Amaç: Bu çalışma Yetişkinler İçin Aşı Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği’nin Türkçe geçerlik ve güvenirliğini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Gereç ve Yöntem: Metodolojik olarak yürütülen bu çalışma 209 yetişkin ile gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin psikometrik analizinde geçerlik değerlendirmesinde doğrulayıcı faktör analizi ve ölçüt geçerliği (ön kestirim/yordama geçerliği), güvenirlik değerlendirmesinde madde toplam puan korelasyonu, iki yarı test tutarlığı ve Cronbach α katsayısı hesaplanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %75.6’sı kadın, %70.8’i lisans ve üzeri eğitime sahip ve %63.2’si evlidir. Katılımcıların %54.5’inin yetişkinlik dönem aşıları hakkında eğitim almadığı, %57.4’ünün yetişkinlik dönem aşıları hakkında sağlık personelinden bilgi almadığı ve %58.9’unun aşılar ile ilgili resmi kaynakların internet sayfalarını takip etmediği belirlenmiştir. Geçerlik analizinde doğrulayıcı faktör analizinde model uyum indeksleri χ2 =138.729, χ2/df =1.927, RMSEA= 0.067, CFI= 0.958, GFI= 0.919, AGFI= 0.882 olarak bulunmuştur. Güvenirlik analizlerinde madde toplam puan korelasyon değerlerinin 0.376 ile 0.670 arasında değiştiği, İşlevsel, Etkileşimsel/İletişimsel ve Kritik Aşı Okuryazarlığı alt boyutları için Cronbach α değerlerinin sırasıyla 0.90, 0.82 ve 0.81 olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Yapılan analizler ve değerlendirmeler sonucu Yetişkinler İçin Aşı Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği’nin Türkçe için geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak, yetişkinlerin aşı okuryazarlığını belirlemede kullanılabilir olduğu belirlenmiştir.
Yoktur.
Herhangi bir projeden destek alınmamıştır.
Objective: This paper is an adaptation of the Health Literacy about Vaccination of Adults in ITalian (HLVa-IT) into Turkish.
Materials and Methods: The sample comprised 209 adults. Confirmatory factor analysis and criterion validity (estimation/predictive validity) were used for validity. Item-total score correlation, two-half test consistency, and Cronbach's alpha coefficient were used for reliability.
Results: A quarter of the participants were men (24.4%). Seven in ten participants had at least a bachelor's degree (70.8%). Three in five participants were married (63.2%). Over half of the participants were not trained in adult vaccines (54.5%), had not been informed about vaccines by health professionals (57.4%), and did not follow the websites of official sources about vaccines (58.9%). Confirmatory factor analysis showed that the model had the goodness of fit indices of χ2 =138.729, χ2/df =1.927, RMSEA= 0.067, CFI= 0.958, GFI= 0.919, and AGFI= 0.882. The scale had item-total score correlations ranging from 0.376 to 0.670. The functional vaccine literacy, interactive vaccine literacy, and critical vaccine literacy subscales had Cronbach's alpha values of 0.90, 0.82, and 0.81, respectively.
Conclusion: The HLVa-TR is a valid and reliable measure for assessing Turkish adults’ vaccine literacy.
Herhangi bir projeden destek alınmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Herhangi bir projeden destek alınmamıştır. |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2 |