Bu makale, 2016 yılından beri yayımlanan Gelin Evi adlı popüler televizyon programında
modern Türk kadınlarının nasıl temsil edildiği konusuna odaklanmaktadır. Otuz bölümün
içerik analizini yaparak bu çalışma, programda Türk kadınlarına rol modeli olarak sunulan
yeni gelin tipini incelemektedir. Bu bağlamda, geleneklerin ve modern trendlerin yeni gelinin
kimliğini ve yaşam tarzını nasıl şekillendirdiği de analiz edilmektedir. Bu makale, Gelin Evi
programının kalıplaşmış formatı sayesinde yeni evli kadınları ev merkezli yaşama ve dış
görünüşe odaklanan uğraşları benimsemeye teşvik ettiğini ve bu nedenle kadınların
toplumdaki rollerini domestik alanla sınırladığını iddia etmektedir. Bu çalışmanın sonuçlarına
göre, Gelin Evi ev işlerinde ustalaşmayı kadınların ulaşabilecekleri en yüksek hedef olarak
sunmaktadır. Program, kadınların eğitimi ve kariyer hedefleri konusunda sessiz kalırken
kadınları ev işleri yapmaya, evlerini en son trendlere göre dekore etmeye ve bu yolla toplumun
beğeni ve onayını kazanmaya teşvik etmektedir. Bu açıdan bakıldığında, programda
günümüzde sosyal medyanın da desteklediği mükemmellik imajının peşinde koşmanın
özendirildiği görülmektedir. Programda evlilik bir masal gibi anlatılırken toplumsal cinsiyet
eşitsizliği, boşanma, aile içi şiddet gibi konulardan hiç bahsedilmemektedir. Bu yönüyle
programda evlilik gerçekçi olmayan idealleştirilmiş bir şekilde sunulmaktadır. Gelin Evi’nde
gelenekler şekilsel açıdan temellük edilse de geleneksel değerler neredeyse yok sayılmakta,
bunların yerine tüketim, alışveriş ve imaja vurgu yapan değerler öne çıkarılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2 |