Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Student Opinions on the Sustainable Art Practice of Printmaking Papers Converted from Waste Paper

Yıl 2024, Sayı: Türk Eğitim Sisteminde Değişimler ve Yeni Eğilimler, 186 - 200, 31.10.2024
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1540776

Öz

This research focuses on understanding and addressing environmental issues through art by integrating wastepaper into sustainable art practices. The unique value of this study lies in its emphasis on the fact that combining recycled paper with art carries not only environmental benefits but also social and creative potential. As part of the research, paper-making workshops were organized to facilitate the convergence of recycled paper with art, during which wastepaper was recycled to produce printmaking paper. Subsequently, participants were given the opportunity to carry out linoleum printing applications by incorporating local elements into their works. In this research, implementation and examination studies were conducted in line with the stated aims and objectives. The study employed a case study design, one of the qualitative research methods, and data were collected through a semi-structured interview form. Based on these data, it was clearly demonstrated that the students who participated in the paper recycling workshop and engaged in the processes of printing on recycled materials for sustainable art practices experienced an increase in environmental awareness, and their positive impact on sustainable art was clearly revealed

Proje Numarası

Bu çalışma 1919B012335148 başvuru numaralı TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri tarafından desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Ainsworth, J. H. (1962). Asırlar boyunca kâğıt. İstanbul. Çeltüt Matbaacılık.
  • Ak, Ö. & Genç, A. T. (2018). Üniversite öğrencilerinin geri dönüşüm bilinci üzerine bir araştırma: Sakarya üniversitesi örneği. Uluslararası Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 4(2), 19-39.
  • Aslan, T. (2022). Sürdürülebilir tüketim davranışları üzerine sürdürülebilir sanat. Yıldız Journal of Art and Design, 9(2), 104-114.
  • World Wildlife Fund (27.07.2022). WWF-Türkiye'den Limit Aşım Günü Uyarısı: 1.75 Dünyamız varmış gibi tüketiyoruz. Retrieved from: https://www.wwf.org.tr/?12540/Limit-Asim-Gunu Access date: 02.07.2024
  • Doğan, M. S. (2024) Ekolojik bir yaklaşım olarak el yapımı kâğıdın çağdaş sanatta temsili. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(2), 611-624.
  • Gürer, A. & Sakız, G. (2018). Yetişkinlerin küresel ısınma ile ilgili bilgi düzeyleri ve geri dönüşüm farkındalıkları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 1364-1391.
  • Heinberg, R. (2010). What is sustainability? USA: Managing the 21st century’s sustainability crises, the post carbon reader series. USA: Post Carbon Institute.
  • Kaya, F. M. (2022). Çağdaş sanatta sürdürülebilirlik teması bağlamında arılarla oluşturulan iş birliği. İnsanat Sanat Tasarım ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 2(1), 62-81.
  • Kayahan, Z. & Çevik, N. (2021). Çevre bilinci bağlamında sürdürülebilir sanatsal dil. Akademik Sanat, (14), 1-11.
  • Mamur, N. (2017). Sanat eğitiminde sürdürülebilirlik ve çevre eğitimi üzerine bir çalışma. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 774-794.
  • Marin, M. & Yıldırım U. (2004). Çevre sorunlarına çağdaş yaklaşımlar. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Merih Böcek, B. (2019). Ambalaj tasarımı ve sürdürülebilirlik [Unpublished Master Thesis]. Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir. Oflu, G. (2017). Günümüz sanatında kullanılan geri dönüşüm malzemeleri [Unpublished Master Thesis]. Altınbaş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Poşul, S. & Görcelioğlu, E. (2004). Kâğıt, kitap ve kütüphaneler. Journal of the Faculty of Forestry Istanbul University, 54(2), 83-96.
  • Sayın, A. A. & Yerli, A. (2020). Evsel atıklarda geri dönüşüm farkındalığı ve ekonomiye katkısının incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 16(29), 1849-1874.
  • Şahin, H. T. (2013). Kâğıt geri dönüşüm işlemlerinin selülozun yapısında meydana getirdiği değişimler üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 14, 1-74.
  • Yayan G. & Yağcı, U. (2019). Çağdaş tasarım olgusu içerisinde kâğıt sanatının yeri. Social Sciences Studies Journal (SSS Journal), 5(53), 7437-7450.
  • Yıldız, E. M. & Aslan, M. (2019). Disiplinlerarası etkileşimlerin baskıresim sanatına yansımaları. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 6(43): 3153-3161.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. & Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre, çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22, 156-162.
  • Yücel, B. (2020). Atık malzemelerin çağdaş sanatta yansımaları. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 9(65), 31-40.

Atık Kâğıtlardan Dönüştürülen Baskıresim Kağıtlarının Sürdürülebilir Sanat Pratiğine İlişkin Öğrenci Görüşleri

Yıl 2024, Sayı: Türk Eğitim Sisteminde Değişimler ve Yeni Eğilimler, 186 - 200, 31.10.2024
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1540776

Öz

Bu araştırma, atık kâğıtların sürdürülebilir sanat pratiğine entegrasyonunu ele alarak, çevresel sorunları anlama ve sanat aracılığıyla çözme sürecine odaklanmaktadır. Çalışmanın özgün değeri, geri dönüştürülen kâğıtların sanatla birleştirilmesinin sadece çevresel değil, aynı zamanda toplumsal ve yaratıcı bir potansiyel taşıdığını vurgulamasında yatmaktadır. Araştırma kapsamında geri dönüştürülen kâğıtların sanatla buluşmasını gerçekleştirmek amacıyla kâğıt yapım atölyeleri düzenlenerek atık kâğıtlar geri dönüştürülmüş ve baskıresim kâğıtları elde edilmiştir. Ardından katılımcılara yerel unsurları eserleri ile birleştirerek linol baskı uygulamaları gerçekleştirme fırsatı verilmiştir. Bu araştırmada belirtilen amaç ve hedefler doğrultusunda uygulama ve inceleme çalışmaları yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmış ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile veriler elde edilmiştir. Bu veriler doğrultusunda kâğıt dönüşüm atölyesine katılıp uygulamalar gerçekleştiren öğrencilerin, sürdürülebilir sanat pratiklerine yönelik geri dönüştürülmüş malzemeler üzerine baskı yapma süreçleri neticesinde, çevreye duyarlılıkları artmış ve sürdürülebilir sanata olumlu etkileri açıkça ortaya konmuştur.

Etik Beyan

Bu araştırma, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Etik Kurulu tarafından 07/05/2024 tarih ve 2024/10-46 sayılı kararı ile etik yönden uygun bulunmuştur.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri

Proje Numarası

Bu çalışma 1919B012335148 başvuru numaralı TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri tarafından desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Ainsworth, J. H. (1962). Asırlar boyunca kâğıt. İstanbul. Çeltüt Matbaacılık.
  • Ak, Ö. & Genç, A. T. (2018). Üniversite öğrencilerinin geri dönüşüm bilinci üzerine bir araştırma: Sakarya üniversitesi örneği. Uluslararası Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 4(2), 19-39.
  • Aslan, T. (2022). Sürdürülebilir tüketim davranışları üzerine sürdürülebilir sanat. Yıldız Journal of Art and Design, 9(2), 104-114.
  • World Wildlife Fund (27.07.2022). WWF-Türkiye'den Limit Aşım Günü Uyarısı: 1.75 Dünyamız varmış gibi tüketiyoruz. Retrieved from: https://www.wwf.org.tr/?12540/Limit-Asim-Gunu Access date: 02.07.2024
  • Doğan, M. S. (2024) Ekolojik bir yaklaşım olarak el yapımı kâğıdın çağdaş sanatta temsili. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(2), 611-624.
  • Gürer, A. & Sakız, G. (2018). Yetişkinlerin küresel ısınma ile ilgili bilgi düzeyleri ve geri dönüşüm farkındalıkları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 1364-1391.
  • Heinberg, R. (2010). What is sustainability? USA: Managing the 21st century’s sustainability crises, the post carbon reader series. USA: Post Carbon Institute.
  • Kaya, F. M. (2022). Çağdaş sanatta sürdürülebilirlik teması bağlamında arılarla oluşturulan iş birliği. İnsanat Sanat Tasarım ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 2(1), 62-81.
  • Kayahan, Z. & Çevik, N. (2021). Çevre bilinci bağlamında sürdürülebilir sanatsal dil. Akademik Sanat, (14), 1-11.
  • Mamur, N. (2017). Sanat eğitiminde sürdürülebilirlik ve çevre eğitimi üzerine bir çalışma. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 774-794.
  • Marin, M. & Yıldırım U. (2004). Çevre sorunlarına çağdaş yaklaşımlar. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Merih Böcek, B. (2019). Ambalaj tasarımı ve sürdürülebilirlik [Unpublished Master Thesis]. Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir. Oflu, G. (2017). Günümüz sanatında kullanılan geri dönüşüm malzemeleri [Unpublished Master Thesis]. Altınbaş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Poşul, S. & Görcelioğlu, E. (2004). Kâğıt, kitap ve kütüphaneler. Journal of the Faculty of Forestry Istanbul University, 54(2), 83-96.
  • Sayın, A. A. & Yerli, A. (2020). Evsel atıklarda geri dönüşüm farkındalığı ve ekonomiye katkısının incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 16(29), 1849-1874.
  • Şahin, H. T. (2013). Kâğıt geri dönüşüm işlemlerinin selülozun yapısında meydana getirdiği değişimler üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 14, 1-74.
  • Yayan G. & Yağcı, U. (2019). Çağdaş tasarım olgusu içerisinde kâğıt sanatının yeri. Social Sciences Studies Journal (SSS Journal), 5(53), 7437-7450.
  • Yıldız, E. M. & Aslan, M. (2019). Disiplinlerarası etkileşimlerin baskıresim sanatına yansımaları. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 6(43): 3153-3161.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. & Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre, çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22, 156-162.
  • Yücel, B. (2020). Atık malzemelerin çağdaş sanatta yansımaları. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 9(65), 31-40.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç), Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Orjinal Makale
Yazarlar

Hasan Hüseyin Metin 0009-0002-9290-1764

Merve Nur Karadeniz 0009-0009-4760-2993

Buse Kızılırmak Çekinmez 0000-0002-9407-5868

Proje Numarası Bu çalışma 1919B012335148 başvuru numaralı TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri tarafından desteklenmiştir.
Erken Görünüm Tarihi 30 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 30 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: Türk Eğitim Sisteminde Değişimler ve Yeni Eğilimler

Kaynak Göster

APA Metin, H. H., Karadeniz, M. N., & Kızılırmak Çekinmez, B. (2024). Student Opinions on the Sustainable Art Practice of Printmaking Papers Converted from Waste Paper. İçtimaiyat(Türk Eğitim Sisteminde Değişimler ve Yeni Eğilimler), 186-200. https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1540776
3176931770

Instagram: @tvictimaiyat