In the study, it was aimed that the establishment of intramural and extracurricular practices carried regarding robotics, coding and electronics and the determination of teacher opinions on various subjects regarding robotics, coding and electronics. Within the context of this study, data was collected by teachers or administrators from 52 state schools in Avcılar district of Istanbul with the help of an online interview form. For examining the data collected in the study, descriptive analysis which is a kind of qualitative data analysis methods was used. Collected data was analysed in the frame of current situation determination, the determination of schools’ requirements, future plans of schools and the contribution of practices of robotics-coding and electronics into education. According to results of the study, it was determined that the use of practices of robotics, coding and electronics in intramural and extracurricular activities would provide a more effective learning environment for students and that it would contribute in a positive way to grow up individuals who use improving technology more effectively. In addition, common opinion of all schools that receive or want to receive education in these fields is that the practices of robotics and coding will make a positive contribution on students’ academic successes, attitudes and motivations.
Araştırmada robotik, kodlama ve elektronik ile ilgili yapılan okul içi ders dışı uygulamaların tespit edilmesi ve robotik, kodlama-elektronikle ilgili çeşitli konularda öğretmen görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma kapsamında veriler çevrimiçi bir görüşme formu yardımıyla İstanbul ili Avcılar ilçesinde bulunan 52 devlet okulundan öğretmen veya idareciler aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmada elde edilen verilerin incelenmesi için nitel veri analiz yöntemlerinden olan betimsel analiz kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar; Mevcut Durum Tespiti, Okulların İhtiyaç Tespitleri, Okulların Gelecek Planları ve Robotik - Kodlama ve Elektronik Uygulamalarının Eğitime Katkısı çerçevesinde analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; Robotik, kodlama ve elektronik uygulamaların okul içi ders dışı etkinliklerde kullanılmasının öğrencilere daha etkili bir öğrenme ortamı sağlayacağı, gelişen teknolojiyi daha etkin kullanan bireyler yetiştirilmesine olumlu yönde katkı sağlanacağı belirlenmiştir. Ayrıca bu alanlarda eğitim alan yahut almak isteyen tüm okulların ortak görüşünün robotik ve kodlama uygulamalarının öğrencilerin akademik başarı, tutum ve motivasyonları üzerine olumlu yönde etki sağlayacağı şeklindedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences