İŞ-YAŞAM ÇATIŞMASININ ÇALIŞANIN DAVRANIŞSAL SONUÇLARINA ETKİSİ VE İŞ STRESİNİN ARACILIK ROLÜ
Yıl 2019,
Cilt: 11 Sayı: 1, 67 - 90, 01.01.2019
Ercan Ergün
,
Ayça Yüksel
Öz
Bu çalışmanın amacı, çalışanların iş-yaşam çatışmalarının davranışsal
sonuçları üzerindeki etkisinin ve bu etkide iş stresinin aracılık rolünün
incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini İstanbul Anadolu yakasında bulunan
10 resmi ortaöğretim okulunda görev yapan 201 öğretmen oluşturmaktadır. Bu
çalışanlardan anket tekniği ile toplanan veriler, araştırma çerçevesinde analiz
edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre iş-yaşam çatışması boyutlarından iş-aile
çatışması ile iş stresi ve işten ayrılma niyeti arasında pozitif, iş-aile çatışması ile
örgütsel bağlılık ve iş tatmini arasında ise negatif bir ilişki olduğu saptanmıştır.
Ayrıca iş stresinin iş-aile çatışması ile örgütsel bağlılık ve işten ayrılma niyeti
arasındaki ilişkide kısmi aracılık etkisi; iş tatmini ile arasındaki ilişkide ise tam
aracılık etkisi bulunmaktadır.
Kaynakça
- Adams, G. A., King, L. A. & King, D. W. (1996). Relationships of job and family
involvement, family social support, and work–family conflict with job and life
satisfaction. Journal of applied psychology, 81(4), 411-420.
Akbolat, M., Kahraman, G. & Öztürk, T. (2016). Sağlık Çalışanlarının İş
Yaşamında Karşılaştıkları İş-Aile Çatışması Örgütsel Bağlılıklarını Etkiler mi?:
Sakarya İli Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(2), 153-169.
Alipour, F. & Kamaee Monfared, M. (2015). Examining the relationship between
job stress and organizational commitment among nurses of hospitals. Journal of
Patient Safety & Quality Improvement, 3(4), 277-280.
Allen, T. D., Herst, D. E., Bruck, C. S. & Sutton, M. (2000). Consequences
associated with work-family conflict: a review and agenda for future research.
journal of occupational health psychology, 5(2), 278-308.
Applebaum, D., Fowler, S., Fiedler, N., Osinubi, O. & Robson, M. (2010). The
impact of environmental factors on nursing stress, job satisfaction, and turnover
intention. The Journal of nursing administration, 40, 323-328.
Arasli, H., & Tumer, M. (2008). Nepotism, Favoritism and Cronyism: A study of
their effects on job stress and job satisfaction in the banking industry of north
Cyprus. Social Behavior and Personality: an international journal, 36(9), 1237-
1250.
Arshadi, N., & Damiri, H. (2013). The relationship of job stress with turnover
intention and job performance: Moderating role of OBSE. Procedia-Social and
Behavioral Sciences, 84, 706-710.
Arslan, M. (2012). İş-Aile ve Aile-İş Çatışmalarının Kadın Çalışanların İş
Doyumları Üzerindeki Etkisi. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 99-
114.
Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable
distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical
considerations. Journal of personality and social psychology, 51(6), 1173-1182.
Bayar, H. T., & Öztürk, M. (2017). İş Stresinin İş Tatmini Üzerindeki Etkisi:
Süleyman Demirel Üniversitesi Araştırma Görevlileri Üzerine Bir Araştırma.
Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative
Sciences, 22(2), 525-546.
Beehr, T. A., & Newman, J. E. (1978). Job stress, employee health, and
organizational effectiveness: A facet analysis, model, and literature review 1.
Personnel psychology, 31(4), 665-699.
Boz Semerci, A. (2016). Sosyal Destek ve Cinsiyete Yönelik Kalıp Yargıların Stres
ve İş-Aile Arasındaki Çatışmalara Etkisi: Kadın ve Erkek Arasındaki Farkılıklar.
Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Bradshaw, R. (1991). Stress Management for Teachers: A Practical Approach.
The Clearing House, 65(1), 43-47.
Braham, B. J. (2004). Stres Yönetimi. (V. G. Diker, Çev.) İstanbul: Hayat Yayınları.
Brewer, E., & McMaha-Landers, J. (2003). The Relationship Between Job Stress
and Job Satisfaction of Industrial and Technical Teacher Educators. Journal of
Career and Technical Education, 20(1), 37-50.
Büte, M. (2015). Nepotizm ve İş Tatmini İlişkisinde İş Stresinin Aracı Rolü Var
Mıdır? Dumlupınar Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi, 29.
Cam, E. (2006). Çalışma yaşamında stres ve kamu kesiminde kadın çalışanlar.
Journal of Human Sciences, 1(1), 1-10.
Carlson, D. S., Kacmar, K. M., & Williams, L. J. (2000). Construction and Initial
Validation of a Multidimensional Measure of Work–Family Conflict. Journal of
Vocational Behavior, 56, 249-276.
Çınar, O., Karcıoğlu, F., & Akdaş, K. (2016). İş Yaşamında İş Tatmini, Örgütsel
Özdeşleme ve İşten Ayrılma Niyeti İlişkisi: Erzurum’da Bir Kamu Kurumu
Örneği. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 121-136.
Demircan, P., & Turunç, Ö. (2017). Demircan, Pelin, and Ömer Turunç. “İş-Aile
Çatışması-Duygusal Emek İlişkisinde Lider Desteğinin Rolü: Eğitim Üzerine Bir
Araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 41-76.
Doğruöz, E., & Özdemir, M. (2018). Eğitim Örgütlerinde Üretim Karşıtı İş
Davranışları ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi. İlköğretim Online, 17(1), 396-413. doi:
10.17051/ilkonline.2018.413790
Erdamar, G., & Demirel, H. (2014). Investigation of work-family, family-work
conflict of the teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4919-
4924.
Erdilek Karabay, M. (2015). Sağlık personelinin iş stresi, iş-aile çatışması ve
iş-aile-hayat tatminlerine yönelik algılarının işten ayrılma niyeti üzerindeki
etkilerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 13(26),
113-134.
Eren, E. (2016). Yönetim ve Organizasyon (Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar) (12.
b.). İstanbul: Beta Baım Yayım Dağıtım.
Ergün, E., Çelik, S. (2015). Yöneticilerin Görev ve Çalışan Odaklı Liderlik
Davranışları ve Hemşirelerin İş Tatmini, Örgütsel Bağlılık Ve İş Stresi Arasındaki
İlişki. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23(3), 203-214.
Eskridge, D. H., & Coker, D. R. (1985). Teacher Stress: Symptoms, Causes, and
Management Techniques. The Clearing House, 58(9), 387-390. http://www.jstor.
org/stable/30186436 adresinden alındı
Fimian, M. J. (1982). What Is Teacher Stress? The Clearing House, 56(3), 101-
105. http://www.jstor.org/stable/30185531 adresinden alındı
Giray, M. Deniz. ve Ergin, Canan. (2006). Çift Kariyerli Ailelerde Bireylerin
Yaşadıkları İş-Aile ve Aile-İş Çatışmasının Kendini Kurgulama Davranışı ve
Yaşam Olayları İle İlişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 21 (57), 83-101.
Good, L. K., Sisler, G. F., & Getry, J. W. (1988). Antecedents of turnover intentions
among retail managemet personnel. Journal of Retailing, 64, 295-314.
Göksoy, S., & Argon, T. (2014). Okullarda Öğretmenleri Engelleyici ve
Destekleyici Stres Kaynakları. Journal of Teacher Education and Educators,
3(2), 245-271.
Greenhaus, J. H., & Beutell, N. J. (1985). Sources of conflict between work and
family roles. Academy of management review, 10(1), 76-88.
Griffin, M. L., Hogan, N. L., Lambert, E. G., Tucker-Gail, K. A., & Baker, D.
N. (2010). ob involvement, job stress, job satisfaction, and organizational
commitment and the burnout of correctional staff. Criminal Justice and behavior,
37(2), 239-255.
Gupta, N. (1981). Some Sources and Remedies of Work Stress among Teachers.
Texas: Southwest Educational Development Laboratory. 04 16, 2018 tarihinde
https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED211496.pdf adresinden alındı
Günbayı, İ., & Tokel, A. (2012). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin İş Doyumu
ve İş Stresi Düzeylerinin Karşılaştırmalı Analizi. ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü
Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(5), 77-95.
Gündüz Çekmecelioğlu, H. (2007). Örgüt ikliminin iş tatmini ve işten ayrılma
niyeti üzerindeki etkisi: bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 9(1), 79-97.
Harris, G. E. (2011). Individual Stress Management Coursework in Canadian
Teacher Preparation Programs. Canadian Journal of Education, 34(4), 104-117.
Kartepe, O. M., & Baddar, L. (2006). An empirical study of the selected
consequences of frontline employees’ work-family conflict and famiy-work
conflict. Tourism managemet, 27(5), 1017-1028.
Kartepe, O. M., & Kilic, H. (2007). Relationships of supervisor support and
conflicts in the work-family interface with the selected job outcomes of frontline
employees. Tourism management, 28(1), 238-252.
Klarreich, S. H. (1993). Stressiz Çalışma Ortamı. (B. Güngör, Çev.) Ankara: Açı
Yayıncılık.
Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2010). Klassen, Robert M., and Ming Ming Chiu.
“Effects on teachers’ self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of
experience, and job stress. Journal of educational Psychology, 102(3), 741-756.
Koçel, T. (2018). İşletme Yöneticiliği (17. b.). İstanbul: Beta Basım Yayım
Dağıtım.
Kyriacou, C. (2001). Teacher Stress: Directions for future research. Educational
Review, 53(1), 27-35. doi:10.1080/00131910120033628
Lambert, E. G., Qureshi, H., Frank, J., Keena, L. D., & Hogan, N. L. (2017). The
relationship of work-family conflict with job stress among Indian police officers:
a research note. Police Practice and Research, 18(1), 37-48.
Lee, M. K., & Jung, D. Y. (2015). A study of nursing tasks, nurses’ job stress and
job satisfaction in hospitals with no guardians. Journal of Korean Academy of
Nursing Administration, 21(3), 287-296.
Mert, İ. S., & Bekmezci, M. (2016). İki Kariyerli Aile Çalışanlarında İş ve Yaşam
Tatmini. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(1), 46-56.
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualization of
organizational commitment. Human resource management review, 1(1), 61-89.
Meyer, J. P., Allen, N. J. (1997). Commitment in the workplace: Theory, research
and application. Sage Publications, 9(3): 309-312.
Mosadeghrad, A. M., Ferlie, E., & Rosenberg, D. (2011). A study of relationship
between job stress, quality of working life and turnover intention among hospital
employees. Health Services Management Research, 24(4), 170-181.
Nagar, K. (2012). Organizational commitment and job satisfaction among
teachers during times of burnout. Vikalpa, 37(2), 43-60.
Nart, S., & Batur, Ö. (2014). The relation between work-family conflict, job
stress, organizational commitment and job performance: A study on turkish
primary teachers. European Journal of Research on Education, 2(2), 72-81.
doi:10.15527/ejre.201426250
Netemeyer, R. G., Boles, J. S., & McMurrian, R. (1996). Development and
validation of work-family conflicts and work-family conflict scales. Journal of
Applied Psychology, 81, 400-410.
Özdevecioğlu, M., & Doruk, N. Ç. (2009). Özdevecioğlu, M., & Doruk, N. Ç.
(2009). Organizasyonlarda İş-Aile ve Aile İş Çatışmalarının Çalışanların İş ve
Yaşam Tatminleri Üzerindeki Etkisi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi Dergisi, 33, 69-99.
Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P. V. (1974). Organizational
commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians.
Journal of applied psychology, 59(5), 603.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2015). Örgütsel Davranış. (İ. Erdem, çev.) Nobel.
Rusbult, C.E. and Farrell, D. (1983). A Longitudinal Test of The Investment
Model: The Impact on Job Satisfaction, Job Commitment, and Turnover of
Variations in Rewards, Costs, Alternatives, and Investments. Journal of Applied
Psychology, 68, pp.429-438.
Rusbult, C. A., Farrell, D., Rogers and Mainous, (1988). Impact of Exchange
Variables On Exit, Voice, Loyalty and Neglect: An Integrative Model of Responses
to Decline Job Satisfaction, Academy of Management Journal, Vol: 31, No: 3,
1988, ss. 599-627.
Russell, D. W., Altmaier, E., & Van Velzen, D. (1987). Job-related stress, social
support, and burnout among classroom teachers. Journal of applied psychology,
72(2), 269-274.
Selye, H. (1973). The Evolution of the Stress Concept: The originator of the
concept traces its development from the discovery in 1936 of the alarm reaction to
modern therapeutic applications of syntoxic and catatoxic hormones. American
Scientist, 61(6), 692-699.
Selye, H. (1976). Forty years of stress research: principal remaining problems
and misconceptions. Canadian Medical Association Journal, 115(1), 53-56.
Sökmen, A., & Şimşek, T. (2017). Örgütsel Bağlılık, Örgütle Özdeşleşme, Stres ve
İşten Ayrılma Niyeti İlişkisi: Bir Kamu Kurumunda Araştırma. İktisadi ve İdari
Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 606-620.
Spector, P. E. (1197). Job satisfaction: Application, assessment, causes, and
consequences (Cilt 3). Sage publications.
Tekingündüz, S., & Kurtuldu, A. (2015). İşten Ayrılma Niyeti, İş Tatmini, Örgütsel
Bağlılık, Liderlik Ve İş Stresi Arasındaki İlişkilerin Analizi: Bir Hastane Örneği.
Journal of Human Sciences, 12(1), 1501-1517.
Tekingündüz, S., Kurtuldu, A., & Öksüz, S. (2015). İş-Aile Yaşam Çatışması, İş
Tatmini ve İş Stresi Arasındaki İlişkiler. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları
Dergisi, 3(4), 27-42.
Tett, R. P., & Meyer, J. P. (1993). ob satisfaction, organizational commitment,
turnover intention, and turnover: path analyses based on meta‐analytic findings.
Personnel psychology, 46(2), 259-293.
Thomas, L. T., & Ganster, D. C. (1995). Impact of family-supportive work
variables on work-family conflict and strain: A control perspective. Journal of
applied psychology, 80(1), 6-15.
Turunç, Ö., & Erkuş, A. (2010). İş-Aile Yaşam Çatışmasının İş Tatmini ve
Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkileri: İş Stresinin Aracılık Rolü. Sosyal Ekonomik
Araştırmalar Dergisi, 19, 415-440.
Türker, Y., & Çelik, K. (2018). Öğretmenlerde İş ve Aile Çatışmasının Yaşam
Doyumu Üzerindeki Etkisinde İş Doyumunun Aracı Rolü. Hacettepe Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi.
Uştu, H., & Tümkaya, S. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Bağlılık, İşten
Ayrılma Niyeti ve Bazı Sosyo-Demografik Özelliklerinin Örgütsel Bağlılığı
Yordama Düzeylerinin İncelenmesi. lköğretim Online, 16(3), 1262-1274.
Voydanoff, P. (2005). Voydanoff, P. (2005). Work demands and work-to-family
and family-to-work conflict: Direct and indirect relationships. Journal of Family
Issues, 26(6), 707-726.
Yapraklı, Ş., & Yılmaz, M. K. (2007). Çalışanların İş Stresi Algılarının İş
Tatminleri Üzerindeki Etkisi: Erzurumda İlaç Mümessilleri Üzerinde Bir Saha
Araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(1), 155-
183.
Yenihan, B. (2014). Örgütsel Bağlılık ve iş Tatmini Arasındaki İlişki. Karabük
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 170-178.
Yüksel, İ. (2005). İş-Aile Çatışmasının Kariyer Tatmini, İş Tatmini ve İş
Davranışları ile İlişkisi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2), 301-314.