YÖNETİCİLERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN DEMOKRATİK-KATILIMCI VE TAM SERBESTİ TANIYAN YÖNETİM TARZLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Yıl 2019,
Cilt: 11 Sayı: 2, 269 - 292, 01.04.2019
Murat Özturan
Türker Tuğsal
Öz
Araştırmanın amacı, yöneticilerin duygusal zekâ düzeylerinin, demokratik ve tam
serbesti tanıyan (laissez-faire) yönetim tarzları üzerindeki etkisini araştırmaktır.
Bilişim sektöründe çalışan 368 yöneticinin katılımıyla anket yapılmıştır. Bulgulara
göre duygusal zekânın kendini gerçekleştirme boyutunun tam serbesti tanıyan
yönetim tarzı üzerinde anlamlı ve negatif bir etkisi vardır (p<.001). Duygusal
zekânın iddialılık boyutunun laissez-faire yönetim tarzı üzerinde anlamlı bir etkisi
olduğu ve iki kavram arasında pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p<.001).
Duygusal zekânın gerçekçilik boyutunun (p<.01) ve problem çözme boyutunun
(p<.05) tam serbesti tanıyan yönetim tarzı üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi
vardır. Demokratik-katılımcı yönetim tarzı ile ilgili bulgulara göre duygusal
zekânın kendini gerçekleştirme ve problem çözme boyutlarının demokratikkatılımcı
yönetim tarzı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı (p<.001 ve p<.01)
ve pozitif etkisi varken, gerçekçilik boyutunun anlamlı (p<.05) ve negatif etkisi
“bulunmaktadır. Duygusal zekânın diğer hiçbir boyutunun demokratik-katılımcı
yönetim tarzı ve tam serbesti tanıyan yönetim tarzı üzerinde anlamlı etkisi
bulunmamaktadır (p>.05).
Kaynakça
- Castillo, S.A.M., Valle, D.D.I. “Is emotional intelligence the panacea for a better
job performance? A study on low-skilled back office jobs.” [s.l.] Employee
Relations, Vol. 39 Issue: 5, 683-698. 2017.
Che, X.X., Zhou, Z.E., Kessler, S.R., Spector, P.E., “Stressors Beget Stressors:
The Effect Of Passive Leadership On Employee Health Through Workload And
Work-Family Conflict,” [s.l.] Work & Stress, 1-17. 2017.
Çakar, U., Arbak, A., “Dönüşümcü Liderlik Duygusal Zekâ Gerektirir
mi? Yöneticiler Üzerinde Örnek Bir Çalışma”, Dokuz Eylül Üniversitesi
İ.İ.B.F.Dergisi, 18(2), 83-98, 2003.
Dabrowski, A., “Reflections of Emotions”, [s.l.] Studia Humana Vol. 5:3, 3-7,
2016.
Deniz, E.M, Erus, M.S., Büyükcebeci, A., “Bilinçli Farkındalık ile Psikolojik İyi
Oluş İlişkisinde Duygusal Zekanın Aracılık Rolü”, Türk Psikolojik Danışma ve
Rehberlik Dergisi, 47(7), 17-31, 2017
Diebig, M., Bormann, C.K. ve Rowold, J., “A double-edged sword: Relationship
between full-range leadership behaviors and followers’ hair cortisol level”, [s.l.]
The Leadership Quarterly 27 684–696, 2017.
Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., Çinko, M., Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi,
Beta Yayınlar, İstanbul, 2013.
Field, A., “Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. 4th Ed, Sage
Publications [Electronic Version], London, 2013.
İslamoğlu, A. H., Alnıaçık, Ü., Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Beta
Yayınları, İstanbul, 2014.
Ju, C., Lan, J., Li, Y., Feng, W., You, X.,” The mediating role of workplace social
support on the relationship between trait emotional intelligence and teacher
burnout”, [s.l.] Teaching and Teacher Education, 51, 58-67, 2015.
Kurt, T., Terzi, A.R., “İlköğretim Okulu Müdürlerinin Yöneticilik Davranışlarının
Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığına Etkisi”, [s.l.] Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve
Sosyal Bilimler Dergisi. 33(2), 166, 2005.
Lam, S.C., Higgins, E.,[s.l.] Asia Pacific Management Review, 18(4), 441-467,
2013.
Martin, H., Edwards, K., “The Interaction Between Leadership Styles and
Management Level, and Their Impact On Integrated Solutions for Infrastructure
Development, 2016.
Moran, T.M., Carter, B.C., “Cultivating the emotional intelligence of instructional
coaches”, [s.l.,] International Journal of Mentoring and Coaching in Education,
Vol. 5 Issue: 4, 287-303, 2016.
Örücü, E., Çoban, M., “Kamu ve Özel Bankalarda Uygulanan Liderlik Tarzlarının
Kıyaslanması Üzerine Bir Araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler
Dergisi, S.52, 1-15, 2017.
Pellitteri, J., “Which Emotional Intelligence? A Comparison of Measures and
Implicatios for Counseling Psychology”, [s.l.] Psychology Research, 6(2), 57-
68, 2016.
Ramos, P., Mota, C., Corrêa, L., “Exploring the management style of Brazilians
project managers”, [s.l.] International Journal of Project Management, 902-
913, 2016.
Sandhaland, H., Oltedal, A.H., Hystad, W.S., Eid, J., “Effects of leadership style
and psychological job demands on situation awareness and the willingness to
take a risk: A survey of selected offshore vessels”, [s.l.] Safety Science, 178-186,
2017.
Tuğsal, T., İş-Yaşam Dengesi, Sosyal Destek ve Sosyo-Demografik Faktörlerin
Tükenmişlik Üzerindeki Etkisi, Cinius Yayınları, İstanbul, 2018.
Yüksel, M., “Duygusal Zekâ ve Performans İlişkisi: Bir Uygulama. Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
2006.
http://www.reuvenbaron.org/wp/the-bar-on-model/ Erişim tarihi: 12.07.2017
https://www.econstor.eu/handle/10419/145297 Erişim tarihi: 09.07.2017
http://www.reuvenbaron.org/wp/the-bar-on-model/ Erişim tarihi: 08.06.2017