Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Web 2.0 Uygulamalarının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlik İnançları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 291 - 311, 01.10.2021

Öz

Ülkeler arasındaki ekonomik yarışta teknolojik yenilikler ve bu yeniliklerin devamlılığı önem taşımaktadır. Teknoloji destekli eğitim savunucuları sıklıkla çarpıcı bir değişimin eğitim ve öğretim sürecinde de gerekli olduğunu öngörmektedir. Bu nedenle sadece teknolojiyi tanıtmak yeterli değildir. Bu süreç için de alana hâkim ve kendini yetiştirmiş öğretmenlere ihtiyaç duyulmaktadır. Bahsi geçen durumlar göz önünde bulundurulduğunda; yapılan araştırmada Web 2.0 uygulamalarının öğretmen adaylarının STEM uygulamalarına ilişkin öz yeterlik inançlarına etkisi ve web 2.0 hızlı içerik geliştirme özyeterlik inançlarına etkisi incelemek amaçlanmaktadır. Çalışma bir devlet üniversitesinin 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde öğrenim görmekte olan son sınıf 42 Fen Bilgisi Öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak öğretmen adaylarının STEM uygulamalarına ilişkin öz yeterlik inançlarına etkisini ölçmek amacıyla STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği ve web 2.0 hızlı içerik geliştirmenin öz yeterlik inançlarına etkisi ölçmek amacıyla Web 2.0 Hızlı İçerik Geliştirme Öz-Yeterlik İnancı Belirlemeye Yönelik Ölçeği kullanılmıştır. Elde Edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda ise öğretmen adaylarına uygulanan tutum ölçeklerinin ön test ve son test puanları incelendiğinde son test puanları lehine anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Çalışma sonunda ise elde edilen bulgular doğrultusunda önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M., Kaplan Sayı, A., ve Türk, Z. (2015). STEM eğitimi çalıştay raporu: Türkiye STEM eğitimi üzerine kapsamlı bir değerlendirme. İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi
  • Altıok, S., Yükseltürk, E. & Üçgül, M. (2017). Web 2.0 eğitimine yönelik gerçekleştirilen bilimsel bir etkinliğin değerlendirilmesi: Katılımcı görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1), 1-8.
  • Aydın, M. (2011). Fen ve teknoloji öğretmenleri için geliştirilen proje tabanlı öğretim yöntemi konulu bir destek programının etkilerinin araştırılması. Yayımlanmamış Doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi: Trabzon
  • Baltacı Göktalay, S., & Özdilek, Z. (2010). Pre-service teachers’ perceptions about web 2.0 technologies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4737-4741.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Baran, B., & Ata, F.(2013).Üniversite öğrencilerinin web 2.0 teknolojileri kullanma durumları, beceri düzeyleri ve eğitsel olarak faydalanma durumları. Eğitim ve Bilim, 38(169), 192- 208
  • Birişçi, S., Ümit, K., Zeki, A., Akaslan, D., & Çelik, S. (2018). Web 2.0 hızlı içerik geliştirme öz-yeterlik algısını belirlemeye yönelik ölçek (W2ÖYAÖ) geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 187-208.
  • Brown, R. (2009). Public Relations And The Social Web, How to use social media and web 2.0 in communications( 1. Baskı). Londra: Kogan Page
  • Büyüköztürk, S. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı ( 18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Cohen, L. and Manion, L. (1997). Research methods in education (4th ed.). Routledge: London and New York.
  • Çağıltay, K., Yıldırım, S., Aslan, İ., Gök, A., Gürel, G., ve Karakuş, T.(2007). Öğretim teknolojilerinin üniversitede kullanımına yönelik alışkanlıklar ve beklentiler: Betimleyici bir çalışma. Akademik Bilişim Konferansında sunulmuş sözlü bildiri, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Dugger, W. E. (2010). Evolution of STEM in the United States. 6th Biennial International Conference on Technology Education Research, Queensland, Australia.
  • Durusoy, O. (2011). Öğretmen yetiştirmede web 2.0 ve dijital video teknolojilerinin kullanılarak öğretmenlik öz-yeterlilik geliştirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Fan, S. C. C., and Ritz, J. (2014). International views of STEM education. Proceedings of the pupils attitude toward technology conference, Orlando, USA
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (3th ed ). Mc Graw Hill Higher Education. New York, ABD.
  • Gay, L. R. (1996). Educational research, competencies for analysis and application (5th Edition). OHIO: Merrill an imprint of Prentice Hall.
  • Gülhan F. ve Şahin, F (2016). The effects of science-technology-engineering-math (STEM) integration on 5th grade students’ perceptions and attitudes towards these areas. Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620.
  • Hartshorne R. & Ajjan H. (2009) Examining student decisions to adopt Web 2.0 technologies: theory and empirical tests. Journal of Computing in Higher Education 21(3), 183-198.
  • Howe, J. (2006). Your Web, your way. Time Magazine, 168(26), 60-63.
  • Holden, H., & Rada, R. (2011). Understanding the Influence of perceived usability and technology selfefficacy on teachers’ technology acceptance. Journal of Research on Technology in Education, 43 (4).
  • Kovalchick, A., Milman, N., Natalie, B., & Elizabeth, M. (1998). Instructional strategies for ıntegrating technology: Electronic journals and technology portfolios as facilitators for self-efficacy and reflections in preservice teachers. ED 421115. Retrieved December 14, 2019, from ERIC data bases.
  • Korucu, A. T., ve Yücel, A. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin dinamik Web teknolojilerini eğitimde kullanmalarına yönelik görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(2), 126-152. doi:10,17943/etku.78815
  • Levin, B. B. (1999). Is the class of 1998 ready for the 21st century school? longitudinal study of computer-using teacher candidates. ED 432556. Retrieved December 14, 2019, from ERIC databases.
  • Maloney, E. (2007). What Web 2.0 can teach us about learning? Chronicle of Higher Education, 25(18), B26.
  • Maloney, J., Resnick, M., Rusk, N., Silverman, B., and Eastmond, E. (2010). The scratch programming language and environment. ACM Transactions on Computing Education (TOCE),10(4).
  • McFarland, D. J. (2001). The Role of age and efficacy on technology acceptance: Implications for E-Learning. ED 466607. Retrieved December 14, 2019, from ERIC data bases.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Fen Bilimleri Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı: Ankara.
  • Mishra, P., &bKoehler, M. J. (2003). Not ‘‘what’’ but ‘‘how’’: Becoming design-wise about educational technology. In Y. Zhao (Ed.), What teachers should know about technology: Perspectives and practices (pp. 99–122). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.
  • National Research Council. (2012). National Science Education Standards. National Academy Press, Washington, DC. 262.
  • O'Reilly, T. (2007). What is web 2.0: Design Patterns and business models for the next generation of software. International Journal of Digital Economics, 65, 17-37.
  • Pan, S. C. & Franklin, T. (2011). In-Service teachers’ self-efficacy, professional development, and web 2.0 tools for integration. New Horizons in Education, 59(3), 28-40.
  • Perikos, I., Grivokostopoulou, F., Kovas, K. & Hatzilygeroudis, I. (2015). Assisting tutors to utilize web 2.0 tools in education. IADIS Multi Conference on Computer Science and Information Systems, Las Palmas, İspanya, Kongresine Sunulmuş Bildiri.
  • Ramadhan, H. A. (2000). Programming by discovery. Journal of Computer Assisted Learning, 16, 83-93
  • Smith, J. & Karr-Kidwell, P., (2000). The interdisciplinary curriculum: A literary review and a manual for administrators and teachers. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED443172.pdf sayfasından 22 Nisam 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Tatlı, Z., İpek Akbulut, H., & Altınışık, D. (2016). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenlerine web 2.0 araçlarının etkisi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(3), 659-678.
  • Timur, B. & Taşar, M. F. (2011).Teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüven ölçeğinin (TPABÖGÖ) Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 839-856.
  • Timur, B., Yılmaz, Ş., ve Timur, S. (2013). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik öz-yeterlik inançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 165- 174.
  • Ünver Kocadağ, T. & Şahin, S. (2017). Çevrimiçi öğretmenlere web 2.0 önerileri. 11. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Malatya/Türkiye, Kongresi. (Sözlü Bildiri).
  • Yaman, C., Özdemir, A., & Vural, R. A. (2018). STEM uygulamaları öğretmen öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 93-104.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Basım). Seçkin Yayıncılık: Ankara.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Timur 0000-0002-4949-2275

Şirin Yılmaz 0000-0002-0238-8550

Didem Küçük 0000-0002-0148-142X

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Timur, S., Yılmaz, Ş., & Küçük, D. (2021). Web 2.0 Uygulamalarının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlik İnançları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 291-311.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png