Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Göç, Kent, Kimlik: "Yusuf ile Kenan"

Yıl 2022, , 307 - 318, 30.09.2022
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1116770

Öz

Göç, Türkiye’nin en önemli gündemlerinden birini oluşturmaktadır. Hem iç hem de dış göçler toplumsal değişimde önemli bir rol oynamaktadır. Hem göç eden hem de göç edilen yer açısından birçok problem ortaya çıkabilmektedir. Özellikle 1970’li yıllarda artan göçlerle beraber Türkiye, bu konuda önemli dönüşümler yaşamıştır. Kimlik, aidiyet, eşitsizlik, yabancılaşma gibi kavramlar daha fazla dikkat çekmiştir. Ayrıca gecekondu, alt yapı gibi problemler de ciddi sorunlar olarak baş göstermiştir. Birçok alanda olduğu gibi sinemada da bu konular ele alınmıştır. Bir takım ideolojik akımlar çerçevesinde göç olgusu sahneye taşınmıştır. Bir takım nedenlerle büyük şehirlere olan göçler Türkiye’nin ciddi bir altyapı ve kimlik sorununa da dönüşmüştür. Göç meselesine genellikle toplumsal gerçekçi yaklaşım eğilmiştir. Toplumsal gerçekçiler göç, kent, yabancılaşma, eşitsizlik gibi temek referans kavramlar üzerinden bir film üretimi gerçekleştirmişlerdir. Bu çalışmada Yusuf İle Kenan filmi incelenecektir. Film, Ömer Kavur tarafından toplumsal gerçekçi bir bakış açısıyla seyirciye sunulmuştur. Çalışmada filmdeki mekân, zaman, şahıslar bir takım karşılaşma ve çatışmalar çerçevesinde ele alınacak. Sinema üzerinden Türkiye ve göç okuması yapılacaktır.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Kaynakça Algan, Necla (2010). “Üç Yönetmenden Taşra Görünümleri”, Taşrada Var Bir Zaman (ed: Z. Tül Akbal Süalp & Aslı Güneş), İstanbul: Çitlembik Yayınları., s. 117-142.
  • Çatalbaş, Adem Üstün (2012). “Yavuz Turgul Sinemasının Türk Modernleşmesindeki Yeri”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi SBE, Konya.
  • Daldal Aslı (2005). 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçeklik, İstanbul: Homer Kitabevi Yayınları.
  • Erbalaban Gürbüz, Ö. Nilay (2018). “Yusuf İle Kenan Filminde Suça İtilmiş Çocuklara Dair Toplumsal Göstergelerin Çözümlenmesi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 11 Sayı: 58, s. 345-351.
  • Frampton, Daniel (2013). Filmozofi, çev: Cem Soydemir, İstanbul: Metis Yayınları Atıf: Diken, Bülent, Laustsen, Carsten B. (2010). Filmlerle Sosyoloji, çev: Sona Ertekin, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Güçhan, Gülseren (1991). Toplumsal Değişme ve Türk Sineması -Kente Göç Eden İnsanın Türk Sinemasında Değişen Profili-, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi SBE.
  • Kanbur, Ayla (2007). “Seyir İçinde Belleğin Seyri Unutuşun ve Hatırlamanın Sancısı ve Ömer Kavur Filmlerinde Toplumsal Tarihin Bireye Bağlanışı…”, Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler (haz. Deniz Bayrakdar), İstanbul: Bağlam Yayınları, ss. 113-120.
  • Kayalı, Kurtuluş (2015). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması, İstanbul: Tezkire Yayınları.
  • Kuyucak Esen, Şükran (2010). Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 2. Baskı, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Onaran, Şerif (1994). Türk Sineması I, İstanbul: Kitle Yayınları.
  • Özgüç, Agâh (2010). Türk Sinemasında İstanbul, Horizon İnternational Yayıncılık.
  • Pişkin, Günseli (2010). “Türkiye’de Göç ve Türk Sinemasına Yansımaları: 1960-2009”, e-Journal of New World Sciences Academy, Volume: 5, Number: 1, s. 45-65.
  • Suner, Asuman (2006). Hayalet Ev, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Toprak, Okan (2011). “Ömer Kavur Sinemasında Birey-Toplum İlişkileri Bağlamında Yabancılaşmanın Temsili”, Yüksel Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, SBE. İstanbul.
  • Ulutaş, Ejder (2015). “Göç-Modernizm”, Sosyoloji Divanı, S. 6, ss. 355-360.
  • Yüksel, Gülay (2013). “Eleştirel Bir Ömer Kavur Filmografyası Denemesi”, Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi SBE, Lefkoşa.

Migration, City, Identity: "Yusuf ile Kenan"

Yıl 2022, , 307 - 318, 30.09.2022
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1116770

Öz

Migration constitutes one of the most important agendas of Turkey. Both internal and external migrations play an important role in social change. Many problems may arise in terms of both the emigrant and the place of emigration. Especially with the increasing immigration in the 1970s, Turkey has experienced significant transformations in this regard. Concepts such as identity, belonging, inequality and alienation attracted more attention. In addition, problems such as slums and infrastructure emerged as serious problems. As in many other fields, these issues are also discussed in cinema. The phenomenon of migration was brought to the stage within the framework of some ideological movements. Migration to big cities for a number of reasons has also turned into a serious infrastructure and identity problem in Turkey. The social realist approach to the issue of migration is generally focused on. Social realists produced a film based on basic reference concepts such as migration, the city, alienation, and inequality. In this study, Yusuf ile Kenan movie will be examined. The film was presented to the audience by Ömer Kavur from a social realist point of view. In the study, the place, time, people in the film will be discussed within the framework of a number of encounters and conflicts. Turkey and migration will be read through the cinema.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Kaynakça Algan, Necla (2010). “Üç Yönetmenden Taşra Görünümleri”, Taşrada Var Bir Zaman (ed: Z. Tül Akbal Süalp & Aslı Güneş), İstanbul: Çitlembik Yayınları., s. 117-142.
  • Çatalbaş, Adem Üstün (2012). “Yavuz Turgul Sinemasının Türk Modernleşmesindeki Yeri”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi SBE, Konya.
  • Daldal Aslı (2005). 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçeklik, İstanbul: Homer Kitabevi Yayınları.
  • Erbalaban Gürbüz, Ö. Nilay (2018). “Yusuf İle Kenan Filminde Suça İtilmiş Çocuklara Dair Toplumsal Göstergelerin Çözümlenmesi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 11 Sayı: 58, s. 345-351.
  • Frampton, Daniel (2013). Filmozofi, çev: Cem Soydemir, İstanbul: Metis Yayınları Atıf: Diken, Bülent, Laustsen, Carsten B. (2010). Filmlerle Sosyoloji, çev: Sona Ertekin, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Güçhan, Gülseren (1991). Toplumsal Değişme ve Türk Sineması -Kente Göç Eden İnsanın Türk Sinemasında Değişen Profili-, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi SBE.
  • Kanbur, Ayla (2007). “Seyir İçinde Belleğin Seyri Unutuşun ve Hatırlamanın Sancısı ve Ömer Kavur Filmlerinde Toplumsal Tarihin Bireye Bağlanışı…”, Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler (haz. Deniz Bayrakdar), İstanbul: Bağlam Yayınları, ss. 113-120.
  • Kayalı, Kurtuluş (2015). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması, İstanbul: Tezkire Yayınları.
  • Kuyucak Esen, Şükran (2010). Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 2. Baskı, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Onaran, Şerif (1994). Türk Sineması I, İstanbul: Kitle Yayınları.
  • Özgüç, Agâh (2010). Türk Sinemasında İstanbul, Horizon İnternational Yayıncılık.
  • Pişkin, Günseli (2010). “Türkiye’de Göç ve Türk Sinemasına Yansımaları: 1960-2009”, e-Journal of New World Sciences Academy, Volume: 5, Number: 1, s. 45-65.
  • Suner, Asuman (2006). Hayalet Ev, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Toprak, Okan (2011). “Ömer Kavur Sinemasında Birey-Toplum İlişkileri Bağlamında Yabancılaşmanın Temsili”, Yüksel Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, SBE. İstanbul.
  • Ulutaş, Ejder (2015). “Göç-Modernizm”, Sosyoloji Divanı, S. 6, ss. 355-360.
  • Yüksel, Gülay (2013). “Eleştirel Bir Ömer Kavur Filmografyası Denemesi”, Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi SBE, Lefkoşa.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Orjinal Makale
Yazarlar

Ejder Ulutaş 0000-0002-3599-6181

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Ulutaş, E. (2022). Göç, Kent, Kimlik: "Yusuf ile Kenan". İçtimaiyat, 6(Göç ve Mültecilik Özel Sayısı), 307-318. https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1116770

Instagram: @tvictimaiyat