Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yapma ve Sonuçlarının Kullanımında Karşılaştığı Engeller

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 41 - 47, 08.04.2020
https://doi.org/10.31125/hunhemsire.715057

Öz

Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin araştırma yapma ve sonuçlarının kullanımında karşılaştığı engellerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı tiptedir. Çalışmanın evrenini Mart-Mayıs 2019 tarihleri arasında bir üniversitenin hemşirelik bölümündeki 348 öğrenci, örneklemini ise 241 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma verileri tanıtıcı formu ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20,97±1,51 olup, %78,0’i kızdır. Herhangi bir bilimsel araştırmaya katılmayan öğrencilerin oranı %90,9’dır. Yalnızca %21,6’sının bilimsel bir yayın okuduğu ve %29,9’unun hemşirelikte süreli yayınları takip ettiği saptanmıştır. Öğrencilerde Araştırmalara Yönelik Olumsuz Tutum alt boyut puanı 18,71 ± 4,98, Araştırmalara Yönelik Olumlu Tutum alt boyut puanı 23,50 ± 5,81 bulunmuştur. Öğrencilerden veri kaynaklarına ulaşma hakkında bilgi sahibi olmayanlarda araştırmaya ilişkin olumsuz tutumun (p<0,05); hemşirelikte süreli yayın takip edenlerde ise araştırmalara yönelik olumlu tutumun anlamlı derecede daha yüksek olduğu tespit edilmiştir (p<0,05).
Sonuç: Bu çalışmanın sonucuna göre öğrencilerin araştırmaya ilişkin yeterli bilgi sahibi olmadığı ve veri kaynaklarına ulaşmayı bilmeyen, hemşirelik bölümünü isteği dışında tercih eden öğrencilerde araştırmaya yönelik olumsuz tutum bulunduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • 1. Gerçek E, Okursoy A, Alp Dal N. Awareness and attitudes of Turkish nursing students towards research and development in nursing. Nurse Education Today. 2016;46:50-6.
  • 2. Cui C, Li Y, Geng D, Zhang H, Jin C. The effectiveness of evidence-based nursing on development of nursing students' critical thinking: A meta-analysis. Nurse Education Today. 2018;65:46-53.
  • 3. Karadaş C, Özdemir L. Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015;1:30-9.
  • 4. Oh EG, Yang YL. Evidence-based nursing education for undergraduate students: A preliminary experimental study. Nurse Education in Practice. 2019;38:45-51.
  • 5. International Council of Nurses.Position statements nursing research. [İnternet] 2007 [Ulaşım Tarihi: 17.11.2019] Erişim adresi: http:// www.icn.ch/images/stories/documents/publications/position_statements/B05_Nsg_ Research. pdf.
  • 6. Çelik S, Önder G, Durmaz K, Yurdusever Y, Uysal N. Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygı ve Tutumlarının Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2014;1(2):23-31.
  • 7. Watwood CL, Carson B. Library Research Skills and the Nursing Curriculum: Engaging Students in the Post-Brandon-Hill Era. Journal Of Hospital Librarianship. 2008;8(3):295-304.
  • 8. Gerçek E, Okursoy A, Alp Dal N. Awareness and attitudes of Turkish nursing students towards research and development in nursing. Nurse Education Today. 2016;46:50-6.
  • 9. Ross JG, Burrell SA. Nursing students' attitudes toward research: An integrative review. Nurse Education Today. 2019;82:79-87.
  • 10. Durmuş İskender M, Karadağ A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2015;8(1):3-11.
  • 11. Ünsal A, Karakurt P, Tanrıverdi D. Farklı Okullarda Eğitim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya, Gelişmelere Farkındalığı ve Tutumunun Belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;3(2):87-93.
  • 12. Sin MK, Bliquez R. Teaching evidence based practice to undergraduate nursing students. Journal of Professional Nursing. 2017;33:447-51.
  • 13. Jong G, Meijer E, Schout G, Abma T. Involving Undergraduate Nursing Students in Participatory Health Research: Implications from the Netherlands. Journal of Professional Nursing. 2018;34:507-13.
  • 14. Ateşeyan Y. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıt Temelli Uygulama Yetkinlikleri [Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep: T. C. Gaziantep Üniversitesi. 2017.
  • 15. Korkmaz Ö, Şahin A, Yeşil R. Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online. 2011;10(3):961-73.
  • 16. Qui C, Feng X, Reinhardt JD, Li J. Development and psychometric testing of the Research Competency Scale for Nursing Students: An instrument design study. Nurse Education Today. 2019;79:198-203.
  • 17. Laske RA, Kurz J. Examining evidence-based practice beliefs in undergraduate nursing students: A pilot study. Teaching and Learning in Nursing. 2019;14:246-50.
  • 18. Halabi JO, Hamdan-Mansour A. Attitudes of Jordanian nursing students towards nursing research. Journal of Research in Nursing. 2010;17(4):363-73.
  • 19. Akın B. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Araştırma Konusunda Düşünce ve Algılamaları. II. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Sempozyumu Kitabı. Hemar-G, Ankara. 2004:113-9.
  • 20. Başkale H, Serçekuş P. Nursing as career choice: perceptions of Turkish nursing students. Contemporary Nurse. 2015;51(1):5-15.
  • 21. Özdelikara A, Bingöl G, Görgen Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. İ.Ü.F.N. Hem. Derg. 2016;20(3):219-26.
  • 22. Bjöorkströom ME, Johansson IS, Hamrin, EKF, Athlin EE. Swedish nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. Journal of Advanced Nursing. 2003;41(4):393–402.

Barriers Encountered by Nursing Students in Research and Use of Results

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 41 - 47, 08.04.2020
https://doi.org/10.31125/hunhemsire.715057

Öz

Aim: This study was conducted to determine the obstacles experienced by nursing students in research and use of results.
Material and Methods: This study was descriptive type. The universe of the study consisted of 348 nursing students studying in the nursing department of a university between March and May 2019, and the sample consisted of 241 nursing students. The data were collected with an introductory information questionnaire and the Attitude Scale Towards Scientific Research.
Results: The mean age of students was 20.97 ± 1.51 and 78.0% were women. The percentage of students who didn’t take part in research was 90.9%. Only 21.6% of the students read a scientific publication, and 29.9% followed periodicals in nursing. The “Negative Attitude towards Research" subscale score was found to
be 18.71 ± 4.98, and the "Positive Attitude towards Research" subscale scores were found to be 23.50 ± 5.81. It was determined that negative attitude towards research was significantly higher in students who didn’t know to access data sources (p <0.05), and positive attitude towards research was significantly higher in
students who followed periodicals in nursing (p <0.05).
Conclusion: According to the study results, it was found that the nursing students did not have sufficient information about the research and the students who did not know how to access the data sources and preferred the nursing department without willingness had negative attitudes towards the research.

Kaynakça

  • 1. Gerçek E, Okursoy A, Alp Dal N. Awareness and attitudes of Turkish nursing students towards research and development in nursing. Nurse Education Today. 2016;46:50-6.
  • 2. Cui C, Li Y, Geng D, Zhang H, Jin C. The effectiveness of evidence-based nursing on development of nursing students' critical thinking: A meta-analysis. Nurse Education Today. 2018;65:46-53.
  • 3. Karadaş C, Özdemir L. Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015;1:30-9.
  • 4. Oh EG, Yang YL. Evidence-based nursing education for undergraduate students: A preliminary experimental study. Nurse Education in Practice. 2019;38:45-51.
  • 5. International Council of Nurses.Position statements nursing research. [İnternet] 2007 [Ulaşım Tarihi: 17.11.2019] Erişim adresi: http:// www.icn.ch/images/stories/documents/publications/position_statements/B05_Nsg_ Research. pdf.
  • 6. Çelik S, Önder G, Durmaz K, Yurdusever Y, Uysal N. Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygı ve Tutumlarının Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2014;1(2):23-31.
  • 7. Watwood CL, Carson B. Library Research Skills and the Nursing Curriculum: Engaging Students in the Post-Brandon-Hill Era. Journal Of Hospital Librarianship. 2008;8(3):295-304.
  • 8. Gerçek E, Okursoy A, Alp Dal N. Awareness and attitudes of Turkish nursing students towards research and development in nursing. Nurse Education Today. 2016;46:50-6.
  • 9. Ross JG, Burrell SA. Nursing students' attitudes toward research: An integrative review. Nurse Education Today. 2019;82:79-87.
  • 10. Durmuş İskender M, Karadağ A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2015;8(1):3-11.
  • 11. Ünsal A, Karakurt P, Tanrıverdi D. Farklı Okullarda Eğitim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya, Gelişmelere Farkındalığı ve Tutumunun Belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;3(2):87-93.
  • 12. Sin MK, Bliquez R. Teaching evidence based practice to undergraduate nursing students. Journal of Professional Nursing. 2017;33:447-51.
  • 13. Jong G, Meijer E, Schout G, Abma T. Involving Undergraduate Nursing Students in Participatory Health Research: Implications from the Netherlands. Journal of Professional Nursing. 2018;34:507-13.
  • 14. Ateşeyan Y. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıt Temelli Uygulama Yetkinlikleri [Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep: T. C. Gaziantep Üniversitesi. 2017.
  • 15. Korkmaz Ö, Şahin A, Yeşil R. Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online. 2011;10(3):961-73.
  • 16. Qui C, Feng X, Reinhardt JD, Li J. Development and psychometric testing of the Research Competency Scale for Nursing Students: An instrument design study. Nurse Education Today. 2019;79:198-203.
  • 17. Laske RA, Kurz J. Examining evidence-based practice beliefs in undergraduate nursing students: A pilot study. Teaching and Learning in Nursing. 2019;14:246-50.
  • 18. Halabi JO, Hamdan-Mansour A. Attitudes of Jordanian nursing students towards nursing research. Journal of Research in Nursing. 2010;17(4):363-73.
  • 19. Akın B. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Araştırma Konusunda Düşünce ve Algılamaları. II. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Sempozyumu Kitabı. Hemar-G, Ankara. 2004:113-9.
  • 20. Başkale H, Serçekuş P. Nursing as career choice: perceptions of Turkish nursing students. Contemporary Nurse. 2015;51(1):5-15.
  • 21. Özdelikara A, Bingöl G, Görgen Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. İ.Ü.F.N. Hem. Derg. 2016;20(3):219-26.
  • 22. Bjöorkströom ME, Johansson IS, Hamrin, EKF, Athlin EE. Swedish nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. Journal of Advanced Nursing. 2003;41(4):393–402.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Çağlar Bu kişi benim 0000-0003-2626-4170

Beyza Saray Bu kişi benim 0000-0001-7374-8114

Didem Şengül Bu kişi benim 0000-0002-4560-8306

Yayımlanma Tarihi 8 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 9 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Çağlar M, Saray B, Şengül D. Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yapma ve Sonuçlarının Kullanımında Karşılaştığı Engeller. HUHEMFAD. 2020;7(1):41-7.