. (2002). Çoklu Zeka Teorisi, Yeni Eğitim Dergisi, 1, 40-42.
Yıl 2005, Cilt: 28 Sayı: 28, 178 - 187, 01.06.2005

Öz

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1998). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Armstrong, T. (1994). Multiple Intelligences In The Classroom. Alexandria: ASCD Virginia.
  • Beam, K. L. (2000). A Comparison Of The Theory Of Multiple Intelligences Instruction To Traditional Textbook-Teacher Instruction In Social Studies Of Selected Fifth-Grade Students, Dissertation Abstracts International, Vol 61-02, Section A, Page 501.
  • Bümen, N. T. (2002). Okulda Çoklu Zeka Kuramı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dönmezer, İ. (1997). Eğitim Psikolojisi. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Demirel, Ö. (2000). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Coşkungönüllü, R. (1998). Çoklu Zeka Kuramının 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Erişisine Etkisi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Gardner, H. (1983). Frames of Mind, The Theory of Multiple Intelligences (Second Edition). London: Harper Collins Publishers.
  • Gümüş, S., Öner, F. , Kara, M., Orbay, M., Yaman, S. (2003) . Isı ve Sıcaklık Üzerine Kavram Yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 157.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
  • Kaptan, F., Korkmaz, H. (2001). Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Fen Öğretiminin Öğrenci Başarısına Ve Tutumuna Etkisi, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000 (ss.169-174). Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Korkmaz, H. (2001). Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Etkin Öğrenme Yaklaşımının Öğrenci Başarısına Ve Tutumuna Etkisi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 26(122), 71-78.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2000). İlköğretim Okulu Fen Bilgisi Dersi (4., 5., 6., 7., 8. Sınıf) Öğretim Programı, MEB Tebliğler Dergisi, 63(2518).
  • Saban, A. (2001). Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Seber, G. (2001). Çoklu Zeka Alanlarında Kendini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi, Ankara Üniversitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Selçuk, Z., Kayılı, H., Okut, L. (2002). Çoklu Zeka Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Obuz, C. (2001). Çoklu Zeka Kuramının Hayat Bilgisi Dersinde Öğrenme Sürecine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Özdemir, P. (2002). Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Öğretim Yönteminin Öğrencilerin Canlılar Çeşitlidir Ünitesini Anlamaları Üzerine Etkisi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, yayınlamamış yüksek lisans tezi,
  • Talu, N. (1999). Çoklu Zeka Kuramı ve Eğitime Yansımaları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 164-172.
  • Tarman, S. (1999). Program Geliştirme Sürecinde Çoklu Zeka Kuramının Yeri, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Ülgen, G. (1995). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Bilim Yayınları.
  • Yavuz, K. E. (2002). Çoklu Zeka Teorisi, Yeni Eğitim Dergisi, 1, 40-42.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Güzin Özyilmaz Akamca Bu kişi benim

Hülya Hamurcu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 28 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Akamca, G. Ö., & Hamurcu, H. (2005). Çoklu zeka kuramı tabanlı öğretimin öğrencilerin fen başarısı, tutumları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 178-187.