Aim - Taking today’s technology and the aspects of the 21st century into consideration, entrepreneurship is a crucial point on businesses’ roadmap. It is an acknowledged fact that entrepreneurship is a key element in businesses’ struggle to survive and in providing micro- or macro-level development and growth. In this vein, the aim of the study is to present a roadmap for entrepreneurs who own businesses on points such as how to handle and manage the process.
Methodology - The study was conducted with a qualitative method. In the qualitative research process, data was obtained through documents; and in the analysis, findings were analyzed with Maxqda 2021 qualitative analysis software. The journal “Harvard Business Review Turkey” was used as a database and the search for the term “entrepreneurship” yielded 267 studies (articles, blogs, videos, and interviews). All these studies were obtained from the database, analyzed and added to the study’s dataset.
Findings - The results of the analysis show that codes related to entrepreneurship are intensively grouped under 8 themes. Among significant findings of the study are: individuals’ tendency towards globalisation and in-house entrepreneurship in terms of handling processes; customer orientation and value creation; entrepreneurial spirit and mindset for success; innovation within the process; digitalisation and integration of technology with entrepreneurial skills.
Original value - Rather than focusing on the concepts within the entrepreneurial process for business owners and actors in the business world, the study presents a pattern regarding how to handle this process.
Entrepreneur Entrepreneurship Entrepreneurial Process Business World
Amaç - Girişimcilik, günümüz teknoloji ve yüzyılın özellikleri göz önüne alındığında; firmaların yol haritasında mutlak bir adres olarak karşımıza çıkmaktadır. Girişimcilik aynı zamanda firmaların ayakta kalma mücadelesinde; işletmeleri makro ve mikro düzeyde kalkınma ve büyümenin sağlanmasında, çıkış anahtarı önemini taşıdığı da yadsınamaz bir gerçek haline gelmiştir. Bu noktada çalışmanın amacı, iş dünyasında işletme sahibi girişimcilerin süreci nasıl ele alması gerektiği ve süreci nasıl yöneteceği gibi noktalarda bir yol haritası sunmak hedeflenmektedir.
Yöntem - Çalışma nitel araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Nitel araştırma sürecinde bilgiler dokümanlar yoluyla elde edilerek; analiz aşamasında ise Maxqda 2021 nitel analiz programı aracılığıyla bulgular yorumlanmıştır. Veri tabanında ise Türkiye HBR dergisi alt yapısı kullanılarak “Girişimcilik” taramasında dergi bünyesinde konuyla ilgili toplam 267 çalışma (makale, blog yazıları, videolar, röportajlar) olduğu görülmüştür. Çalışmaların tümü veri kaynağından elde edilerek incelenmiş ve araştırmanın veri setine dahil edilmiştir.
Sonuçlar- Yapılan analiz sonuçların girişimcilikle ilgili kodlamaların ağırlıklı sekiz tema altın toplandığı görülmüştür. Girişimcilikte bireylerin süreçleri ele almada küreselleşme ve kurum içi girişimciliğe yönelmeleri; müşteri odaklılık ve değer yaratma, başarı için girişimci ruh ve zihniyet; süreçte inovasyon, dijitalleşme ve teknolojinin girişimcilik yeteneğiyle birleşmesi çalışmanın önemli bulguları arasındadır.
Özgün Değer- Girişimcilik sürecinde firma sahipleri ya da iş dünyasında faaliyet gösteren aktörlerin süreçteki kavramların ne olduğundan ziyade; süreci nasıl ele alması konusundaki örüntünün ortaya koyulması.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 29 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1 |
JB@W is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.