Bu çalışma, 2010 sonrası Türkiye sinemasında distopik anlatıların biçimsel, tematik ve eleştirel yönlerini incelemektedir. Tür filmlerinin ikonografik ve anlatısal özelliklerinden hareketle, distopik türün Türkiye’deki özgün kullanımını anlamayı amaçlayan çalışma, temelde Reha Erdem’in Şarkı Söyleyen Kadınlar (Singing Women, 2013), Tayfun Pirselimoğlu’nun Yol Kenarı (Sideway, 2017) ve Semih Kaplanoğlu’nun Buğday (Grain, 2017) filmlerini ele almaktadır. Araştırma, mekânın, zamanın ve karakterlerin distopik anlatılardaki temsillerini analiz ederken, eril tahakküm, ataerkillik ve ekolojik krizler üzerinden türün toplumsal eleştirel işlevini de vurgulamaktadır. Distopik filmler, yalnızca geleceğe dair karanlık bir tablo çizmekle kalmayıp, izleyiciyi mevcut düzenin işleyişine dair düşünmeye teşvik etmektedir. Çalışma, Türkiye sinemasının uluslararası distopik türle nasıl etkileşim kurduğunu ve bu türü yerel bağlamda nasıl dönüştürdüğünü göstermektedir.
Nagl, M. (1997). Science Fiction: The Early Years. University of Pennsylvania Press.
Neale, S. (1980). Genre, BFI, London.
Okyay, A. D. (Yönetmen). (2020). Hayaletler [Film]. Türkiye: Yapım 13.
Oskay, Ü. (1982), Çağdaş fantazya-populer kültür açısından bilimkurgu ve korku sineması, İstanbul: Ayko Yayınları
Özgan, S. S. (2017). DistopyanınToplumsal Yapısı: Eril Egemenlik ve Sinemada Yansıması. Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 11(1), 23-45.
Panofsky, E (1974). Style and Medium in the Motion Pictures, Film Theory and Criticism, (Ed. G. Mast, M. Cohen), Oxford University Press, New York, 1974, s.151-169.
Pirselimoğlu, T. (Yönetmen). (2017). Yol Kenarı [Film]. Turkey.
Roberts, A. (2005). The History of Science Fiction. Palgrave Macmillan.
Roloff, B. & Seesslen, G. (1995). Ütopik sinema bilim kurgu sinemasının tarihi ve mitolojisi. Alan Yayıncılık.
Ryan, M., & Kellner, D. (2010). Politik kamera: Çağdaş Hollywood sinemasının ideolojisi ve politikası. (Çev. E. Özsayar), Ayrıntı Yayınları.
Set, C., & Lekesiz, E. (2019). Ütopya ve Distopya Kavramlarının Sinemadaki Yansımaları. Kültür ve Sanat Araştırmaları, 3, 117–120.
Suljic, A., & Öztürk, Y. (2013). Utopia and Dystopıa in Literature and Cinema. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(1), 204-223.
Tepegöz, E. (Yönetmen). (2022). Gölgeler İçinde [Film]. Türkiye: TRT Ortak Yapım.
Tudor, A. (1974). Theories of Film. Secker & Warburg. 131-149
Wright, J., H. (1986). Genre films and the status quo. Film Genre Reader, (Ed.,Barry Keith Grant), University of Texas Press, Austin, s.41-49.
Yeksan, E. (Yönetmen). (2017). Körfez [Film]. Turkey.
Yılmaz, E. (2024). High-Rise: A dystopian analysis of conceived space and societal collapse. Dystopian Studies Journal, 16(2), 55-70.
DYSTOPIAN NARRATIVES IN POST-2010 TURKISH CINEMA: SPACE, GENDER, AND ECOLOGY
Nagl, M. (1997). Science Fiction: The Early Years. University of Pennsylvania Press.
Neale, S. (1980). Genre, BFI, London.
Okyay, A. D. (Yönetmen). (2020). Hayaletler [Film]. Türkiye: Yapım 13.
Oskay, Ü. (1982), Çağdaş fantazya-populer kültür açısından bilimkurgu ve korku sineması, İstanbul: Ayko Yayınları
Özgan, S. S. (2017). DistopyanınToplumsal Yapısı: Eril Egemenlik ve Sinemada Yansıması. Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 11(1), 23-45.
Panofsky, E (1974). Style and Medium in the Motion Pictures, Film Theory and Criticism, (Ed. G. Mast, M. Cohen), Oxford University Press, New York, 1974, s.151-169.
Pirselimoğlu, T. (Yönetmen). (2017). Yol Kenarı [Film]. Turkey.
Roberts, A. (2005). The History of Science Fiction. Palgrave Macmillan.
Roloff, B. & Seesslen, G. (1995). Ütopik sinema bilim kurgu sinemasının tarihi ve mitolojisi. Alan Yayıncılık.
Ryan, M., & Kellner, D. (2010). Politik kamera: Çağdaş Hollywood sinemasının ideolojisi ve politikası. (Çev. E. Özsayar), Ayrıntı Yayınları.
Set, C., & Lekesiz, E. (2019). Ütopya ve Distopya Kavramlarının Sinemadaki Yansımaları. Kültür ve Sanat Araştırmaları, 3, 117–120.
Suljic, A., & Öztürk, Y. (2013). Utopia and Dystopıa in Literature and Cinema. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(1), 204-223.
Tepegöz, E. (Yönetmen). (2022). Gölgeler İçinde [Film]. Türkiye: TRT Ortak Yapım.
Tudor, A. (1974). Theories of Film. Secker & Warburg. 131-149
Wright, J., H. (1986). Genre films and the status quo. Film Genre Reader, (Ed.,Barry Keith Grant), University of Texas Press, Austin, s.41-49.
Yeksan, E. (Yönetmen). (2017). Körfez [Film]. Turkey.
Yılmaz, E. (2024). High-Rise: A dystopian analysis of conceived space and societal collapse. Dystopian Studies Journal, 16(2), 55-70.