Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOK ULUSLU İŞLETMELERİN TUTUNDURMA FAALİYETLERİ VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ KÜRESEL TÜKETİCİ KÜLTÜRÜ ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2008, Cilt: 26 Sayı: 2, 257 - 274, 01.09.2008

Öz

 



Bu çalışma, çok uluslu işletmelerin tutundurma faaliyetleri ve kitle iletişim
araçlarının küresel tüketici kültürü üzerindeki etkisini açıklamayı
hedeflemektedir. Küreselleşme, tüketici pazarlarının özelliklerini ve
tüketicilerin satın alma davranışını değiştirmektedir. Küresel tüketici
kültürü, tek bir ülkenin değil, uluslararası olarak tanımlanan daha büyük
grupların kültürel kimliği olarak tanımlanmaktadır. Öğrenciler üzerinde yapılan
ampirik araştırmada, küresel tüketici kültürünün, çok uluslu işletmelerin
tutundurma faaliyetleri ve kitle iletişim araçlarının etkisiyle şekillenmekte
olduğu saptanmıştır. Bulgular ışığında, pazarlama yöneticileri ve
araştırmacılara öneriler sunulmaktadır.



 

Kaynakça

  • Alden, D.L., J.E. M.Steenkamp and R. Batra (1999) “Brand Positioning Through Advertising in Asia, North America, and Europe: The Role of Global Consumer Culture”, Journal of Marketing, January, 75–87.
  • Appadurai, A. (1990) “ Disjuncture and Difference in the Global Economy”, Theory, Culture and Society, 7(2–3), 295–310.
  • Arnett, J.J. (2002) “The Psychology of Globalization”, American Psychologist, 57(10), 774–83.
  • Artun, E. (2007) “Popüler Türk Kültürünün Dünya Kültürlerine Etkisi”, turkoloji.cu.edu.tr. Bali, R.N. (2002), Tarz-I Hayattan Life Style’a Yeni Seçkinler, Yeni Mekânlar, Yeni Yaşamlar, İletişim Yayınları. İstanbul, 31.
  • Batra, R., V. Ramaswamy, D. Alden, J.B.E.M. Steenkamp, and S. Ramachander (2000) “Effects of Brand Local and Nonlocal Origin on Consumer Attitudes in Developing Countries,” Journal of Consumer Psychology, 9(2), 83–95.
  • Cleveland, M. and M. Laroche (2007) “Acculturaton to the Consumer Culture: Scale Development and Research Paradigm”, Journal of Business Research, 60, 249-259.
  • Çavuşgil, S.T., P. Ghauri and M. Agarwal (2002) Doing Business in Emerging Markets, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Çavuşgil, S.T., S. Deligönül and A. Yaprak (2005) “International Marketing as A Field of Study: A Critical Assessment of Earlier Development and a Look Forward”, Journal of International Marketing, 13(4), 1-27.
  • Douglas, S. P. and S.C. Craig (1983) International Marketing Research. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.
  • Erusta, M. (2007) “İletişim Araçlarının Gençlere Dayatmaya Çalıştığı Bilginin Niteliği ve Küreselleşme-4”, http://muraterusta.blogcu.com/ , [ 27.4.2006 ].
  • Ger, G. (1999) “Localizing in the Global Village: Local Firms Competing in Global Markets”, California Management Review, 41(4), 64-83.
  • Ger, G, and R.W. Belk (1996) “I'd Like to Buy the World a Coke: Consumptionscapes of the ‘Less Affluent World’”, Journal of Consumer Policy, 19, September, 271-304.
  • Griffith, D.A., Hu, M.Y.and Jr, J.K. Ryans (2000) “Process Standardization across Intra- and Intercultural Relationships”, Journal of International Business Studies, 31(2), 303–324.
  • Hannerz, U. (1990) “Cosmopolitans and Locals in World Culture”, iç. M. Featherstone (Ed.), Global Culture: Nationalism, Globalization and Modernity, Thousand Oaks CA: Sage Publications, 295–310.
  • Hirschman, E.C. (1988) “The Ideology of Consumption: A Syntactical Analysis of ‘Dallas’ and ‘Dynasty’”, Journal of Consumer Research, 15(3), 344–59. http://www.onsayfa.com, “Kitle İletişim Araçlarının Etkileri”, Anonim, [23.11.2007].
  • Jones, J.P. (2006) Masallar ve Gerçeklerle Reklâmcılık, Çev. Aytül Özer, Mediacat, İstanbul, 31.
  • Keegan, W.J. and M.C. Green (2003) Global Marketing, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Keillor, B.D., M. D'Amico and V. Horton (2001) “Global Consumer Tendencies”, Psychology of Marketing, 18(1), 1-19.
  • Kotler, P. and G. Armstrong, (1997) Principles of Marketing, 7. Ed., Prentice Hall, Int. Inc. 144.
  • Kutsin, R. A., (2004) “Marketing Mix Standardization: A Cross Cultural Study of Four Countries”, International Business Review, 13, 637-649.
  • Levitt, T. (1983) “The Globalization of Markets”, Harvard Business Review, 61 (May–June), 92–102.
  • Oğuz, M.Ö. (2001) Küreselleşme ve Ulusal Kalıt Kavramları Arasında Türk Halkbilimi, Milli Folklor, Feryal Matbaacılık, Ankara, 46-49.
  • Özer, Ö. (2004) Yetiştirme Kuramı Televizyonun Kültürel İşlevlerin İncelenmesi, Anadolu Üniversite Yayınları, Eskişehir, 58-59.
  • Peñaloza, L.N. (1989) “Immigrant Consumer Acculturation”, iç. Srull TK, Editor. Advances in Consumer Research, 16. Provo, UT: Association for Consumer Research, 110–8.
  • Roth, M.S. (1995) “Effects of Global Market Conditions on Brand Name Image and Customization and Brand Performance”, Journal of Advertising, 24(4), 55–75.
  • Schuh, A. (2000) “Global Standardization as a Success Formula for Marketing in Central Eastern Europe?”, Journal of World Business, 35(2), 133–149.
  • Smith, A. D. (1991) National Identity. Reno, NV: University of Nevada Pres.
  • Tuncer, D., D.Y. Ayhan ve D. Varoğlu, (2007), Genel İşletmecilik Bilgileri, Siyasal Kitabevi, Ankara, 38.
  • Usunier, J.C. (2000) Marketing Across Cultures, 3rd Edition. Harlow, England: Pearson Education Ltd.
  • Wilk, R. (2002) “Consumption, Human Needs, and Global Environmental Change”, Global Environmental Change, 12, 5-13.
  • Yükselen, C. (2007) Pazarlama-İlkeler, Yönetim, Örnek Olaylar, Detay Yayıncılık, 375.
  • Zorlu, A. (2003) “Batılı Bir Yaşam Tarzı Olarak Tüketim: Türkiye’de Tüketim Ürünlerinin ve Kültürünün Tarihi Gelişimi”, 12 Ekim 2003, Hacettepe Üniversitesi Yayını.

The Effects of Promotion Activities of Multinational Firms and Mass Media on Global Consumer Culture

Yıl 2008, Cilt: 26 Sayı: 2, 257 - 274, 01.09.2008

Öz


 

This
study aims to explain the effect of promotion activities of multinational firms
and mass media on global consumer culture. Globalization has changed the
consumer buying behaviors and characteristics of consumer markets. Global
consumer culture is defined as cultural entity not associated with a single
country, but rather a larger group recognized as international. According to
the findings of this empirical study conducted on university students is found
that global consumer culture is shaped by the promotion activities of
multinational firms and global mass media. In the light of findings,
suggestions are presented for marketing managers and researchers. 


Kaynakça

  • Alden, D.L., J.E. M.Steenkamp and R. Batra (1999) “Brand Positioning Through Advertising in Asia, North America, and Europe: The Role of Global Consumer Culture”, Journal of Marketing, January, 75–87.
  • Appadurai, A. (1990) “ Disjuncture and Difference in the Global Economy”, Theory, Culture and Society, 7(2–3), 295–310.
  • Arnett, J.J. (2002) “The Psychology of Globalization”, American Psychologist, 57(10), 774–83.
  • Artun, E. (2007) “Popüler Türk Kültürünün Dünya Kültürlerine Etkisi”, turkoloji.cu.edu.tr. Bali, R.N. (2002), Tarz-I Hayattan Life Style’a Yeni Seçkinler, Yeni Mekânlar, Yeni Yaşamlar, İletişim Yayınları. İstanbul, 31.
  • Batra, R., V. Ramaswamy, D. Alden, J.B.E.M. Steenkamp, and S. Ramachander (2000) “Effects of Brand Local and Nonlocal Origin on Consumer Attitudes in Developing Countries,” Journal of Consumer Psychology, 9(2), 83–95.
  • Cleveland, M. and M. Laroche (2007) “Acculturaton to the Consumer Culture: Scale Development and Research Paradigm”, Journal of Business Research, 60, 249-259.
  • Çavuşgil, S.T., P. Ghauri and M. Agarwal (2002) Doing Business in Emerging Markets, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Çavuşgil, S.T., S. Deligönül and A. Yaprak (2005) “International Marketing as A Field of Study: A Critical Assessment of Earlier Development and a Look Forward”, Journal of International Marketing, 13(4), 1-27.
  • Douglas, S. P. and S.C. Craig (1983) International Marketing Research. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.
  • Erusta, M. (2007) “İletişim Araçlarının Gençlere Dayatmaya Çalıştığı Bilginin Niteliği ve Küreselleşme-4”, http://muraterusta.blogcu.com/ , [ 27.4.2006 ].
  • Ger, G. (1999) “Localizing in the Global Village: Local Firms Competing in Global Markets”, California Management Review, 41(4), 64-83.
  • Ger, G, and R.W. Belk (1996) “I'd Like to Buy the World a Coke: Consumptionscapes of the ‘Less Affluent World’”, Journal of Consumer Policy, 19, September, 271-304.
  • Griffith, D.A., Hu, M.Y.and Jr, J.K. Ryans (2000) “Process Standardization across Intra- and Intercultural Relationships”, Journal of International Business Studies, 31(2), 303–324.
  • Hannerz, U. (1990) “Cosmopolitans and Locals in World Culture”, iç. M. Featherstone (Ed.), Global Culture: Nationalism, Globalization and Modernity, Thousand Oaks CA: Sage Publications, 295–310.
  • Hirschman, E.C. (1988) “The Ideology of Consumption: A Syntactical Analysis of ‘Dallas’ and ‘Dynasty’”, Journal of Consumer Research, 15(3), 344–59. http://www.onsayfa.com, “Kitle İletişim Araçlarının Etkileri”, Anonim, [23.11.2007].
  • Jones, J.P. (2006) Masallar ve Gerçeklerle Reklâmcılık, Çev. Aytül Özer, Mediacat, İstanbul, 31.
  • Keegan, W.J. and M.C. Green (2003) Global Marketing, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Keillor, B.D., M. D'Amico and V. Horton (2001) “Global Consumer Tendencies”, Psychology of Marketing, 18(1), 1-19.
  • Kotler, P. and G. Armstrong, (1997) Principles of Marketing, 7. Ed., Prentice Hall, Int. Inc. 144.
  • Kutsin, R. A., (2004) “Marketing Mix Standardization: A Cross Cultural Study of Four Countries”, International Business Review, 13, 637-649.
  • Levitt, T. (1983) “The Globalization of Markets”, Harvard Business Review, 61 (May–June), 92–102.
  • Oğuz, M.Ö. (2001) Küreselleşme ve Ulusal Kalıt Kavramları Arasında Türk Halkbilimi, Milli Folklor, Feryal Matbaacılık, Ankara, 46-49.
  • Özer, Ö. (2004) Yetiştirme Kuramı Televizyonun Kültürel İşlevlerin İncelenmesi, Anadolu Üniversite Yayınları, Eskişehir, 58-59.
  • Peñaloza, L.N. (1989) “Immigrant Consumer Acculturation”, iç. Srull TK, Editor. Advances in Consumer Research, 16. Provo, UT: Association for Consumer Research, 110–8.
  • Roth, M.S. (1995) “Effects of Global Market Conditions on Brand Name Image and Customization and Brand Performance”, Journal of Advertising, 24(4), 55–75.
  • Schuh, A. (2000) “Global Standardization as a Success Formula for Marketing in Central Eastern Europe?”, Journal of World Business, 35(2), 133–149.
  • Smith, A. D. (1991) National Identity. Reno, NV: University of Nevada Pres.
  • Tuncer, D., D.Y. Ayhan ve D. Varoğlu, (2007), Genel İşletmecilik Bilgileri, Siyasal Kitabevi, Ankara, 38.
  • Usunier, J.C. (2000) Marketing Across Cultures, 3rd Edition. Harlow, England: Pearson Education Ltd.
  • Wilk, R. (2002) “Consumption, Human Needs, and Global Environmental Change”, Global Environmental Change, 12, 5-13.
  • Yükselen, C. (2007) Pazarlama-İlkeler, Yönetim, Örnek Olaylar, Detay Yayıncılık, 375.
  • Zorlu, A. (2003) “Batılı Bir Yaşam Tarzı Olarak Tüketim: Türkiye’de Tüketim Ürünlerinin ve Kültürünün Tarihi Gelişimi”, 12 Ekim 2003, Hacettepe Üniversitesi Yayını.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Yazarlar

Tülin Ural

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2008
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 26 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ural, T. (2008). ÇOK ULUSLU İŞLETMELERİN TUTUNDURMA FAALİYETLERİ VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ KÜRESEL TÜKETİCİ KÜLTÜRÜ ÜZERİNE ETKİSİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(2), 257-274.
AMA Ural T. ÇOK ULUSLU İŞLETMELERİN TUTUNDURMA FAALİYETLERİ VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ KÜRESEL TÜKETİCİ KÜLTÜRÜ ÜZERİNE ETKİSİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Eylül 2008;26(2):257-274.
Chicago Ural, Tülin. “ÇOK ULUSLU İŞLETMELERİN TUTUNDURMA FAALİYETLERİ VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ KÜRESEL TÜKETİCİ KÜLTÜRÜ ÜZERİNE ETKİSİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 26, sy. 2 (Eylül 2008): 257-74.
EndNote Ural T (01 Eylül 2008) ÇOK ULUSLU İŞLETMELERİN TUTUNDURMA FAALİYETLERİ VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ KÜRESEL TÜKETİCİ KÜLTÜRÜ ÜZERİNE ETKİSİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 26 2 257–274.
IEEE T. Ural, “ÇOK ULUSLU İŞLETMELERİN TUTUNDURMA FAALİYETLERİ VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ KÜRESEL TÜKETİCİ KÜLTÜRÜ ÜZERİNE ETKİSİ”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 26, sy. 2, ss. 257–274, 2008.
ISNAD Ural, Tülin. “ÇOK ULUSLU İŞLETMELERİN TUTUNDURMA FAALİYETLERİ VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ KÜRESEL TÜKETİCİ KÜLTÜRÜ ÜZERİNE ETKİSİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 26/2 (Eylül 2008), 257-274.
JAMA Ural T. ÇOK ULUSLU İŞLETMELERİN TUTUNDURMA FAALİYETLERİ VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ KÜRESEL TÜKETİCİ KÜLTÜRÜ ÜZERİNE ETKİSİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2008;26:257–274.
MLA Ural, Tülin. “ÇOK ULUSLU İŞLETMELERİN TUTUNDURMA FAALİYETLERİ VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ KÜRESEL TÜKETİCİ KÜLTÜRÜ ÜZERİNE ETKİSİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 26, sy. 2, 2008, ss. 257-74.
Vancouver Ural T. ÇOK ULUSLU İŞLETMELERİN TUTUNDURMA FAALİYETLERİ VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ KÜRESEL TÜKETİCİ KÜLTÜRÜ ÜZERİNE ETKİSİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2008;26(2):257-74.

Dergiye yayımlanmak üzere gönderilecek yazılar Dergi'nin son sayfasında ve Dergi web sistesinde yer alan Yazar Rehberi'ndeki kurallara uygun olmalıdır.


Gizlilik Beyanı

Bu dergi sitesindeki isimler ve e-posta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.