Nowadays, the rapid advance of technology becomes
one of the important events for transportation in the population with the
spread of cities.. Unplanned construction becomes the biggest problem of the
cities; the neglect of the natural environment in the planning and
implementation of transportation systems, one of the important points of
urbanization. The
aim of this study is to find the environmental effects of transportation axes
in and around Çukurambar, Ankara. The research focuses on the
transformation of Eskişehir Road in the process of becoming the most important
axle of the city and the environmental effects of transportation axles in the
area. In
the introduction, the plans made for the city of Ankara from the past to the
present are examined.. The
transformation of Çukurambar district from the past to the present has been
discussed. Problems were investigated to make predictions about the past and
future of the area. The
environmental impacts of Eskişehir Road and traffic congestion during peak
hours were investigated. The
accessibility of Eskişehir Road to Çukurambar District was measured in the
area. The environmental impacts of
Malazgirt Boulevard, which is connected to the Anatolian Boulevard with
the transformation of the Metu land, were revealed.As a result, it is possible
to say that the city should be considered as a whole, but when the zoning plans
and regulations are examined, it is generally spread and the agricultural lands
are destroyed, short-term solutions are developed and the area allocated to
transportation is increased. Transport should be seen as a tool rather than a goal,
and the city should be planned with integrated, comprehensive, integrated plans
aiming to minimize the negative environmental impacts in the field through
sustainable transport policies.
Günümüzde teknolojinin hızla ilerlemesi, nüfus artışı, kentlerin yayılması sonucunda ulaşım kavramı önemli olgulardan biri haline gelmiştir. Ulaşım sistemleri hakkında yapılan çalışmalar ivme kazanmakta, kentler ulaşım ile şekillenmektedir. Plansız yapılaşmanın kentlerin en büyük sorunu haline gelmesi, kentleşmenin önemli noktalarından biri olan ulaşım sistemlerinin planlanması, uygulanması sürecinde doğal çevrenin göz ardı edilmesi; ekolojik dengenin bozulması, tarım topraklarının kaybedilmesi ciddi çevre sorunları oluşmaktadır. Bu çalışmada amaç, Ankara kenti Çukurambar Semti ve çevresindeki ulaşım akslarının çevresel etkilerini araştırmaktır. Araştırma, Eskişehir Yolu’nun kentin en önemli aksı haline gelme sürecinde dönüşümleri, alandaki ulaşım akslarının çevresel etkilerini ele almaktadır. 1990 yılı sonrası Ankara’da kentsel dönüşümün hızlanmasıyla kent merkezine yakın olan Çukurambar’ın rant alanı olması nedeniyle seçilmiştir. Giriş bölümünde, geçmişten günümüze Ankara kenti için yapılan planlar incelenmiştir. Çukurambar’da kentsel dönüşümün planlanma süreci, Odtü arazisinden geçen yol, imar planlarında da etüt edilmiştir. Geçmişten günümüze Çukurambar Semti’nin dönüşümü ele alınmıştır. Alanın geçmişi ve geleceği hakkında kestirimler yapmak için sorunlar araştırılmıştır. Eskişehir Yolu’nun doruk saatlerde trafik sıkışıklığı ile yarattığı çevresel etkiler araştırılmıştır. Alanda Eskişehir Yolu’nun Çukurambar Semti’ne erişilebilirliği ölçülmüştür. Odtü arazisinin dönüşümü ile Anadolu Bulvarı’na bağlanan Malazgirt Bulvarı’nın yarattığı çevresel etkiler ortaya konulmuştur. Yapılan dönüşümün üstyapı konusunda olması, alana yüklenen nüfusun fazla gelmesiyle altyapı sıkıntısı baş göstermiş, trafik sıkışıklığı yaşanmaya başlamış, bir yaşam alanı olan Çukurambar Semti’nin iş odaklı görülmesiyle altyapısı gözardı edilmiştir. Gökdelenlerden oluşan kimliksiz bir alana dönüşen semtte, 2013 sonrası Odtü’nün bölünerek açılmasıyla oluşturulan Malazgirt Bulvarı ve Eskişehir Yolu’nun Çukurambar’ı ikiye böldüğü, yapılan yol bağlantılarının trafik sıkışıklığını azaltmadığı görülmüştür. Sonuçta kentin bir bütün olarak ele alınması gerektiğini, fakat yapılan imar planları ve düzenlemelere bakıldığında genelde yayılarak tarım toprakları yok edildiği, kısa vadeli çözümlerle kentin geliştiğini ve ulaşıma ayrılan alanın arttırıldığını söylemek mümkündür. Ulaşım bir amaç değil bir araç olarak görülmeli, sürdürülebilir ulaşım politikaları ile alandaki olumsuz çevresel etkileri en aza indirgemeyi hedefleyen entegre, kapsamlı, bütünleşik planlar ile kent planlanmalıdır.
Sürdürülebilir ulaşım kentsel dönüşüm Çukurambar Malazgirt Bulvarı Eskişehir Yolu Ankara
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ağustos 2020 |
Kabul Tarihi | 2 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences