Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ MEDYA HABER İLİŞKİSİ: TELEVİZYONDA WHATSAPP HABERCİLİĞİ ÖRNEĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 189 - 209, 29.05.2023

Öz

Toplumun önemli bir dinamiği olan medya, haber verme ve bilgilendirme işlevi ile toplumsal hayatta önemli bir rol üstlenmiştir. Bu rol yerine getirilirken geçmişten günümüze geleneksel medya kapsamında yer alan televizyon, radyo, gazete ve sinema gibi kitle iletişim araçlarından yararlanılmıştır. Günümüzde ise teknolojide yaşanan dönüşüm, bilgi edinme süreçlerini etkileyerek, medyanın geleneksel olarak çizilen sınırını yeni medya olarak genişletmiştir. Bu genişleme beraberinde haber üretim ve tüketim süreçlerini değiştirmiştir. İnsanlar habere ve bilgiye yalnızca geleneksel medya üzerinden değil yeni medya olarak tanımlanan Instagram, Twitter, Youtube gibi sosyal ağlar aracılığıyla ulaşır hale gelmiştir. Haberin geleneksel medyanın tekelinden çıktığı bu süreçte haberin tüketicisi konumundaki kitle, yeni medya ile haberin üreticisi rolünü elde etmiştir. WhatsApp gibi mesajlaşma uygulamaları neredeyse habercilik alanının yeni istihbarat ağına dönüşmüş, “yurttaş haberciliği”nin de hayata geçirilmesinde uygulama zemini haline gelmiştir. Haberciliğe hız ve maliyet avantajı kazandıran yeni medya beraberinde etik ve güvenlik sorunlarını da getirmiştir. Yeni medya haber ilişkisinin ele alındığı bu çalışmada, geleneksel medyadan yeni medyaya evrilen sürecin haberciliğe yansımalarının tespiti amaçlanmaktadır. Bu kapsamda Kanal D ve Show TV haber editörleri ile görüşme yapılarak veri elde edilirken, ilgili kanalların 06-13 Haziran 2022 tarihlerini kapsayan ana haber bültenleri de betimsel analiz yöntemi ile incelenmiş yurttaş haberciliği’nin televizyon haberlerine yansımaları ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Destekleyen Kurum

Herhangi bir kurum/kuruluştan destek alınmamıştır.

Teşekkür

Katkılarından dolayı Kanal D Haber Editörü Özgen Bingöl ile SHOW TV Haber Editörü Ezgi Yağmur Küçük'e teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Akyüz, S. S. (2018). Düşman Medya: Türkiye’de Siyasi Kutuplaşma ve Seçmenlerin Medya Tercihleri. Konya: Literatürk.
  • Almasoodi, A. T. R. Ve Sucu, İ. (2021), “Habercilikte Geleneksel Medyadan Yeni Medya Platformlarına Geçiş Yönünde Haber Oluşumu”, Kadim Akademi SBD, 5(1), S. 52-68.
  • Başlar, G. (2013). Yeni Medyanın Gelişimi Ve Dijitalleşen Kapitalizm, XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Akdeniz Üniversitesi, Antalya, 774-784.
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Bozkurt, F. (2021). Covıd-19 Pandemi Sürecindeki Sahte Ve Yalan Haberlerin Bir Getirisi: İnfodeminin Türkiye Bağlamında İncelenmesi. Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 4 (7), 135-151.
  • Çelik, F. & Doğan, İ. (2021), Sosyal Medya Bağlamında Sahte Haber Araştırmalarının Haritalanması: Bibliyometrik Bir Analiz, Conference: 18th International Symposium Communication İn The Millennium Erzurum.
  • Demir Askeroğlu, E. & Ersöz Karakulakoğlu, S. (2019). Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya Geçiş Sürecinde Değişen Gazetecilik ‘Yurttaş Gazeteciliği: Kuşaklar Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7 (1), 508-536.
  • Gülnar, B. (2011) Yeni Medya ve Kültürleşen Toplum, Konya: Literatürk. Https://Data.Tuik.Gov.Tr/Bulten/Index?P=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-( BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437, (Erişim Tarihi: 10 Haziran 2022). https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year- of-bumper-growth-2/, (Erişim tarihi: 10 haziran 2022).
  • https://www.kanald.com.tr/kanal-d-ana-haber/bolumler/kanal-d-ana-haber- 09-06-2022, (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • https://www.kanald.com.tr/kanal-d-ana-haber/bolumler/kanal-d-ana-haber- 10-06-2022, (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • https://www.kanald.com.tr/kanal-d-ana-haber/bolumler/kanal-d-ana-haber- 06-06-2022, (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • https://www.kanald.com.tr/kanal-d-ana-haber/bolumler/kanal-d-ana-haber- 07-06-2022, (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • https://www.kanald.com.tr/kanal-d-ana-haber/bolumler/kanal-d-ana-haber- 08-06-2022, (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • https://www.kanald.com.tr/kanal-d-haber-hafta-sonu/bolumler/kanal- d-haber-hafta-sonu-11-06-2022 , (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • https://www.kanald.com.tr/kanal-d-haber-hafta-sonu/bolumler/kanal- d-haber-hafta-sonu-12-06 2022 , (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/show-ana-haber-sezon-1- bolum-2561-izle/105403, (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/show-ana-haber-sezon-1- bolum-2565-izle/105478, (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/show-tv-ana-haber-sezon- 1-bolum-2563-izle/105437, (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/show-tv-ana-haber-sezon- 1-bolum-2559-izle/105360, (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • h t t p s : / / w w w. s h o w t v. c o m . t r / s h o w - a n a - h a b e r / s h o w - a n a - h a - ber-07062022-767299, (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • h t t p s : / / w w w. s h o w t v. c o m . t r / s h o w - a n a - h a b e r / s h o w - a n a - h a - ber-09062022-767554, (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • h t t p s : / / w w w. s h o w t v. c o m . t r / s h o w - a n a - h a b e r / s h o w - a n a - h a - ber-11062022-767743, (Erişim tarihi: 18.08.2022).
  • Https://Www.Whatsapp.Com/About, (Erişim Tarihi: 18.08.2022).
  • Kanat, B. E. (2020). Yeni Medya Nedir?. Erişim Bağlantısı Https://Www. İienstitu.Com/Blog/Yeni-Medya-Nedir Erişim Tarihi: 10 Haziran 2022.
  • Karaman, M. & Önder, M. (2017). Yurttaş Gazeteciliğinin Ana Akım Medyaya Etkisi: Whatsapp İhbar Hatları Örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (2), 164-180.
  • Kazaz, M. & Akyüz, S. S. (2019). Sahte Haber. Konya: Literatürk.
  • Kutlu, T. & Bekiroğlu, O. (2013). Türkiye’de Yurttaş Gazeteciliği Bağlamında İnternet Haberciliği: Bianet Örneğinde Kentsel Dönüşüm Projesiyle İlgili Haberlerin Analiz. Selçuk İletişim, 6 (2), 254-269.
  • Manovich, L. (2001). The Language Of New Media, Massachusetts Lnstitute Of Technology.
  • Misçi, S. (2006). Yeni Medya Kullanımının Organizasyon Yapısı Üzerindeki Etkileri. 1. Yeni İletişim Ortamları Ve Etkileşim Uluslararası Konferansı Bildiri Kitapçığı (S. 128). İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Parlak, M. O. (2018). Yeni Medya ve Haberciliğin Dönüşümü. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 59-82.
  • Şencan, H. (2015). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güveninirlik ve Geçerlilik, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Ünal, R. (2017). Yeni Medyada Yeni Habercilik Ve İş Modeli Arayışları: Medyascope Örneği. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 26, 83- 107.
  • Yanık, A. (2016). Yeni Medya Nedir Ne Değildir?.Journal Of International Social Research, 9(45).
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Torlak 0000-0002-9722-5411

Mete Kazaz 0000-0002-0367-1091

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2023
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2023
Kabul Tarihi 15 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Torlak, P., & Kazaz, M. (2023). YENİ MEDYA HABER İLİŞKİSİ: TELEVİZYONDA WHATSAPP HABERCİLİĞİ ÖRNEĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. İletişim Çalışmaları Dergisi, 9(2), 189-209.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png