Oran ve orantı kavramları, temel eğitim düzeyinde öğretim programları kazanımlarında önemli bir yere sahiptir. Orantısal düşünme becerileri ile çok yakın ilişkili olan söz konusu kavramlar, bu düzeyde matematik ve fen bilimleri dersleri bakımından kritik önem taşımaktadır. Belirtilen disiplinlerin daha önce uygulanmış olan öğretim programlarına yönelik olarak yapılan araştırmalarda, söz konusu öğretim programının birbirlerini destekleyebilme bakımından eşgüdüme sahip olmadığı saptanmıştır. Bu bakımdan benzer eşgüdüm sorununun güncel öğretim programlarında da mevcut olup olmadığının araştırılması gerekmektedir. Bu çalışmada belirtilen sorununun, halen kullanılmakta olan ilgili öğretim programlarında mevcut olup olmadığı ve ilişkili kazanımlara yönelik olarak disiplinlerarası ilişkilendirmelerin nasıl yapılabileceği üzerinde durulmaktadır. Nitel çalışma yöntemlerinden doküman analizi ile gerçekleştirilmiş olan çalışmada, ilgili derslerin öğretim programları, “oran” ve “orantı” ile ilgili kazanımlar bakımından içerik analizine tabi tutulmuştur. İlgili öğretim programı kazanımlarının kıyaslaması sonucunda, belirtilen öğretim programlarının eşgüdümün içinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Matematik dersi öğretim programında ilgili kavramlara ilk olarak altıncı sınıf düzeyinde öğretim programının başından yaklaşık olarak 16 hafta sonra, fen bilimleri dersi öğretim programın kazanımlarında ise ilgili kazanımlara altıncı sınıf düzeyinde 14. haftadan itibaren yer verildiği tespit edilmiştir. Sonuçlar, öğretmenler, yetişkinler ve program geliştirenlerin belirtilen öğretim programları arasında orantısal düşünebilme becerileri bağlamında disiplinlerarası ilişkilendirmenin zamanlamasının anlaşılması bakımından önem taşımaktadır.
Disiplinlerarası ilişkilendirmeler Doküman analizi Fen bilimleri dersi öğretim programı Oran ve orantı Orantısal düşünme
The concepts of ratio and proportion have an important part in elementary and secondary education level. These concepts which are very closely related to proportional thinking skills, are of critical importance in terms of science and mathematics courses at this level. In the studies conducted on the former curricula of such disciplines, it has been stated that the curricula of both courses does not have coordination in terms of supporting with each other. Therefore, those ones need be investigated in order to understand whether a similar coordination problem exists. In this study, it is emphasized whether the coordination problem mentioned is present in the relevant curricula being used, and how interdisciplinary connections can be made by considering the skills related to the aim of handling the mentioned problem. In this study, which was conducted by the document analysis, a qualitative study methods, the curricula of the relevant courses were subjected to content analysis in terms of the analyzing unit related to "rate” and “proportion". As a result of the comparison of both curricula skills in the context of ratio and proportion, it was concluded that the curricula of both courses were not in coordination. It has been determined that those integrated concepts are included in the mathematics curriculum for the first time approximately 16 weeks after the beginning of the sixth grade curriculum, and the relevant skills in the science curriculum are included from the 14th week at the 6th grade level. The results are important for understanding the timing of interdisciplinary relationships in the context of proportional thinking skills between the specified curricula for the teachers, adults and curriculum developers.
Interdisciplinary relationships Documentary Study Science education curriculum Ratio and proportion Proportional thinking
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)