Nursing and midwifery education is a difficult and stressful process. In this process, nursing and midwifery students are expected to have a high self-confidence, to express themselves, to communicate effectively, and to be able to defend his/her herself. The population of our descriptive study, which was conducted to determine self-esteem and assertiveness levels of nursing and midwifery students, consisted of the students of Çukurova University Adana Health College. Data is collected by questionnaire to determine the socio-demographic characteristics of students, Stanley Coopersmith Self-Esteem Inventory (SEI) and Rathus Assertiveness Schedule (RAS). It has been found that 61.4% of the students had a high level of self-essteem and 70.7% of them was found to be assertive. The SEI scores of midwifery department students were higher than nursing department students (p
Assertiveness self-esteem nursing students midwifery students
Hemşirelik ve ebelik eğitimi zor ve stresli bir süreçtir. Bu süreç içerisinde öğrencilerin öz güveninin yüksek olması, kendilerini ifade edebilmesi, etkili iletişim kurabilmeleri, kararlarını savunabilmeleri istenir. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeylerini tespit etmek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılan çalışmanın evrenini Çukurova Üniversitesi Adana Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin tümü oluşturmuştur. Veriler, öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini belirleyen anket formu, Stanley Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği (BSÖ) ve Rathus Atılganlık Envanteri (RAE) uygulanarak toplanmıştır. Öğrencilerin %61.4'ünün benlik saygısı düzeyinin yüksek, %70.7'sinin atılgan olduğu saptanmıştır. Ebelik bölümü öğrencilerinin BSÖ ortalamasının hemşirelik bölümü öğrencilerinin ortalamasından yüksek olduğu (p
Atılganlık benlik saygısı hemşirelik öğrencileri ebelik öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2009 |
Gönderilme Tarihi | 29 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 16 Sayı: 2 |