Türkiye, 2000’li yılların başından itibaren başlattığı Afrika açılımı politikası kapsamında ulaştırma diplomasisini etkili bir araç olarak kullanarak kıtadaki varlığını artırmıştır. Bu çalışmada, Türkiye’nin ulaştırma diplomasisi aracılığıyla Afrika’daki ekonomik güç projeksiyonu incelenmektedir. Çalışmada, diplomasi aracılığıyla ekonomik güç projeksiyonu teorik bir çerçeve olarak ele alınmış; Türkiye’nin Afrika’daki ulaştırma altyapı yatırımları, bayrak taşıyıcı havayolu ağının genişlemesi ve ticari ilişkilerindeki artış arasındaki bağlantılar nicel verilerle analiz edilmiştir. Çalışmada, Türk Hava Yolları (THY) verileri ve Türkiye-Afrika dış ticaret hacmi üzerinden zaman serisi analizleri yapılmıştır. Analiz, 2001–2024 dönemine ait yıllık verilerle gerçekleştirilmiştir. Model kurulumuna geçmeden önce serilerin durağanlık düzeyleri incelenmiş, ardından ARDL (Autoregressive Distributed Lag) yöntemi uygulanarak modelin tanısal testleri gerçekleştirilmiştir. Son aşamada ise Granger nedensellik analizi yapılmıştır. Sonuçlar, Türkiye’nin Afrika'ya yönelik ulaştırma temelli ekonomik açılımında ticaret hacmi, ulaştırma kapasitesi ve destinasyon ağının uzun vadeli bir ilişki içinde birlikte hareket ettiğini göstermektedir. Bu durum, ulaştırma altyapısının genişletilmesinin iki ülke arasındaki ticaret hacmini desteklediğini göstermektedir. Sonuçlar, THY’nin yolcu taşıma kapasitesinin kısa ve uzun vadede ticaret hacmini olumlu etkilediğini göstermektedir. Bu bulgular, ulaştırma diplomasisinin Türkiye’nin Afrika kıtasıyla ekonomik etkileşiminde sadece destekleyici değil aynı zamanda yönlendirici ve sürdürülebilir bir dış politika aracı olarak konumlandığını ortaya koymaktadır. Bu politikanın sürdürülebilirliği, kurumsallaşması ve politika yapıcılar için somut öneriler sonuç bölümünde tartışılmakta; Türkiye’nin orta ölçekli güç profiline uygun olarak Afrika’da daha kalıcı ve etkili bir aktör haline gelmesi için stratejik girişimler önerilmektedir.
Ulaştırma Diplomasisi Ekonomik Güç Projeksiyonu Türkiye-Afrika İlişkileri Dış Ticaret ve Bağlantısallık Genel İşletme Yönetimi ve Pazarlama
Türkiye has increased its presence in the continent by using transportation diplomacy as an effective tool within the scope of the African opening policy that it has initiated since the early 2000s. This study examines Türkiye’s economic power projection in Africa through transportation diplomacy. In the study, economic power projection through diplomacy is considered as a theoretical framework; the connections between Türkiye’s transportation infrastructure investments in Africa, the expansion of its flag carrier airline network and the increase in its trade relations are analyzed with quantitative data. In the study, time series analyses are conducted on Turkish Airlines (THY) data and Türkiye-Africa foreign trade volume. The analysis was carried out with annual data for the period 2001–2024. Before proceeding to model construction, the stationarity levels of the series were examined, then the ARDL (Autoregressive Distributed Lag) method was applied and diagnostic tests of the model were performed. In the last stage, Granger causality analysis was performed. The results show that trade volume, transportation capacity and destination network act together in a long-term relationship in Türkiye's transportation-based economic engagement towards Africa. This situation shows that the expansion of transportation infrastructure supports the trade volume between the two countries. These findings reveal that transportation diplomacy is positioned not only as a supportive but also as a guiding and sustainable foreign policy tool in Türkiye’s economic interaction with the African continent. The sustainability of this policy, its institutionalization and concrete suggestions for policy makers are discussed in the conclusion section; strategic initiatives are suggested for Türkiye to become a more permanent and effective actor in Africa in line with its medium-sized power profile. The results show that THY's passenger transportation capacity positively affects the trade volume in the short and long term.
Transport Diplomacy Economic Power Projection Türkiye–Africa Relations Foreign Trade and Connectivity General Business Administration and Marketing
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Lojistik |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 5 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: Küresel Ticaret ve Türkiye’nin Ulaştırma Diplomasisi Özel Sayısı |