This study has been conducted as descriptive to investigate the critical thinking level of students at school of health. The population of the study comprised all of the nursing and midwifery students at the School of Health in Çanakkale Onsekiz Mart University during the education -teaching year of 2007-2008 (N=285). The sample includes 250 voluntary students who could be accessed. Data of the study was collected by using a form including sociodemographic characteristics and California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI). Data were analyzed through using the t-test for independent samples and one-way ANOVA. According to the findings of this study, it was determined that the mean score of the CCTDI were found as 198.31, which is accepted as low level critical thinking skills. There was no statistically significant differences between the mean scores of students according to their grades (F=1.875, p>0.05). There was also no statistically significant difference between the total mean scores of nursing and midwifery students. Critical thinking mean scores of students joining to social activities were identified higher than other students. (t= 2.578, p
Araştırma, sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi amacı ile tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu'nda 2007-2008 eğitim öğretim yılında hemşirelik ve ebelikte lisans eğitimi gören tüm öğrenciler oluşturmuştur (N= 285). Araştırmanın örneklemine, ulaşılabilen ve araştırmaya katılmayı kabul eden 250 öğrenci alınmıştır. Veriler, öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerine ilişkin Tanıtıcı Bilgi Formu ve California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (CEDEÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız örneklerde t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda araştırma kapsamına alınan öğrencilerin “Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği” puan ortalamasının düşük (198.31±18) olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflara göre elde edilen puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır (F=1.875, p>0.05). Ayrıca öğrencilerin bölümlerine göre elde edilen toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir (F= 0.279, p>0.05). Sosyal etkinliklere katılan öğrencilerin eleştirel düşünme puan ortalamalarının diğer öğrencilere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır (t= 2.578, p
Sağlık yüksekokulu öğrencileri eleştirel düşünme hemşirelik ebelik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2009 |
Gönderilme Tarihi | 29 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 16 Sayı: 1 |