Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

QUALITY AND ACCREDITATION IN HEALTHCARE INSTITUTIONS

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 3, 210 - 224, 24.12.2023

Öz

Quality standards, which entered the agenda of health institutions with the Health Transformation Program in Turkey, have become an important part of institutions providing health services in a short time. Quality standards not only facilitate the provision of health services, but also pave the way for the service produced to comply with scientific standards and norms on a global scale. Studies have been initiated to improve and increase the quality of health services, which are among the components of the Health Transformation Program, and in this context, a series of standards have been determined on the basis of periodic evaluation in institutions. These standards have been developed over time, and service delivery standards in all health institutions and compliance with these standards have begun to be determined only by accreditation. In our study, quality and accreditation in health institutions were examined accordingly.

Kaynakça

  • Akyurt, N. (2007) Hastanelerde Akreditasyon Standartları: İstanbul’daki Özel Hastanelerin Radyoloji Yöneticilerinin Standartları Ne Ölçüde Yerine Getirildiği Konusundaki Görüşlerine İlişkin Bir Araştırma, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı Doktora Tezi ss.22
  • Alkhenizan, A., & Shaw, C. (2011). Impact of accreditation on the quality of healthcare services: a systematic review of the literature. Annals of Saudi medicine, 31(4), 407-416.
  • Amerikan Kalite Kontrol Derneği, ASQC. (2023). https://asq.org/quality-resources/quality-assurance-vs-control, Erişim Tarihi, 18.12.2023
  • Avcı, K. (2018). Sağlik Hizmetlerinde Kalite İyileştirme Ve Türkiye Sağlik Hizmetleri Kalite Ve Akreditasyon Enstitüsü. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 1(1), 1-5.
  • Avcı, K., ve Çizmeci Şenel F., (2019). Sağlık Hizmetleri Akreditasyonu: Faydası, Önemi ve Etkisi Nedir?, Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, 221-234
  • Benlice, A. (2023). Hastane Akreditasyon Süreçleri ve Uygulamaları. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Sağlik Yönetimi Anabilim Dalı Dönem Projesi
  • Caldana, G., & Gabriel, C. S. (2017). Evaluation of the hospital accreditation program: face and content validation. Revista Brasileira de Enfermagem, 70, 47-53.
  • Cengiz, C., (2018) Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon Programları ve TÜSKA, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 21-26
  • Doğan, Ö. İ., & Eriş, E. D. (2000). Stratejik Toplam Kalite Yönetimi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 110-125.
  • Donabedian, A. (1990). The seven pillars of quality. Archives of pathology & laboratory medicine, 114(11), 1115-1118.
  • Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ). (2022). https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/363528/9789240055230-eng.pdf?sequence=1 , Erişim Tarihi: 16.09.2023
  • Ergenoğlu, A. S., & Aytuğ, A. (2007). Examination Of Changing Paradigms And Healing Hospital Concept In Healthcare Facilities With Regard To Architectural Design//Sağlik Kurumlarinda Değişen Paradigmalar ve İyileştiren Hastane Kavramının Mimari Tasarim Açisindan İrdelenmesi. Megaron, 2(1), 44.
  • Erturgut, R. (2012). Toplam Kalite Yönetimi ve Liderlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Garvin, D. A. (1984). What does ''Product Quality'' Really Mean? Sloan Management Review, 26(1), 25-43.
  • Güdük, Ö., Kılıç & C. H., (2017) Sağlık Hizmetleri Akreditasyonu ve Türkiye’de Gelişimi, Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi; 7 (2): 102-107
  • Hussein, M., Pavlova, M., Ghalwash, M., & Groot, W. (2021). The impact of hospital accreditation on the quality of healthcare: a systematic literature review. BMC health services research, 21(1), 1-12.
  • Joint Commission International (JCI). (2022). https://www.jointcommissioninternational.org/, Erişim Tarihi: 12.09.2023
  • Kayral, İ. H. (2018). Dünya’da ve Türkiye’de Sağlik Hizmetleri Akreditasyonu. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 1(1), 27-31.
  • Karahüseyinoğlu, E. (2021) Kalite Yönetimi Perspektifinde Sağlık Hizmetleri, Review Article 7(3) 394-402
  • Kıdak, L., Nişancı, Z. & Burmaoğlu S., (2015) Sağlık Hizmetlerinde Kalite Ölçümü: Kamu Hastanesi Örneği (Quality Measurement in Health Services: A Public Hospital Case). Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 22(2), 483-500.
  • Kobu B., (1993/1999) Üretim Yönetimi, Onuncu Baskı İstanbul: Avcıol Basım Yayın
  • Önsüz, M., Topuzoğlu, A., CÖBEK, U., Ertürk, S., YILMAZ, F., & Birol, S. (2008). İstanbul’da Bir Tip Fakültesi Hastanesinde Yatan Hastalarin Memnuniyet Düzeyi. Marmara Medical Journal, 21(1), 33-49.
  • Özdemir, S., (2000). Eğitimde Örgütsel Yenileşme. Pegem Yayınları. s.36,38, 104
  • Özevren, M., (1997). Toplam Kalite Yönetimi Temel Kavramlar ve Uygulamaları, İstanbul. s.98
  • Patel, G., (2009). Total Quality Management in Healthcare, The Midas Journal, ss.1-4.
  • Prajogo, D. I., & Sohal, A. S. (2006). The relationship between organization strategy, total quality management (TQM), and organization performance––the mediating role of TQM. European journal of operational research, 168(1), 35-50.
  • Rashid, W.E.W., Jusoff, H.K., (2009). Service quality in health care setting, International Journal of Health Care Quality Assurance, 22 (5), ss.471-482.
  • Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü (SHGM), 2023). https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR,12679/saglikta-kalite-standartlari-sks.html, Erişim Tarihi: 12.10.2023
  • Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, Sağlıkta Akreditasyon Standartları Hastane Seti – v2.1/2018, Erişim Tarihi: 12.10.2023
  • Shaw, C. (2004). Developing hospital Accreditation in Europe, WHO Regional Office for Europe, December 2004,
  • Şimşek, M., Çelik, A., (2011). Yönetim ve Organizasyon, Eğitim Kitabevi, Konya. TARIM, Mehveş, (2000) SS.348 Söyük, S., (2021) YENİDİKİCİ, A. İstanbul Üniversitesi Açik Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sağlik Yönetimi Ön Lisans Programi, Sağlik İşletmelerinde Kalite Yönetimi ss.134
  • Thompson, Jr. Arthur A.; Stricland III, A.J.; (2002), Strategic Management; Published by Boston MA:McGraw-Hill Irwin, Boston
  • Topal, B., & Şahin, Ö. G. H. (2017). Sağlik Sektöründe Müşteri Memnuniyetinin Ölçümü: Simav Devlet Hastanesi Örneği. Journal Of Emerging Economies and Policy, 2 (1)
  • TUSKA’dan Akredite Olmuş Sağlık Kuruluşları. (https://www.tuseb.gov.tr/tuska/tuska-dan-akredite-kuruluslar), Erişim Tarihi: 13.12.2022
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2023). https://sozluk.gov.tr/ , Erişim Tarihi: 16.12.2023
  • Yetginoğlu, Ö. (2009). Sağlık Kurumlarında Hasta Güvenliğinin Sağlanmasında Kalite ve Akreditasyon Çalışmalarının Önemi: Ankara İlindeki İki Hastanede Hasta Güvenliği Çalışmalarının Değerlendirilmesine Yönelik Mukayeseli Bir Uygulama Yüksek Lisans Tezi, T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Anabilim Dalı Yönetim Organizasyon Bilim Dalı, Konya.

SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE VE AKREDİTASYON

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 3, 210 - 224, 24.12.2023

Öz

Türkiye’de Sağlıkta Dönüşüm Programı (2003) ile sağlık kurumların gündemine giren kalite standartları, kısa sürede sağlık hizmeti sunan kurumlarının önemli bir parçası olmuştur. Hastanelerde kalite standartları sağlık hizmetleri sunumunu kolaylaştırdığı gibi aynı zaman da üretilen hizmetin global ölçekte bilimsel standart ve normlara uygun olmasına zemin hazırlamıştır. 2003 yılında başlatılan Sağlıkta Dönüşüm Programının bileşenleri içinde yer alan sağlık hizmetlerinde kalitenin geliştirilmesi ve artırılması amacıyla çalışmalar başlatılmış ve bu kapsamda dönemsel olarak kurumlarda değerlendirme esası ile bir dizi standart belirlenmiştir ve bu standartlar zaman içerisinde geliştirilmiş tüm sağlık kurumlarında hizmet sunumu standartları ve bu standartlara uyum ancak akreditasyon ile belirlenmeye başlanmıştır. Sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyonun önemi bu doğrultuda incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akyurt, N. (2007) Hastanelerde Akreditasyon Standartları: İstanbul’daki Özel Hastanelerin Radyoloji Yöneticilerinin Standartları Ne Ölçüde Yerine Getirildiği Konusundaki Görüşlerine İlişkin Bir Araştırma, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı Doktora Tezi ss.22
  • Alkhenizan, A., & Shaw, C. (2011). Impact of accreditation on the quality of healthcare services: a systematic review of the literature. Annals of Saudi medicine, 31(4), 407-416.
  • Amerikan Kalite Kontrol Derneği, ASQC. (2023). https://asq.org/quality-resources/quality-assurance-vs-control, Erişim Tarihi, 18.12.2023
  • Avcı, K. (2018). Sağlik Hizmetlerinde Kalite İyileştirme Ve Türkiye Sağlik Hizmetleri Kalite Ve Akreditasyon Enstitüsü. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 1(1), 1-5.
  • Avcı, K., ve Çizmeci Şenel F., (2019). Sağlık Hizmetleri Akreditasyonu: Faydası, Önemi ve Etkisi Nedir?, Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, 221-234
  • Benlice, A. (2023). Hastane Akreditasyon Süreçleri ve Uygulamaları. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Sağlik Yönetimi Anabilim Dalı Dönem Projesi
  • Caldana, G., & Gabriel, C. S. (2017). Evaluation of the hospital accreditation program: face and content validation. Revista Brasileira de Enfermagem, 70, 47-53.
  • Cengiz, C., (2018) Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon Programları ve TÜSKA, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 21-26
  • Doğan, Ö. İ., & Eriş, E. D. (2000). Stratejik Toplam Kalite Yönetimi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 110-125.
  • Donabedian, A. (1990). The seven pillars of quality. Archives of pathology & laboratory medicine, 114(11), 1115-1118.
  • Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ). (2022). https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/363528/9789240055230-eng.pdf?sequence=1 , Erişim Tarihi: 16.09.2023
  • Ergenoğlu, A. S., & Aytuğ, A. (2007). Examination Of Changing Paradigms And Healing Hospital Concept In Healthcare Facilities With Regard To Architectural Design//Sağlik Kurumlarinda Değişen Paradigmalar ve İyileştiren Hastane Kavramının Mimari Tasarim Açisindan İrdelenmesi. Megaron, 2(1), 44.
  • Erturgut, R. (2012). Toplam Kalite Yönetimi ve Liderlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Garvin, D. A. (1984). What does ''Product Quality'' Really Mean? Sloan Management Review, 26(1), 25-43.
  • Güdük, Ö., Kılıç & C. H., (2017) Sağlık Hizmetleri Akreditasyonu ve Türkiye’de Gelişimi, Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi; 7 (2): 102-107
  • Hussein, M., Pavlova, M., Ghalwash, M., & Groot, W. (2021). The impact of hospital accreditation on the quality of healthcare: a systematic literature review. BMC health services research, 21(1), 1-12.
  • Joint Commission International (JCI). (2022). https://www.jointcommissioninternational.org/, Erişim Tarihi: 12.09.2023
  • Kayral, İ. H. (2018). Dünya’da ve Türkiye’de Sağlik Hizmetleri Akreditasyonu. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 1(1), 27-31.
  • Karahüseyinoğlu, E. (2021) Kalite Yönetimi Perspektifinde Sağlık Hizmetleri, Review Article 7(3) 394-402
  • Kıdak, L., Nişancı, Z. & Burmaoğlu S., (2015) Sağlık Hizmetlerinde Kalite Ölçümü: Kamu Hastanesi Örneği (Quality Measurement in Health Services: A Public Hospital Case). Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 22(2), 483-500.
  • Kobu B., (1993/1999) Üretim Yönetimi, Onuncu Baskı İstanbul: Avcıol Basım Yayın
  • Önsüz, M., Topuzoğlu, A., CÖBEK, U., Ertürk, S., YILMAZ, F., & Birol, S. (2008). İstanbul’da Bir Tip Fakültesi Hastanesinde Yatan Hastalarin Memnuniyet Düzeyi. Marmara Medical Journal, 21(1), 33-49.
  • Özdemir, S., (2000). Eğitimde Örgütsel Yenileşme. Pegem Yayınları. s.36,38, 104
  • Özevren, M., (1997). Toplam Kalite Yönetimi Temel Kavramlar ve Uygulamaları, İstanbul. s.98
  • Patel, G., (2009). Total Quality Management in Healthcare, The Midas Journal, ss.1-4.
  • Prajogo, D. I., & Sohal, A. S. (2006). The relationship between organization strategy, total quality management (TQM), and organization performance––the mediating role of TQM. European journal of operational research, 168(1), 35-50.
  • Rashid, W.E.W., Jusoff, H.K., (2009). Service quality in health care setting, International Journal of Health Care Quality Assurance, 22 (5), ss.471-482.
  • Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü (SHGM), 2023). https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR,12679/saglikta-kalite-standartlari-sks.html, Erişim Tarihi: 12.10.2023
  • Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, Sağlıkta Akreditasyon Standartları Hastane Seti – v2.1/2018, Erişim Tarihi: 12.10.2023
  • Shaw, C. (2004). Developing hospital Accreditation in Europe, WHO Regional Office for Europe, December 2004,
  • Şimşek, M., Çelik, A., (2011). Yönetim ve Organizasyon, Eğitim Kitabevi, Konya. TARIM, Mehveş, (2000) SS.348 Söyük, S., (2021) YENİDİKİCİ, A. İstanbul Üniversitesi Açik Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sağlik Yönetimi Ön Lisans Programi, Sağlik İşletmelerinde Kalite Yönetimi ss.134
  • Thompson, Jr. Arthur A.; Stricland III, A.J.; (2002), Strategic Management; Published by Boston MA:McGraw-Hill Irwin, Boston
  • Topal, B., & Şahin, Ö. G. H. (2017). Sağlik Sektöründe Müşteri Memnuniyetinin Ölçümü: Simav Devlet Hastanesi Örneği. Journal Of Emerging Economies and Policy, 2 (1)
  • TUSKA’dan Akredite Olmuş Sağlık Kuruluşları. (https://www.tuseb.gov.tr/tuska/tuska-dan-akredite-kuruluslar), Erişim Tarihi: 13.12.2022
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2023). https://sozluk.gov.tr/ , Erişim Tarihi: 16.12.2023
  • Yetginoğlu, Ö. (2009). Sağlık Kurumlarında Hasta Güvenliğinin Sağlanmasında Kalite ve Akreditasyon Çalışmalarının Önemi: Ankara İlindeki İki Hastanede Hasta Güvenliği Çalışmalarının Değerlendirilmesine Yönelik Mukayeseli Bir Uygulama Yüksek Lisans Tezi, T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Anabilim Dalı Yönetim Organizasyon Bilim Dalı, Konya.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Songül Araç Bu kişi benim

Emine Seda Koç

Erken Görünüm Tarihi 23 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 12 Aralık 2023
Kabul Tarihi 17 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Araç, S., & Koç, E. S. (2023). SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE VE AKREDİTASYON. International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences, 9(3), 210-224.

Dergimizin Tarandığı İndeksler


14321   idealonline%20logo.jpg   base-1036x436.png  Logo_Horizontal.png 

esji.png    16547       13611  logo.png    Google-Scholar.png


International Anatolia Academic Online Journal / Sağlık Bilimleri Dergisi / e-ISSN 2148-3159   IssnPortal_LogotypeSimple_Gradiant.svg 

Creative Commons Lisansı     open-access-logo-1024x416.png  dergipark_logo.png  ith-logo.png
International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.