BibTex RIS Kaynak Göster

BÖLGESEL SANAYİ ÜRETİMİ VE KARAYOLLARI ALTYAPI HARCAMALARI

Yıl 2010, Cilt: 11 Sayı: 1, 21 - 33, 01.12.2010

Öz

Ulaşım altyapı yatırımları, maliyetleri azaltmak, piyasaya erişilebilirliği ve ticareti kolaylaştırmak yolu ile sektörel ve bölgesel büyümeye katkıda bulunmaktadır (Aschauer, 1989; Gramlich, 1994; Bougheas, et. al, 2000). Lakshmanan (2007), ulaşımdaki gelişmelerin, erişilebilirlik, uzmanlaşma ve piyasa genişlemesinde artışa yol açtığını ve böylece en az yenilik kadar, ölçeğe artan getiri ve uzamsal (spatial) yığılma etkilerine ve dolayısıyla toplam faktör verimliliğindeki artışa ve milli gelirde büyümeye neden olduğunu göstermiştir. Bu çalışmanın amacı, karayolları altyapısına ait gelişmelerin, Türkiye’nin bölgesel sanayi üretimine etkisini incelemektir. Veriler, imalat sanayi üretimi (kuruluş sayısı, çalışan sayısı, güç kapasitesi, kişi başına düşen imalat sanayi katma değeri), sermaye (kişi başına düşen elektrik kullanımı), işgücü (istihdam oranı) ile altyapı (kişi başına düşen kamu yatırımı, kırsal alanlarda asfalt yol oranı, toplam yollar içinde asfalt yol oranı) verilerinden oluşmaktadır. 2000 yılı için Türkiye’deki 26 Düzey2 bölgesi için sonuçlar, imalat sanayi katma değeri ile firma sayısı, çalışan sayısı ve güç kapasitesi arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Ayrıca, kamu altyapı yatırımlarında, kırsal alanda asfalt yol oranında ve toplam yollar içinde asfalt yol oranındaki artışlarda imalat sanayi katma değerini artırmaktadır

Kaynakça

  • Aschauer, D.A. (1989). Is Public Expenditure Productive? Journal of Monetary Economics, 23, 177-200.
  • Ayogu, M. (2007). Infrastructure and Economic Development in Africa: A Review. Journal of African Economies, 16, 75-126.
  • Aytaç, B.P., Çelik, F. & Türe, F. (2007). Ülkemiz Ulaştırma Politikalarının Doğu Karadeniz Bölgesi’nin Kalkınması Üzerindeki Etkileri. İnşaat Mühendisleri Odası, 7. Ulaştırma Kongresi.
  • Banister, D. & Berekhman, Y. (2001). Transport Investment and the Promotion of Economic Growth. Journal of Transport Geography, 9, 209-218. Boarnet, M.G. (1995). Transportation
  • Infrastructure, Economic
  • Productivity, and Geographic Scale: Aggregate Growth versus
  • Spatial Redistribution. University of California Transportation
  • Center Working Paper, UCTC. No. 255.
  • Boopen, S. (2006). Transport Infrastructure and Economic Growth: Evidence from Africa Using Dynamic Panel Estimates. The Empirical Economics Letters, 5(1), 38-52.
  • Bougheas, S., Demetriades, P.O. & Mamuneas, T.P. (2000). Infrastructure, Specialization and Economic Growth. Canadian Journal of Economics, 33(2), 506-522.
  • Button, K. (2002). Effective Infrastructure Policies to Foster Integrated Economic Development. Third African Development Forum.
  • Chase-Dunn, C. (1999). Globalization: A World-Systems Perspective. Journal of World-Systems Research, 2, 187-215.
  • Cullison, W.E. (1993). “Public Investment and Growth”, Federal Reserve Bank of Richmond Economic Quarterly 79(4) :19-33.
  • Demurger, S. (2001). “Infrastructure Development and economic Growth: An explanation for regional Disparities in China?”. Journal of Comparative Economics 29: 95-117.
  • Gramlich, E.M. (1994). “Infrastructure Investment: A Review Essay”. Journal of Economic Literature 32: 1176-1196.
  • Gülcan, Y., Kuştepeli, Y. & Akgüngör, S. (2009). Public Policies and Development of the Tourism Industry in the Agean Region. European Planning Studies, 17(10), 1509-1523.
  • Lakshmanan, T.R. (2007). The Wider Economic Benefits of Transportation: An Overview. OECD International Transport Forum. Joint Transportation Research Centre Discussion Paper No: 2007-8.
  • Lall, S.V. (2007). Infratsructure and Regional Growth, Growth Dynamics and Policy Relevance for India. The Annals of Regional Science, 41(3), 581-599.
  • Lem, L. (2002). Promoting Economic Development by Improving Transportation Infrastructure for Goods Movement. U.S. Economic Development Administration, Reviews of Economic Development Literature and Practice, No. 14.
  • Moreno, R. (2007). Returns to Local and Transport Infrastructure Under Regional Spillovers. International Regional Science Review, 30(1), 47-71.
  • Munnel, A.H. (1992). Policy Watch: Infrastructure Investment and Economic Growth. The Journal of Economic Perspectives, 6(4), 189-198.
  • Romer, P.M. (1987). Growth Based on Increasing Returns Due to Specialization. American Economic Review, 77(2), 56-62.
  • Sanchez-Robles, B. (1998). Infrastructure Investment and Growth: Some Empirical Evidence. Contemporary Economic Policy, 16, 98-108.
  • Sarı, A. (2004). Kent ve Bölgesel Gelişimde Ulaşımın Etkileri. Kentsel Ekonomik Araştırmalar Sempozyumu, Cilt II: 185-191
  • Zhou, J., Yang, L., Xu, Y. & Liu, C. (2007). The Economic Performance of Transportation Infrastructure: An Empirical Study on the Recent Development of China. World Transactions on Engineering and Technology Education UICEE, 6(1), 193-197.

REGIONAL INDUSTRY PRODUCTION AND HIGHWAY INFRASTRUCTURE EXPENDITURES

Yıl 2010, Cilt: 11 Sayı: 1, 21 - 33, 01.12.2010

Öz

By reducing costs, providing market accessibility and facilitating trade, transportation infrastructure investments contribute to sectoral and regional growth (Aschauer, 1989; Gramlich, 1994; Bougheas, et.al, 2000). Lakshmanan (2007) has shown that that improvements in transportation and accessibility leads to an increase in specialization and expansion of the market and hence affects the total factor productivity and growth of GDP at least as much as innovation through increasing returns to scale and spatial scale effects of agglomeration. The purpose of this study is to examine the impact of the developments of the infrastructure of highways to Turkey’s regional industrial production. The data is composed of industrial production values (the number of institutions, number of employees, power capacity, per capita value added in manufacturing industry), capital (per capita electricity use), workforce (employment rate) and infrastructure (per capita public investment in rural areas, asphalt roads in ruıral areas, asphalt road ratio in total roads). The results for the year 2000 in Turkey for 26 Level 2 regions demonstrate that there is positive and statistically significant relationship between the number of employees and power capacity. In addition, the increase in investments in public infrastructure, asphalt road in rural areas and the ratio of asphalt roads in total roads increase the value added of the manufacturing industry

Kaynakça

  • Aschauer, D.A. (1989). Is Public Expenditure Productive? Journal of Monetary Economics, 23, 177-200.
  • Ayogu, M. (2007). Infrastructure and Economic Development in Africa: A Review. Journal of African Economies, 16, 75-126.
  • Aytaç, B.P., Çelik, F. & Türe, F. (2007). Ülkemiz Ulaştırma Politikalarının Doğu Karadeniz Bölgesi’nin Kalkınması Üzerindeki Etkileri. İnşaat Mühendisleri Odası, 7. Ulaştırma Kongresi.
  • Banister, D. & Berekhman, Y. (2001). Transport Investment and the Promotion of Economic Growth. Journal of Transport Geography, 9, 209-218. Boarnet, M.G. (1995). Transportation
  • Infrastructure, Economic
  • Productivity, and Geographic Scale: Aggregate Growth versus
  • Spatial Redistribution. University of California Transportation
  • Center Working Paper, UCTC. No. 255.
  • Boopen, S. (2006). Transport Infrastructure and Economic Growth: Evidence from Africa Using Dynamic Panel Estimates. The Empirical Economics Letters, 5(1), 38-52.
  • Bougheas, S., Demetriades, P.O. & Mamuneas, T.P. (2000). Infrastructure, Specialization and Economic Growth. Canadian Journal of Economics, 33(2), 506-522.
  • Button, K. (2002). Effective Infrastructure Policies to Foster Integrated Economic Development. Third African Development Forum.
  • Chase-Dunn, C. (1999). Globalization: A World-Systems Perspective. Journal of World-Systems Research, 2, 187-215.
  • Cullison, W.E. (1993). “Public Investment and Growth”, Federal Reserve Bank of Richmond Economic Quarterly 79(4) :19-33.
  • Demurger, S. (2001). “Infrastructure Development and economic Growth: An explanation for regional Disparities in China?”. Journal of Comparative Economics 29: 95-117.
  • Gramlich, E.M. (1994). “Infrastructure Investment: A Review Essay”. Journal of Economic Literature 32: 1176-1196.
  • Gülcan, Y., Kuştepeli, Y. & Akgüngör, S. (2009). Public Policies and Development of the Tourism Industry in the Agean Region. European Planning Studies, 17(10), 1509-1523.
  • Lakshmanan, T.R. (2007). The Wider Economic Benefits of Transportation: An Overview. OECD International Transport Forum. Joint Transportation Research Centre Discussion Paper No: 2007-8.
  • Lall, S.V. (2007). Infratsructure and Regional Growth, Growth Dynamics and Policy Relevance for India. The Annals of Regional Science, 41(3), 581-599.
  • Lem, L. (2002). Promoting Economic Development by Improving Transportation Infrastructure for Goods Movement. U.S. Economic Development Administration, Reviews of Economic Development Literature and Practice, No. 14.
  • Moreno, R. (2007). Returns to Local and Transport Infrastructure Under Regional Spillovers. International Regional Science Review, 30(1), 47-71.
  • Munnel, A.H. (1992). Policy Watch: Infrastructure Investment and Economic Growth. The Journal of Economic Perspectives, 6(4), 189-198.
  • Romer, P.M. (1987). Growth Based on Increasing Returns Due to Specialization. American Economic Review, 77(2), 56-62.
  • Sanchez-Robles, B. (1998). Infrastructure Investment and Growth: Some Empirical Evidence. Contemporary Economic Policy, 16, 98-108.
  • Sarı, A. (2004). Kent ve Bölgesel Gelişimde Ulaşımın Etkileri. Kentsel Ekonomik Araştırmalar Sempozyumu, Cilt II: 185-191
  • Zhou, J., Yang, L., Xu, Y. & Liu, C. (2007). The Economic Performance of Transportation Infrastructure: An Empirical Study on the Recent Development of China. World Transactions on Engineering and Technology Education UICEE, 6(1), 193-197.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA54SF79YF
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yeşim Kuştepeli Bu kişi benim

Sedef Akgüngör Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kuştepeli, Y., & Akgüngör, S. (2010). BÖLGESEL SANAYİ ÜRETİMİ VE KARAYOLLARI ALTYAPI HARCAMALARI. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 11(1), 21-33.
AMA Kuştepeli Y, Akgüngör S. BÖLGESEL SANAYİ ÜRETİMİ VE KARAYOLLARI ALTYAPI HARCAMALARI. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. Aralık 2010;11(1):21-33.
Chicago Kuştepeli, Yeşim, ve Sedef Akgüngör. “BÖLGESEL SANAYİ ÜRETİMİ VE KARAYOLLARI ALTYAPI HARCAMALARI”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 11, sy. 1 (Aralık 2010): 21-33.
EndNote Kuştepeli Y, Akgüngör S (01 Aralık 2010) BÖLGESEL SANAYİ ÜRETİMİ VE KARAYOLLARI ALTYAPI HARCAMALARI. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 11 1 21–33.
IEEE Y. Kuştepeli ve S. Akgüngör, “BÖLGESEL SANAYİ ÜRETİMİ VE KARAYOLLARI ALTYAPI HARCAMALARI”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 1, ss. 21–33, 2010.
ISNAD Kuştepeli, Yeşim - Akgüngör, Sedef. “BÖLGESEL SANAYİ ÜRETİMİ VE KARAYOLLARI ALTYAPI HARCAMALARI”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 11/1 (Aralık 2010), 21-33.
JAMA Kuştepeli Y, Akgüngör S. BÖLGESEL SANAYİ ÜRETİMİ VE KARAYOLLARI ALTYAPI HARCAMALARI. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2010;11:21–33.
MLA Kuştepeli, Yeşim ve Sedef Akgüngör. “BÖLGESEL SANAYİ ÜRETİMİ VE KARAYOLLARI ALTYAPI HARCAMALARI”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 1, 2010, ss. 21-33.
Vancouver Kuştepeli Y, Akgüngör S. BÖLGESEL SANAYİ ÜRETİMİ VE KARAYOLLARI ALTYAPI HARCAMALARI. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2010;11(1):21-33.
Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi
TR-DİZİN, SOBIAD, Araştırmax tarafından taranmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası