Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 23 - 48, 15.10.2018

Öz

Kaynakça

  • 1.Akarcalı, S. (2003). İkinci Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda. İmaj Yayınevi, Ankara. 2.Arpa, M. (2018). İş Güvenliğini Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Korku Çekiciliği Kavramının Kullanılması, Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, 105-115. 3.Barthes, R. (2015). Bir Deneme Bir Ders: Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi. Çeviren: Mehmet Rifat, Sema Rifat. 2. baskı. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 4.Barthes, R. (2016a). Göstergebilimsel Serüven. Çeviren: Mehmet Rifat, Sema Rifat. 8. baskı. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 5.Barthes, R. (2016b). S/Z. Çeviren: Sündüz Öztürk Kasar. Sel Yayıncılık, İstanbul. 6.Beyerchen, A. D. (2015). Nazi Dönemi’nde Bilim, 3. Reich’da Üniversite, Çeviren: Haluk Tosun. 2. Baskı. Say Yayınları, İstanbul. 7.Calvin College (2018). Siyahileri Konu Alan Propaganda Karikatürleri http://research.calvin.edu/german-propaganda-archive/blacks-in-nazipropaganda. htm (31. 07. 2018). 8.Canşen, E. (1997). Hitler’den Torunlarına, Almanya’da Eski ve Yeni Sağ. Göçebe Yayınları, İstanbul. 9.Caplan, J. (2017). Hitler Almanyası 1933-1945. Çeviren: İdem Erman. İnkılap Yayınları, İstanbul. 10.Çakı, C. (2018a). Nazi Almanyası Etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti’nin Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (2), 252-272. 11.Çakı, C. (2018b). Mitinglerin Propagandadaki Rolü: Nürnberg Mitingleri’ne Ait Fotoğrafların Göstergebilimsel Analizi, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 59-79. 12.Çakı, C. (2018c). İkinci Dünya Savaşı’ndaki Propaganda Savaşlarında Çizgi Filmin Rolü: Nazi Almanyası ve Amerika Birleşik Devletleri Üzerine İnceleme. İstanbul Ticaret Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 1 (2), 51-63. 13.Çakı, C. (2018d). Roland Barthes’ın Göstergebilimsel Çözümlemesi İle Nazi Propagandasında Engelliler, Süleyman Demirel İletişim Fakültesi İfade Dergisi, 1 (2), 66-91. 14.Çakı, C. ve Gülada, M. O. (2018). Vichy Fransası’nda İşgal Propagandası. Trakya Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80. 15.Çakı, C., Karaburun Doğan, D. ve Yılmaz, N. (2018). “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 46, 89-110. 16.Domenach, J. M. (2003). Politika ve Propaganda, Çeviren: Tahsin Yücel. 2. basım. Varlık Yayınları, İstanbul. 17.Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çeviren: Süleyman İrvan. 5. basım. Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara. 18.Goebbels, J. (2016). Gerçek Yüzüyle Komünizm ve Teori ve Pratikte Bolşevizm. Çeviren: Zehra Köroğlu. Bilge Karınca Yayınları, İstanbul. 19.Gülada, M. O. (2018). Korku Çekiciliği Kavramının Trafik Kazalarını Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 131-143. 20.Gülada, M. O. ve Çakı, C. (2018). Baudrillard’ın Tüketim Toplumu Boyutunda Jil Çorap Reklamı Örneği, 1. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Kongresi, Antalya. 21.Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, 2. baskı, Siyasal Kitapevi, İstanbul. 22.Hart, B. L. (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi, Çeviren: Kerim Bağrıaçık. İş Bankası Yayınları, İstanbul. 23.Hitler, A. (2005). Siyasi Vasiyetim, Çeviren: A. Naci Demirci. Okumuş Adam Yayınları, İstanbul. 24.Hitler, A. (2004). Kavgam. Çeviren: Oktay Ertaş. İkinci Baskı, Beda Yayıncılık, İstanbul. 25.Hitler, A. (2016). Nürnberg Konuşmaları, Çeviren: Burcu Denizci. Sub Yayınları, İstanbul. 26.İnuğur, M. N. (2005). Basın ve Yayın Tarihi, 5. Basım, Der Yayınları, İstanbul. 27.Jowett, S. G.& O’donnell, V. (2014). Propaganda & Persuasion. Sage, USA. 28.Kalkan Kocabay, H. (2008). Tiyatroda Göstergebilim. E Yayınları, İstanbul. 29.Macit, M. H.(2007). Faşizm ve Nazizm. Savaş Yayınevi, İstanbul. 30.Milford, M. (2018). The ‘Reel’ Jesse Owens: Visual Rhetoric and the Berlin Olympics. Sport in History, 38(1), 96-117. 31.Mcnab, C. (2015). Hitler’in Ordusu, Nazi Savaş Makinesinin Tarihi, 1939-1945. Çeviren: Okan Doğan. Timaş Yayınları, İstanbul. 32.Motadel, D. (2015). İslam ve Naziler, Çeviren: Ahmet Fethi Yıldırım. Alfa Yayınları, İstanbul. 33.Murray, W. J. (1998). Constructing The Ordinary: The Dialectical Development of Nazi Ideology. Communication Quarterly, 46(1), 41-59. 34.Lusane, C. (2004). Hitler’s Black Victims: The Historical Experiences of European Blacks, Africans and African Americans during the Nazi Era. New York: Routledge. 35.Öymen, O. (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın. Remzi Kitabevi, İstanbul. 36.Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Seçkin Yayıncılık, Ankara. 37.Tanyeri Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306. 38.Yavuzoğlu, A. (2003). 20. yy ‘da Faşist Paranoya. Sayfa Yayınları, İstanbul. 39.Yaylagül, L. (2017). Kitle İletişim Kuramları. Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. 8. Baskı. Dipnot Yayınları, Ankara.

Nazi Almanyası’nda Basılan Propaganda Karikatürlerinde Siyahilerin Sunumu

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 23 - 48, 15.10.2018

Öz

Nazizm ideolojisinde, insanlar ari (üstün) ırktan olanlar ve ari ırktan
olmayanlar şeklinde iki gruba ayrılmaktaydı. Siyahiler Nazizm
ideolojisinde, ari ırk olarak görülmedikleri için Untermensch (alt insan)
olarak adlandırılmakta ve ikinci sınıf insan olarak değerlendirilmekteydi.
Naziler, Almanya’da “ırkın hijyeni” adını verdikleri politika gereği
siyahilere yönelik nefret söylemi odaklı propaganda faaliyetlerine
yönelmişti. Bu çalışmada, Calvin College Araştırma Birimi tarafından
belirlenen Nazi Almanyası’nda siyahileri konu alan farklı mizah dergilerine
ait dokuz karikatür (Sömürge İnsanları, Fransız Kültürü, ABD Ordusu,
ABD Ordusunun Amacı, Afrikalı Siyahiler, Siyahi Irk, Siyahi Pilot, İdam,
Yıkım) üzerinden Nazizm ideolojisinin siyahilere yönelik politikaları ele
alınmıştır. Çalışmada karikatürler nitel araştırma yöntemleri içerisinde
yer alan göstergebilimsel analiz metodu kullanılarak, Fransız dilbilimci
Roland Barthes’ın göstergebilim anlayışı ışığında incelenmiştir. Çalışma
sonucunda, Nazi propagandasında siyahilerin Müttefik Devletleri
tarafından ari ırkın yok edilmesi için kullanılan, düşünemeyen ve kendi
başına hareket edemeyen insanlar olarak sunulduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • 1.Akarcalı, S. (2003). İkinci Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda. İmaj Yayınevi, Ankara. 2.Arpa, M. (2018). İş Güvenliğini Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Korku Çekiciliği Kavramının Kullanılması, Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, 105-115. 3.Barthes, R. (2015). Bir Deneme Bir Ders: Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi. Çeviren: Mehmet Rifat, Sema Rifat. 2. baskı. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 4.Barthes, R. (2016a). Göstergebilimsel Serüven. Çeviren: Mehmet Rifat, Sema Rifat. 8. baskı. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 5.Barthes, R. (2016b). S/Z. Çeviren: Sündüz Öztürk Kasar. Sel Yayıncılık, İstanbul. 6.Beyerchen, A. D. (2015). Nazi Dönemi’nde Bilim, 3. Reich’da Üniversite, Çeviren: Haluk Tosun. 2. Baskı. Say Yayınları, İstanbul. 7.Calvin College (2018). Siyahileri Konu Alan Propaganda Karikatürleri http://research.calvin.edu/german-propaganda-archive/blacks-in-nazipropaganda. htm (31. 07. 2018). 8.Canşen, E. (1997). Hitler’den Torunlarına, Almanya’da Eski ve Yeni Sağ. Göçebe Yayınları, İstanbul. 9.Caplan, J. (2017). Hitler Almanyası 1933-1945. Çeviren: İdem Erman. İnkılap Yayınları, İstanbul. 10.Çakı, C. (2018a). Nazi Almanyası Etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti’nin Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (2), 252-272. 11.Çakı, C. (2018b). Mitinglerin Propagandadaki Rolü: Nürnberg Mitingleri’ne Ait Fotoğrafların Göstergebilimsel Analizi, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 59-79. 12.Çakı, C. (2018c). İkinci Dünya Savaşı’ndaki Propaganda Savaşlarında Çizgi Filmin Rolü: Nazi Almanyası ve Amerika Birleşik Devletleri Üzerine İnceleme. İstanbul Ticaret Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 1 (2), 51-63. 13.Çakı, C. (2018d). Roland Barthes’ın Göstergebilimsel Çözümlemesi İle Nazi Propagandasında Engelliler, Süleyman Demirel İletişim Fakültesi İfade Dergisi, 1 (2), 66-91. 14.Çakı, C. ve Gülada, M. O. (2018). Vichy Fransası’nda İşgal Propagandası. Trakya Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80. 15.Çakı, C., Karaburun Doğan, D. ve Yılmaz, N. (2018). “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 46, 89-110. 16.Domenach, J. M. (2003). Politika ve Propaganda, Çeviren: Tahsin Yücel. 2. basım. Varlık Yayınları, İstanbul. 17.Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çeviren: Süleyman İrvan. 5. basım. Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara. 18.Goebbels, J. (2016). Gerçek Yüzüyle Komünizm ve Teori ve Pratikte Bolşevizm. Çeviren: Zehra Köroğlu. Bilge Karınca Yayınları, İstanbul. 19.Gülada, M. O. (2018). Korku Çekiciliği Kavramının Trafik Kazalarını Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 131-143. 20.Gülada, M. O. ve Çakı, C. (2018). Baudrillard’ın Tüketim Toplumu Boyutunda Jil Çorap Reklamı Örneği, 1. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Kongresi, Antalya. 21.Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, 2. baskı, Siyasal Kitapevi, İstanbul. 22.Hart, B. L. (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi, Çeviren: Kerim Bağrıaçık. İş Bankası Yayınları, İstanbul. 23.Hitler, A. (2005). Siyasi Vasiyetim, Çeviren: A. Naci Demirci. Okumuş Adam Yayınları, İstanbul. 24.Hitler, A. (2004). Kavgam. Çeviren: Oktay Ertaş. İkinci Baskı, Beda Yayıncılık, İstanbul. 25.Hitler, A. (2016). Nürnberg Konuşmaları, Çeviren: Burcu Denizci. Sub Yayınları, İstanbul. 26.İnuğur, M. N. (2005). Basın ve Yayın Tarihi, 5. Basım, Der Yayınları, İstanbul. 27.Jowett, S. G.& O’donnell, V. (2014). Propaganda & Persuasion. Sage, USA. 28.Kalkan Kocabay, H. (2008). Tiyatroda Göstergebilim. E Yayınları, İstanbul. 29.Macit, M. H.(2007). Faşizm ve Nazizm. Savaş Yayınevi, İstanbul. 30.Milford, M. (2018). The ‘Reel’ Jesse Owens: Visual Rhetoric and the Berlin Olympics. Sport in History, 38(1), 96-117. 31.Mcnab, C. (2015). Hitler’in Ordusu, Nazi Savaş Makinesinin Tarihi, 1939-1945. Çeviren: Okan Doğan. Timaş Yayınları, İstanbul. 32.Motadel, D. (2015). İslam ve Naziler, Çeviren: Ahmet Fethi Yıldırım. Alfa Yayınları, İstanbul. 33.Murray, W. J. (1998). Constructing The Ordinary: The Dialectical Development of Nazi Ideology. Communication Quarterly, 46(1), 41-59. 34.Lusane, C. (2004). Hitler’s Black Victims: The Historical Experiences of European Blacks, Africans and African Americans during the Nazi Era. New York: Routledge. 35.Öymen, O. (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın. Remzi Kitabevi, İstanbul. 36.Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Seçkin Yayıncılık, Ankara. 37.Tanyeri Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306. 38.Yavuzoğlu, A. (2003). 20. yy ‘da Faşist Paranoya. Sayfa Yayınları, İstanbul. 39.Yaylagül, L. (2017). Kitle İletişim Kuramları. Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. 8. Baskı. Dipnot Yayınları, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Caner Çakı

Mehmet Ali Gazi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 15 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakı, C., & Gazi, M. A. (2018). Nazi Almanyası’nda Basılan Propaganda Karikatürlerinde Siyahilerin Sunumu. İletişim Çalışmaları Dergisi, 4(2), 23-48.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png