Türk
toplumsal dindarlığının karakteristik özelliklerini yansıtan geleneksel halk
dindarlığı, mekânsal sosyal tabakalaşmaya uygun bir şekilde mahalle dindarlığı
gibi özel formların oluşmasına sebep olabilmektedir. Mahalle dindarlığı ise
geleneksel ve modern mahalle dindarlığı (gecekondu dindarlığı) şeklinde ikiye
ayrılabilir. Geleneksel mahalle dindarlığı üç temel mekânda devamlılığını sağlamaktadır:
Mektep, camii ve mezarlık. Mahallenin, geleneksel sosyal yapı içerisindeki
değer ifade eden fiziki mevcudiyetinin dönüşmeye başlamasıyla beraber, mahalle
olgusu da gecekonduya evrilmiştir. Gecekondu, aynı zamanda köyden gelen
insanların yeni kent hayatına uyumlarını zorlaştıran ve arada kalmışlığı ifade
eden bir zihniyetin doğmasına sebep olmuştur. Ayrıca bu zihniyet, sosyal
hayatın bütününde etkili olduğu için din ve dindarlık boyutlarının da yeni
şekiller almasına zemin hazırlamıştır. Bu süreçte yeni oluşan dindarlık
tutumlarından biri “gösterişçi dindarlık” olarak tanımlanabilmektedir.
geleneksel mahalle dindarlığı mektep cami mezarlık gecekondu dindarlığı gösterişçi dindarlık mahalle baskısı
Reflecting the characteristics of the
Turkish social piety of traditional folk piety spatial
forms of social stratification such as the formation of piety is a proper way that
can lead to neighborhood. Neighborhood
religiosity can be divided into two as the traditional and modern neighborhoods
(slums religiosity) . Traditional neighborhood in space, the continuity of
piety required three basic places: Ancient schools, mosques and cemeteries.
Traditional social structure in the neighborhood began to evolve into a value
representing the physical presence of squatters in the neighborhood evolved
into a case. At the same time, slums, villages and the people who find it
difficult adjusting to life in the new city together have given birth to a
mentality that expresses underdevelopment. In addition, this mentality, to be
effective for the whole of social life, religion and religiosity has prepared
the ground to take new shapes in sizes. In this process, a new religious
attitude of one of the "pretentious religiosity" is defined.
traditional neighborhood religiosity ancient schools mosque cemetery slum religiosity pretentious religiosity neighborhood pressure
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 1 Sayı: 2 |