Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yöneticilerin Duygusal Zeka Seviyelerinin Kullandıkları Çatışma Yönetim Stillerine Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 189 - 209, 31.08.2020

Öz

İşletmelerin faaliyetlerini sürdürürken değişime açık olabilen, yenilikçi bir yapıya sahip,
çalışanlarına değer veren ve müşteri memnuniyetini ön planda tutan, organizasyonun sağlıklı
bir şekilde ilerlemesini sağlayacak yöneticilerin varlığı önemlidir. Bu çalışmada, işletmelerde
çalışan yöneticilerin kullandıkları çatışma yönetim stilleri ile duygusal zeka seviyeleri
arasındaki ilişki incelenmektedir. Bu amaç doğrultusunda, araştırma İstanbul ilinde 435 alt,
orta ve üst düzey yönetici üzerinde gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda,
yöneticilerin astları ile girdikleri çatışmalarda kullandıkları çatışma yönetim stilleri ile
duygusal zeka seviyeleri arasında pozitif ilişkiler tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ada, N. “Örgütlerde Çatışma Nedenleri ve Çözüm Önerileri: Bir Literatür Çalışması”, The Journal of Academic Social Science Studies, 6(1), 2013, 59-74.
  • Akkirman, A. “Etkin Çatışma Yönetimi Ve Müdahale Stratejileri”. D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, 13(II), 1998, 1-11.
  • Ashkanasy, N.M., Ashton-James C.E., Jordan, P.J. (2004). Performance impacts of appraisal and coping with stress in workplace settings: the role of affect and emotional intelligence, Emotional and Physiological Processes and Positive Intervention Strategies Research in Occupational Stress and Well Being, 3, 1–43.
  • Demir, M. “Örgütsel Çatışma Yönetiminde Duygusal Zekanın Etkisi: Konaklama İşletmelerinde İş görenlerin Algılamaları Üzerine Bir Araştırma”. Doğuş Üniversitesi Dergisi 11 (2), 2010, 199-211.
  • Eren, E. ”Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi” (12.Basım) İstanbul: Beta Basım A.Ş, 2010.
  • Euwema, M.C., De Vliert, E.V. ve Bakker, A.B. “Substantive and Relational Effectiveness of Organizational Conflict Behaviour. The International Journal of Conflict Management, 14(2), 2003, 119-139.
  • Friedman, A. R.,Tidd, T. S., Currall, C. S. ve Tsai, C. J. “What Goes Around Comes Around: The Impact of Personal Conflict Styles on Work Conflict and Stress”. International Journal Of Conflict Management, 11, 2000, s.32-55.
  • Goleman, D. “İşbaşında Duygusal Zeka”, İstanbul: Varlık Yayınları, 2018.
  • Moberg, P.J. “Linking Conflict Strategy to the Five-Factor Model: Theoretical and Empirical Foundations”. The International Journal of Conflict Management, 12(1), 2001, 47-68.
  • Şahin, A., Emini, F. ve Ünsal, Ö. “Çatışma Yönetimi Yöntemleri ve Hastane Örgütlerinde Bir Uygulama”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2006, 553-568.
  • Karakuş, M. ve Çankaya, İ. “Okul Yöneticilerinin Kişilik Özelliklerinin Çatışma Çözme Stratejileri Üzerindeki Etkisi”. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 2009, 111-118.
  • Kılıçaslan, S. “Örgütsel Çatışma Yönetiminde Duygusal Zekanın Etkisini İncelemeye Yönelik Kuramsal Bir Araştırma”. Electronic Journal Of Vocational Colleges, 4(3), 2014, 264-274.
  • Koçel, T. “İşletme Yöneticiliği”, 15.Baskı, İstanbul: Beta Basım A.Ş. 2014.
  • Rahim, M.A. “Emprical Studies On Managing Conflict” The International Journal of Conflict Management, Vol:11, No:1,5-8.
  • Rahim, A. “Toward a Theory of Managing Organizational Conflict”. International Journal of Conflict Management, 13(3), 2002, 206-235.
  • Rahim, M. A. “Managing Conflict in Organization”, Connecticut Praeger Publishers: New York, 1992.
  • Robson, C. “Real World Research. (2th.Ed.). Blackwell Publishing, 2002.
  • Stys, Y., Brown, S.L. (2004). A Review Of The Emotional Intelligence Literature And Implications For Corrections. Research Report; Research Branch Correctional Service Of Canada, (March).
  • Psenicka, C. ve Rahim, A. “A Model of Emotional Intelligence and Conflict Management Strategies: A Study in Seven Countries”. The International Journal of Organizational Analysis, (10) 4, 2002, 302-326.
  • Tekin, Ö., Turan, S., Özmen, M., Turhan, A. ve Kökçü, A. “Beş Faktör Kişilik Özellikleri ve Örgütsel Çatışma Yönetimi Arasındaki İlişkiler: Ankara’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama”. Journal of Yasar University, 27(7), 2012, 4611-4641.
  • Tosun, O. ve Taşkıran, E. “Çatışma Yönetim Tarzları Tercihlerinde Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Rolü”. Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 2017, 287-307.
  • Toprak, L., Şentürk, F. ve Kılıç, G. “Yöneticilerin Çatışma Yönetme Yöntemleri İle Yöneticiye Duyulan Güven Arasındaki İlişki: Afyonkarahisar’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”. İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), 5(2), 2017, 105-133.
  • Tozkoparan, G. “Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Çatışma Yönetim Tarzlarına Etkisi: Yöneticiler Üzerinde Bir Araştırma”. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(9), 2013, 189-231.
  • Tuna, M. ve Türkmen, F. “Kişilik Tiplerinin Çatışmayı Yönetme Yöntemlerine Etkisi”. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(4), 2015, 43-65.
  • Weisinger, H. "İş Yaşamında Duygusal Zeka". İstanbul: Mns Yayıncılık. 1998.
  • Yaşlıoğlu, M. vd. “Duygusal Zeka ve Çatışma Yönetimi Yöntemleri Arasındaki İlişki Ve Bu İlişkide Lider Üye Etkileşiminin Rolü”. Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(22), 2013, 193.
  • Yıldızoğlu, H.ve Burgaz, B. “Okul Yöneticilerinin Beş Faktör Kişilik Özellikleriyle Çatışma Yönetimi Stili Tercihleri Arasındaki İlişki”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 2014, 295-310.
  • Yürür, Ş. “Yöneticilerin Çatışma Yönetim Tarzları ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Analizine Yönelik Bir Araştırma”. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 10(1), 2009, 23-41.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hande Gülnihal Gümüş Bilim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gümüş Bilim, H. G. (2020). Yöneticilerin Duygusal Zeka Seviyelerinin Kullandıkları Çatışma Yönetim Stillerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 189-209.