This
study presents the results of two climate change oriented workshops conducted
with first year architecture students and primary school children. The
objectives of the workshops were to help the participants to acquire knowledge
and develop awareness, improve their adaptation and cooperation abilities, and
enhance their cognitive skills to cope with depressive mood and anxiety in
living and combating climate change by means of design exercises, creative
drama and therapy techniques. Participants were first-year Basic Design Studio
students from TOBB University of Economics and Technology (TOBB ETU) Department
of Architecture and students from Abdurrahim Karakoç Elementary School. The
workshops were conducted in the studios of TOBB ETU Department of Architecture
in 2017 and 2018. It was concluded that activities raise an awareness and made
a difference regarding to their age, sex, and education level. It was decided
to disseminate the results and workshop activity to other elementary schools in
Ankara.
Climate change resilient societies design and creative drama techniques
Tasarım egzersizleri,
yaratıcı drama ve sanatla terapi teknikleri kullanarak, iklim değişikliği ve
buna bağlı olarak yaşanan ve yaşanacak olan değişiklikler üzerine çocuklara ve
gençlere yönelik bilgilendirme ve farkındalık oluşturma; uyum ve işbirliği
yetilerini güçlendirme; ve bu süreçlerin oluşturabileceği olumsuz
duygudurumları ile baş edebilme becerisi kazandırma amaçları doğrultusunda ilki
2017 yılı ocak ayı, ikincisi ise 2018 yılı ocak ayında olmak üzere, farklı yaş
gruplarına yönelik iki atölye çalışması yapılmıştır. Atölyeler, TOBB Ekonomi ve
Teknoloji Üniversitesi Mimarlık Bölümü 1. Sınıf Temel Tasarım Stüdyosu
öğrencileri ile Abdurrahim Karakoç İlkokulu öğrencilerinin katılımı ile TOBB
Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Teknoloji Merkezi Binası’nda yer alan
Mimarlık Bölümü stüdyolarında gerçekleştirilmiştir. Bir yıl arayla yapılan bu
iki çalışmanın farklı yaş, cinsiyet ve eğitim durumuna göre bireyler üzerinde
farklılaşma yarattığı görüldü. Değerlendirmeler sonucunda, atölyelerin tüm
katılımcı ve yürütücüler için önemli bir deneyim, farkındalık, bilgi ve beceri
kazanımı sağladığından hareketle, etkinliğin diğer ilköğretim okullarına
yaygınlaştırılması için çalışma yapılması kararı alınmıştır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 27 |