BibTex RIS Kaynak Göster

E-LİDERLİK: E- LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2006, Cilt: 7 Sayı: 1, 19 - 40, 01.03.2006

Öz

Bilgi teknolojilerinde meydana gelen hızlı değişimleri ve küreselleşmenin ortaya çıkardığı dinamikleri yansıtan yeni ekonomik ortamda birçok işletme bilgi ve iletişim teknolojileri aracılığı ile faaliyetlerini yerine getirmektedir. Bu işletmelerin liderleri ise sosyal etkileşim sürecinde elektronik kanallardan yararlanmaktadır. Bu çalışmada liderlik sürecinde elektronik kanallardan yararlanan liderlerle (e-lider) liderlik sürecinde elektronik kanallardan yararlanmayan (geleneksel lider) liderlerin önem verdikleri liderlik özellikleri ve davranışları incelenmiştir. Elde edilen bulgular e-liderlerin; öz güven, yaratıcılık, empati, risk alma, esneklik, küresel düşünce, bilgi paylaşımı ve vizyon belirleme gibi liderlik özellik, davranış ve becerilerine geleneksel liderlerden daha fazla önem verdiklerini göstermektedir.

Kaynakça

  • Avolio, B.J. ve Dodge, G.E. (2001), E- Leadership: Implications for Theory, Research and Practice. Leadership Quarterly,11, 4, 615- 668.
  • Avolio, B.J. ve Kahai, S.S. (2003), Adding the E to E-Leadership: How it May Impact Your Leadership. Organizational Dynamics, 31,4, 325- 338.
  • Black, J.S. ve Porter, L.L. (2000), Management: Meeting New Challenges, New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Byrne, J., Brandt, R. ve Port, O. (1993), The Virtual Cooperation. Business Week, February, 36-40.
  • Can, H.(1992), Organizasyon ve Yönetim. Ankara: Adım Yayıncılık.
  • Cascio, W.F. ve Shurygailo, S. (2003), E- Leadership and Virtual Teams. Organizational Dynamics, 31,4, 362-376.
  • Chapman, E. ve O’Neil, S.L. (2000), Leadership: Essential Steps Every Manager Needs to Know. New Jersey:Prentice Hall Inc.
  • Cooper, R.K ve Ayman, S.(1997), Executive EQ: Emotional Intelligence In Leadership and Organizations. Newyork: Grosset/ Putnam Inc.
  • Dessler, G. (2001), Management, Leading People and Organizations in the 21st Century. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Eren, E. (2001a), Yönetim ve Organizasyon. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Eren, E. (2001b), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Furnham, A. (2000), Work in 2020. Journal of Managerial Psychology, 15, 3, 242-254.
  • Gitman, L.J. ve McDaniel, C. (2002), The Future of Business. South Western College Pub.
  • Greenberg, J. ve Baron, R.A. (2000), Behaviour in Organizations. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Hartley, P. ve Bruckmann, C.G. (2002), Business Communication. U.S.A: T.J: International Ltd., 2002.
  • Hellriegel, D., Jackson, S.E. ve Slocum, J. W. (2002), Management, A. Competency- Based Approach. Canada: Thompson Learning.
  • Hersey, P., Blanchard, K.H. ve Johnson, D.E. (2001) Management on Organizational Behaviour: Leading Human Resource. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Hobbs, D. ve Armstrong, J. (1998), An Experimental Study of Social and Psychological Aspects of Teleworking. Facilities, 16, 12/13, 366- 371.
  • Horner-Long, O. ve Schoenberg, R. (2002), Does E- Business Require Different Leadership Characteristics? An Empirical Investigation. European Management Journal, 20/6, 611-619.
  • Kissler,G.D. (2001), E-Leadership. Organizational Dynamics, 30, 2, 121- 133.
  • Koçel, T., (2003), İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kock, N. F., McQueen, R.J. ve Baker, M. (1996), Learning and Process Improvement in Knowledge Organizations: a Critical Analysis Four Contemporary Myths. The Learning Organization, 3, 1, 31–41.
  • Kurland, N.B ve Bailey, D.E. (1999), Telework: Advantages and Challenges of Working Here, There, Anywhere and Anytime. Organizational Dynamics, Autumn, 53-68.
  • Kurtuluş, K.(2004), Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Lim,V.K.G ve Teo, T.S.H., (2000), To Work or Not to Work at Home. Journal of Managerial Psychology, 15, 6, 560-586.
  • Luthans, F., Stajkovic, A.D. ve Ibrayeva, E. (2000), Environmental and Psychological Challenges Facing Entrepreneurial Development in Transitional Economicies. Journal of World Business, 35, 1, 95-110.
  • Mische, M.A. (2001), Strategic Renewal. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Nahavandi, A. (2000),The Art and Science of Leadership. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Naylor, J. (1999), Management. London: Pitman Publishing.
  • Paul, S., Seetharaman, P. Samarah, I ve Mykytyn, P. P. (2004), Impact of Heterogeneity and Collaborative Conflict Management Style on The Performance Of Synchronous Global Virtual Teams. Information & Management, 41, 303–321
  • Robbins, S.P. ve Coulter, M. (2002), Management. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Sanderson, S.M. (1998), New Approaches to Strategy: New Ways of Thinking or The Millennium. Management Decision, 10, 9–13.
  • Shriberg, A., Shriberg, D. ve Lloyd, C. (2002), Practicing Leadership: Principles and Applications. New York: John Wiley.
  • Sosik, J. (1997), Effects of Transformational Leadership and Anonymity on Idea Generation in Computer Mediated Groups. Group and Organizational Management, Vol.22, No.4, December, 460-488.
  • Sosik, J. (1999), Understanding Leader Emotional Intelligence and Performance. Group & Organization Management, 24, 3, 367-391.
  • Şimşek, Ş. (2002), Yönetim ve Organizasyon. Konya: Güney Ofset.
  • Surgeon, A. (1996), Telework: threats, risks and soluations. Information Management & Computer Security, 4/2, 27-38.
  • Thompson, J. ve Cole, M. (1997), Strategic Competency The Learning Challenge. Journal of Workplace Learning, 9, 5, 153-162.
  • Ward, N. ve Shabha, G (2001), Teleworking: An Assessment of Socio- Psychological Factors. Facilities, 19, 1/2, 61-70.
  • Websters II., (1994), New Riverside University Dictionary. U.S.A.: The Riverside Pub. Company.
  • Witherspoon, P.D. (1997), Communicating Leadership: An organizational Perspective. U.S.A.: Ally and Bacon Inc.
  • World Trade Organization, (1998, March 13), Electronic Commerce and the Role of the WTO, Switzerland İndirilmeTarihi: 15Aralık2002, http://www.wto.org/english/news_e/press98_e/pr.96_e.htm.
  • Yap, C.S. ve Tng, H. (1990), Factors Associated with Attitudes Towards Telecommuting. Information and Management, Vol:19, 227-235.
  • Yoo, Y. ve Alavi, M (2004), Emergent Leadership in Virtual Teams: What Do Emergent Leaders do?. Information and Organization, 14,1, 27- 58.
  • Zaccaro, S.J. ve Bader, P. (2003), E- Leadership and The Challenges of Leading E-Teams: Minimzing the Bad and Maximizing the Good. Organizational Dynamics, 31,4, 377-387.
  • Zigurs, I. (2003), Leadership in Virtual Teams: Oxymoron or Opportunity. Organizational Dynamics, 31,4, 339-351

E-LİDERLİK: E- LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2006, Cilt: 7 Sayı: 1, 19 - 40, 01.03.2006

Öz

Bilgi teknolojilerinde meydana gelen hızlı değişimleri ve küreselleşmenin ortaya çıkardığı dinamikleri yansıtan yeni ekonomik ortamda birçok işletme bilgi ve iletişim teknolojileri aracılığı ile faaliyetlerini yerine getirmektedir. Bu işletmelerin liderleri ise sosyal etkileşim sürecinde elektronik kanallardan yararlanmaktadır. Bu çalışmada liderlik sürecinde elektronik kanallardan yararlanan liderlerle (e-lider) liderlik sürecinde elektronik kanallardan yararlanmayan (geleneksel lider) liderlerin önem verdikleri liderlik özellikleri ve davranışları incelenmiştir. Elde edilen bulgular e-liderlerin; öz güven, yaratıcılık, empati, risk alma, esneklik, küresel düşünce, bilgi paylaşımı ve vizyon belirleme gibi liderlik özellik, davranış ve becerilerine geleneksel liderlerden daha fazla önem verdiklerini göstermektedir.

Kaynakça

  • Avolio, B.J. ve Dodge, G.E. (2001), E- Leadership: Implications for Theory, Research and Practice. Leadership Quarterly,11, 4, 615- 668.
  • Avolio, B.J. ve Kahai, S.S. (2003), Adding the E to E-Leadership: How it May Impact Your Leadership. Organizational Dynamics, 31,4, 325- 338.
  • Black, J.S. ve Porter, L.L. (2000), Management: Meeting New Challenges, New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Byrne, J., Brandt, R. ve Port, O. (1993), The Virtual Cooperation. Business Week, February, 36-40.
  • Can, H.(1992), Organizasyon ve Yönetim. Ankara: Adım Yayıncılık.
  • Cascio, W.F. ve Shurygailo, S. (2003), E- Leadership and Virtual Teams. Organizational Dynamics, 31,4, 362-376.
  • Chapman, E. ve O’Neil, S.L. (2000), Leadership: Essential Steps Every Manager Needs to Know. New Jersey:Prentice Hall Inc.
  • Cooper, R.K ve Ayman, S.(1997), Executive EQ: Emotional Intelligence In Leadership and Organizations. Newyork: Grosset/ Putnam Inc.
  • Dessler, G. (2001), Management, Leading People and Organizations in the 21st Century. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Eren, E. (2001a), Yönetim ve Organizasyon. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Eren, E. (2001b), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Furnham, A. (2000), Work in 2020. Journal of Managerial Psychology, 15, 3, 242-254.
  • Gitman, L.J. ve McDaniel, C. (2002), The Future of Business. South Western College Pub.
  • Greenberg, J. ve Baron, R.A. (2000), Behaviour in Organizations. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Hartley, P. ve Bruckmann, C.G. (2002), Business Communication. U.S.A: T.J: International Ltd., 2002.
  • Hellriegel, D., Jackson, S.E. ve Slocum, J. W. (2002), Management, A. Competency- Based Approach. Canada: Thompson Learning.
  • Hersey, P., Blanchard, K.H. ve Johnson, D.E. (2001) Management on Organizational Behaviour: Leading Human Resource. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Hobbs, D. ve Armstrong, J. (1998), An Experimental Study of Social and Psychological Aspects of Teleworking. Facilities, 16, 12/13, 366- 371.
  • Horner-Long, O. ve Schoenberg, R. (2002), Does E- Business Require Different Leadership Characteristics? An Empirical Investigation. European Management Journal, 20/6, 611-619.
  • Kissler,G.D. (2001), E-Leadership. Organizational Dynamics, 30, 2, 121- 133.
  • Koçel, T., (2003), İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kock, N. F., McQueen, R.J. ve Baker, M. (1996), Learning and Process Improvement in Knowledge Organizations: a Critical Analysis Four Contemporary Myths. The Learning Organization, 3, 1, 31–41.
  • Kurland, N.B ve Bailey, D.E. (1999), Telework: Advantages and Challenges of Working Here, There, Anywhere and Anytime. Organizational Dynamics, Autumn, 53-68.
  • Kurtuluş, K.(2004), Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Lim,V.K.G ve Teo, T.S.H., (2000), To Work or Not to Work at Home. Journal of Managerial Psychology, 15, 6, 560-586.
  • Luthans, F., Stajkovic, A.D. ve Ibrayeva, E. (2000), Environmental and Psychological Challenges Facing Entrepreneurial Development in Transitional Economicies. Journal of World Business, 35, 1, 95-110.
  • Mische, M.A. (2001), Strategic Renewal. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Nahavandi, A. (2000),The Art and Science of Leadership. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Naylor, J. (1999), Management. London: Pitman Publishing.
  • Paul, S., Seetharaman, P. Samarah, I ve Mykytyn, P. P. (2004), Impact of Heterogeneity and Collaborative Conflict Management Style on The Performance Of Synchronous Global Virtual Teams. Information & Management, 41, 303–321
  • Robbins, S.P. ve Coulter, M. (2002), Management. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Sanderson, S.M. (1998), New Approaches to Strategy: New Ways of Thinking or The Millennium. Management Decision, 10, 9–13.
  • Shriberg, A., Shriberg, D. ve Lloyd, C. (2002), Practicing Leadership: Principles and Applications. New York: John Wiley.
  • Sosik, J. (1997), Effects of Transformational Leadership and Anonymity on Idea Generation in Computer Mediated Groups. Group and Organizational Management, Vol.22, No.4, December, 460-488.
  • Sosik, J. (1999), Understanding Leader Emotional Intelligence and Performance. Group & Organization Management, 24, 3, 367-391.
  • Şimşek, Ş. (2002), Yönetim ve Organizasyon. Konya: Güney Ofset.
  • Surgeon, A. (1996), Telework: threats, risks and soluations. Information Management & Computer Security, 4/2, 27-38.
  • Thompson, J. ve Cole, M. (1997), Strategic Competency The Learning Challenge. Journal of Workplace Learning, 9, 5, 153-162.
  • Ward, N. ve Shabha, G (2001), Teleworking: An Assessment of Socio- Psychological Factors. Facilities, 19, 1/2, 61-70.
  • Websters II., (1994), New Riverside University Dictionary. U.S.A.: The Riverside Pub. Company.
  • Witherspoon, P.D. (1997), Communicating Leadership: An organizational Perspective. U.S.A.: Ally and Bacon Inc.
  • World Trade Organization, (1998, March 13), Electronic Commerce and the Role of the WTO, Switzerland İndirilmeTarihi: 15Aralık2002, http://www.wto.org/english/news_e/press98_e/pr.96_e.htm.
  • Yap, C.S. ve Tng, H. (1990), Factors Associated with Attitudes Towards Telecommuting. Information and Management, Vol:19, 227-235.
  • Yoo, Y. ve Alavi, M (2004), Emergent Leadership in Virtual Teams: What Do Emergent Leaders do?. Information and Organization, 14,1, 27- 58.
  • Zaccaro, S.J. ve Bader, P. (2003), E- Leadership and The Challenges of Leading E-Teams: Minimzing the Bad and Maximizing the Good. Organizational Dynamics, 31,4, 377-387.
  • Zigurs, I. (2003), Leadership in Virtual Teams: Oxymoron or Opportunity. Organizational Dynamics, 31,4, 339-351
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Atılhan Naktiyok Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Naktiyok, A. (2006). E-LİDERLİK: E- LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 7(1), 19-40.
AMA Naktiyok A. E-LİDERLİK: E- LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. Mart 2006;7(1):19-40.
Chicago Naktiyok, Atılhan. “E-LİDERLİK: E- LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 7, sy. 1 (Mart 2006): 19-40.
EndNote Naktiyok A (01 Mart 2006) E-LİDERLİK: E- LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 7 1 19–40.
IEEE A. Naktiyok, “E-LİDERLİK: E- LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 1, ss. 19–40, 2006.
ISNAD Naktiyok, Atılhan. “E-LİDERLİK: E- LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 7/1 (Mart 2006), 19-40.
JAMA Naktiyok A. E-LİDERLİK: E- LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2006;7:19–40.
MLA Naktiyok, Atılhan. “E-LİDERLİK: E- LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 1, 2006, ss. 19-40.
Vancouver Naktiyok A. E-LİDERLİK: E- LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2006;7(1):19-40.
Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi
TR-DİZİN, SOBIAD, Araştırmax tarafından taranmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası