Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 1, 13 - 21, 30.01.2023

Öz

Kaynakça

  • Alisinanoğlu, F., & Ulutaş, İ. (2003). Çocukların kaygı düzeyleri ile annelerinin kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 28(128): 65-71.
  • Altunkaya, H. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme ve okuma kaygıları. Education Sciences, 12(3): 107-121.
  • Altunkaya, H. ve Erdem, İ. (2017). Reading anxiety and reading comprehension skills of learners of Turkish as a foreign language. Sakarya University Journal of Education, 7(1): 59-77.
  • Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve Türkçe öğretimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1): 143-154.
  • Arslan, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okuma kaygıları ve akademik özyeterlik i̇nançlarının çeşitli değişkenler açısından i̇ncelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(3): 30-44.
  • Ateş, A. ve Bahşi, N. (2019). The Effects of The Vocabulary of The Secondary School 8th Years Students Learning Turkish as a Foreign Language on The Reading And Listening Anxiety, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 20(1): 273-287. https://doi.org/10.17679/inuefd.443335
  • Aygün, H. E. (2021). İlkokul öğrencilerinin okuduğunu anlama becerisi ile okuma kaygısı arasındaki ilişkide okuma alışkanlığının aracı rolü. Milli Eğitim Dergisi, 50(231): 91-109.
  • Aytaş, G. (2003). Okuma gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13: 155-161. Bağcı, H. ve Dilek, B. A. Z. (2019). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin okuma kaygıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1): 195-210.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Coşkun, E. (2002). Lise hızlı okuma teknikleri öğretim programı ve uygulamalarının değerlendirilmesi, Eğitim Araştırmaları, Yıl: 3 (9): 41-51.
  • Çevik, H., Orakçı, Ş., Aktan, O., Toraman, Ç. (2019). Ortaokul öğrencilerinin okuma kaygıla- rının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Journal of Theory and Practice in Education, 15(1): 1-16.
  • Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (2006). Eğitim bilimine giriş. İstanbul: Pegem Yayıncılık. Gömleksiz, M., Sinan, A., Demir, S. (2011). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi öğretim programı'ndaki "okuma" öğrenme alanına ilişkin kazanımların gerçekleşme düzeyine yönelik öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1): 169 - 196.
  • Güneş, F. (2011). İlköğretimde sesli okumanın önemi ve yararları. Milli Eğitim Dergisi, 41(191): 7-23. İşeri, K. ve Ünal, E. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2): 67-76.
  • Jafarigohar, M. ve Behrooznia, S. (2012). The effect of anxiety on reading comprehension among distance efl learners. International Education Studies, 5(2): 159-174.
  • Jalongo, M. R. ve Hirsh, R. A. (2010). Understanding reading anxiety: New insights from neuroscience. Early Childhood Education Journal, 37(6): 431-435.
  • Karademir, M. ve Gürsoy, B. (2018). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2): 247-282.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Katrancı, M. ve Kuşdemir, Y. (2016). Okumada kaygı ve anlama: ana fikri bulamıyorum öğretmenim!. Eğitim ve Bilim, 41(183): 215-266.
  • Keleş, Ö. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinde kitap okuma alışkanlığının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yang, B. ve Ollendick, T. H., Dong, Q., Xia, Y., & Lin, L. (1995). Only children and children with siblings in the People's Republic of China: Levels of fear, anxiety, and depression. Child development, 66(5): 1301-1311.
  • Kilinc, H. H. ve Yenen, E. T. (2016). Investigation of students' reading anxiety with regards to some variables. International Journal of Higher Education, 5(1): 111-118.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu 1- 5.Sınıflar. Ankara.
  • MEB (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
  • Melanlıoğlu, D. (2014). Okuma kaygısı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 176: 95-105.
  • Mevlüt, K. ve Varol, K. (2004). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(17): 31-63.
  • Özyılmaz, Ö. (2013). Türk milli eğitim sisteminin sorunları ve çözüm arayışları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özyürek, A. ve Demiray, K. (2010). Yurtta ve ailesi yanında kalan ortaöğretim öğrencilerinin kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 11(2): 247-256.
  • Şahin, N. (2019). Çeşitli değişkenler açısından ortaokul öğrencilerinin okuma kaygılarının incelenmesi. Turkish Studies-Educational Sciences, 14(5): 2675-2691.
  • Tatlı, M. O. ve Bengisoy, A. (2019). Yatılı yurtta ve ailesinin yanında kalan ortaöğretim 12. Sınıf öğrencilerinin durumluk ve süreklik kaygı düzeylerinin karşılaştırması. Folklor/Edebiyat, 25(97): 658-675.
  • Temizyürek, F., Çolakoğlu, B. K. ve Coşkun, S. (2013). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2): 114–150.
  • Tonka, H. ve Bakir, S. (2020). The examination of the relationship between the secondary school students' habit of reading and their reading anxiety. Journal of Educational Issues, 6(1): 293-313.
  • Yıldız, M. ve Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3): 793-815.

Neden Okurken Kaygı Duyuyorum: İlkokul Öğrencilerinde Okuma Kaygısı

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 1, 13 - 21, 30.01.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısında incelenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama araştırması ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, Kastamonu İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilkokullardan uygun örnekleme yöntemi ile seçilen üç farklı ilkokuldan toplam 270 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak demografik bilgi formu ile Çeliktürk ve Yamaç (2015) tarafından geçerlik-güvenirlik çalışması yapılan Okuma Kaygı Ölçeği (OKÖ) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde; betimsel istatistikleri ortaya koymaya yönelik olarak yüzde ve frekans analizi, cinsiyet değişkenine yönelik olarak ilişkisiz örneklemler t-testi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, aile gelir düzeyi ve kardeş sayısı değişkenlerine yönelik olarak tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Gerçekleştirilen analiz sonuçlarına göre cinsiyet, anne eğitim durum, baba eğitim durumu, aile gelir düzeyi değişkenlerinde anlamlı farklılık tespit edilmemiştir (p<,05). Kardeş sayısı değişkenine yönelik olarak gerçekleştirilen analiz sonucunda kardeşi olmayan öğrencilerin okuma kaygı düzeylerinin kardeş sayısı iki ve üzeri olan öğrencilere göre daha düşük olduğu saptanmıştır (p>,05).

Kaynakça

  • Alisinanoğlu, F., & Ulutaş, İ. (2003). Çocukların kaygı düzeyleri ile annelerinin kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 28(128): 65-71.
  • Altunkaya, H. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme ve okuma kaygıları. Education Sciences, 12(3): 107-121.
  • Altunkaya, H. ve Erdem, İ. (2017). Reading anxiety and reading comprehension skills of learners of Turkish as a foreign language. Sakarya University Journal of Education, 7(1): 59-77.
  • Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve Türkçe öğretimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1): 143-154.
  • Arslan, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okuma kaygıları ve akademik özyeterlik i̇nançlarının çeşitli değişkenler açısından i̇ncelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(3): 30-44.
  • Ateş, A. ve Bahşi, N. (2019). The Effects of The Vocabulary of The Secondary School 8th Years Students Learning Turkish as a Foreign Language on The Reading And Listening Anxiety, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 20(1): 273-287. https://doi.org/10.17679/inuefd.443335
  • Aygün, H. E. (2021). İlkokul öğrencilerinin okuduğunu anlama becerisi ile okuma kaygısı arasındaki ilişkide okuma alışkanlığının aracı rolü. Milli Eğitim Dergisi, 50(231): 91-109.
  • Aytaş, G. (2003). Okuma gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13: 155-161. Bağcı, H. ve Dilek, B. A. Z. (2019). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin okuma kaygıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1): 195-210.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Coşkun, E. (2002). Lise hızlı okuma teknikleri öğretim programı ve uygulamalarının değerlendirilmesi, Eğitim Araştırmaları, Yıl: 3 (9): 41-51.
  • Çevik, H., Orakçı, Ş., Aktan, O., Toraman, Ç. (2019). Ortaokul öğrencilerinin okuma kaygıla- rının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Journal of Theory and Practice in Education, 15(1): 1-16.
  • Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (2006). Eğitim bilimine giriş. İstanbul: Pegem Yayıncılık. Gömleksiz, M., Sinan, A., Demir, S. (2011). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi öğretim programı'ndaki "okuma" öğrenme alanına ilişkin kazanımların gerçekleşme düzeyine yönelik öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1): 169 - 196.
  • Güneş, F. (2011). İlköğretimde sesli okumanın önemi ve yararları. Milli Eğitim Dergisi, 41(191): 7-23. İşeri, K. ve Ünal, E. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2): 67-76.
  • Jafarigohar, M. ve Behrooznia, S. (2012). The effect of anxiety on reading comprehension among distance efl learners. International Education Studies, 5(2): 159-174.
  • Jalongo, M. R. ve Hirsh, R. A. (2010). Understanding reading anxiety: New insights from neuroscience. Early Childhood Education Journal, 37(6): 431-435.
  • Karademir, M. ve Gürsoy, B. (2018). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2): 247-282.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Katrancı, M. ve Kuşdemir, Y. (2016). Okumada kaygı ve anlama: ana fikri bulamıyorum öğretmenim!. Eğitim ve Bilim, 41(183): 215-266.
  • Keleş, Ö. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinde kitap okuma alışkanlığının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yang, B. ve Ollendick, T. H., Dong, Q., Xia, Y., & Lin, L. (1995). Only children and children with siblings in the People's Republic of China: Levels of fear, anxiety, and depression. Child development, 66(5): 1301-1311.
  • Kilinc, H. H. ve Yenen, E. T. (2016). Investigation of students' reading anxiety with regards to some variables. International Journal of Higher Education, 5(1): 111-118.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu 1- 5.Sınıflar. Ankara.
  • MEB (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
  • Melanlıoğlu, D. (2014). Okuma kaygısı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 176: 95-105.
  • Mevlüt, K. ve Varol, K. (2004). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(17): 31-63.
  • Özyılmaz, Ö. (2013). Türk milli eğitim sisteminin sorunları ve çözüm arayışları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özyürek, A. ve Demiray, K. (2010). Yurtta ve ailesi yanında kalan ortaöğretim öğrencilerinin kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 11(2): 247-256.
  • Şahin, N. (2019). Çeşitli değişkenler açısından ortaokul öğrencilerinin okuma kaygılarının incelenmesi. Turkish Studies-Educational Sciences, 14(5): 2675-2691.
  • Tatlı, M. O. ve Bengisoy, A. (2019). Yatılı yurtta ve ailesinin yanında kalan ortaöğretim 12. Sınıf öğrencilerinin durumluk ve süreklik kaygı düzeylerinin karşılaştırması. Folklor/Edebiyat, 25(97): 658-675.
  • Temizyürek, F., Çolakoğlu, B. K. ve Coşkun, S. (2013). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2): 114–150.
  • Tonka, H. ve Bakir, S. (2020). The examination of the relationship between the secondary school students' habit of reading and their reading anxiety. Journal of Educational Issues, 6(1): 293-313.
  • Yıldız, M. ve Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3): 793-815.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gonca Ersin Ektirici 0000-0002-5138-7108

Adnan Kılıççalar Bu kişi benim 0000-0001-7265-0190

Erhan Kalaycı Bu kişi benim 0000-0003-2321-4282

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ersin Ektirici, G., Kılıççalar, A., & Kalaycı, E. (2023). Neden Okurken Kaygı Duyuyorum: İlkokul Öğrencilerinde Okuma Kaygısı. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 9(1), 13-21.



Dergimizin Tarandığı İndeksler

research-bib.jpgcosmos_logo_big.png  logo.png  idealonline%20logo.jpg  citefactor-300x101.jpg

logo1.jpgbase-1036x436.png  Logo_Horizontal.png pak.jpg


International Anatolia Academic Online Journal / Sosyal Bilimler Dergisi

e-ISSN 2148-3175

https://www.iaaoj.org