Our education system has seen various ‘Education Reforms’ in certain periods of time for improvement. One of the most extensive of these reforms is the change made in 2004 in educational approaches, which has determined new roles for educators and students. The traditional teacher-based approaches, including the learning-teaching process in which educators are positioned at the center and the learner is passive, are replaced by student-based approaches, in which educators are able to structure information, the learning process and direct educational activities with the active participation of students. Though a student-based structure is applied in educational processes through this new approach, it is of great importance that teachers who will be applying this change on the ground, internalize this change and refect it in class practices. In today’s world, where science and technology are essentials, the educational belief systems of science teachers, who carry out educational-teaching activities in eforts to refect changes to the class atmosphere, are of extreme importance. In this study, the scales providing quantitative data have been collected, and data analysis has been done in an interpretative and inductive manner. This study, conducted with the participation of 113 science teachers, presents quantitative analysis findings on the level of teachers’ pedagogical and epistemological beliefs concerning learning-teaching, their change based
on various variables and, if any, the level and significance of correlational relationship between them. As a result of the quantitative data collection, efort has been made to reveal the point at which science teachers are in terms of educational belief, and how they refect this belief in the class atmosphere.
Epistemological belief pedagogical belief student-based teacher-based metaphorical reasoning
Eğitim sistemimizde hedeflenen kazanımlara ulaşma adına belirli
dönemlerde “Eğitim Reformları” ismiyle çeşitli iyileştirme çalışmaları
gerçekleştirilmiştir. Bu reformların en kapsamlılarından birisi de 2004
yılında yapılan öğretimsel yaklaşımlardaki değişimdir. Öğreticilerin
merkezde konumlanıp öğrenenin pasif kaldığı eğitim anlayışıyla yürütülen
öğrenme-öğretme süreçlerini içeren öğretmen-merkezli geleneksel
yaklaşımlar, yerini öğrenenlerin aktif katılımı ile bilgiyi, öğrenme
sürecini yapılandırabildiği, öğreticilerin yol gösterici olarak eğitim
faaliyetlerini yönlendirdiği öğrenen-merkezli yaklaşımlara bırakmıştır.
Bu yeni yaklaşımla her ne kadar öğretimsel süreçlerde öğrenci merkezli
bir yapı uygulamaya konulsa da, bu değişimi sahada uygulayacak olan
öğretmenlerin de bu değişimi içselleştirmiş olup sınıf içi uygulamalarına
yansıtabiliyor olması büyük önem taşımaktadır. Bilim ve teknolojinin
vazgeçilmez olduğu günümüz dünyasında, değişimleri sınıf atmosferine
yansıtma adına eğitim-öğretim faaliyetlerini yürüten fen bilimleri
öğretmenlerinin de öğretimsel inanç sistemleri çok önemli bir yere sahiptir.
Bu araştırmada, nicel veri sağlayan ölçekler ile veriler toplanmış, veri
analizi yorumlayıcı ve tümevarımcı biçimde yapılmıştır. 113 fen bilimleri
öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilen bu araştırmada öğretmenlerin
öğrenme-öğretmeye ilişkin pedagojik ve epistemolojik inançlarının düzeyi,
çeşitli değişkenlere göre değişimi ve varsa aralarındaki korelasyonel
ilişkinin düzey ve anlamlılığına yönelik nicel analiz bulguları sunulmuştur.
Toplanan nicel veriler üzerinde yapılan analizler sonucu, fen bilimleri öğretmenlerinin öğretimsel inanç anlamında hangi noktada oldukları ve
bu inançlarını sınıf ortamına ne şekilde yansıttıkları ortaya çıkarılmaya
çalışılmıştır.
Epistemolojik inanç pedagojik inanç öğretmen-merkezli metaforik akıl yürütme öğrenenmerkezli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)