Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketici Habitatı Olarak Alışveriş Merkezleri Malatya Park AVM Örneği

Yıl 2022, Sayı: 13, 344 - 365, 31.12.2022
https://doi.org/10.21733/ibad.1150196

Öz

İnsanlık tarihi kadar eskiye dayanan tüketim olgusu, geçmişten günümüze insan yaşamının ve sosyal hayatının şekillenmesinde her zaman etkili ve belirleyici bir faaliyet olarak karşımıza çıkmaktadır. Geçmişte olduğu gibi gelecekte de değişecek olan tüketim, günümüzde insan ve toplum için bir ihtiyacı karşılamaktan öte kendini ifade etme, kendini gerçekleştirme, kendini konumlandırmanın bir aracı haline gelmiştir. Tüketim bu açıdan bir şeyi elde etmenin insan zihnindeki değişimini de ortaya koymaktadır. Çünkü geçmişte bir ihtiyaca binaen tüketilen şeyin bu gün çok farklı parametreleri ile karşılaşmaktayız. Bu değişimin altında yatan temel sebep toplumsal yapının sürekli bir değişim içerisinde olmasıdır. Bu çalışmada tüketim kültürünü yaşam formları üzerinde bir perspektif ortaya koyan tüketim teorileri ışığında, modern tüketimin gelişim serüveninin bir teorik çerçevesi çizilmiştir.
Tüketim anlayışındaki değişime öncülük eden kent yapılanmasındaki sosyal ve kültürel değişimler kentsel mekân süreçlerine de yansıyarak yeni biçimler kazanmaktadır. Bu çalışma aynı zamanda tüketim toplumunda önemli bir yeri olan alışveriş merkezlerinin tüketim kültürü bağlamında sosyo-kültürel bir incelemesidir. Bu kapsamda modern tüketimin simgesi olarak kabul edilen AVM’ler tüketimdeki yeri tüketicilere uygulanan anket sonucunda değerlendirilmiştir.

Teşekkür

21. Yüzyılda değişen ve dönüşen tüketici davranışlarında alışveriş merkezlerinin, tüketime ve sosyo kültürel yaşam tarzına olan etkisini yaptığımız saha araştırması ile gözlemlemeye çalıştık. Bu kapsamda hazırlamış olduğum araştırmanın tarafınızca değerlendirilmesini saygıyla arz eder çalışmalarınızda kolaylıklar dilerim.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Adorno, T. W. (2011). Kültür Endüstrisi. (N. Ü.-M.-E. Gen, Çev.) İstanbui: İletişim Yayınları.
  • Akat, Ö., Taşkın, Ç., & Özdemir, A. (2006). Uluslararası Alışveriş Merkezi Tüketicilerinin Satınalma Davranışı: Bursa İlinde Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(2), 13-30.
  • Argın, Ş. (2003). Nostalji İle Ütopya Arasında. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Aydoğan, F. (2005). Medya ve Tüketim Kültürü Üzerine. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. İstanbul: AyrıntıYayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). America. London: Zenit.
  • Baudrillard, J. (2017). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Simularklar ve Simülasyon. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: DoğuBatı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. (N. Tutal, & F. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2010). Etiğin Tüketiciler Dünyasında Bir Şansı Var mı? . (F. Ç.-İ. Katırcı, Çev.) ıAnkara: De Ki Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017). Küreselleşme. (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Akışkan Hayat. (A. E. Pilgir, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bocock, R. (1999). Tüketim. (İ. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi.
  • Bocock, R. (2009). Tüketim. Ankara: Dost Kitapevi.
  • Bocock, R. (2009). Tüketim. (D. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi.
  • Castells, M. (2013). Ağ Toplumunun Yükseliş. İstanbul: İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Coleman, J. (1990). Foundations of Social Theory. s. 32-50.
  • Çakırtaş, Ö., & Gülüştür, E. (2013). Akademik Sosoyal Araştırmalar Dergisi(1), s. 1-11.
  • Demir, Ö., & Acar, M. (1993). Sosyal Bilimler Sözlüğü. İstanbul: Ağaç Yayınları.
  • Demirezen, i. (2015). Tüketim Toplumu ve din. istanbul: Dem Yayıncılık.
  • Eastman, J., & Goldsmith, R. (1999). Status Consumption In Consumer.
  • Featherstone, M. (1996). Postmedernizm ve Tüketim Kültürü. (N. Çatlı, Dü., & M. Küçük, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fromm, E. (1987). İtaatsizlik Üzerine denemeler. (A. Sayın, Çev.) İstanbul: Yaprak Yayınları.
  • Fromm, E. (1994). The Fear of Freedom. New York: Company Inc.
  • Fromm, E. (2004). Yeni Bir İnsan yeni Bir Toplum. İstanbul: N. Arat.
  • Fromm, E. (2005). Yeni bir İnsan; yeni Bir Toplum. (N. Arat, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Galbraith, J. (1998). The Afluent Society. New York: Houghton Mifflen Company.
  • Giddens, A. (1999). Toplumun Kuruluşu. (H. Öze, Çev.) Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Goss, J. (1993). The magic of the mall: An analysis of form, function, and meaning in the contemporary retai built environment. Annuals of Association of American Geographers(83), 18-47.
  • Güneş, S. (1995). Medya ve Kültür. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Havemann, R. (1990). Yarın ‘Sanayi Toplumu Yol Ayrımında Eleştiri ve Gerçek Ütopya. (E. Özbek, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hilav, S. (1993). Felsefe Yazıları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kellner, D. (2000). Toplumsal teori olarak postmodernizm.Bazı meydan okumalar ve Bazı meydan okumalar ve. (M. Küçül, Çev.) Ankara: Versus Yayıncılık.
  • Korkmaz, N. (2009). Türkiye'de Tüketim kültürü ve Mekansal Ayrışma. B. Dağtaş, & E. Dağtaş (Dü) içinde, Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam tarzları (s. 142-165). Ankara: Ütopya.
  • Marx, K. (1986). Kapital 1: Kapitalist Üretimin Eleştirel Bir Tahlili. (A. Bilhi, Çev.) İstanbul: Sol Yayınları.
  • Marx, K. (2003). Kapital. İstanbul: Eriş Yayınları.
  • Marx, K. (2014). 1844 El Yazmaları. (M. Belge, Çev.) İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Miller, A. (2000). Death of Salesman. Penguin.
  • Miller, G. (2012). Tüketimin Evrimi. (G. Vardar, Çev.) İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Ollman, B. (2008). Yabancılaşma. (A. Kars, Çev.) İstanbul: Yordam Kitap.
  • Öztürk, S. (2012). Mekan ve İktidar. Ankara: Phoenix.
  • Parker, S. R., Haytko, D., & Hersmans, C. (2009). The Perception of Materialism in a Global Market:A Comparison of Younger Chinese and United. Journal of International Business and Cultural.
  • Raisman, D. A. (1976). Adam Smith’s Sociological Economics,. London: Croom Helm.
  • Ritzer, G. (1999). Toplumun McDonaldlaştırılmas. (Ş. S. Kaya, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Robins, K. (2013). İmaj. (N. Türkoğlu, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Simmel, G. (2017). Modern Kültürde Çatışma. (T. Bora, U. Özmakas, N. Kalyacı, & E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Slattery, M. (2011). Sosyolojide Temel Fikirler. Ü. Tatlıcan, & G. Demiriz (Dü). içinde İstanbul: Sentez.
  • Stoel, L., Wickliffe, V., & Lee, K. (2004). Attribute beliefs and spending as antecedents to shopping value. Journal of Business Research(57), s. 1067 – 1073.
  • Şaylan, G. (1999). Postmodernizm. Ankara: İmge Yayınları.
  • Tellan, D. (2009). Tüketim Kavramını Anlamlandırmak: Tarihi ve Sosyolojisi. B. Dağtaş, & E. Dağtaş (Dü) içinde, Medya,
  • Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları (s. 76-103). Ankara: Ütopya.
  • Turkan, I. (2014). Alış-Veriş-Tüketim Mabetleri:Sosyoekonomik Açıdan Mekân Tüketiminde Türkiye Örneği. Galatasaray Üniversitesi İletiim Dergisi, 85-104.
  • Veblen, T. (1970). TheTehory of Leisure Class. New York: Macmillan Company.
  • Yeşil, A. (2018). Yabancılaşma ve Sosyal Medyanın Toplumsal Yabancılaşmaya Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Malatya, Türkiye.

Shoppıng Centers as Consumer Habitat Malatya Park Mall Example

Yıl 2022, Sayı: 13, 344 - 365, 31.12.2022
https://doi.org/10.21733/ibad.1150196

Öz

Consumption, which is as old as human history, has always been an effective and decisive activity in shaping human and social life from past to present. Consumption, which will change in the future as well as in the past, has become a means of self-expression, self-realization and self-positioning rather than meeting a need for human and society. From this perspective, it reveals the change in the human mind of obtaining something. Because we are faced with very different parameters of what has been consumed due to a need in the past. The main reason behind this change is that the social structure is in constant change. In this study, a theoretical framework of the development adventure of modern consumption has been drawn in the light of consumption theories which provide a perspective on the living spaces of consumption culture.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Adorno, T. W. (2011). Kültür Endüstrisi. (N. Ü.-M.-E. Gen, Çev.) İstanbui: İletişim Yayınları.
  • Akat, Ö., Taşkın, Ç., & Özdemir, A. (2006). Uluslararası Alışveriş Merkezi Tüketicilerinin Satınalma Davranışı: Bursa İlinde Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(2), 13-30.
  • Argın, Ş. (2003). Nostalji İle Ütopya Arasında. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Aydoğan, F. (2005). Medya ve Tüketim Kültürü Üzerine. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. İstanbul: AyrıntıYayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). America. London: Zenit.
  • Baudrillard, J. (2017). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Simularklar ve Simülasyon. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: DoğuBatı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. (N. Tutal, & F. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2010). Etiğin Tüketiciler Dünyasında Bir Şansı Var mı? . (F. Ç.-İ. Katırcı, Çev.) ıAnkara: De Ki Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017). Küreselleşme. (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Akışkan Hayat. (A. E. Pilgir, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bocock, R. (1999). Tüketim. (İ. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi.
  • Bocock, R. (2009). Tüketim. Ankara: Dost Kitapevi.
  • Bocock, R. (2009). Tüketim. (D. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi.
  • Castells, M. (2013). Ağ Toplumunun Yükseliş. İstanbul: İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Coleman, J. (1990). Foundations of Social Theory. s. 32-50.
  • Çakırtaş, Ö., & Gülüştür, E. (2013). Akademik Sosoyal Araştırmalar Dergisi(1), s. 1-11.
  • Demir, Ö., & Acar, M. (1993). Sosyal Bilimler Sözlüğü. İstanbul: Ağaç Yayınları.
  • Demirezen, i. (2015). Tüketim Toplumu ve din. istanbul: Dem Yayıncılık.
  • Eastman, J., & Goldsmith, R. (1999). Status Consumption In Consumer.
  • Featherstone, M. (1996). Postmedernizm ve Tüketim Kültürü. (N. Çatlı, Dü., & M. Küçük, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fromm, E. (1987). İtaatsizlik Üzerine denemeler. (A. Sayın, Çev.) İstanbul: Yaprak Yayınları.
  • Fromm, E. (1994). The Fear of Freedom. New York: Company Inc.
  • Fromm, E. (2004). Yeni Bir İnsan yeni Bir Toplum. İstanbul: N. Arat.
  • Fromm, E. (2005). Yeni bir İnsan; yeni Bir Toplum. (N. Arat, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Galbraith, J. (1998). The Afluent Society. New York: Houghton Mifflen Company.
  • Giddens, A. (1999). Toplumun Kuruluşu. (H. Öze, Çev.) Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Goss, J. (1993). The magic of the mall: An analysis of form, function, and meaning in the contemporary retai built environment. Annuals of Association of American Geographers(83), 18-47.
  • Güneş, S. (1995). Medya ve Kültür. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Havemann, R. (1990). Yarın ‘Sanayi Toplumu Yol Ayrımında Eleştiri ve Gerçek Ütopya. (E. Özbek, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hilav, S. (1993). Felsefe Yazıları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kellner, D. (2000). Toplumsal teori olarak postmodernizm.Bazı meydan okumalar ve Bazı meydan okumalar ve. (M. Küçül, Çev.) Ankara: Versus Yayıncılık.
  • Korkmaz, N. (2009). Türkiye'de Tüketim kültürü ve Mekansal Ayrışma. B. Dağtaş, & E. Dağtaş (Dü) içinde, Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam tarzları (s. 142-165). Ankara: Ütopya.
  • Marx, K. (1986). Kapital 1: Kapitalist Üretimin Eleştirel Bir Tahlili. (A. Bilhi, Çev.) İstanbul: Sol Yayınları.
  • Marx, K. (2003). Kapital. İstanbul: Eriş Yayınları.
  • Marx, K. (2014). 1844 El Yazmaları. (M. Belge, Çev.) İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Miller, A. (2000). Death of Salesman. Penguin.
  • Miller, G. (2012). Tüketimin Evrimi. (G. Vardar, Çev.) İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Ollman, B. (2008). Yabancılaşma. (A. Kars, Çev.) İstanbul: Yordam Kitap.
  • Öztürk, S. (2012). Mekan ve İktidar. Ankara: Phoenix.
  • Parker, S. R., Haytko, D., & Hersmans, C. (2009). The Perception of Materialism in a Global Market:A Comparison of Younger Chinese and United. Journal of International Business and Cultural.
  • Raisman, D. A. (1976). Adam Smith’s Sociological Economics,. London: Croom Helm.
  • Ritzer, G. (1999). Toplumun McDonaldlaştırılmas. (Ş. S. Kaya, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Robins, K. (2013). İmaj. (N. Türkoğlu, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Simmel, G. (2017). Modern Kültürde Çatışma. (T. Bora, U. Özmakas, N. Kalyacı, & E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Slattery, M. (2011). Sosyolojide Temel Fikirler. Ü. Tatlıcan, & G. Demiriz (Dü). içinde İstanbul: Sentez.
  • Stoel, L., Wickliffe, V., & Lee, K. (2004). Attribute beliefs and spending as antecedents to shopping value. Journal of Business Research(57), s. 1067 – 1073.
  • Şaylan, G. (1999). Postmodernizm. Ankara: İmge Yayınları.
  • Tellan, D. (2009). Tüketim Kavramını Anlamlandırmak: Tarihi ve Sosyolojisi. B. Dağtaş, & E. Dağtaş (Dü) içinde, Medya,
  • Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları (s. 76-103). Ankara: Ütopya.
  • Turkan, I. (2014). Alış-Veriş-Tüketim Mabetleri:Sosyoekonomik Açıdan Mekân Tüketiminde Türkiye Örneği. Galatasaray Üniversitesi İletiim Dergisi, 85-104.
  • Veblen, T. (1970). TheTehory of Leisure Class. New York: Macmillan Company.
  • Yeşil, A. (2018). Yabancılaşma ve Sosyal Medyanın Toplumsal Yabancılaşmaya Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Malatya, Türkiye.
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasan Batar 0000-0003-4245-0168

Erken Görünüm Tarihi 30 Kasım 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Kabul Tarihi 19 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Batar, H. (2022). Tüketici Habitatı Olarak Alışveriş Merkezleri Malatya Park AVM Örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(13), 344-365. https://doi.org/10.21733/ibad.1150196

IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC) 4.0 lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.