Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler

Yıl 2020, , 57 - 66, 08.04.2020
https://doi.org/10.31125/hunhemsire.715165

Öz

Amaç: Çalışma öğrenci hemşirelerin sosyal beceri düzeylerini ve etkileyen faktörleri ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı türde olan bu çalışmada bir sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümünde öğrenim gören 249 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik, ortalama, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin orta (277.39±24.47) düzeyde olduğu, en yüksek sosyal kontrol (51.42±8.20), en düşük ise duyuşsal kontrol (42.41±6.72) alt ölçeğinden puan ortalamasına sahip oldukları belirlenmiştir. Sosyal beceri envanteri toplam puan ortalamaları ile öğrencilerin yaş, algılanan aile ekonomik durumu, mezun olunan lise ve üniversite yaşamında kaldığı yerin etkili olmadığı saptanmıştır. Erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre duyuşsal kontrol alt ölçeği puanları daha yüksektir. Sosyal aktivitede bulunan öğrencilerin duyuşsal anlatımcılık, sosyal anlatımcılık, sosyal kontrol ve toplam sosyal beceri envanteri puan ortancalarının sosyal aktivitede bulunmayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin sosyal becerilerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin var olan sosyal becerilerini devam ettirebilecekleri ve yeni beceriler kazandırmaya yönelik eğitim programlarının hazırlanması önerilmektedir.

Kaynakça

  • 1. Cook CR, Gresham LK, Barreras RB, Thornton S, Crews SD. Socials skills training for secondary students with emotional and/or behavioral disorders: A review and analysis of the meta-analytic literature. Journal of Emotional and Behavioral Disorders. 2008;16:131-44.
  • 2. Elksnin LK, Elksnin N. Assessment and instruction of social skills. San Diego: Singular Publishing Group, Inc; 1995.
  • 3. Kolb SM, Hanley-Maxwell C. Critical social skills for adolescents with high incidence disabilities: Parental perspectives. Exceptional Children. 2003;69:163-79.
  • 4. Bacanlı H. Sosyal Beceri Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınevi; 2008.
  • 5. Gresham F, Sugai G, Horner RH. Interpreting outcomes of social skill training for students with high-incidence disabilities. Exceptional Children. 2001;67:331-44.
  • 6. Riggio RE. Assessment of basic social skills. Journal of Personality and Social Psychology. 1986;51(3):649-60.
  • 7. Riggio RE, Messamer J, Throckmorton B. Social and academic intelligence: Conceptually distinct but overlapping constructs. Personality and Individual Differrences. 1990;12(7):695-702.
  • 8. Lane KL, Givner CC, Pierson MR. Teacher expectations of student behavior: Social skills necessary for success in elementary school classrooms. The Journal of Special Education. 2004;38:104-10.
  • 9. Gresham FM, Elliot SM. Social skills intervention guide: Systematic approaches to social skills training. In JE. Zins, MJ Elias (Eds.), Promoting student success through group interventions. Binghamton, NY: Hawthorne Press; 1993:137-58.
  • 10. Spinrad TL, Eisenberg N, Cumberland A, Fabes RA, Valiente C, Shepard SA, Reiser M, Losoya SH, Guthrie IK. Relation of emotion-related regulation to children’s social competence: A longitudinal study. Emotion. 2005;6:498-510.
  • 11. Rockhill, CM, VanderStoep A, McCauley E, Katon WJ. Social competence and social support as mediators between comorbid depressive and conduct problems and functional outcomes in middle school children. Journal of Adolescence. 2008;20:1-19.
  • 12. Bracken SS, Fischel JE. Relationships between social skills, behavioral problems, and school readiness for head start children. NHSA Dialog. 2007;10(2):109-26.
  • 13. Elias MJ, Zins JE, Weissberg RP, Frey KS, Greenberg MT, Haynes NM, Kessler R, Schwab-Stone ME, Shriver TP. Promoting social and emotional learning: Guidelines for educators. Alexandria, Va: Association for Supervision and Curriculum Development. 1997.
  • 14. Hair EC, Jager J, Garrett SB. Helping teens develop healthy social skills and relationships: What the research shows about navigating adolescence. https://www.childtrends.org/wp-content/uploads/2002/07/Child_Trends-2002_07_01_ RB_TeenSocialSkills.pdf (Erişim tarihi: 01.09.2019).
  • 15. Greenberg MT, Weissberg RP, O‘Brien MU, Zins JE, Fredericks L, Resnik H, Elias MJ. Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American Psychologist. 2003; 58: 466-74.
  • 16. Spence SH. Social skills training with children and young people: Theory, evidence and practice. Child and Adolescent Mental Health. 2003;8(2):84-96.
  • 17. Karahan F, Sardogan ME, Özkamalı E ve Dicle AN. Üniversite 1. sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin sosyokültürel etkinlikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005;2(30):63-71.
  • 18. Heppner PP, Anderson WP. The relationship between problem-solving self appraisal and psychological adjustment. Cognitive Therapy and Research. 1985;4:415-27.
  • 19. Yüksel G. Sosyal beceri eğitiminin üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 1999; 2(11):37-45.
  • 20. Yüksel G. Sosyal Beceri Envanteri El Kitabı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. ŞTİ; 2004.
  • 21. Ünal S. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Türkinaz Atabek Aştı, Ayişe Karadağ (Ed.) İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık; 2012: 248-61.
  • 22. Ergün G, Şimşek Arslan B. Reviewing the relation between the problem solving skills of school of health students and their social skill levels. Journal of Human Sciences 2017;14(1):902-13.
  • 23. Durualp E, Arslan D, Çayıroğlu E, Özkan S, Semerci A. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin sosyal becerilerinin problem çözme becerileri üzerine etkisinin incelenmesi. I. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi, Türkiye: Çanakkale. http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/338.pdf (Erişim tarihi: 01.09.2019).
  • 24. Şenyuva E, Kaya H, Bodur G. Proje tabanlı öğretim yönteminin hemşirelik öğrencilerinin sosyal becerilerine etkisi. F.N. Hem. Dergisi. 2015; 23(2):116-25.
  • 25. Öner-Altıok, H, Üstün B. Profesyonel sosyalizasyon teorisine temellendirilen psikoeğitim programının hemşirelik öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2017;14(2):119-26.
  • 26. Karayurt Ö, Akyol Ö. Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin sosyal beceri düzeyleri ile akademik başarı düzeyleri arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008;11(1):33-9.
  • 27. Seven, S, Yoldaş C. Sınıf öğretmeni adaylarının sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007;4(1):1-18.
  • 28. Latifoğlu G. Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Özel Sayı 2012;2:55-64.
  • 29. Hark-Söylemez N, Oral B. Öğretmen adaylarının sosyal ağ sitelerini kullanım durumlarına göre sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi. 2018;7(13):1-17.
  • 30. Deniz E. Üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2003;9:501-22.
  • 31. Girgin G, Çetingöz D, Ekinci-Vural D. Öğretmen adaylarının sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim. 2011;4(1):38-49.
  • 32. Şenol E, Türkçapar Ü. Üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016;1(40):445-56.
  • 33. Bozgün K, Pekdoğan S. Öğretmen adaylarının sosyal beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education. 2018;8(4):151-67.
  • 34. Soykan Ö. Halk oyunlarının üniversite öğrencilerinin sosyal beceri ve özgüven düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü; 2019.
  • 35. Avşar Z, Öztürk-Kuter F. Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi (Uludağ Üniversitesi örneği). Eğitimde Kuram ve Uygulama. 2007;3(2):197-206.
  • 36. Akpınar S, Temel V, Nas K. An exploration of candidate teachers’ social skills levels: Age, gender and other differences. Ovidius University Annals. 2012;12(2):538-43.
  • 37. Türkan E, Aydoğan Y, Sezer T. Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal becerilerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2017;24(5):2409-24.
  • 38. Seven, S. Ailesel faktörlerin altı yaş çocuklarının sosyal davranış problemlerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2007;51(51);477-99.
  • 39. Şahin C, Yeşil R. Sınıf öğretmenliği aday öğretmenlerinin sosyal beceri ve empatik eğilim düzeyleri (AEÜ eğitim fakültesi örneği). E-Journal of New World Sciences Academy. 2010;5(3):1197-212.
  • 40. Yazıcı T. Müzik öğretmeni adaylarının problem çözme ve sosyal becerileri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2016;25(1);299-314.
  • 41. Yaşar-Ekici F. Examination of preservice preschool teachers’ level of problem solving and social skills. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3(1):16-38.

Social Skill Levels of Nursing Students and Affecting Factors

Yıl 2020, , 57 - 66, 08.04.2020
https://doi.org/10.31125/hunhemsire.715165

Öz

Aim: The study was conducted to determine the level of social skill levels of nursing students and affecting factors.
Material and Methods: In this descriptive study, 249 students studying in the nursing department of a faculty of health sciences constituted the sample of the study. The data were analyzed by percentage, mean, Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests.
Results: It was determined that the social skill levels of nursing students were moderate (277.39±24.47), the highest mean score was obtained from the social control subscale (51.42±8.20) and the lowest mean score was taken from the affective control subscale (42.41±6.72). It was found that the students’ age, their economic
perceptions, the high school they graduated from and the place they stayed during their university life did not affect the social skill inventory total score averages. Male students had higher affective control subscale scores than female students. It was found that the students who were involved in social activity had higher scores in emotional expressivity, social expressivity, social control and total social skills inventory than those who were not in social activity.
Conclusion: It was determined that the social skill levels of nursing students were at the middle level. It is recommended to prepare training programs in which students can continue their existing social skills and gain new skills.

Kaynakça

  • 1. Cook CR, Gresham LK, Barreras RB, Thornton S, Crews SD. Socials skills training for secondary students with emotional and/or behavioral disorders: A review and analysis of the meta-analytic literature. Journal of Emotional and Behavioral Disorders. 2008;16:131-44.
  • 2. Elksnin LK, Elksnin N. Assessment and instruction of social skills. San Diego: Singular Publishing Group, Inc; 1995.
  • 3. Kolb SM, Hanley-Maxwell C. Critical social skills for adolescents with high incidence disabilities: Parental perspectives. Exceptional Children. 2003;69:163-79.
  • 4. Bacanlı H. Sosyal Beceri Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınevi; 2008.
  • 5. Gresham F, Sugai G, Horner RH. Interpreting outcomes of social skill training for students with high-incidence disabilities. Exceptional Children. 2001;67:331-44.
  • 6. Riggio RE. Assessment of basic social skills. Journal of Personality and Social Psychology. 1986;51(3):649-60.
  • 7. Riggio RE, Messamer J, Throckmorton B. Social and academic intelligence: Conceptually distinct but overlapping constructs. Personality and Individual Differrences. 1990;12(7):695-702.
  • 8. Lane KL, Givner CC, Pierson MR. Teacher expectations of student behavior: Social skills necessary for success in elementary school classrooms. The Journal of Special Education. 2004;38:104-10.
  • 9. Gresham FM, Elliot SM. Social skills intervention guide: Systematic approaches to social skills training. In JE. Zins, MJ Elias (Eds.), Promoting student success through group interventions. Binghamton, NY: Hawthorne Press; 1993:137-58.
  • 10. Spinrad TL, Eisenberg N, Cumberland A, Fabes RA, Valiente C, Shepard SA, Reiser M, Losoya SH, Guthrie IK. Relation of emotion-related regulation to children’s social competence: A longitudinal study. Emotion. 2005;6:498-510.
  • 11. Rockhill, CM, VanderStoep A, McCauley E, Katon WJ. Social competence and social support as mediators between comorbid depressive and conduct problems and functional outcomes in middle school children. Journal of Adolescence. 2008;20:1-19.
  • 12. Bracken SS, Fischel JE. Relationships between social skills, behavioral problems, and school readiness for head start children. NHSA Dialog. 2007;10(2):109-26.
  • 13. Elias MJ, Zins JE, Weissberg RP, Frey KS, Greenberg MT, Haynes NM, Kessler R, Schwab-Stone ME, Shriver TP. Promoting social and emotional learning: Guidelines for educators. Alexandria, Va: Association for Supervision and Curriculum Development. 1997.
  • 14. Hair EC, Jager J, Garrett SB. Helping teens develop healthy social skills and relationships: What the research shows about navigating adolescence. https://www.childtrends.org/wp-content/uploads/2002/07/Child_Trends-2002_07_01_ RB_TeenSocialSkills.pdf (Erişim tarihi: 01.09.2019).
  • 15. Greenberg MT, Weissberg RP, O‘Brien MU, Zins JE, Fredericks L, Resnik H, Elias MJ. Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American Psychologist. 2003; 58: 466-74.
  • 16. Spence SH. Social skills training with children and young people: Theory, evidence and practice. Child and Adolescent Mental Health. 2003;8(2):84-96.
  • 17. Karahan F, Sardogan ME, Özkamalı E ve Dicle AN. Üniversite 1. sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin sosyokültürel etkinlikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005;2(30):63-71.
  • 18. Heppner PP, Anderson WP. The relationship between problem-solving self appraisal and psychological adjustment. Cognitive Therapy and Research. 1985;4:415-27.
  • 19. Yüksel G. Sosyal beceri eğitiminin üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 1999; 2(11):37-45.
  • 20. Yüksel G. Sosyal Beceri Envanteri El Kitabı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. ŞTİ; 2004.
  • 21. Ünal S. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Türkinaz Atabek Aştı, Ayişe Karadağ (Ed.) İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık; 2012: 248-61.
  • 22. Ergün G, Şimşek Arslan B. Reviewing the relation between the problem solving skills of school of health students and their social skill levels. Journal of Human Sciences 2017;14(1):902-13.
  • 23. Durualp E, Arslan D, Çayıroğlu E, Özkan S, Semerci A. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin sosyal becerilerinin problem çözme becerileri üzerine etkisinin incelenmesi. I. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi, Türkiye: Çanakkale. http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/338.pdf (Erişim tarihi: 01.09.2019).
  • 24. Şenyuva E, Kaya H, Bodur G. Proje tabanlı öğretim yönteminin hemşirelik öğrencilerinin sosyal becerilerine etkisi. F.N. Hem. Dergisi. 2015; 23(2):116-25.
  • 25. Öner-Altıok, H, Üstün B. Profesyonel sosyalizasyon teorisine temellendirilen psikoeğitim programının hemşirelik öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2017;14(2):119-26.
  • 26. Karayurt Ö, Akyol Ö. Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin sosyal beceri düzeyleri ile akademik başarı düzeyleri arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008;11(1):33-9.
  • 27. Seven, S, Yoldaş C. Sınıf öğretmeni adaylarının sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007;4(1):1-18.
  • 28. Latifoğlu G. Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Özel Sayı 2012;2:55-64.
  • 29. Hark-Söylemez N, Oral B. Öğretmen adaylarının sosyal ağ sitelerini kullanım durumlarına göre sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi. 2018;7(13):1-17.
  • 30. Deniz E. Üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2003;9:501-22.
  • 31. Girgin G, Çetingöz D, Ekinci-Vural D. Öğretmen adaylarının sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim. 2011;4(1):38-49.
  • 32. Şenol E, Türkçapar Ü. Üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016;1(40):445-56.
  • 33. Bozgün K, Pekdoğan S. Öğretmen adaylarının sosyal beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education. 2018;8(4):151-67.
  • 34. Soykan Ö. Halk oyunlarının üniversite öğrencilerinin sosyal beceri ve özgüven düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü; 2019.
  • 35. Avşar Z, Öztürk-Kuter F. Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi (Uludağ Üniversitesi örneği). Eğitimde Kuram ve Uygulama. 2007;3(2):197-206.
  • 36. Akpınar S, Temel V, Nas K. An exploration of candidate teachers’ social skills levels: Age, gender and other differences. Ovidius University Annals. 2012;12(2):538-43.
  • 37. Türkan E, Aydoğan Y, Sezer T. Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal becerilerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2017;24(5):2409-24.
  • 38. Seven, S. Ailesel faktörlerin altı yaş çocuklarının sosyal davranış problemlerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2007;51(51);477-99.
  • 39. Şahin C, Yeşil R. Sınıf öğretmenliği aday öğretmenlerinin sosyal beceri ve empatik eğilim düzeyleri (AEÜ eğitim fakültesi örneği). E-Journal of New World Sciences Academy. 2010;5(3):1197-212.
  • 40. Yazıcı T. Müzik öğretmeni adaylarının problem çözme ve sosyal becerileri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2016;25(1);299-314.
  • 41. Yaşar-Ekici F. Examination of preservice preschool teachers’ level of problem solving and social skills. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3(1):16-38.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Yüksel Bu kişi benim 0000-0001-7819-2020

Saadet Erzincanlı Bu kişi benim 0000-0001-9348-3803

Yayımlanma Tarihi 8 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

Vancouver Yüksel A, Erzincanlı S. Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. HUHEMFAD. 2020;7(1):57-66.