The increase in the population density in cities and the development and growth of the city form caused the organization of urban transportation systems and passenger transportation services to have a significant place in the city services. Along with the population increase in the cities, the government failures experienced in meeting the demands of the urban public transportation service in the society brought together a different passenger transportation service organization including the small entrepreneurship. The aim of the study is to determine the factors that initiated the entry of private urban entrepreneurs into the transportation service process, the elements that make the urban transportation service from being a public responsibility service and its impact on the delivery of bus transportation services in a historical context. In the light of İlhan Tekeli's urban transportation analysis, the study suggests that the legitimacy of private service delivery lies in the fact that local governments can only serve in this way. Legitimacy of private urban public transport management in the historical process begins with small entrepreneurs gaining functionality due to the government's inability to fulfill the transportation needs and demands of the society and almost ended up becoming a limb of the urban transportation organization
Urban Transport Small Entrepreneurship Insufficient Service Supply
Şehirlerde yaşanan nüfus yoğunluğunun artışı ve kent formunun gelişimi ve büyümesi kentsel ulaşım sistemlerinin ve yolcu taşıma hizmetlerinin örgütlenmesinin kent hizmetleri içerisinde önemli bir yere sahip olmasına neden olmuştur. Kentlerde meydana gelen nüfus artışı ile birlikte toplum nezdinde oluşan kentsel toplu taşıma hizmet taleplerinin sağlanmasında yaşanan kamu yetersizlikleri beraberinde küçük girişimcilik kesiminin dâhil olduğu farklı bir yolcu taşıma hizmet örgütlenmesini getirmiştir. Çalışma ile özel kentsel girişimcilerinin ulaşım hizmet sürecine girişini başlatan ve bu bağlamda kent içi ulaşım hizmetini kamu sorumluluğunda olan bir hizmet olmaktan çıkartan unsurların ve tarihsel bağlamda otobüs ulaşım hizmetlerinin sunumu üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma, İlhan Tekeli’nin kentsel ulaşım analizleri ışığında, özel hizmet sunumunun meşrulaşmasının altında yerel yönetimlerin ancak böylelikle hizmet verebilir hale gelmesi tezini ileri sürmektedir. Kent içi özel toplu taşıma işletmeciliğinin tarihsel süreç içinde meşruiyet kazanması, kamunun toplumun ulaşım ihtiyaç ve taleplerini yerine getirememesi nedeniyle işlevsellik kazanması ile başlayıp adeta kent içi ulaşım örgütlenmesinin bir uzvu haline gelmesi ile sonuçlanan bir hal almıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 29 |