Etik sorumluluklar, toplumsal hayatı ve insan yaşamını olduğu gibi okuldaki süreçleri de düzenlemektedir. Öğretmen, yönetici, veli ya da öğrenci olsun herkesin okul çatısı altında birbirlerine karşı üstlendikleri etik sorumluluklar, onların iletişim ve ilişkilerinde de önemli bir rol oynamaktadır. Çünkü okullar işleyiş bakımından durağan değil dinamik bir yapıya sahiptir. Bundan dolayı okul yapısı, okul sistemindeki kişiler ve diğer değişkenlerle ya da kendi aralarında çatışma ortamlarının oluşması için potansiyele sahiptir. Böyle bir ortamda okul müdürünün benimsediği liderlik tarzının yansımaları çatışmalar için önleyici olabileceği gibi çatışmaların artmasını da sağlayabilir. Bu noktada, durumu belirleyici faktör, okul müdürünün etkili liderliği olarak gösterilmektedir. Okul müdürünün etkili liderlik potansiyeli, onun dinamik olan okul yapısını profesyonelce yönetebilmesi için önemli bir kolaylaştırıcıdır. Bu çalışmada etkili liderlerin özellikleri etik sorumluluklar bağlamında alan yazındaki çalışmalarla tartışılmıştır. Etik sorumluluklar ve okuldaki dinamik yapının bir sonucu olarak dedikodu yönetimini de kapsayan etik dışı davranışlar bağlamında açıklanmaya çalışılmıştır. Her ne kadar okulun temel beşeri bileşenleri arasında öğretmen, yöneticiler ve diğer personel yer alsa da, süreçlerin yönetimi okul müdürünün elindedir. Bu nedenle etik sorumluluklar konusunda rol model olması önemlidir. Bu çalışmada, “etik”, “etik sorumluluk”, “etik dışı davranışlar”, “etkili liderlik” kavramları açıklanarak genel bir değerlendirme yapılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)