Matematik Öğretmenlerinin Matematik Felsefesine Yönelik İnanç ve Tutumları
Yıl 2020,
Cilt: 6 Sayı: 2, 133 - 150, 01.10.2020
Gülsüm Taşci
,
Yasin Soylu
Öz
Öğretmenlerin matematiğin doğasına, felsefesine yönelik inanç ve tutumları, onların
deneyimleriyle birlikte öğretimlerini şekillendirir. Öğretmenlerin matematik bilgilerini
matematik öğretiminin uygulama pratiğine nasıl entegre ettiği onların matematik felsefesine
yönelik görüşleriyle ilişkilidir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı matematik öğretmenlerinin
matematik felsefesine yönelik inanç ve tutumlarının belirlenmesidir. Araştırmanın
katılımcılarını Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde görev yapan 105 matematik öğretmeni
oluşturmaktadır. Nicel araştırma yaklaşımının benimsendiği bu araştırmada karşılaştırmalı
yöntem ve tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Matematiğin
Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde betimsel istatistik kullanılmıştır. Bu veriler sonucunda, öğretmenlerin matematik
felsefesine yönelik inanç ve tutumlarında cinsiyet, mezun oldukları fakülte ve çalışma süresi
değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Öğretmenlerin
büyük bir oranının yarı deneyselci bakış açısına sahip oldukları belirlenmiştir.
Kaynakça
- Akman, Ş. (2019). Matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin felsefi
görüşlerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez
Merkezi'nden erişilmiştir. (Tez No. 562236).
- Alkhateeb, M. A. (2019). Teachers’ beliefs about the nature, teaching and learning of
mathematics and sources of these beliefs. International Journal of Learning, Teaching
and Educational Research, 18(11), 329-347.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012).
Örnekleme yöntemleri. Erişim adresi: http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wpcontent/
uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel
araştırma yöntemleri (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Baş, F., Işık, A., Çakmak, Z., Okur, M., & Bekdemir, M. (2015). İlköğretim matematik
öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin düşünceleri: Bir yapısal eşitlik
modeli incelemesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 1-18.
- Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün
belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1),
23-28
- Baki, A. (2014). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi (5. Baskı). Ankara: Harf Eğitim
Yayıncılığı.
- Baydar, S. C. (2000). ODTÜ ve Gazi Üniversitesindeki hizmet öncesi öğretmenlerinin
matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançları. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim
Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden erişilmiştir. (Tez No. 93161)
- Cohen L., Manion L., Morrison K. (2007). Research Methods in Education. ISBN: 0-203-02-
905-4, Sixth Edit
- Dede, Y., & Karakuş, F. (2004). The effect of teacher training programs on pre-service
mathematics teachers’ beliefs towards mathematics. Educational Sciences:
Theory&Practice, 14(2), 804-809.
- Eisenberg, T. (1977). Begle revisited: Teacher knowledge and student achievement in algebra.
Journal for Research in Mathematics Education, 8(3), 216-222.
- Ernest, P. (1989). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. Paper prepared for
ICME VI, Budapest, Hungary.
- Eryılmaz Çevirgen, A. (2016). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik ve
matematik eğitimine yönelik inançları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 1(39), 37-57.
- Fraenkel, J.R.& Wallen, N.E. (2007). How to design and evaluate research in education (4th
Edition). London: McGraw Hill.
- Handal, B., & Herrington, A. (2003). Mathematics teachers' beliefs and curriculum reform.
Mathematics Education Research Journal, 15(1), 59-69.
- Handal, B. (2003). Philosophies and pedagogies of mathematics. Philosophy of Mathematics
Education Journal. Erişim adresi:
- http://socialsciences.exeter.ac.uk/education/research/centres/stem/publications/pmej/p
ome17/pdf/handal.pdf
- Işık, A., Çiltaş, A., & Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Kazım
Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(17), 174-184.
- Kassambara, A. (2017). Practical guide to cluster analysis in R: Unsupervised machine
learning (Vol. 1). STHDA.
- Katrancı, Y. (2019). Matematik ile ilgili düşünceler ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması.
Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(1), 78-89.
- Kayan, R., Haser, Ç., & Işıksal Bostan, M. (2013). Matematik öğretmen adaylarının
matematiğin doğası, öğretimi ve öğrenimi hakkındaki inanışları. Eğitim ve Bilim,
38(167), 179-195.
- Kılıç, S. (2013). Örnekleme Yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46.
Kılıç, S. D. (2019). Matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin felsefi
görüşleri. Researcher: Social Science Studies, 7(3), 77-87.
- Lerman, S. (1983). Problem‐solving or knowledge‐centred: the influence of philosophy on
mathematics teaching. International Journal of Mathematical Education in Science and
Technology, 14(1), 59-66.
- Li, Q. (1999). Teachers’ beliefs and gender differences in mathematics: A review. Educational
Research, 41(1), 63-76.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009). Ortaöğretim matematik dersi programları. İstanbul:
MEB Yayınları.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul
1,2,3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). Ankara.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı
(9,10,11 ve 12. sınıflar). Ankara.
- Nasibov, F., & Kaçar, A. (2005). Matematik ve matematik eğitimi hakkında. Kastamonu Eğitim
Dergisi, 13(2), 339-346.
- National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for
school mathematics. Reston: VA: Author.
- Nocar, D., & Hodaňová, J. (2016). Mathematics importance in our life. In Conference: 10th
annual International Technology, Education and Development Conference
(INTED2016). At Valencia, Volume: INTED2016 Proceedings (pp. 3086-30863092).
- Ödemiş, A. (2019). Gerçekçi matematik eğitiminin 9. sınıf matematik dersi öğretiminde
başarıya etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden
erişilmiştir. (Tez No. 600922)
- Pajares, F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy contruct.
Review of Education Research, 62(3), 307-332.
- Paksu Duatepe, A. (2008) Comparing teachers' beliefs about mathematics interms of their
branches and gender. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 87-97.
- Pallant, J. (2020). SPSS kullanma kılavuzu: SPSS ile adım adım veri analizi (S. Balcı & B. Ahi,
Çev.), (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Raymond, A. M. (1997). Inconsistency between a beginning elementary school teacher's
mathematics beliefs and teaching practice. Jornal for Research in Mathematics
Education, 28(5), 550-576.
- Sanalan, V. A., Bekdemir, M., Okur, M., Kanbolat, O., Baş, F., & Özturan Sağırlı, M. (2013).
Öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin felsefi düşünceleri. Pamukkale
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 155-168.
- Staub, F. C., & Stern, E. (2002). The nature of teachers' pedagogical content beliefs matters for
students' achievement gains: Quasi-experimental evidence from elementary
mathematics. Journal of Education Psychology, 94(2), 344-355.
- Thompson, A. G. (1984). The relationship of teachers' concepions of matehamtics anad
mathematics teaching to instructional practice. Educational Studies in Mathematics,
15(2), 105-127.
- Thompson, A. G. (1992). Teachers' beliefs and conceptions : A synthesis of the research.
Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (s. 127-146). New
York: Macmillan Publishing Company.
- Toluk Uçar, Z., & Demirsoy, N. H. (2010). Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin
matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 39(39), 321-332.
- White-Fredette, K. (2010). Why not philosophy? Problematizing the philosophy of
mathematics in a time of curriculum reform. The Mathematics Educator, 19(2), 21-31.
- Yemenli, E. (2013). Üniversite öğrencilerinin matematiğin temellerine ilişkin felsefi görüşleri
(Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden erişilmiştir. (Tez
No. 344300)
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı),
Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Beliefs and Attitudes of Mathematics Teachers towards Mathematics Philosophy
Yıl 2020,
Cilt: 6 Sayı: 2, 133 - 150, 01.10.2020
Gülsüm Taşci
,
Yasin Soylu
Öz
Together with their experiences, beliefs and attitudes of teachers towards the nature and
philosophy of mathematics, influence their teaching. How teachers integrate mathematics
knowledge into the practice of teaching mathematics is related to their views on mathematics
philosophy. With this motivation, the goal of this research is to determine the beliefs and
attitudes of mathematics teachers towards the philosophy of mathematics. The participants of
the research are composed of Turkey's 105 mathematics teachers working in various regions.
Kaynakça
- Akman, Ş. (2019). Matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin felsefi
görüşlerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez
Merkezi'nden erişilmiştir. (Tez No. 562236).
- Alkhateeb, M. A. (2019). Teachers’ beliefs about the nature, teaching and learning of
mathematics and sources of these beliefs. International Journal of Learning, Teaching
and Educational Research, 18(11), 329-347.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012).
Örnekleme yöntemleri. Erişim adresi: http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wpcontent/
uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel
araştırma yöntemleri (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Baş, F., Işık, A., Çakmak, Z., Okur, M., & Bekdemir, M. (2015). İlköğretim matematik
öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin düşünceleri: Bir yapısal eşitlik
modeli incelemesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 1-18.
- Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün
belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1),
23-28
- Baki, A. (2014). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi (5. Baskı). Ankara: Harf Eğitim
Yayıncılığı.
- Baydar, S. C. (2000). ODTÜ ve Gazi Üniversitesindeki hizmet öncesi öğretmenlerinin
matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançları. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim
Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden erişilmiştir. (Tez No. 93161)
- Cohen L., Manion L., Morrison K. (2007). Research Methods in Education. ISBN: 0-203-02-
905-4, Sixth Edit
- Dede, Y., & Karakuş, F. (2004). The effect of teacher training programs on pre-service
mathematics teachers’ beliefs towards mathematics. Educational Sciences:
Theory&Practice, 14(2), 804-809.
- Eisenberg, T. (1977). Begle revisited: Teacher knowledge and student achievement in algebra.
Journal for Research in Mathematics Education, 8(3), 216-222.
- Ernest, P. (1989). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. Paper prepared for
ICME VI, Budapest, Hungary.
- Eryılmaz Çevirgen, A. (2016). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik ve
matematik eğitimine yönelik inançları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 1(39), 37-57.
- Fraenkel, J.R.& Wallen, N.E. (2007). How to design and evaluate research in education (4th
Edition). London: McGraw Hill.
- Handal, B., & Herrington, A. (2003). Mathematics teachers' beliefs and curriculum reform.
Mathematics Education Research Journal, 15(1), 59-69.
- Handal, B. (2003). Philosophies and pedagogies of mathematics. Philosophy of Mathematics
Education Journal. Erişim adresi:
- http://socialsciences.exeter.ac.uk/education/research/centres/stem/publications/pmej/p
ome17/pdf/handal.pdf
- Işık, A., Çiltaş, A., & Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Kazım
Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(17), 174-184.
- Kassambara, A. (2017). Practical guide to cluster analysis in R: Unsupervised machine
learning (Vol. 1). STHDA.
- Katrancı, Y. (2019). Matematik ile ilgili düşünceler ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması.
Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(1), 78-89.
- Kayan, R., Haser, Ç., & Işıksal Bostan, M. (2013). Matematik öğretmen adaylarının
matematiğin doğası, öğretimi ve öğrenimi hakkındaki inanışları. Eğitim ve Bilim,
38(167), 179-195.
- Kılıç, S. (2013). Örnekleme Yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46.
Kılıç, S. D. (2019). Matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin felsefi
görüşleri. Researcher: Social Science Studies, 7(3), 77-87.
- Lerman, S. (1983). Problem‐solving or knowledge‐centred: the influence of philosophy on
mathematics teaching. International Journal of Mathematical Education in Science and
Technology, 14(1), 59-66.
- Li, Q. (1999). Teachers’ beliefs and gender differences in mathematics: A review. Educational
Research, 41(1), 63-76.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009). Ortaöğretim matematik dersi programları. İstanbul:
MEB Yayınları.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul
1,2,3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). Ankara.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı
(9,10,11 ve 12. sınıflar). Ankara.
- Nasibov, F., & Kaçar, A. (2005). Matematik ve matematik eğitimi hakkında. Kastamonu Eğitim
Dergisi, 13(2), 339-346.
- National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for
school mathematics. Reston: VA: Author.
- Nocar, D., & Hodaňová, J. (2016). Mathematics importance in our life. In Conference: 10th
annual International Technology, Education and Development Conference
(INTED2016). At Valencia, Volume: INTED2016 Proceedings (pp. 3086-30863092).
- Ödemiş, A. (2019). Gerçekçi matematik eğitiminin 9. sınıf matematik dersi öğretiminde
başarıya etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden
erişilmiştir. (Tez No. 600922)
- Pajares, F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy contruct.
Review of Education Research, 62(3), 307-332.
- Paksu Duatepe, A. (2008) Comparing teachers' beliefs about mathematics interms of their
branches and gender. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 87-97.
- Pallant, J. (2020). SPSS kullanma kılavuzu: SPSS ile adım adım veri analizi (S. Balcı & B. Ahi,
Çev.), (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Raymond, A. M. (1997). Inconsistency between a beginning elementary school teacher's
mathematics beliefs and teaching practice. Jornal for Research in Mathematics
Education, 28(5), 550-576.
- Sanalan, V. A., Bekdemir, M., Okur, M., Kanbolat, O., Baş, F., & Özturan Sağırlı, M. (2013).
Öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin felsefi düşünceleri. Pamukkale
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 155-168.
- Staub, F. C., & Stern, E. (2002). The nature of teachers' pedagogical content beliefs matters for
students' achievement gains: Quasi-experimental evidence from elementary
mathematics. Journal of Education Psychology, 94(2), 344-355.
- Thompson, A. G. (1984). The relationship of teachers' concepions of matehamtics anad
mathematics teaching to instructional practice. Educational Studies in Mathematics,
15(2), 105-127.
- Thompson, A. G. (1992). Teachers' beliefs and conceptions : A synthesis of the research.
Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (s. 127-146). New
York: Macmillan Publishing Company.
- Toluk Uçar, Z., & Demirsoy, N. H. (2010). Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin
matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 39(39), 321-332.
- White-Fredette, K. (2010). Why not philosophy? Problematizing the philosophy of
mathematics in a time of curriculum reform. The Mathematics Educator, 19(2), 21-31.
- Yemenli, E. (2013). Üniversite öğrencilerinin matematiğin temellerine ilişkin felsefi görüşleri
(Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden erişilmiştir. (Tez
No. 344300)
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı),
Ankara: Seçkin Yayıncılık.