Giriş ve Amaç: Etkili iletişim kurabilme hemşirelik lisans programı yeterlikleri arasında ilk
sıralarda yer alır. Etkili iletişimin en temel becerilerinden biri ise empati kurabilmektir. Bu
çalışma hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri ile empati düzeyleri arasındaki ilişkiyi
belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte olan bu araştırma hemşirelik bölümünde öğrenim gören ve
araştırmaya katılmayı kabul eden 332 öğrenci oluşturmuştur.
Bulgular: Yaş ortalaması 20,40±1,58 (18-29 yıl) olan öğrencilerin %93,1’i kadın olup %28’i
birinci sınıf, %27,7’si ikinci sınıf, %23,5’i üçüncü sınıf ve %20,8’i dördüncü sınıfta öğrenim
görmektedir. En yüksek 200 puan alınabilen İletişim Becerileri Envanterinden katılımcıların
aldıkları puan ortalaması 99,63±17,61 olarak bulunmuş olup iletişim becerilerinin orta
düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin öğrenim düzeyleri ile iletişim becerileri
envanterinden aldıkları puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık
bulunmuştur(p<0,001). Yapılan ileri analizlerde birinci sınıfta öğrenim gören öğrencilerin
iletişim becerileri envanterinden aldıkları puan ortalamasının üçüncü ve dördüncü sınıfta
öğrenim görenlerden istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek olduğu görülmüştür
(p<0,01). İkinci sınıfta öğrenim gören öğrencilerin iletişim becerileri envanterinden aldıkları
puan ortalaması dördüncü sınıfta öğrenim görenlerden istatistiksel olarak anlamlı derecede
yüksek bulunmuştur (p<0,01). Öğrencilerin Temel Empati Ölçeği toplam puan ortalaması
72,16±9,03 olup; alt boyutlarından en yüksek 45 puan alınabilen bilişsel empati alt boyutu
puan ortalaması 32,77±4,93,en yüksek 55 puan alınabilen duygusal empati alt boyutu puan
ortalaması 39,40±5,98 bulunmuştur. İletişim becerisi ve empati düzeyleri arasında negatif
yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur ( p<0,05).
Sonuç: Öğrencilerin sınıf düzeyi ilerledikçe iletişim becerilerinde bir gelişme olmadığı,
empati düzeylerinde ise çok düşük düzeyde artış olduğu görülmüştür. Sağlık hizmetlerinde
iletişim dersinde iletişim becerilerini daha etkili kazandırabilecek öğrenme öğretme yöntem
ve tekniklerinin kullanılması önerilmiştir.
Bölüm | Poster Bildiri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mart 2017 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 II. Ulusal Sağlık Bilimleri Kongre Kitabı |