Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Akademik Yazma Sorunları: Öğrenci Görüşleri Üzerinden Bir Araştırma

Yıl 2024, , 17 - 37, 31.10.2024
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1532121

Öz

Akademik yazma, dilde üst düzey yetkinlik gerektirmekte ve özellikle hedef dilin konuşulduğu ülkede eğitim almak amacıyla dil öğrenenler için hayati bir önem taşımaktadır. Akademik yazma hem dilin etkili ve hatasız kullanımını gerektirmesi hem de diğer yazı türlerine göre çok daha çeşitli süreci içinde barındırması sebebiyle oldukça zorlu bir beceri alanıdır. Nitekim Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin çoğunluğu, en çok zorlandıkları dilsel faaliyetin akademik yazma olduğunu belirtmektedir. Konuyla ilgili akademik çalışmaların tamamı; öğrencilerin akademik yazmada oldukça zorlandıklarını ve yeterli düzeyde gelişme kaydedemediklerini ifade etmektedir. Bu çalışmada öğrencilerin görüşleri üzerinden söz konusu zorluğun gerekçelerinin tespit edilmesi hedeflenmiştir. Araştırma kapsamında, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin akademik yazma becerilerinin yeterli düzeyde gelişmemesinin sebepleri TÖMER’lerden mezun olmuş ve Türkiye’de eğitimlerine devam eden lisans ve lisansüstü öğrencilerinin görüşleri üzerinden belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılan bu çalışmada veriler, yarı-yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Buradan hareketle akademik yazma sorunları 5 ana tema altında sınıflandırılmıştır: akademik Türkçe derslerine erişimle ilgili sorunlar, öğretimle ilgili sorunlar, akademik yazma becerisiyle ilgili sorunlar, öğrenci kaynaklı sorunlar, öğretici kaynaklı sorunlar. Ayrıca öğrencilerin bu sorunlara yönelik kendi tecrübe ve gözlemleri sonucunda belirledikleri çözüm önerileri de çalışmaya dâhil edilmiştir. Bu araştırmanın, alanyazında ittifak edilen bir konuya ilişkin farklı bir perspektif sağlayabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü “Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, 1–11.
  • Al-Mansour, N. S. (2015). Teaching academic writing to undergraduate Saudi students: Problems and solutions – A King Saud University perspective. Arab World English Journal (AWEJ), 6(3), 94–107. doi: 10.24093/awej/vol6no3.6
  • Alhojailan, A. (2015). Perceptions of academic writing by some Saudi graduate students studying in American universities (Yayımlanmamış doktora tezi). Oklahoma State University.
  • Azizoğlu, N. İ., Tolaman, T. D., & Tulumcu, F. İ. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik yazma becerisi: Karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 7–22. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijotfl/issue/41670/503316
  • Barkaoui, K. (2007). Teaching Writing to Second Language Learners : Insights from Theory and. TESL Reporter, 1, 35–48.
  • Bowker, N. (Ed.). (2007). Academic writing: A guide to tertiary level writing. Massey University.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, D. (1993). Teaching Writing Skills. Londra: Longman.
  • Demir, D. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Akademik Türkçe İhtiyaçları (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Ekmekçi, V. (2017). Yabancılara Türkçe öğreti̇mi̇nde akademi̇k okuryazarlık öğreti̇mi̇ne yöneli̇k bi̇r eylem araştırması (Yayımlanmamış doktora tezi). Erciyes Üniversitesi.
  • Hasırcı Aksoy, S. (2021). Lisansüstü öğrenim gören yabancı öğrencilerin akademik Türkçe özyeterliklerine ilişkin görüşleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(35), 1705–1728. https://doi.org/10.26466/opus.771216
  • Irvin, L. L. (2010). Research and Study Skills: Academic Writing. C. Lowe & P. Zemliansky içinde Writing Spaces: Readings on Writing (s. 3-16). Indiana: Parlor Press.
  • Kardaş, D. (2022). Akademik yazılarda giriş. Ü. Şen (Ed.) içinde, Türk Dili 2 (s. 171–192). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kocaman Gürata, E. (2022). Uluslararası öğrencilerin Türkçe akademik yazma ihtiyaçlarına ilişkin uzman görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 36, 193–223. https://doi.org/10.20427/turkiyat.1037439
  • Konyar, M., & Yılmaz, F. (2021). Uluslararası öğrenciler için akademik Türkçe ders içeriği hazırlanmasına yönelik bir araştırma: İhtiyaçlar ve öneriler. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 9(1), 156–179. https://doi.org/10.29228/ijlet.49558
  • Maden, S., Ömür, D., & Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(2), 748–769. https://doi.org/10.7884/teke.488
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan (Ed.)). Ankara: Nobel Akademik yayıncılık.
  • Paltridge, B. (2004). Academic writing. Language Teaching, 37(2), 87–105. https://doi.org/10.1017/S0261444804002216
  • Seyedi, G. (2019). Yabanci di̇l olarak türkçe öğreti̇mi̇nde akademi̇k yazma öğreti̇mi̇ (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Tok, M. (2012). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akademik yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik uygulamalı bir çalışma (Yayımlanmamış doktora tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Yin, R. K. (2002). Case study research: Design and methods (Third). Kaliforniya: SAGE Publications.

Academic Writing Problems of Students Learning Turkish as a Foreign Language: A Study On Students’ Opinions

Yıl 2024, , 17 - 37, 31.10.2024
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1532121

Öz

Academic writing requires a high level of proficiency in the language and is especially vital for those learning the target language for educational purposes. Academic writing requires effective and error-free use of the language and involves a much more diverse process than other types of writing. The majority of students learning Turkish as a foreign language define academic writing as the most difficult language skill. This study aims to determine the reasons for academic writing difficulties through the views of students. Within the scope of the research, the reasons for the inadequate development of the academic writing skills of students learning Turkish as a foreign language were tried to be determined through the opinions of undergraduate and graduate students who learned Turkish at TÖMER and are currently continuing their education in Türkiye. In this study, which uses a case study method from qualitative research methods, data were collected through semi-structured interviews. Based on the interviews, academic writing problems were categorized under 5 themes: problems related to access to academic Turkish courses, problems related to teaching, problems related to academic writing skills, student-based problems, instructor-based problems. Solution suggestions for academic writing problems determined by students as a result of their own experiences and observations were also included in the study.

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü “Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, 1–11.
  • Al-Mansour, N. S. (2015). Teaching academic writing to undergraduate Saudi students: Problems and solutions – A King Saud University perspective. Arab World English Journal (AWEJ), 6(3), 94–107. doi: 10.24093/awej/vol6no3.6
  • Alhojailan, A. (2015). Perceptions of academic writing by some Saudi graduate students studying in American universities (Yayımlanmamış doktora tezi). Oklahoma State University.
  • Azizoğlu, N. İ., Tolaman, T. D., & Tulumcu, F. İ. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik yazma becerisi: Karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 7–22. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijotfl/issue/41670/503316
  • Barkaoui, K. (2007). Teaching Writing to Second Language Learners : Insights from Theory and. TESL Reporter, 1, 35–48.
  • Bowker, N. (Ed.). (2007). Academic writing: A guide to tertiary level writing. Massey University.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, D. (1993). Teaching Writing Skills. Londra: Longman.
  • Demir, D. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Akademik Türkçe İhtiyaçları (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Ekmekçi, V. (2017). Yabancılara Türkçe öğreti̇mi̇nde akademi̇k okuryazarlık öğreti̇mi̇ne yöneli̇k bi̇r eylem araştırması (Yayımlanmamış doktora tezi). Erciyes Üniversitesi.
  • Hasırcı Aksoy, S. (2021). Lisansüstü öğrenim gören yabancı öğrencilerin akademik Türkçe özyeterliklerine ilişkin görüşleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(35), 1705–1728. https://doi.org/10.26466/opus.771216
  • Irvin, L. L. (2010). Research and Study Skills: Academic Writing. C. Lowe & P. Zemliansky içinde Writing Spaces: Readings on Writing (s. 3-16). Indiana: Parlor Press.
  • Kardaş, D. (2022). Akademik yazılarda giriş. Ü. Şen (Ed.) içinde, Türk Dili 2 (s. 171–192). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kocaman Gürata, E. (2022). Uluslararası öğrencilerin Türkçe akademik yazma ihtiyaçlarına ilişkin uzman görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 36, 193–223. https://doi.org/10.20427/turkiyat.1037439
  • Konyar, M., & Yılmaz, F. (2021). Uluslararası öğrenciler için akademik Türkçe ders içeriği hazırlanmasına yönelik bir araştırma: İhtiyaçlar ve öneriler. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 9(1), 156–179. https://doi.org/10.29228/ijlet.49558
  • Maden, S., Ömür, D., & Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(2), 748–769. https://doi.org/10.7884/teke.488
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan (Ed.)). Ankara: Nobel Akademik yayıncılık.
  • Paltridge, B. (2004). Academic writing. Language Teaching, 37(2), 87–105. https://doi.org/10.1017/S0261444804002216
  • Seyedi, G. (2019). Yabanci di̇l olarak türkçe öğreti̇mi̇nde akademi̇k yazma öğreti̇mi̇ (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Tok, M. (2012). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akademik yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik uygulamalı bir çalışma (Yayımlanmamış doktora tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Yin, R. K. (2002). Case study research: Design and methods (Third). Kaliforniya: SAGE Publications.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Orjinal Makale
Yazarlar

Hilal Ayyıldız Çifçi 0000-0003-1053-6477

Fahri Temizyürek 0000-0002-0497-1045

Erken Görünüm Tarihi 29 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 12 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 27 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Ayyıldız Çifçi, H., & Temizyürek, F. (2024). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Akademik Yazma Sorunları: Öğrenci Görüşleri Üzerinden Bir Araştırma. İçtimaiyat(Türk Eğitim Sisteminde Değişimler ve Yeni Eğilimler), 17-37. https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1532121
3176931770

Instagram: @tvictimaiyat