Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KKTC Ortaöğretim Kurumlarında 2020-2025 Yılları Arasında Olası Pandemi Sürecinde Öngörülen Stratejik Plan Çalışması

Yıl 2020, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 229 - 243, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.797301

Öz

Bu çalışmanın amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) Ortaöğretim Kurumlarında 2020-2025 yılları arasında olası Pandemi sürecinde ortaöğretim kurumlarındaki Stratejik Plan örneği hazırlamaktır. Yeni tip Korona virüs (Covid -19) pandemisinin kontrol altına alınmasına yönelik tedbirler kapsamında dünya genelinde insanların evlerinde kalmalarına dönük uygulamalar devreye girerken bu yeni durum birçok ülkede ortaöğretim kurumlarının yeni stratejiler geliştirmesine yol açmıştır. Son dönemde yapılan araştırmalarda stratejik planlama yapan okulların Covid-19 pandemisini daha rahat geçirdiklerini göstermiştir. Bu okullar stratejik planlama yaparak büyük başarılara imza atmış ve kendi kategorisindeki diğer okulların önüne geçerek belirgin şekilde fark yaratmışlardır. COVID-19'la Hızlı Mücadele Taslağı Harvard Eğitim Enstitüsündeki Küresel Eğitim İnovasyon Girişimi ve Avrupa Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (OECD, 2020) Eğitim ve Beceri Direktörlüğü, hükümetlerin COVID-19 pandemisine karşı eğitim politikaları hazırlamalarını desteklemek için bir karar destek taslağının geliştirilmesinde işbirliği yapmaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Örneklem seçiminde de amaçlı örnekleme, maksimum çeşitlilik örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Maksimum çeşitlilik örneklemesi temelinde yaş cinsiyet, kıdem yılı, eğitim düzeyi gibi özelliklere dikkat edilerek araştırmanın katılımcıları belirlenmiştir. Çalışma grubu Güzelyurt Bölgesi ortaöğretim kurumları olarak belirlenmiştir. Bu katılımcılar KKTC Güzelyurt Bölgesi ortaokul, lise ve kolejinde görev yapan 20 öğretmen, 3 müdür ve 6 müdür muavininden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme forumları kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiş, belirlenen temalar çerçevesinde sunulmuştur. Bulgular KKTC ortaöğretim kurumlarında Pandemi sürecinde öngörülen stratejik plan örneği için eğitim sisteminde öğrenci kaynaklı, eğitim ve öğretim kaynaklı ve öğretmen kaynaklı sorunları ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmada genel anlamda ortaöğretim kurumlarındaki Pandemi sürecinde olması gereken eğitim sistemindeki misyon, vizyon, eğitim politikaları, amaçlar, hedefler, güçlü yönler, zayıf yönler, fırsatlar ve tehditler (GZFT/SWOT) ve politik, ekonomik, sosyal ve teknolojik (PEST) analizleri ile belirlenmiştir. Bunların sonucunda da Pandemi durumunda olası stratejik plan örneği sunulmuştur. Bu çalışma sonucunda KKTC ortaöğretim kurumlarında olası pandemi sürecinde çevresel faktörleri ve paydaşların mevcut potansiyellerini de dikkate alarak stratejik planlama yapmanın önemi vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • 2020 COVID-19 Pandemisine Karşı Eğitimde Atılabilecek Adımlara Rehberlik Edecek Bir Çerçeve. 25 Ağustos 2020 tarihinde http://www.oecd.org/termsandconditions adresinden erişildi.
  • Aksu, M. (2002). Eğitimde stratejik planlama ve toplam kalite yönetimi, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Aktan, C. C. (1997). Değişim ve Yeni Global Yönetim. Mess Yayınları, İstanbul
  • Aktan, C. C. (1999). 2000’li Yıllarda Yeni Yönetim Teknikleri (2) Stratejik Yönetim. TÜGİAD Yayını. İstanbul
  • Aktan, C.C. (2008). “Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama”. ÇEİS Çimento Endüstrisi İşverenleri Sendikası Yayını, 22, 4-21.
  • Arabacı, İ. B. (2018). Eğitim Örgütlerinde Stratejik Planlama. Eğitim Örgütlerinde Stratejik Planlama. 24 Ağustos 2020 tarihinde https://doi.org/10.14527/9786052414194 adresinden erişildi.
  • Barut, B. (2020). Swot Analizi Nedir, 27 Ağustos 2020 tarihinde https://medium.com/@berfinsubarut/swot-anali%CC%87zi%CC%87-f03c3d32fd2d adresinden erişildi.
  • Bell, L. (2004). Strategic planning in primary schools: A tale of no significance? Management in Education, 18, 33-36.
  • Daş, E. ve Radmard S. Eğitim Yönetiminde Eğitimcilerin Stratejik Planlamaya Yaklaşımları: Bahçelievler İlçesi Örneği1.
  • Dedeoğlu, B. (2003). Uluslararası Güvenlik ve Strateji, Derin Yayınları, İstanbul.
  • Earged, (2007). Planlı Okul Gelişim Modeli, “Okulda Stratejik Yönetim”, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara
  • Eren, E. (2000). İşletmelerde Stratejik Planlama, Beta Basım Yayıncılık, İstanbul.
  • Gönüllü, A. (2008). Kamu Yönetiminde Stratejik Planlamaya Geçiş: Mersin Milli Eğitim Müdürlüğü Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Kocatepe, Ş. (2010). Eğitimde stratejik planlama ve toplam kalite yönetimi uygulamalarının okul yöneticileri tarafından algılanması. Maltepe Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü eğitim bilimleri anabilim dalı yüksek lisans tezi, İstanbul.
  • Memduhoğlu, H. ve Uçar, İ. (2012). Yönetici ve Öğretmenlerin Stratejik Planlama Algısı ve Okullarda Mevcut Stratejik Planlama Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(23): 234-256. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19396/206045
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nartgün, Ş. S. (2003). Stratejik planlama ve eğitim. C. Elma ve K. Demir (Editör) Yönetimde çağdaş yaklaşımlar (s. 277-300), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Nicola, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Iosifidis, C., Agha, R. (2020). The socio-economic implications of the coronavirus and COVID-19 pandemic: a review. International Journal of Surgery.
  • OECD, (2020). 2020 COVID-19 Pandemisine Karşı Eğitimde Atılabilecek Adımlara Rehberlik Edecek Bir Çerçeve, 27 Ağustos 2020 tarihinde https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/framework_guide_v4_tr.pdf adresinden erişildi.
  • Reiger, B. J. (1993). Strategic Planing And Public Schools: An Evolving Practice. Educational Planning, 9 (4),14-22
  • Reimers, F. ve Schleicher, A. (2020). Covid-19 Pandemisine Karşı Eğitimde Alınabilecek Adımlara Rehberlik Edecek Bir Çerçeve. 3-40. Sayı:1 s: (38-50)
  • Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi (2019). 2019-2023 Stratejik Planı, Tokat
  • Yanpar Y. T., Kılıç F. ve Üredi L. (2010). Stratejik Planlama Uygulamalarına İlişkin İlk Ve OrtaÖğretim Okul Müdürlerinin Görüşleri, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:1, Sayı:1 s: (38-50)
  • Yılmaz, M. K. ve Demir C. (2010). Stratejik Planlama Süreci ve kurumlar Açısından Önemi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:25, Sayı:1, 69-88.

Strategic Plan Study Foreseen İn The Possible Pandemic Period Between 2020-2025 İn TRNC Secondary Education Institutions

Yıl 2020, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 229 - 243, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.797301

Öz

The aim of this study is to prepare a Strategic Plan sample in secondary education institutions in the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) Secondary Education Institutions between 2020 and 2025 during the possible Pandemic period. The new type of coronavirus (Covid -19) pandemic of control under taken for measures within the scope of the world in general people in their homes leaving them facing applications circuit when entering this new situation in many countries secondary education the institutions new strategies to improve road paved. Last in the period made in research Strategic planning makes the school Covidien-19 the pandemic more comfortable that they had shown. These schools are strategic planning making great achievements signature tossed and own the category other schools before passing pronounced as differences have created. Covidien-19 to speed Fighting Draft Harvard Education at the Institute of Global Education Innovation Initiative and the European Economic Cooperation Organization (OECD) Education and Skills Directorate, Government of Covid-19 to the pandemic against the education policies to prepare support for a decision supporting the draft in the development cooperation serves. Qualitative research methods were used in this research. Sample the selection also for sampling, the maximum variety sampling the method was used. Based on the maximum diversity sampling, the participants of the research were determined by paying attention to features such as age, gender, year of seniority and education level. The working group has been determined as Güzelyurt Region secondary education institutions. These participants TRNC Morphou District middle school, high school and in college a task that 20 teachers, three managers and six managers from the assistant is made. Semi- structured interview forums are used as a data collection tool. Data descriptive analysis method with analysis was determined within the framework presented. Results TRNC secondary institutions pandemic in the process envisaged strategic plan examples for the education system students welded, training and teaching originated and teacher -induced problems occur. In this study, the overall sense of secondary education in institutions pandemic in the process of being required training on the system's mission, vision, education policies, objectives, goals, strength, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) and political, economical, social and technological (PEST) analysis and determination. As a result, an example of a possible strategic plan is presented in the case of Pandemic. This work resulted in the TRNC secondary education in institutions of possible pandemic in the process of environmental factors and the stakeholders present their potential also consider taking strategic planning to do importance is emphasized.

Kaynakça

  • 2020 COVID-19 Pandemisine Karşı Eğitimde Atılabilecek Adımlara Rehberlik Edecek Bir Çerçeve. 25 Ağustos 2020 tarihinde http://www.oecd.org/termsandconditions adresinden erişildi.
  • Aksu, M. (2002). Eğitimde stratejik planlama ve toplam kalite yönetimi, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Aktan, C. C. (1997). Değişim ve Yeni Global Yönetim. Mess Yayınları, İstanbul
  • Aktan, C. C. (1999). 2000’li Yıllarda Yeni Yönetim Teknikleri (2) Stratejik Yönetim. TÜGİAD Yayını. İstanbul
  • Aktan, C.C. (2008). “Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama”. ÇEİS Çimento Endüstrisi İşverenleri Sendikası Yayını, 22, 4-21.
  • Arabacı, İ. B. (2018). Eğitim Örgütlerinde Stratejik Planlama. Eğitim Örgütlerinde Stratejik Planlama. 24 Ağustos 2020 tarihinde https://doi.org/10.14527/9786052414194 adresinden erişildi.
  • Barut, B. (2020). Swot Analizi Nedir, 27 Ağustos 2020 tarihinde https://medium.com/@berfinsubarut/swot-anali%CC%87zi%CC%87-f03c3d32fd2d adresinden erişildi.
  • Bell, L. (2004). Strategic planning in primary schools: A tale of no significance? Management in Education, 18, 33-36.
  • Daş, E. ve Radmard S. Eğitim Yönetiminde Eğitimcilerin Stratejik Planlamaya Yaklaşımları: Bahçelievler İlçesi Örneği1.
  • Dedeoğlu, B. (2003). Uluslararası Güvenlik ve Strateji, Derin Yayınları, İstanbul.
  • Earged, (2007). Planlı Okul Gelişim Modeli, “Okulda Stratejik Yönetim”, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara
  • Eren, E. (2000). İşletmelerde Stratejik Planlama, Beta Basım Yayıncılık, İstanbul.
  • Gönüllü, A. (2008). Kamu Yönetiminde Stratejik Planlamaya Geçiş: Mersin Milli Eğitim Müdürlüğü Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Kocatepe, Ş. (2010). Eğitimde stratejik planlama ve toplam kalite yönetimi uygulamalarının okul yöneticileri tarafından algılanması. Maltepe Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü eğitim bilimleri anabilim dalı yüksek lisans tezi, İstanbul.
  • Memduhoğlu, H. ve Uçar, İ. (2012). Yönetici ve Öğretmenlerin Stratejik Planlama Algısı ve Okullarda Mevcut Stratejik Planlama Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(23): 234-256. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19396/206045
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nartgün, Ş. S. (2003). Stratejik planlama ve eğitim. C. Elma ve K. Demir (Editör) Yönetimde çağdaş yaklaşımlar (s. 277-300), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Nicola, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Iosifidis, C., Agha, R. (2020). The socio-economic implications of the coronavirus and COVID-19 pandemic: a review. International Journal of Surgery.
  • OECD, (2020). 2020 COVID-19 Pandemisine Karşı Eğitimde Atılabilecek Adımlara Rehberlik Edecek Bir Çerçeve, 27 Ağustos 2020 tarihinde https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/framework_guide_v4_tr.pdf adresinden erişildi.
  • Reiger, B. J. (1993). Strategic Planing And Public Schools: An Evolving Practice. Educational Planning, 9 (4),14-22
  • Reimers, F. ve Schleicher, A. (2020). Covid-19 Pandemisine Karşı Eğitimde Alınabilecek Adımlara Rehberlik Edecek Bir Çerçeve. 3-40. Sayı:1 s: (38-50)
  • Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi (2019). 2019-2023 Stratejik Planı, Tokat
  • Yanpar Y. T., Kılıç F. ve Üredi L. (2010). Stratejik Planlama Uygulamalarına İlişkin İlk Ve OrtaÖğretim Okul Müdürlerinin Görüşleri, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:1, Sayı:1 s: (38-50)
  • Yılmaz, M. K. ve Demir C. (2010). Stratejik Planlama Süreci ve kurumlar Açısından Önemi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:25, Sayı:1, 69-88.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Veclal Gündüz 0000-0002-6002-582X

Gaye Türker

Halide Karabekir 0000-0003-4719-4378

Hülya Altun 0000-0003-4507-8269

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 19 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Gündüz, V., Türker, G., Karabekir, H., Altun, H. (2020). KKTC Ortaöğretim Kurumlarında 2020-2025 Yılları Arasında Olası Pandemi Sürecinde Öngörülen Stratejik Plan Çalışması. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi229-243. https://doi.org/10.21733/ibad.797301

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386