Çevre
psikolojisi alanında yapılan araştırmalar, insanın içinde yaşamakta olduğu
kentsel çevreye bağlanmasında çocukluk çağının önemli yeri olduğunu
göstermiştir. Bu bulgudan yola çıkarak bu çalışma, çocukluk döneminde kentsel
mekânın üretilmesinde rol almış olan kişilerin, erişkin olduklarında bu mekânları
koruyarak sürdürülebilirliğe katkıda bulunacaklarını varsaymaktadır. Bu
bağlamda çocuklar, hem bugün sahip oldukları yetenekler, geliştirdikleri
fikirler, gereksinim duydukları ihtiyaçlar ile bugünün önemli bir mekânsal ve
toplumsal paydaşıdır, hem de bugünkü deneyimlerinden yola çıkarak oluşturacak
ve geliştirecekleri kişilikleri ve yetenekleri ile geleceğin potansiyel aktif
yurttaşıdır. Çocuğun zaman değişken olarak ele alınmasına vurguda bulunarak bu
çalışma, erişkin oldukları zaman mekânı sahiplenebilmeleri için çocukların
kentsel mekânın üretim aşamalarına bugünden nasıl katılabileceğine yönelik bir
model önermektedir. Çalışmanın özgün katkısı, katılımcı sürecin, mekân
üretiminin aşamalar şeklinde gruplanarak tasarlanmasıdır. Böylelikle, hem
katılım kavramının genişletilmesi, hem de aşamaların gruplanması yöntemi ile
çocukların belirli bir sorumluluğu veya bir aşama sonucu ortaya çıkan somut
ürünleri sahiplenmeleri amaçlanmaktadır. Model, 5393 no’lu Belediye Yasası’nın
73.maddesine göre kentsel dönüşüm alanı ilan edilen Eskişehir Odunpazarı Küçük
Sanayi Sitesi’ne yönelik geliştirilmiştir.
Mekân Sahipliliği Kentsel Mekân Üretimi Katılımcı Süreç Çocuk Katılımı Eskişehir
Researches conducted in the field of environmental
psychology have revealed that childhood has a particular role in the attachment
of people to their urban environment. Evolving out from this finding, this work
assumes that people, who takes a role in the production of urban space during
their childhood, will contribute to sustainability by keeping these spaces when
they become an adult. In this context,
children are both a spatial and a communal stakeholder of today through their
current abilities, ideas and needs, and a potential active citizen of the
future through their personalities and abilities to develop and to improve by
their childhood experiences. This work, by taking time as the variable in
approaching children, proposes a model of participation for children to have a
role in the production phases of urban space in order to make them appropriate
the space when they become an adult. The design of the participative process by
dividing the production of space into phases is the original contribution of
the work. In this way, both enlarging the concept of participation, and by
grouping the phases, making children appropriate a particular responsibility or
the final products of a phase is aimed at. The model is developed for the Small
Industrial Site in Eskişehir Odunpazarı, which is declared as an urban renewal
area in the scope of article 73 of the Municipality Law number 5393.
Appropriation of Space Production of Urban Space Participative Process Participation of Children Eskişehir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 17 |