Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of MEB Formal Education Support and Training Courses by Mathematics Teachers and Students

Yıl 2021, Sayı: 11, 39 - 63, 01.12.2021
https://doi.org/10.21733/ibad.901416

Öz

In this study, the opinions and expectations of teachers and students in the context of mathematics lesson of formal education support and training courses opened within the Ministry of National Education were examined. In the research, mixed method convergent pattern was applied. 15 mathematics teachers and 376 secondary education students attending these courses in the Eastern Black Sea Region were included in the Ministry of Education's formal education support and training courses. In the study, face-to-face interviews were made with a semi-structured interview form in order to determine the opinions of the teachers, and these interviews were recorded and a student interview form was applied to the students. The data were analyzed by descriptive analysis method. According to the opinions of teachers participating in these courses, absenteeism means that the courses are free of charge cause absenteeism, preparation for ATY and TYT exams for 12th grades, completing the deficiencies in the course for mid-grades and increasing the motivation of the student against mathematics, and expressing that certain regulations are introduced to the courses in order to gain efficiency from the courses.It was stated by the participants that the support and training courses are sufficient in terms of supporting the lessons in the school, but they do not support them enough in preparing for central exams. It was stated that the resources provided by the Ministry of National Education for the support and training courses were insufficient by the participants. Participant students stated that the course hours are short, the lessons are taught fast, the classes are crowded, the formation of level groups in the courses, not only the solution of the questions but also the deficiency of the issues and the retelling of those subjects, the 11th grade students express that the courses should be for ATY-TYT exam, not just to supplement the lesson they meant. It was stated by the participants that the support and training courses are sufficient in terms of supporting the lessons in the school, but they do not support them enough in preparing for the central exams. It was stated that the resources provided by the Ministry of National Education for the support and training courses were insufficient by the participants.

Kaynakça

  • Aküzüm, C., & Saraçoğlu, M. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına Yönelik Tutumlarının. Turkish journal of Education 5(2), 97-121.
  • Arabacı, İ., & Namlı, A. (2014). Dershanelerin Kapatılması Sürecinin Yönetici, Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(11), 31-48.
  • Bakanlığı, M. E. (2015, 0cak 2017). Örgün ve yaygın eğitimi destekleme ve yetiştirme kursları yönergesi. Milli eğitim Bakanlığı: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/orgundestek_1/orgundestek_1.html adresinden alındı
  • Baykul, Y., & Turgut, M. F. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bozbayındır, F., & Kara, M. (2017). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarında (DYK) Karşılaşılan Sorunlar ve Öğretmen Görüşleri Temelinde Çözüm Öneriler. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 336-349.
  • Canpolat, U., & Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme Kurslarının TEOG Bağlamında Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerine Dayalı Olarak İncelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(1), 123-154.
  • Creswell, J. W., & Clark, P. L. (2011). Desingning and Conducting Mixed Methods Research. Sage Publications.
  • Çolak, M. (2017). Eğitimde Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. I. Uluslarası Eğitim Araştırmalrı ve Öğretmen Eğitimi Kongresi. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Göksu, İ., & Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve Liselerde Uygulanan Destekleme Kurslarıyla İlgili Öğretmen Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • İncirci, A., İilğan, A., Sırem, Ö., & Bozkurt, S. (2017). Ortaöğretim Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 42, 50-68.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi (10. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kovan, O. (2017). Okullarda Açılan Destekleme ve Yetiştirme Kursları. Denizli: Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri: Bir Karma Yöntem Çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi 15(30), 280-305.
  • MEB. (2016). Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programı, Ankara. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2016). Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Tanıtım Kitapçığı. Ankara: Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Morse, J. M. (1991). Approaches to qualitative quantitative methodological triangulations. Nursing Research 40, 120-123.
  • Nartgün, Ş., & Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4, 537-564.
  • Özok, H. İ., & Zırhlıoğlu, G. (2020). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi. F. Tanhan, & H. İ. Özok içinde, Eğitim Ortamlarında Nitelik (s. 229-240). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. London: Sage Publications.
  • Sarıca, R. (2018). Desteleme ve Yetiştirme Kurslarına (DYK) Yönelik Öğretmen görüşleri. Milli Eğitim 48 (221), 91-122.
  • Topçu, İ., & Ersoy, M. (2019). MEB Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının Öğretmen Görüşleri Kapsamında Değerlendirilmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi 10(3), 61-75. Türküresin, H. E. (2018). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının öğretmen ve Öğrenci görüşlerine göre İncelenmesi, Kütahya İli Örneği, 73-85. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Aralık, 9(2), 73-85.
  • Ünsal, S., & Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının İşlevlerine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yirci, R., & Açıkgöz, M. Y. (2018). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına Yönelik Yönetici , Öğretmen ve Öğrenci görüşlerinin İncelemensi. V. Uluslarası Eğitim Bilimleri Sempozyumu (s. 169-186). İstanbul: Asos Yayınları.

MEB Örgün Eğitimi Destekleme Ve Yetiştirme Kurslarının Matematik Öğretmenleri ve Öğrencileri Tarafından Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Sayı: 11, 39 - 63, 01.12.2021
https://doi.org/10.21733/ibad.901416

Öz

Bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde açılan örgün eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarının matematik dersi bağlamında öğretmen ve öğrenci görüşleri ve beklentileri incelenmiştir. Araştırmada karma yöntem yakınsayan desen uygulanmıştır. Araştırmaya Doğu Karadeniz Bölğesinde Milli Eğitim Bakanlığı örgün eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarında görev alan 15 matematik öğretmeni ve bu kurslara devam eden 376 ortaöğretim öğrencisi dahil edilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin görüşlerini belirlemek için yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yüz yüze görüşmeler yapılarak bu görüşmeler kayıt altına alınmıştır ve öğrenciler için öğrenci görüşme formu uygulanmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Bu kurslara katılan öğretmenlerin görüşlerine göre devamsızlık, kursların ücretsiz olması devamsızlığa neden olduğunu, 12. Sınıflar için ATY ve TYT sınavlarına hazılık, arasınıflar için dersteki eksiklikleri tamamlama ve öğrencinin matematiğe karışı motivasyonunu artırma, kurslardan verim alınabilmesi için kurslara belirli düzenlemelerin gelmesini ifade etmektedirler. Destekleme ve yetiştirme kurslarının okuldaki derslere destek anlamında yeterli olduğu fakat merkezi sınavlara hazırlanması konusunda yeteri kadar desteklemediği katılımcılar tarafından belirtilmiştir. Destekleme ve yetiştirme kursların MEB tarafından sunulan kaynakların katılımcılar tarafından yetersiz olduğu ifade edilmiştir. Katılımcı öğrenciler kurs saatlerinin az olduğunu, derslerin hızlı işlendiği, sınıfların kalabalık olduğu, kurslarda seviye gruplarının oluşturulması, sadece soru çözümünün değilde eksik konuların saptanıp o konuların tekrar anlatılmasını, 11.sınıf öğrencileri kursların derse takviye amaçlı değil ATY-TYT sınava yönelik de olmasıgerektiğinin ifade etmektediler. Destekleme ve yetiştirme kurslarının okuldaki derslere destek anlamında yeterli olduğu fakat merkezi sınavlara hazırlanması konusunda yeteri kadar desteklemediği katılımcılar tarafından belirtilmiştir. Destekleme ve yetiştirme kursların MEB tarafından sunulan kaynakların katılımcılar tarafından yetersiz olduğu ifade edilmiştir.

Kaynakça

  • Aküzüm, C., & Saraçoğlu, M. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına Yönelik Tutumlarının. Turkish journal of Education 5(2), 97-121.
  • Arabacı, İ., & Namlı, A. (2014). Dershanelerin Kapatılması Sürecinin Yönetici, Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(11), 31-48.
  • Bakanlığı, M. E. (2015, 0cak 2017). Örgün ve yaygın eğitimi destekleme ve yetiştirme kursları yönergesi. Milli eğitim Bakanlığı: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/orgundestek_1/orgundestek_1.html adresinden alındı
  • Baykul, Y., & Turgut, M. F. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bozbayındır, F., & Kara, M. (2017). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarında (DYK) Karşılaşılan Sorunlar ve Öğretmen Görüşleri Temelinde Çözüm Öneriler. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 336-349.
  • Canpolat, U., & Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme Kurslarının TEOG Bağlamında Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerine Dayalı Olarak İncelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(1), 123-154.
  • Creswell, J. W., & Clark, P. L. (2011). Desingning and Conducting Mixed Methods Research. Sage Publications.
  • Çolak, M. (2017). Eğitimde Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. I. Uluslarası Eğitim Araştırmalrı ve Öğretmen Eğitimi Kongresi. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Göksu, İ., & Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve Liselerde Uygulanan Destekleme Kurslarıyla İlgili Öğretmen Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • İncirci, A., İilğan, A., Sırem, Ö., & Bozkurt, S. (2017). Ortaöğretim Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 42, 50-68.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi (10. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kovan, O. (2017). Okullarda Açılan Destekleme ve Yetiştirme Kursları. Denizli: Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri: Bir Karma Yöntem Çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi 15(30), 280-305.
  • MEB. (2016). Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programı, Ankara. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2016). Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Tanıtım Kitapçığı. Ankara: Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Morse, J. M. (1991). Approaches to qualitative quantitative methodological triangulations. Nursing Research 40, 120-123.
  • Nartgün, Ş., & Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4, 537-564.
  • Özok, H. İ., & Zırhlıoğlu, G. (2020). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi. F. Tanhan, & H. İ. Özok içinde, Eğitim Ortamlarında Nitelik (s. 229-240). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. London: Sage Publications.
  • Sarıca, R. (2018). Desteleme ve Yetiştirme Kurslarına (DYK) Yönelik Öğretmen görüşleri. Milli Eğitim 48 (221), 91-122.
  • Topçu, İ., & Ersoy, M. (2019). MEB Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının Öğretmen Görüşleri Kapsamında Değerlendirilmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi 10(3), 61-75. Türküresin, H. E. (2018). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının öğretmen ve Öğrenci görüşlerine göre İncelenmesi, Kütahya İli Örneği, 73-85. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Aralık, 9(2), 73-85.
  • Ünsal, S., & Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının İşlevlerine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yirci, R., & Açıkgöz, M. Y. (2018). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına Yönelik Yönetici , Öğretmen ve Öğrenci görüşlerinin İncelemensi. V. Uluslarası Eğitim Bilimleri Sempozyumu (s. 169-186). İstanbul: Asos Yayınları.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Selami Ercan 0000-0002-6936-2179

Ece Kürkçü Çakar 0000-0002-1913-9315

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2021
Kabul Tarihi 26 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Ercan, S., & Kürkçü Çakar, E. (2021). MEB Örgün Eğitimi Destekleme Ve Yetiştirme Kurslarının Matematik Öğretmenleri ve Öğrencileri Tarafından Değerlendirilmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(11), 39-63. https://doi.org/10.21733/ibad.901416

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386