İnsanlık tarihi kadar eskiye dayanan tüketim olgusu, geçmişten günümüze insan yaşamının ve sosyal hayatının şekillenmesinde her zaman etkili ve belirleyici bir faaliyet olarak karşımıza çıkmaktadır. Geçmişte olduğu gibi gelecekte de değişecek olan tüketim, günümüzde insan ve toplum için bir ihtiyacı karşılamaktan öte kendini ifade etme, kendini gerçekleştirme, kendini konumlandırmanın bir aracı haline gelmiştir. Tüketim bu açıdan bir şeyi elde etmenin insan zihnindeki değişimini de ortaya koymaktadır. Çünkü geçmişte bir ihtiyaca binaen tüketilen şeyin bu gün çok farklı parametreleri ile karşılaşmaktayız. Bu değişimin altında yatan temel sebep toplumsal yapının sürekli bir değişim içerisinde olmasıdır. Bu çalışmada tüketim kültürünü yaşam formları üzerinde bir perspektif ortaya koyan tüketim teorileri ışığında, modern tüketimin gelişim serüveninin bir teorik çerçevesi çizilmiştir.
Tüketim anlayışındaki değişime öncülük eden kent yapılanmasındaki sosyal ve kültürel değişimler kentsel mekân süreçlerine de yansıyarak yeni biçimler kazanmaktadır. Bu çalışma aynı zamanda tüketim toplumunda önemli bir yeri olan alışveriş merkezlerinin tüketim kültürü bağlamında sosyo-kültürel bir incelemesidir. Bu kapsamda modern tüketimin simgesi olarak kabul edilen AVM’ler tüketimdeki yeri tüketicilere uygulanan anket sonucunda değerlendirilmiştir.
21. Yüzyılda değişen ve dönüşen tüketici davranışlarında alışveriş merkezlerinin, tüketime ve sosyo kültürel yaşam tarzına olan etkisini yaptığımız saha araştırması ile gözlemlemeye çalıştık. Bu kapsamda hazırlamış olduğum araştırmanın tarafınızca değerlendirilmesini saygıyla arz eder çalışmalarınızda kolaylıklar dilerim.
Consumption, which is as old as human history, has always been an effective and decisive activity in shaping human and social life from past to present. Consumption, which will change in the future as well as in the past, has become a means of self-expression, self-realization and self-positioning rather than meeting a need for human and society. From this perspective, it reveals the change in the human mind of obtaining something. Because we are faced with very different parameters of what has been consumed due to a need in the past. The main reason behind this change is that the social structure is in constant change. In this study, a theoretical framework of the development adventure of modern consumption has been drawn in the light of consumption theories which provide a perspective on the living spaces of consumption culture.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 19 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 13 |
IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC) 4.0 lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.