OECD Ülkelerinin Gelişmişlik Düzeyleri ile Öğrencilerin Fen Okuryazarlık Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Yıl 2021,
Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 20, 01.04.2021
Hasan Özcan
Tuncay Tunç
Abdulkadir Özkaya
Öz
Bu çalışmada OECD ülkelerinin gelişmişlik düzeylerini gösteren bazı
parametreleri ile öğrencilerinin PISA 2018 araştırmasında elde ettikleri fen
okuryazarlığı puanları arasındaki ilişki incelenmiştir. Fen okuryazarlığı,
bilimsel kavramların açıklanabilmesi ve bunun günlük hayata aktarılıp
kullanabilmesi şeklinde ifade edilebilir. Araştırmada ülkelerin gelişmişlik
düzeyleri için uluslararası kuruluşlar tarafından raporlanan birtakım
parametreler kullanılmıştır. Yöntem olarak doküman incelemesinin
kullanıldığı çalışmada veriler, yazılı olarak yer aldığı birincil kaynaktan
elde edilerek amaca göre oluşturulan kategorilerle analiz edilmiştir.
Verilerden elde edilen bulgulara göre fen okuryazarlığı ile birçok
gelişmişlik parametresi arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmaktadır.
Varılan sonuçlar ve yapılan tartışmalar ışığında gerek ülkemiz özelinde
gerekse ülkelerarası karşılaştırma bağlamında, politika yapıcılara ve
araştırmacılara birtakım öneriler getirilmiştir.
Kaynakça
- Ahlström, B., & Danell, M. (2019). Rolling the dice in a game of trust:
Organizational effects on trust, efficacy, and motivation when
using economic incentives as a driving force for development in
Swedish schools. Nordic Journal of Studies in Educational Policy,
5(3), 139–148.
- Allison, P. D. (2012). Logistic regression using SAS: Theory and
application. SAS Institute.
- Arıkan, S., Yıldırım, K., & Erbilgin, E. (2017). Exploring the relationship
among new literacies, reading, mathematics, and science
performance of Turkish students in PISA 2012. International
Electronic Journal of Elementary Education, 8(4), 573–588.
- Aydın, A., Selvitopu, A., Metin, K. (2018). Eğitime yapılan yatırımlar
ve PISA 2015 sonuçları karşılaştırmalı bir inceleme. Elementary
Education Online, 17(3).
- Aytekin, G. K., Tertemiz, N. I. (2018). PISA Sonuçlarının (2003–2015)
Eğitim sistemi ve ekonomik göstergeler kapsamında incelenmesi:
Türkiye ve Güney Kore örneği. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,
19(1).
- Beese, J., & Liang, X. (2010). Do resources matter? PISA science
achievement comparisons between students in the United States,
Canada, and Finland. Improving Schools, 13(3), 266–279.
- Biagi, F.,& Loi, M. (2013). Measuring ICT use and learning outcomes:
Evidence from recent econometric studies. European Journal of Education, 48(1), 28–42.
- Boztunç, N. (2010). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı’na
(PISA) katılan Türk öğrencilerin 2003 ve 2006 yıllarındaki
Matematik ve Fen başarılarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi.
Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Breakspear, S. (2012), “The Policy Impact of PISA: An Exploration of the
Normative Effects of International Benchmarking in School System
Performance”, OECD Education Working Papers, 71, OECD
Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/5k9fdfqffr28-en
- Bybee, R., Fensham, P., & Laurie, R. (2009). Scientific literacy and contexts
in PISA 2006 science. Journal of Research in Science Teaching:
The Official Journal of the National Association for Research in
Science Teaching, 46(8), 862–864.
- Ceğer, B. (2018). OECD ülkeleri ile Türkiye’nin eğitim harcamalarının
karşılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Cheung, K. C., Sit, P. S., Soh, K. C., Ieong, M. K., & Mak, S. K. (2014).
Predicting academic resilience with reading engagement and
demographic variables: Comparing Shanghai, Hong Kong, Korea,
and Singapore from the PISA perspective. The Asia-Pacific
Education Researcher, 23(4), 895–909.
- Çalcalı, Ö. (2019). Türkiye’de kamu eğitim harcamalarının gelişimi ve
OECD ülkeleri ile PISA etkinlik karşılaştırması. Çankırı Karatekin
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2).
- Doner, R. F., & Schneider, B. R. (2016). The middle-income trap: More
politics than economics. World Politics, 68(4), 608-644.
- Döş, İ, Atalmış, E. (2016). OECD verilerine göre PISA sınav sonuçlarının
değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 16(2), DOI: 10.17240/aibuefd.2016.16.2-5000194936.
- Du, X., & Wong, B. (2019). Science career aspiration and science capital in
China and UK: a comparative study using PISA data. International
Journal of Science Education, 41(15), 2136–2155.
- Dünya Kalkınma Bankası (World Development Indicators) (WDI) (2018).
The World Bank, http://databank.worldbank.org/data/reports.
aspx?source=world-development indicators adresinden 15.06.2019 tarihinde erişilmiştir.
- Ertürk, R. (2020). İnsani Gelişim Endeksine Göre Farklı Gelişmişlik
Düzeyinde Bulunan Ülkelerin PISA Sonuçlarının Karşılaştırılması.
Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,
7(2).
- Forbes, C. T., Neumann, K., & Schiepe-Tiska, A. (2020). Patterns of
inquiry-based science instruction and student science achievement
in PISA 2015. International Journal of Science Education, 1–24.
- Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2003). Educational research: An
introduction. Boston, MA: A & B Publications.
Hanushek, E. A., & Woessmann, L. (2007). The role of education quality
for economic growth. The World Bank.
- Hungi, N., & Thuku, F. W. (2010). Variations in reading achievement
across 14 Southern African school systems: Which factors matter?
International Review of Education, 56(1), 63–101.
- Johnson, B. R., & Christensen, L. (2013). Educational research.
Quantitative, qualitative and mixed approaches (5th ed.). Thousand
Oaks, CA: Sage Publishers.
- Karahan, M. (2017). Pisa sınav sonuçlarının ülkelerin gelişmişlik
derecesi ve kalkınmışlık ölçütleri açısından değerlendirilmesi
Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi Fen
Bilimleri Enstitüsü, Aksaray.
- Kim, M., Lavonen, J., & Ogawa, M. (2009). Experts’ opinions on
the high achievement of scientific literacy in PISA 2003: A
comparative study in Finland and Korea. Eurasia Journal of
Mathematics, Science and Technology Education, 5(4), 379–393.
- Korlu, Ö. (2019). Bir bakışta eğitim 2019’a göre Türkiye’de eğitimin
durumu. ERG (Eğitim Reform Girişimi). https://www.
egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2010/01/BirBak%C4%B1%C5%9Fta-E%C4%9Fitim-2019%E2%80%99aG%C3%B6re-T%C3%BCrkiye%E2%80%99deE%C4%9Fitimin-Durumu.pdf adresinden 01.08.2020 tarihinde
erişilmiştir.
- Land, M. H. (2013). Full STEAM ahead: The benefits of integrating the
arts into STEM. Procedia Computer Science, 20(5), 547–552.
- MEB (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu. http://www.meb.gov.tr/
meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_
Raporu.pdf adresinden 01.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
- Marlaine, L., Tijana, P. B., & Anna, S. (2015). PISA The experience of
middle-ıncome countries participating in PISA 2000–2015. OECD
Publishing.
- Menard, S. (2010). Logistic regression: From introductory to advanced
concepts and applications. Sage.
- Nieto, S., & Ramos, R. (2014). Decomposition of differences in PISA
results in middle income countries. http://www.ub.edu/irea/
working_papers/2014/201408.pdf adresinden 11.06.2020 tarihinde
erişilmiştir.
- OECD (2015). Results in focus. URL: https://www. oecd. org/pisa/pisa2015-results-in-focus. pdf/ adresinden 14.04. 2020 tarihinde
erişilmiştir.
- OECD (2016). “How does PISA assess science literacy?”, PISA in focus,
Paris: OECD Publishing.
- OECD (2017). What kind of careers in science do 15-year-old boys and
girls expect for themselves? PISA in focus, 69. Paris: OECD
Publishing.
- OECD (2018). Effective teacher policies: Insights from PISA. Paris: OECD
Publishing.
- OECD (2019). PISA 2018 results (Volume I): What students know and can
do. Paris: OECD Publishing.
- Öz, E., Göde, B. (2015). Orta gelir tuzağı ve Türkiye’nin konumu, Maliye
Araştırmaları Dergisi, 2(1).
- Özer, Y. (2009). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA)
verilerine göre Türk öğrencilerin matematik ve fen bilimleri
başarıları ile ilişkili faktörler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Özer Özkan, Y. (2016). Examining the effective variables on classification
of school’s success through PISA 2012 Turkey Data. International
Online Journal of Educational Sciences.
- Özer Y., Anıl D. (2011). Öğrencilerin Fen ve Matematik başarılarının etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik maddi ile incelenmesi,
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41).
- She, H. C., Lin, H. S., & Huang, L. Y. (2019). Reflections on and implications
of the Programme for International Student Assessment 2015 (PISA
2015) performance of students in Taiwan: The role of epistemic
beliefs about science in scientific literacy. Journal of Research in
Science Teaching, 56(10), 1309–1340.
- She, H. C., Stacey, K., & Schmidt, W. H. (2018). Science and
mathematics literacy: PISA for better school education.
International Journal of Science and Mathematics Education,
16(1).
- Taş, U. E., Arıcı, Ö., Özarkan, H. B. ve Özgürlük, B. (2016). PISA
2015 Ulusal Raporu. Ankara: MEB. http://pisa.meb.gov.tr/wp
content/uploads/2014/11/PISA2015_UlusalRapor.pdf adresinden
10.06.2020 tarihinde alınmıştır.
- Thien, L. M. (2016). Malaysian students’ performance in mathematics
literacy in PISA from gender and socioeconomic status perspectives.
The Asia-Pacific Education Researcher, 25(4), 657-666.
- Tienken, C. H. (2008). Rankings of international achievement test
performance and economic strength: correlation or conjecture?
International Journal of Education Policy and Leadership, 3(4),
1–15.
- Wiseman, A. W. (2013). Policy responses to PISA in comparative
perspective. PISA, power, and policy: The emergence of global
educational governance, 303–322.
- Woessmann, L. (2014), “The economic case for education”, EENEE
analytical report 20, European Expert Network on Economics of
Education (EENEE), Institute and University of Munich.
- Yıldız, M., Erdas Kartal, E., & Mesci, G. (2020). Investigation of Turkey’s
PISA 2015 science performance and associated variables using
hierarchical linear modeling. Necatibey Faculty of Education
Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 14(1).
- Zhou, Y., & Wang, D. (2015). The family socioeconomic effect on extra
lessons in Greater China: A comparison between Shanghai, Taiwan,
Hong Kong, and Macao. The Asia-Pacific Education Researcher,
24(2).