Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yusuf in The Well: Contemporary Prophet and His Self-Search in Abdulrazak Gurnah’s Paradise

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 17 - 28, 31.05.2024
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1364580

Öz

It cannot be denied that art and literature constitute an important part of life. Artists are master individuals who hold a mirror to life and create their works by distilling the essence of life into them. Artists are responsible individuals who do not turn their backs on the realities of the society they live in but transform those realities into art by using their ability to re-construct it. For hundreds of years, they have been inspired by the religious and cultural codes of the societies they live in and use them as raw materials for their art. One of these master artists, African-born Abdulrazak Gurnah, who is also one of the contemporary British writers, is one of those who masterfully fictionalizes reality like his previous generations of writers. The author fictionalizes, in Paradise, the Qur’anic story of Prophet Yusuf and creates a modern prophet. In the novel, the author, who centers his narrative on themes such as rootlessness, slavery, and marginalization, tries to highlight the problems that African societies are subjected to. In this study, the real-life story of Prophet Yusuf and the African Yusuf, who is a fictional character, will be examined in the context of religion and fiction, and the difficulties faced by Yusuf character during his identity formation and self-development will be examined.

Kaynakça

  • Bhabha, H.K. (2016). Kültürel Konumlanış. (Çev. Uluç, T.). İnsan.
  • Burgess, A. (1974). English Literature. Longman.
  • Çelikel, M. A. (2011). Sömürgecilik Sonrası İngiliz Romanında Kültür ve Kimlik. Bilge Kültür Sanat.
  • Chaucer, C. (1965). The Canterbury Tales. Penguin Books.
  • Eagleton, T. (2014). Edebiyat kuramı. (Çev. Birkan, T.). Ayrıntı Yayınları.
  • Freud, S. (2013). Yaşamım ve Psikanaliz. (Çev. Şipal, K.). Say Yayınları.
  • Günay, M. (2022). Önsöz. Abdulrazak Gurnah, Cennet. (Çev. Günay, M.). İletişim Yayınları.
  • Güneş, M. (2015). Abdulrazak Gurnah’ın Cennet Romanında Doğu Toplumlarındaki Ötekileştirme ve Kaybolan Kimlikler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 37 (8), 145- 152. www.sosyalarastirmalar.com ISSN: 1307-9581.
  • Gurnah, A. (2022). Cennet. (Çev. Günay, M.). İletişim Yayınları.
  • Hodapp, J. (2015). Imagining Unmediated Early Swahili Narratives in Abdulrazak Gurnah’s “Paradise.” English in Africa, 42(2), 89–107. http://www.jstor.org/stable/26359419
  • Kearney, J. (2012). The Representation of Child Deprivation in Three Contemporary African Novels: An Exploration. English in Africa, 39(1), 125–144. http://www.jstor.org/stable/23269007
  • Kenyatta, J. (2024, 15 Şubat). Quotes. Erişim Adresi: https://www.goodreads.com/author/quotes/166457.Jomo_Kenyatta
  • Maslen, E. (1996). Review essay: Stories, Constructions and Deconstructions: Abdulrazak Gurnah's Paradise. Wasafiri. 12 (24), 53-57. DOI: 10.1080/02690059608589513
  • Nobel Prize. (2022, July 15). Abdulrazak Gurnah, Nobel Prize in literature 2021: Perspectives on life. Nobel Week dialogue 2022 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=EDAhSqYLV6E
  • Saffat Suresi: 37/ 102.
  • Said, E. (2010). Kültür ve Emperyalizm. (Çev. Alpay, N.). Hil Yayıncılık.
  • Steiner, T. (2010). Writing “Wider Worlds”: The Role of Relation in Abdulrazak Gurnah’s Fiction. Research in African Literatures, 41(3), 124–135. https://doi.org/10.2979/ral.2010.41.3.124
  • Stendhal. (2005). Kırmızı ve Siyah. (Çev. Öner, C.). Oda Yayınları.
  • Yusuf Suresi: 12/20-23-8-9-45-46-47-48.

Kuyudaki Yusuf: Abdulrazak Gurnah’ın Cennet Adlı Romanında Modern Peygamber ve Kimlik Arayışı

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 17 - 28, 31.05.2024
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1364580

Öz

Sanat ve edebiyatın hayatın önemli bir bölümünü meydana getirdiği kaçınılmaz bir gerçektir. Sanatçılar yaşama ayna tutan, eserlerini hayatın özünü damıtarak meydana getiren usta bireylerdir. Sanatçılar yaşadıkları toplumun gerçeklerine sırtlarını dönmeyi değil, o gerçeklikleri kurgulama yeteneklerini kullanarak sanata dönüştürmeyi ödev bilen sorumluluk sahibi bireylerdir. Yüz yıllar boyunca birlikte yaşadıkları toplumun dini ve kültürel kodlarından esinlenerek onları sanatlarına ham madde olarak kullanagelmişlerdir. Bu usta sanatçılardan biri olan çağdaş İngiliz yazarlardan biri olan Afrika kökenli Abdulrazak Gurnah da kendi öncülleri gibi gerçeği ustaca kurgulayan yazarlardan biridir. Yazar sahip olduğu İslami gelenekten ve Kur’an-ı Kerim’den esinlenerek kaleme aldığı Cennet adlı romanında Yusuf Peygamber ve kendi hayal ürünü olan Yusuf karakterini bir anlamda özdeşleştirerek gerçek bir peygamber kıssasından kurgusal bir modern peygamber meydana getirir. Çalışmada, anlatısının merkezine yersiz-yurtsuzluk, kölelik ve ötekileştirilme gibi temaları alan yazar Afrika toplumlarının maruz kaldığı sorunları kurgusal olarak ele almaya çalışır. Bu çalışmada Yusuf Peygamber’in gerçek hayat hikayesi ile bir kurgusal karakter olan Afrikalı Yusuf karakterinin yaşadıkları din ve edebiyat bağlamında incelenip Yusuf karakterinin kimlik ve benlik gelişimi sırasında karşılaştığı zorluklar incelenecektir.

Kaynakça

  • Bhabha, H.K. (2016). Kültürel Konumlanış. (Çev. Uluç, T.). İnsan.
  • Burgess, A. (1974). English Literature. Longman.
  • Çelikel, M. A. (2011). Sömürgecilik Sonrası İngiliz Romanında Kültür ve Kimlik. Bilge Kültür Sanat.
  • Chaucer, C. (1965). The Canterbury Tales. Penguin Books.
  • Eagleton, T. (2014). Edebiyat kuramı. (Çev. Birkan, T.). Ayrıntı Yayınları.
  • Freud, S. (2013). Yaşamım ve Psikanaliz. (Çev. Şipal, K.). Say Yayınları.
  • Günay, M. (2022). Önsöz. Abdulrazak Gurnah, Cennet. (Çev. Günay, M.). İletişim Yayınları.
  • Güneş, M. (2015). Abdulrazak Gurnah’ın Cennet Romanında Doğu Toplumlarındaki Ötekileştirme ve Kaybolan Kimlikler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 37 (8), 145- 152. www.sosyalarastirmalar.com ISSN: 1307-9581.
  • Gurnah, A. (2022). Cennet. (Çev. Günay, M.). İletişim Yayınları.
  • Hodapp, J. (2015). Imagining Unmediated Early Swahili Narratives in Abdulrazak Gurnah’s “Paradise.” English in Africa, 42(2), 89–107. http://www.jstor.org/stable/26359419
  • Kearney, J. (2012). The Representation of Child Deprivation in Three Contemporary African Novels: An Exploration. English in Africa, 39(1), 125–144. http://www.jstor.org/stable/23269007
  • Kenyatta, J. (2024, 15 Şubat). Quotes. Erişim Adresi: https://www.goodreads.com/author/quotes/166457.Jomo_Kenyatta
  • Maslen, E. (1996). Review essay: Stories, Constructions and Deconstructions: Abdulrazak Gurnah's Paradise. Wasafiri. 12 (24), 53-57. DOI: 10.1080/02690059608589513
  • Nobel Prize. (2022, July 15). Abdulrazak Gurnah, Nobel Prize in literature 2021: Perspectives on life. Nobel Week dialogue 2022 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=EDAhSqYLV6E
  • Saffat Suresi: 37/ 102.
  • Said, E. (2010). Kültür ve Emperyalizm. (Çev. Alpay, N.). Hil Yayıncılık.
  • Steiner, T. (2010). Writing “Wider Worlds”: The Role of Relation in Abdulrazak Gurnah’s Fiction. Research in African Literatures, 41(3), 124–135. https://doi.org/10.2979/ral.2010.41.3.124
  • Stendhal. (2005). Kırmızı ve Siyah. (Çev. Öner, C.). Oda Yayınları.
  • Yusuf Suresi: 12/20-23-8-9-45-46-47-48.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Edebiyat Sosyolojisi
Bölüm Orjinal Makale
Yazarlar

Mahmut Akar 0000-0002-2550-3793

Erken Görünüm Tarihi 20 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 22 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akar, M. (2024). Yusuf in The Well: Contemporary Prophet and His Self-Search in Abdulrazak Gurnah’s Paradise. İçtimaiyat, 8(1), 17-28. https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1364580
3176931770

Instagram: @tvictimaiyat - X: @IctimaiyatD