Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Design, Art and Game for a Resilient and Sustainable Future: Workshops for Children and Youth

Yıl 2019, , 518 - 537, 31.08.2019
https://doi.org/10.31198/idealkent.468301

Öz

This
study presents the results of two climate change oriented workshops conducted
with first year architecture students and primary school children. The
objectives of the workshops were to help the participants to acquire knowledge
and develop awareness, improve their adaptation and cooperation abilities, and
enhance their cognitive skills to cope with depressive mood and anxiety in
living and combating climate change by means of design exercises, creative
drama and therapy techniques. Participants were first-year Basic Design Studio
students from TOBB University of Economics and Technology (TOBB ETU) Department
of Architecture and students from Abdurrahim Karakoç Elementary School. The
workshops were conducted in the studios of TOBB ETU Department of Architecture
in 2017 and 2018. It was concluded that activities raise an awareness and made
a difference regarding to their age, sex, and education level. It was decided
to disseminate the results and workshop activity to other elementary schools in
Ankara.

Kaynakça

  • Ahern, M., Kovats, R. S., Wilkinson, P., Few, R. ve Matthies, F. (2005). Global health impacts of floods: Epidemiologic evidence. Epidemiologic Reviews, 27, 36–46. doi:10.1093/epirev/mxi004
  • Beggs, P. J. ve Bambrick, H. J. (2005). Is the global rise of asthma an early impact on anthropogenic climate change? Environmental Health Perspectives, 113(8), 915–919. doi:10.1289/ehp.7724
  • Checkley, W., Epstein, L. D., Gilman, R. H., Figueroa, D., Cama, R. I., Patz, J. A. ve Black, R. E. (2000). Effects of EI Niño and ambient temperature on hospital admissions for diarrhoeal diseases in Peruvian children. The Lancet, 335, 442–450. doi:10.1016/S0140-6736(00)82010-3
  • Codreanu, T. A., Celenza, A. ve Jacobs, I. (2014). Does disaster education of teenagers translate into better survival knowledge, knowledge of skills, and adaptive behavioral change? A systematic literature review. Prehospital and Disaster Medicine, 29(6), 629–642. doi:10.1017/S1049023X14001083
  • Datar, A., Liu, J., Linnemayr, S. ve Stecher, C. (2013). The impact of natural disasters on child health and investments in rural India. Social Science and Medicine, 76(1), 83–91. doi:10.1016/j.socscimed.2012.10.008
  • Kim, J. J. (2004). Ambient air pollution: health hazards to children. Pediatrics, 114(6), 699–707. doi:10.1542/peds.2004-2166
  • Midtbust, L. G. H., Dyregrov, A. ve Djup, H. W. (2018). Communicating with children and adolescents about the risk of natural disasters. European Journal of Psychotraumatology, 9(sup2), 1429771. doi:10.1080/20008198.2018.1429771
  • Miller, P. H. (2009). Theories of Developmental Psychology. New York: Worth Publishers.
  • Shea, K. M. (2007). Global Climate Change and Children’s Health. Pediatrics, 120(5), e1359LP-e1367. http://pediatrics.aappublications.org/content/120/5/e1359.abstract adresinden erişildi.
  • UNICEF. (2016). The State of the World’s children 2016: A fair chance for every child. https://www.unicef.org/publications/files/UNICEF_SOWC_2016.pdf adresinden erişildi.
  • UNICEF. (2012). Climate Change adaptation and disaster risk reduction in the education sector resource manual. https://www.unicef.org/cfs/files/UNICEF-ClimateChange-ResourceManual-lores-c.pdf adresinden erişildi

Metanetli ve Sürdürülebilir Bir Gelecek için Tasarım, Sanat ve Oyun: Çocuklar ve Gençler için Atölye Çalışmaları

Yıl 2019, , 518 - 537, 31.08.2019
https://doi.org/10.31198/idealkent.468301

Öz

Tasarım egzersizleri,
yaratıcı drama ve sanatla terapi teknikleri kullanarak, iklim değişikliği ve
buna bağlı olarak yaşanan ve yaşanacak olan değişiklikler üzerine çocuklara ve
gençlere yönelik bilgilendirme ve farkındalık oluşturma; uyum ve işbirliği
yetilerini güçlendirme; ve bu süreçlerin oluşturabileceği olumsuz
duygudurumları ile baş edebilme becerisi kazandırma amaçları doğrultusunda ilki
2017 yılı ocak ayı, ikincisi ise 2018 yılı ocak ayında olmak üzere, farklı yaş
gruplarına yönelik iki atölye çalışması yapılmıştır. Atölyeler, TOBB Ekonomi ve
Teknoloji Üniversitesi Mimarlık Bölümü 1. Sınıf Temel Tasarım Stüdyosu
öğrencileri ile Abdurrahim Karakoç İlkokulu öğrencilerinin katılımı ile TOBB
Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Teknoloji Merkezi Binası’nda yer alan
Mimarlık Bölümü stüdyolarında gerçekleştirilmiştir. Bir yıl arayla yapılan bu
iki çalışmanın farklı yaş, cinsiyet ve eğitim durumuna göre bireyler üzerinde
farklılaşma yarattığı görüldü. Değerlendirmeler sonucunda, atölyelerin tüm
katılımcı ve yürütücüler için önemli bir deneyim, farkındalık, bilgi ve beceri
kazanımı sağladığından hareketle, etkinliğin diğer ilköğretim okullarına
yaygınlaştırılması için çalışma yapılması kararı alınmıştır

Kaynakça

  • Ahern, M., Kovats, R. S., Wilkinson, P., Few, R. ve Matthies, F. (2005). Global health impacts of floods: Epidemiologic evidence. Epidemiologic Reviews, 27, 36–46. doi:10.1093/epirev/mxi004
  • Beggs, P. J. ve Bambrick, H. J. (2005). Is the global rise of asthma an early impact on anthropogenic climate change? Environmental Health Perspectives, 113(8), 915–919. doi:10.1289/ehp.7724
  • Checkley, W., Epstein, L. D., Gilman, R. H., Figueroa, D., Cama, R. I., Patz, J. A. ve Black, R. E. (2000). Effects of EI Niño and ambient temperature on hospital admissions for diarrhoeal diseases in Peruvian children. The Lancet, 335, 442–450. doi:10.1016/S0140-6736(00)82010-3
  • Codreanu, T. A., Celenza, A. ve Jacobs, I. (2014). Does disaster education of teenagers translate into better survival knowledge, knowledge of skills, and adaptive behavioral change? A systematic literature review. Prehospital and Disaster Medicine, 29(6), 629–642. doi:10.1017/S1049023X14001083
  • Datar, A., Liu, J., Linnemayr, S. ve Stecher, C. (2013). The impact of natural disasters on child health and investments in rural India. Social Science and Medicine, 76(1), 83–91. doi:10.1016/j.socscimed.2012.10.008
  • Kim, J. J. (2004). Ambient air pollution: health hazards to children. Pediatrics, 114(6), 699–707. doi:10.1542/peds.2004-2166
  • Midtbust, L. G. H., Dyregrov, A. ve Djup, H. W. (2018). Communicating with children and adolescents about the risk of natural disasters. European Journal of Psychotraumatology, 9(sup2), 1429771. doi:10.1080/20008198.2018.1429771
  • Miller, P. H. (2009). Theories of Developmental Psychology. New York: Worth Publishers.
  • Shea, K. M. (2007). Global Climate Change and Children’s Health. Pediatrics, 120(5), e1359LP-e1367. http://pediatrics.aappublications.org/content/120/5/e1359.abstract adresinden erişildi.
  • UNICEF. (2016). The State of the World’s children 2016: A fair chance for every child. https://www.unicef.org/publications/files/UNICEF_SOWC_2016.pdf adresinden erişildi.
  • UNICEF. (2012). Climate Change adaptation and disaster risk reduction in the education sector resource manual. https://www.unicef.org/cfs/files/UNICEF-ClimateChange-ResourceManual-lores-c.pdf adresinden erişildi
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aktan Acar 0000-0001-7243-3575

A. Şebnem Soysal Acar 0000-0002-6263-2340

Nalan Akduman Bu kişi benim

Yıldıray Lise Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Acar, A., Soysal Acar, A. Ş., Akduman, N., Lise, Y. (2019). Metanetli ve Sürdürülebilir Bir Gelecek için Tasarım, Sanat ve Oyun: Çocuklar ve Gençler için Atölye Çalışmaları. İDEALKENT, 10(27), 518-537. https://doi.org/10.31198/idealkent.468301