This
article provides an explanation to the transformation of Turkey’s urban
regeneration policy after 2002 based on legal and institutional dynamics and
conflicts. Formed after AKP came to power in 2002, Turkey’s initial
regeneration policy sought to find rational solutions to the complex spatial,
economic and social problems of cities via large-scale regeneration projects.
Furthermore, local governments had been substantially empowered in the
implementation of regeneration projects. After 2010, however, Turkey’s
regeneration policy dramatically changed to move away from large-scale project
making towards a policy that is geared towards the demolishing and rebuilding
of single buildings and plots. Central state institutions have become the
primary decision makers in this transformed regeneration policy and local
governments have lost much of their authority in decision-making and project
implementation. What explains these important transformations is the almost complete
failure of the initial regeneration policy in effect between 2004-2010 due to
the irrational and confusing legal framework and institutional design behind
urban regeneration as well as the strong discontent the projects generated
among people residing in project areas as well as NGO’s, who effectively used
the law against the projects. In response to these failures, the AKP
government, which was facing a slowing economy after 2010, radically changed
the regeneration policy to generate economic growth through the construction
sector. By centralizing decision-making, narrowing the scale of projects down
to single plots/buildings and weakening social movements and opposition, the
government triggered a very rapid, yet fragmented and short-term profit oriented,
regeneration process that is likely to generate more problems than it solves.
Urban transformation urban renewal centralization policy failure
Bu makalenin amacı son on
beş yılda Türkiye’nin kentsel yenileme/kentsel dönüşüm politikasının geçirdiği
dönüşümlere hukuki ve kurumsal dinamikler üzerinden açıklayıcı bir çerçeve
oluşturmaktır. 2002 yılında AKP’nin iktidar olması ile birlikte oluşturulan kentsel
dönüşüm siyasası, başlangıçta büyük ölçekli planlar eliyle kentlerin karmaşık
mekânsal, ekonomik ve sosyal sorunlarına çözüm bulmayı hedeflemiş ve bu yolda
yerel yönetimlere ciddi yetkiler tanımıştır. 2010 sonrası dönemde ise, kentsel
dönüşüm politikasında köklü bir değişim yaşanmış ve büyük ölçekli proje
anlayışından uzaklaşılarak parsel/bina bazlı ve parçacıl dönüşüm projelerinin
önü açılmıştır. Dahası, bu yeni dönüşüm politikasının başat karar vericisi
merkezi yönetim olmuş, yerel yönetimlerin yetkileri büyük oranda
daraltılmıştır. Bu önemli dönüşümlerin altında yatan temel sebep 2002-2010
arasında uygulanmak istenen kentsel dönüşüm projelerinin neredeyse tamamının
hukuki belirsizlikler, planlama mevzuatının karmaşası ve kurumsal çatışmalar
sonucunda başarısızlıkla sonuçlanmasıdır. 2010 sonrası yavaşlayan ekonomi
realitesi ile yüzleşen AKP hükümeti, emlak sektörü üzerinden ekonomiyi
canlandırma adına hızlı kentsel dönüşüme ihtiyaç duymuş ve bir önceki dönemin
sorunlarını çözebilmek adına tüm yetkinin merkezde toplandığı bir dönüşümü
tetiklemiştir. Bu yeni dönüşüm politikası kentlerin sorunlarına bütünsel ve
rasyonel çözümler üretmekten uzak, kısa vadeli kâra odaklı ve orta ve uzun
vadede daha büyük sorunlar yaratmaya gebe bir politikadır.
kentsel yenileme merkezileşme Kentsel dönüşüm politika başarısızlığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |