Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Hazırladıkları Ders Planlarının İncelenmesi: Bilim Merkezine Sanal Gezinti
Yıl 2023,
Cilt: 9 Sayı: 2, 183 - 202, 31.10.2023
Fatma Nur Büyükbayraktar
,
Esma Kurban
Öz
Çalışma fen bilimleri öğretmen adaylarının bilim merkezine sanal gezinti öğretim materyalini kullanmaya yönelik hazırladığı ders planlarının betimlendiği özel durum araştırmasıdır. Katılımcılar amaçlı örneklem niteliklerine uygun altı fen bilimleri öğretmen adayıdır. Veriler katılımcılar tarafından doldurulan Ders Planı Çalışma Yaprağı ile toplanmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan analiz çerçevesinde betimsel analize tabi tutulmuştur. Fen bilimleri öğretmen adaylarının hazırlamış oldukları ders planları analizinde öğretmen adaylarının amacı açık bir şekilde yazdıkları, derste yapılacak olan etkinlikleri amaca uygun bir şekilde tasarladıkları ve derse giriş aşamasında öğrencilerin dikkatini çekecek unsurları belirttikleri görülmüştür. Bütün ders planlarının sanal gezinti merkezinde tasarlandığı söylenebilir. Bununla birlikte planlarda sanal geziyi etkin kullanmak konusunda neler yapılacağına yer verilmemiştir. Bütün katılımcıların ders planlarında sanal gezinti ile çalışma yaprağı ve soru-cevap gibi geleneksel teknikler dışında başka bir yöntem ya da tekniği kullanmadığı anlaşılmıştır. Fen bilimleri öğretmen adaylarının ders planlarında öğrencilerin aktif katılımına uygun etkinlikler tasarladığı görülmüştür. Bu durum araştırmaya katılan öğretmen adaylarının öğrenci merkezli bir öğretim ortamı oluşturma gayreti olarak yorumlanmıştır. Bununla birlikte ders planlarında aktif katılımı sağlamak için neler yapılacağının açıklanmaması, değerlendirmenin nasıl yapılacağı konusunda bilgi verilmemesi gibi eksiklikler tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının hazırladıkları ders planlarındaki eksikliklerin ders uygulamalarına olumsuz yansıyacağı düşünülmektedir. Bu olumsuzlukların aşılması için öğretmen adaylarının eğitiminde geleneksel yöntemlerden ziyade öğrenen merkezli yöntemlere daha fazla yer verilmesinin faydalı olacağına inanılmaktadır.
Etik Beyan
Bu araştırmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Çalışmanın etik yönden uygun olduğuna dair Ordu Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu tarafından 01.06.2022 tarih ve 2022-113 karar sayılı etik kurul onayı alınmıştır.
Kaynakça
- Achmad, D., Komariah, E., Jannah, W. M., ve Silviyanti, T. M. (2023).
Probing into the obstacles faced by internship student-teachers in
designing lesson plans. Studies in English Language and Education,
10(1), 303-321.
- Akdoğan E. E. ve Sağ G. Y. (2018) An investigation on how prospective
mathematics teachers design a lesson plan. Ondokuz Mayıs Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1): 81- 96.
- Aşiroğlu, S., ve Koç Akran, S. (2018). Öğretmen adaylarının ders planlarının
ve öğretim uygulamalarının incelenmesi. E-Kafkas Journal Of
Educational Research, 5(3), 1-13.
- Bozdoğan, A. E. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim merkezlerini
fen öğretimi açısından değerlendirmesi: Feza Gürsey Bilim
Merkezi örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
21(1), 19-41.
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel
araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.)
Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (8.Baskı). Trabzon:
Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım.
- Çolak, E. ve Yabaş, D. (2017). Investigating lesson plans of teacher candidates
according to their self-efficacy levels towards implementation
of constructivist approach, Inonu University Journal of the Faculty
of Education, 18(2), 86-103. DOI: 10.17679/inuefd.323420
- Dal, S. ve Köse, M. (Eds.) (2022). Öğretim ilke ve yöntemleri: Etkinlik ve
ders planı örnekleriyle zenginleştirilmiş. Anı Yayıncılık.
- Demirel, Ö (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri, öğretme sanatı. Ankara:
Pegem Akademi.
- Duman, B. (Ed.) (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri. Anı Yayıncılık.
- Erçetin, Ş. Ş., ve Görgülü, D. (2018). Bilim merkezlerini ziyaret eden 6.
sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine ilişkin görüşlerinin incelenmesi:
Konya Bilim Merkezi örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,
16(2), 122-138.
- Gündoğdu, K., Altın, M., Üstündağ, N., ve Altay, B. (2018). Öğretmen
adayları öğretmenlik uygulamasında yeterli mi? (Bir olgubilim çalışması).
Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dergisi, 5(1), 150-166.
- Hejji Alanazi, M. (2019). A study of the pre-service trainee teachers
problems in designing lesson plans. Arab World English Journal
(AWEJ), 10.
- Kablan, Z. (2012). Öğretmen adaylarının ders planı hazırlama ve uygulama
becerilerine bilişsel öğrenme ve somut yaşantı düzeylerinin
etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(163).
- Karadeniz, C. (2009). Dünya’da çocuk müzeleri ile bilim, teknoloji ve
keşif merkezlerinin incelenmesi ve Türkiye için bir çocuk müzesi
modeli oluşturulması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara
Üniversitesi.
- Karagöz, M., Başoğul, D. A., ve Yücelşen, N. (2017). Türkçe öğretmeni
adaylarının ders planı hazırlamadaki yeterlikleri (Hasan Ali Yücel
Eğitim Fakültesi Örneği). International Journal of Language Academy,
5(7).
- Kırgız, M. (2018). Konya bilim merkezi fen etkinliklerinin, katılımcılar
tarafından değerlendirilmesi ve katılımcıların fen dersine karşı tutumları
ve davranışları üzerine etkilerinin incelenmesi [Yayınlanmamış
doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
- Köksal, N., ve Demirel, Ö. (2008). Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının
öğretmenlik uygulamalarına katkıları. Hacettepe Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 189-203.
- Kubat, U. (2018). Okul dışı öğrenme ortamları hakkında fen bilgisi öğretmen
adaylarının görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 48, 111-135.
- Lee, Y., ve Lee, J. (2014). Enhancing pre-service teachers' self-efficacy beliefs
for technology integration through lesson planning practice.
Computers &Education, 73, 121-128.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (Eylül, 2023). Millî Eğitim Bakanlığı eğitim ve
öğretim çalışmalarının planlı yürütülmesine ilişkin yönerge. http://
mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/2143.pdf
- Mutton, T., Hagger, H. ve Burn, K. (2011). Learning to plan, planning to
learn: The developing expertise of beginning teachers. Teachers
and Teaching: Theory and Practice, 17, 399-416.
- Öner G., ve Öztürk, M. (2019). Okul dışı öğrenme ve öğretim mekânları
olarak bilim merkezleri: sosyal bilgiler öğretmen adaylarının deneyimi.
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,
20, 1109-1135.
- Özcan, H., Demirel, R., ve Ergül, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin Konya
bilim merkezine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Balıkesir
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(42), 141-158
- Özsoy, V., Dilli, R., Karakaya, Ü., Bıyıklı, N., ve Çalık, Ş. (2017). Doğal,
tarihi ve kültürel mekânlar ile bilim merkezlerinin yaygın öğrenme
ortamı olarak kullanılması. Milli Eğitim Dergisi, 46(214), 477-
488.
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (S. B.
Demir ve M. Bütün, Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
- Richards, J. C. (1998). Beyond training: Perspectives on language teacher
education. Cambridge University Press.
- Sırtkaya, A., ve Ertaş, Ş. (2019, Ağustos 23-25). İnformal eğitim alanı olarak
bilim merkezlerinin iç mekân kurgusu. Karadeniz Zirvesi 2.
Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Rize, Türkiye.
- TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu), (2022).
Bilim merkezi kurulması destek programı. 01.03.2022 tarihinde
www.tubitak.gov.tr. adresinden erişildi.
- Yeşildağ, F. H., ve Önlü, Ö. B. (2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilişim
teknolojileri eğitimlerinin 5E ders planı uygulamalarına yansıması.
Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(2), 427-451.
- Yolcu, H., ve Karamustafaoğlu, O. (2021). Konya Bilim Merkezi’ne yapılan
bir sanal gezintinin bilimsel etkisi hakkında öğretmen görüşleri.
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3),
1925-1983.
- Zeren Özer, D., ve Güngör, S. N. (2019). Bilim merkezlerinin öğrencilerin
motivasyonu ve fen bilimleri akademik başarısı üzerine etkisi.
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51,
288- 314