Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜREL TEVAZU ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI İÇİN BİR ÖN ÇALIŞMA

Yıl 2022, , 97 - 109, 30.01.2022
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1020965

Öz

Bu çalışmanın amacı, orijinali Foronda, Porter ve Phitwong (2020) tarafından geliştirilen Kültürel Tevazu Ölçeği (KTÖ)’nin Türkçe formunu oluşturarak bu formun geçerlik ve güvenirlik kanıtlarını incelemektir. Bu kapsamda çalışmanın verileri 231 eğitim fakültesi mezunundan (123 kadın ve 108 erkek, X = 31.74 Ss = 8.66) elde edilmiştir. Verilerin toplanmasında Kültürel Tevazu Ölçeği (KTÖ), Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu, kullanılmıştır. Elde edilen veriler doğrulayıcı faktör analizi ve Pearson korelasyon analizleriyle değerlendirilmiştir. Faktör analizi sonuçları ölçeğin üç faktörlü bir yapıya sahip olduğunu doğrulamıştır. KTÖ’nün ölçüt bağıntılı geçerliğinin tespiti kapsamında öğretmenlerin psikolojik iyi oluşları (r=.33) pozitif yönde anlamlı ve ilişkili bulunmuştur. Çalışma kapsamında, tüm ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısının .82 olduğu belirlenmiştir. Ayrıca KTÖ’nün alt boyutları için Cronbach alfa iç tutarlılık katsayıları: Farklılıklara Bakış Açısı için .74, Öz Yükleme için .54 ve Kültürel Tevazunun Sonuçları için .78 olarak elde edilmiştir. Elde edilen bulgular KTÖ’nün eğitim fakültesi mezunlarının kültürel tevazu düzeylerini ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Aghababaei, N., & Arji, A. (2014). Well-being and the HEXACO model of personality. Personality and Individual Differences, 56, 139-142. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.08.037
  • Aghababaei, N., Błachnio, A., Arji, A., Chiniforoushan, M., Tekke, M., & Mehrabadi, A. F. (2016). Honesty–humility and the HEXACO structure of religiosity and well-being. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 35(3), 421–426. https://doi.org/10.1007/s12144-015-9310-5
  • Bayram, N. (2016). Yapısal eşitlik modellemesine giriş amos uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Brislin, R. W., Lanner, W. J. ve Thorndike, R. M. (1973b). Questionnaire wording and translation. Cross cultural research methods (1. Baskı) içinde (32-58). Chicago: John Willey & Sons, Inc.
  • Brislin, R. W., Lonner, W. J., & Thorndike, R. M. (1973a). Cross cultural research methods. New York: John Willey&Sons Pub.
  • Büyüksevindik, B. ve Işık, Ş. (2019). Tevazu ölçeği geliştirme çalışması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1453-1485.
  • Church, I., & Samuelson, P. (2016). Intellectual humility: An introduction to the philosophy and science. Bloomsbury Publishing.
  • Cronbach, L. J. (1990). Essentials of psychological testing. New York: HarperCollins.
  • Çakan, O. (2019). Bilgeliğin yordayıcıları olarak entellektüel tevazu ve beş faktör kişilik özellikleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Tokat Gaziosmanpaşa Üniveristesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Çaykuş, E. T. (2020). İlişki istikrarı: ilişkilerde güç algısı, ilişkisel alçakgönüllülük ve romantik ilişkilerde obsesyon ve kompulsiyon ilişkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dangi, S., & Nagle, Y. K. (2015). Personality factors as determinants of psychological well being among adolescents. Indian Journal of Health and Wellbeing, 6(4), 369.
  • Davis, D. E., Hook, J. N., Worthington, E. L., Jr., Van Tongeren, D. R., Gartner, A. L., Jennings, D. J., & Emmons, R. A. (2011). Relational humility: Conceptualizing and measuring humility as a personality judgment. Journal of Personality Assessment, 93(3), 225 234. https://doi.org/10.1080/00223891.2011.558871
  • Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-prieto, C., Choi, D., Oishi, S., & Biswas‐Diener, R. (2010). New Well-being Measures: Short Scales to Assess Flourishing and Positive and Negative Feelings. Social Indicators Research, 97, 143-156. https://doi.org/10.1007/s11205-009-9493-y
  • Foronda, C., Porter, A., & Phitwong, A. (2020). Psychometric Testing of an Instrument to Measure Cultural Humility. Journal of Transcultural Nursing, 1043659620950420. https://doi.org/10.1177/1043659620950420
  • Fromm, E. (1981). Psikanaliz ve Zen Budizm.(çev. İ. Güngören). İstanbul: Yol Yayınları.
  • Hair, JF, WC Black, BJ Babin and RE Anderson (2010). Multivariate Data Analysis: A Global Perspective, (7th ed.) Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Hook, J. N., & Davis, D. E. (2014). Humility, religion, and spirituality: Introduction to the special issue. Journal of Psychology and Theology, 42(1), 3–6. https://doi.org/10.1177/009164711404200101
  • Hook, J. N., Davis, D. E., Owen, J., Worthington, E. L., Jr., & Utsey, S. O. (2013). Cultural humility: Measuring openness to culturally diverse clients. Journal of Counseling Psychology, 60(3), 353–366. https://doi.org/10.1037/a0032595
  • İbn Manẓûr, C. (1996). Lisânu’l-ʿArab (I-XV). Beyrut: Dâru Ṣâdir.
  • Jöreskog, K.G. ve Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers Kaplan, M. (2002). Kültür ve Dil. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York, NY, US: Guilford Press.
  • Krause N. (2010). Religious Involvement, Humility, and Self-Rated Health. Social Indicators Research, 98(1), 23–39. https://doi.org/10.1007/s11205-009-9514-x
  • Krumrei-Mancuso, E. J. (2017). Intellectual humility and prosocial values: Direct and mediated effects. The Journal of Positive Psychology, 12(1), 13–28. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1167938
  • Mish, F. C. (Ed.). (1998). Merriam Webster’s collegiate dictionary (10th ed.). Springfield, MA: Merriam Webster Press.
  • Mosher, D. K., Hook, J. N., Captari, L. E., Davis, D. E., DeBlaere, C., & Owen, J. (2017). Cultural humility: A therapeutic framework for engaging diverse clients. Practice Innovations, 2(4), 221–233. https://doi.org/10.1037/pri0000055
  • Owen, J., Jordan, T. A., Turner, D., Davis, D. E., Hook, J. N., & Leach, M. M. (2014). Therapists’ multicultural orientation: Client perceptions of cultural humility, spiritual/religious commitment, and therapy outcomes. Journal of Psychology and Theology, 42(1), 91-98. https://doi.org/10.1177/009164711404200110
  • Sarıçam, H., Akın, A., Gediksiz, E., ve Akın, Ü. (2012). Alçakgönüllülük ölçeğinin Türkçe formu: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2(2), 165-188.
  • Saygın, Y. (2014). Üniversite öğrencilerinin tevazu düzeylerinin denetim odağı ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi) Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Simpson, J. A. , & Weiner, E. S. C. (1989). Oxford English dictionary (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
  • Park, N., & Peterson, C. (2008). Positive psychology and character strengths: Application to strengths-based school counseling. Professional School Counseling, 12(2), https://doi.org/10.1177/2156759X0801200214
  • Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5–14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
  • UNHCR Yürütme Komitesi [UNHCR Executive Committee], (2017). Update on Statelessness. United Nations Document EC/68/SC/CRP.13 www.refworld.org/docid/59a58d724.html. (erişim tarihi 18 Eylül 2021)
  • United Nations Department of Economic and Social Affairs (UN DESA), (2019). International Migrant Stock 2019. UN DESA, Nüfus Birimi, New York. Erişim adresi www.un.org/en/development/desa/population/migration/data/estimates2/estimates19.asp (erişim tarihi 18 Eylül 2021)
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
  • Tangney, J. P. (2000). Humility: Theoretical perspectives, empirical findings and directions for future research. Journal of Social and Clinical Psychology, 19(1), 70–82. https://doi.org/10.1521/jscp.2000.19.1.70
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 374-384.
  • Tervalon, M., & Murray-Garcia, J. (1998). Cultural humility versus cultural competence: A critical distinction in defining physician training outcomes in multicultural education. Journal of Health Care for the Poor and Underserved, 9(2), 117-125. https://doi:10.1353/hpu.2010.0233.
  • Temiz, Y. E. (2020). Alçakgönüllülük insanın iyi hissetmesini sağlayabilir mi? Alçakgönüllülük, psikolojik iyi olma ve öznel iyi olma arasındaki ilişki. Bilimname ,(41) , 231-275 . DOI: 10.28949/bilimname.669117
  • Watson, J. (1995). Postmodernism and knowledge development in nursing. Nursing Science Quarterly, 8(2), 60-64. https://doi.org/10.1177/089431849500800207
  • Worthington, E. L., Davis, D., & Hook, J. (2017a). Epilogue: What have we learned, where are we likely to go. In E. L. Worthington, D. E. Davis, & J. N. Hook (Eds.), Handbook of humility: Theory, research, and applications (pp. 343–355). New York, NY: Routledge.
  • Worthington, E. L., Davis, D. E., & Hook, J. N. (Eds.). (2017b). Handbook of humility: Theory, research, and applications. New York, NY: Taylor & Francis.
  • Zawadzka, A. M., & Zalewska, J. (2013). Can humility bring happiness in life? The relationship between life aspirations, subjective well-being, and humility. Roczniki Psychologiczne, 16(3), 433-449.

A Preliminary Study For The Adaptation Of The Cultural Humility Scale To Turkish

Yıl 2022, , 97 - 109, 30.01.2022
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1020965

Öz

The purpose of this study is to determine the validity and reliability of original version of the Cultural Humility Scale (CHS) developed by Foronda et al. (2020). The participants of the study consisted of 231 (123 female and 108 male, X = 31.74 Ss = 8.66) graduates of the faculty of education. As data collection tools, Psychological Well-Being Scale (PWBS), CHS and the Personal Information Form were administered in order to gather the data. The data obtained as a result of the application were evaluated with confirmatory factor analysis and pearson correlation analysis. Factor analysis results confirmed that the scale has a three-factor structure. Within the scope of the criterion-related validity of the CHS, the psychological well-being of the teachers was found to be (r=.33) positively and significantly related. Within the scope of the study, the Cronbach’s Alpha internal consistency of the whole scale was determined to be .82. In addition, the Cronbach’s Alpha internal consistency for the sub-dimensions of CHS were obtained as .74 for Perspective of Differences, .54 for Self-Attribution, and .78 for the Results of Cultural Humility. The findings showed that the Turkish version of the CHS is a valid and reliable measurement tool that can be used to cultural humility levels of graduates of the faculty of education in Turkey.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Aghababaei, N., & Arji, A. (2014). Well-being and the HEXACO model of personality. Personality and Individual Differences, 56, 139-142. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.08.037
  • Aghababaei, N., Błachnio, A., Arji, A., Chiniforoushan, M., Tekke, M., & Mehrabadi, A. F. (2016). Honesty–humility and the HEXACO structure of religiosity and well-being. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 35(3), 421–426. https://doi.org/10.1007/s12144-015-9310-5
  • Bayram, N. (2016). Yapısal eşitlik modellemesine giriş amos uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Brislin, R. W., Lanner, W. J. ve Thorndike, R. M. (1973b). Questionnaire wording and translation. Cross cultural research methods (1. Baskı) içinde (32-58). Chicago: John Willey & Sons, Inc.
  • Brislin, R. W., Lonner, W. J., & Thorndike, R. M. (1973a). Cross cultural research methods. New York: John Willey&Sons Pub.
  • Büyüksevindik, B. ve Işık, Ş. (2019). Tevazu ölçeği geliştirme çalışması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1453-1485.
  • Church, I., & Samuelson, P. (2016). Intellectual humility: An introduction to the philosophy and science. Bloomsbury Publishing.
  • Cronbach, L. J. (1990). Essentials of psychological testing. New York: HarperCollins.
  • Çakan, O. (2019). Bilgeliğin yordayıcıları olarak entellektüel tevazu ve beş faktör kişilik özellikleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Tokat Gaziosmanpaşa Üniveristesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Çaykuş, E. T. (2020). İlişki istikrarı: ilişkilerde güç algısı, ilişkisel alçakgönüllülük ve romantik ilişkilerde obsesyon ve kompulsiyon ilişkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dangi, S., & Nagle, Y. K. (2015). Personality factors as determinants of psychological well being among adolescents. Indian Journal of Health and Wellbeing, 6(4), 369.
  • Davis, D. E., Hook, J. N., Worthington, E. L., Jr., Van Tongeren, D. R., Gartner, A. L., Jennings, D. J., & Emmons, R. A. (2011). Relational humility: Conceptualizing and measuring humility as a personality judgment. Journal of Personality Assessment, 93(3), 225 234. https://doi.org/10.1080/00223891.2011.558871
  • Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-prieto, C., Choi, D., Oishi, S., & Biswas‐Diener, R. (2010). New Well-being Measures: Short Scales to Assess Flourishing and Positive and Negative Feelings. Social Indicators Research, 97, 143-156. https://doi.org/10.1007/s11205-009-9493-y
  • Foronda, C., Porter, A., & Phitwong, A. (2020). Psychometric Testing of an Instrument to Measure Cultural Humility. Journal of Transcultural Nursing, 1043659620950420. https://doi.org/10.1177/1043659620950420
  • Fromm, E. (1981). Psikanaliz ve Zen Budizm.(çev. İ. Güngören). İstanbul: Yol Yayınları.
  • Hair, JF, WC Black, BJ Babin and RE Anderson (2010). Multivariate Data Analysis: A Global Perspective, (7th ed.) Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Hook, J. N., & Davis, D. E. (2014). Humility, religion, and spirituality: Introduction to the special issue. Journal of Psychology and Theology, 42(1), 3–6. https://doi.org/10.1177/009164711404200101
  • Hook, J. N., Davis, D. E., Owen, J., Worthington, E. L., Jr., & Utsey, S. O. (2013). Cultural humility: Measuring openness to culturally diverse clients. Journal of Counseling Psychology, 60(3), 353–366. https://doi.org/10.1037/a0032595
  • İbn Manẓûr, C. (1996). Lisânu’l-ʿArab (I-XV). Beyrut: Dâru Ṣâdir.
  • Jöreskog, K.G. ve Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers Kaplan, M. (2002). Kültür ve Dil. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York, NY, US: Guilford Press.
  • Krause N. (2010). Religious Involvement, Humility, and Self-Rated Health. Social Indicators Research, 98(1), 23–39. https://doi.org/10.1007/s11205-009-9514-x
  • Krumrei-Mancuso, E. J. (2017). Intellectual humility and prosocial values: Direct and mediated effects. The Journal of Positive Psychology, 12(1), 13–28. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1167938
  • Mish, F. C. (Ed.). (1998). Merriam Webster’s collegiate dictionary (10th ed.). Springfield, MA: Merriam Webster Press.
  • Mosher, D. K., Hook, J. N., Captari, L. E., Davis, D. E., DeBlaere, C., & Owen, J. (2017). Cultural humility: A therapeutic framework for engaging diverse clients. Practice Innovations, 2(4), 221–233. https://doi.org/10.1037/pri0000055
  • Owen, J., Jordan, T. A., Turner, D., Davis, D. E., Hook, J. N., & Leach, M. M. (2014). Therapists’ multicultural orientation: Client perceptions of cultural humility, spiritual/religious commitment, and therapy outcomes. Journal of Psychology and Theology, 42(1), 91-98. https://doi.org/10.1177/009164711404200110
  • Sarıçam, H., Akın, A., Gediksiz, E., ve Akın, Ü. (2012). Alçakgönüllülük ölçeğinin Türkçe formu: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2(2), 165-188.
  • Saygın, Y. (2014). Üniversite öğrencilerinin tevazu düzeylerinin denetim odağı ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi) Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Simpson, J. A. , & Weiner, E. S. C. (1989). Oxford English dictionary (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
  • Park, N., & Peterson, C. (2008). Positive psychology and character strengths: Application to strengths-based school counseling. Professional School Counseling, 12(2), https://doi.org/10.1177/2156759X0801200214
  • Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5–14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
  • UNHCR Yürütme Komitesi [UNHCR Executive Committee], (2017). Update on Statelessness. United Nations Document EC/68/SC/CRP.13 www.refworld.org/docid/59a58d724.html. (erişim tarihi 18 Eylül 2021)
  • United Nations Department of Economic and Social Affairs (UN DESA), (2019). International Migrant Stock 2019. UN DESA, Nüfus Birimi, New York. Erişim adresi www.un.org/en/development/desa/population/migration/data/estimates2/estimates19.asp (erişim tarihi 18 Eylül 2021)
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
  • Tangney, J. P. (2000). Humility: Theoretical perspectives, empirical findings and directions for future research. Journal of Social and Clinical Psychology, 19(1), 70–82. https://doi.org/10.1521/jscp.2000.19.1.70
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 374-384.
  • Tervalon, M., & Murray-Garcia, J. (1998). Cultural humility versus cultural competence: A critical distinction in defining physician training outcomes in multicultural education. Journal of Health Care for the Poor and Underserved, 9(2), 117-125. https://doi:10.1353/hpu.2010.0233.
  • Temiz, Y. E. (2020). Alçakgönüllülük insanın iyi hissetmesini sağlayabilir mi? Alçakgönüllülük, psikolojik iyi olma ve öznel iyi olma arasındaki ilişki. Bilimname ,(41) , 231-275 . DOI: 10.28949/bilimname.669117
  • Watson, J. (1995). Postmodernism and knowledge development in nursing. Nursing Science Quarterly, 8(2), 60-64. https://doi.org/10.1177/089431849500800207
  • Worthington, E. L., Davis, D., & Hook, J. (2017a). Epilogue: What have we learned, where are we likely to go. In E. L. Worthington, D. E. Davis, & J. N. Hook (Eds.), Handbook of humility: Theory, research, and applications (pp. 343–355). New York, NY: Routledge.
  • Worthington, E. L., Davis, D. E., & Hook, J. N. (Eds.). (2017b). Handbook of humility: Theory, research, and applications. New York, NY: Taylor & Francis.
  • Zawadzka, A. M., & Zalewska, J. (2013). Can humility bring happiness in life? The relationship between life aspirations, subjective well-being, and humility. Roczniki Psychologiczne, 16(3), 433-449.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Kuşci 0000-0002-2178-8429

Nagihan Oğuz Duran 0000-0002-8049-1510

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kuşci, İ., & Oğuz Duran, N. (2022). KÜLTÜREL TEVAZU ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI İÇİN BİR ÖN ÇALIŞMA. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(29), 97-109. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1020965