Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF THE GEOGRAPHICAL ISSUES IN THE SCHOOL OF PRIMARY SOCIAL STUDIES ACCORDING TO THE 2017 PROGRAM

Yıl 2019, , 70 - 82, 30.01.2019
https://doi.org/10.32003/iggei.472146

Öz

Social studies; It is a
multidisciplinary learning area that aims at realizing the social existence of
the individual by developing knowledge, skills and attitudes appropriate to
changing world and country conditions. Geography discipline has an important
place in the social studies course which consists of the merger of many fields
of social sciences. Geography education within the scope of Social Studies
students to gain geographic thinking, natural and human environment to
recognize aims to enable them to use the elements and establish healthy
relationships with their environment. The level and presentation of the geography
subjects discussed in the Social Studies textbooks in transferring these goals
to the students is extremely important in terms of ensuring the active
participation of the students in the course. In our study, the geography
subjects in the 4th grade textbook of Social Studies were evaluated by adequacy
of geography subjects for their appropriateness.Qualitative research method was
used within the scope of our research and the research findings were obtained
by document analysis. According to the findings, ”People, Places and Environments““Global
Links” and “Culture and Heritage” were determined as three learning areas
within the scope of the new Social Studies 4th grade social studies textbook.
As a result, although there are some deficiencies in terms of visuallity and
effectiveness of 4th grade Social Studies textbook, it has been concluded that
it is successful in introducing students with geography discipline.

Kaynakça

  • Akengin, H. & İbrahimoğlu, Z. (2010). Sosyal bilgiler dersinde karikatür kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve derse ilişkin görüşlerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 1-19.
  • Aktan, S. & Saylan, N. (2013). Bir öğretim alanının doğuşu: Abd'de sosyal bilgilerin gelişimi (1983-1916). Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 55-78.
  • Beldağ, A. & Aktaş, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî eser kullanımı: nitel bir çalışma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 953-981.
  • Darakçı, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında harita kullanımı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4, 15-31.
  • Demir, S. B.& Akengin, H. (2014). Hikayelerle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96.
  • Dursun, F. & Eşgi, N. (2008). 4.ve 5. sınıf sosyal bilgiler öğretimi ders kitaplarının görsel tasarım ilkelerine göre değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 21-34.
  • Evirgen, Ö. F., Özkan, J., Öztürk, S. & Özdural, Z. (2017). Ortaokul Sosyal Bilgiler 4. Sınıf Ders Kitabı. İstanbul : Saray Matbaacılık.
  • Gedik, H. (2010). Güncel olayların ilköğretim sosyal bilgiler derslerinde kullanımı ve öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 97-118.
  • Gülersoy, A. (2013). İdeal ders kitabı arayışında Sosyal Bilgiler ders kitaplarının bazı özellikler açısından incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1), 8-26.
  • Gürel, D. (2017). 2017 Taslak Sosyal Bilgiler Öğretim Programına Yönelik Yapısal Bir Değerlendirme.I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu (USEAS2017) Tam Metin Bildiri Kitabı. Antalya: Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği.
  • İnan, S. (2014). Sosyal Bilgiler Eğitimi: Nedir, Ne Zaman Ve Neden- Tanımlar, Tarihi Kökleri Ve Açıklamalar. S. İnan (ed.), Sosyal bilgiler eğitimine giriş içinde (s. 1-18). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kılınç, A. (2007). Bir öğretim stratejisi olarak kavram haritalarının kullanımı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 21-48.
  • Kızılçaoğlu, A. (2006). İlköğretimin birinci kademesinde coğrafya eğitimi ve öğretimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 14, 81-106.
  • Koçoğlu, E.& Aydın, M. (2017). Alan Uzmanlarına göre 2017 sosyal bilgiler programının 2005 programı çerçevesinde analizi. International Journal of Social Science Research, 6(11), 60-72.
  • MEB, (2017). 15.07.2018 tarihinde https://oygm.meb.gov.tr/www/mesleki-gelisimi-destekleme-ve-izleme-dairesi-baskanligi/kategori/8, adresinden edinilmiştir.
  • NCSS, (1993). The Social Studies Professional. Washington DC: National Council for the Social Studies.
  • Oruç, Ş. & Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Özgüç, N .& Tümetekin, E .(2010). Coğrafya, Geçmiş-Kavramşar-Coğrafyacılar.İstanbul: Çantay Kitabevi,
  • Sever, R. & Koçoğlu, E. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarındaki coğrafya konularına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenleriningörüşleri/Diyarbakır merkez ilçe örneği.Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 17-34.
  • Şahin, M. (2014). Sosyal bilgiler ders kitaplarının görsel tasarım ilkeleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 31-46.
  • Yazıcı, K. (2006). Sosyal bilgilerde kullanılan görsel araçlar: haritalar-küreler, resimler, tablolar ve grafikler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 651-662.
  • Ünlü, M. (2001). İlköğretim okullarında coğrafya eğitim ve öğretimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 3, 31-48.
  • Ünlüer, G. & Yaşar, Ş. (2012). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 43-57.

2017 PROGRAMINA GÖRE DÜZENLENMİŞ İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABINDAKİ COĞRAFYA KONULARININ İNCELENMESİ

Yıl 2019, , 70 - 82, 30.01.2019
https://doi.org/10.32003/iggei.472146

Öz

Sosyal Bilgiler; bireyin değişen dünya ve
ülke koşullarına uygun bilgi, beceri ve tutum geliştirerek toplumsal varoluşunu
gerçekleştirilmesini amaçlayan çok disiplinli bir öğrenme alanıdır. Sosyal
bilimlerin birçok alanının birleşmesinden oluşan sosyal bilgiler dersi içerisinde coğrafya disiplini önemli bir yer
tutar. Sosyal Bilgiler dersi kapsamında coğrafya öğretimi öğrencilerin coğrafi
düşünme yeteneği kazanmasını, doğal ve beşeri çevrelerini tanımasını, çevreleri
ile sağlıklı ilişiler kurabilmelerini hedefler.
Bu hedeflerin
öğrenciye aktarılmasında Sosyal Bilgiler ders kitaplarında ele alınan coğrafya
konularının düzeyi ve sunuluş biçimi, öğrencilerinin derse aktif katılımının
sağlanması açısından son derece önemlidir. Bu çalışmada,
Sosyal Bilgiler 4.sınıf ders kitabındaki coğrafya konuları
ele alındı ve coğrafya konularının kazanımlarına uygunluğu
noktasında yeterliliği değerlendirildi. Araştırma kapsamında nitel araştırma
yöntemi kullanılmış ve araştırma bulgularına doküman analizi yapılarak ulaşıldı.
Elde edilen bulgulara göre, hazırlanan yeni S
osyal
Bilgiler 4.sınıf 
Sosyal Bilgiler Ders
Kitabında coğrafya konuları
kapsamında “İnsanlar, Yerler
ve Çevreler”, “Küresel Bağlantılar” ve “Kültür ve Miras” üç
öğrenme alanı olarak tespit edildi. Sonuç olarak  4. sınıf Sosyal
Bilgiler ders kitabının görsellik ve etkinlik açısından bazı eksiklikleri  bulunsa da öğrencileri  coğrafya disiplini  ile tanıştırma noktasında başarılı olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akengin, H. & İbrahimoğlu, Z. (2010). Sosyal bilgiler dersinde karikatür kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve derse ilişkin görüşlerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 1-19.
  • Aktan, S. & Saylan, N. (2013). Bir öğretim alanının doğuşu: Abd'de sosyal bilgilerin gelişimi (1983-1916). Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 55-78.
  • Beldağ, A. & Aktaş, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî eser kullanımı: nitel bir çalışma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 953-981.
  • Darakçı, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında harita kullanımı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4, 15-31.
  • Demir, S. B.& Akengin, H. (2014). Hikayelerle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96.
  • Dursun, F. & Eşgi, N. (2008). 4.ve 5. sınıf sosyal bilgiler öğretimi ders kitaplarının görsel tasarım ilkelerine göre değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 21-34.
  • Evirgen, Ö. F., Özkan, J., Öztürk, S. & Özdural, Z. (2017). Ortaokul Sosyal Bilgiler 4. Sınıf Ders Kitabı. İstanbul : Saray Matbaacılık.
  • Gedik, H. (2010). Güncel olayların ilköğretim sosyal bilgiler derslerinde kullanımı ve öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 97-118.
  • Gülersoy, A. (2013). İdeal ders kitabı arayışında Sosyal Bilgiler ders kitaplarının bazı özellikler açısından incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1), 8-26.
  • Gürel, D. (2017). 2017 Taslak Sosyal Bilgiler Öğretim Programına Yönelik Yapısal Bir Değerlendirme.I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu (USEAS2017) Tam Metin Bildiri Kitabı. Antalya: Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği.
  • İnan, S. (2014). Sosyal Bilgiler Eğitimi: Nedir, Ne Zaman Ve Neden- Tanımlar, Tarihi Kökleri Ve Açıklamalar. S. İnan (ed.), Sosyal bilgiler eğitimine giriş içinde (s. 1-18). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kılınç, A. (2007). Bir öğretim stratejisi olarak kavram haritalarının kullanımı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 21-48.
  • Kızılçaoğlu, A. (2006). İlköğretimin birinci kademesinde coğrafya eğitimi ve öğretimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 14, 81-106.
  • Koçoğlu, E.& Aydın, M. (2017). Alan Uzmanlarına göre 2017 sosyal bilgiler programının 2005 programı çerçevesinde analizi. International Journal of Social Science Research, 6(11), 60-72.
  • MEB, (2017). 15.07.2018 tarihinde https://oygm.meb.gov.tr/www/mesleki-gelisimi-destekleme-ve-izleme-dairesi-baskanligi/kategori/8, adresinden edinilmiştir.
  • NCSS, (1993). The Social Studies Professional. Washington DC: National Council for the Social Studies.
  • Oruç, Ş. & Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Özgüç, N .& Tümetekin, E .(2010). Coğrafya, Geçmiş-Kavramşar-Coğrafyacılar.İstanbul: Çantay Kitabevi,
  • Sever, R. & Koçoğlu, E. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarındaki coğrafya konularına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenleriningörüşleri/Diyarbakır merkez ilçe örneği.Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 17-34.
  • Şahin, M. (2014). Sosyal bilgiler ders kitaplarının görsel tasarım ilkeleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 31-46.
  • Yazıcı, K. (2006). Sosyal bilgilerde kullanılan görsel araçlar: haritalar-küreler, resimler, tablolar ve grafikler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 651-662.
  • Ünlü, M. (2001). İlköğretim okullarında coğrafya eğitim ve öğretimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 3, 31-48.
  • Ünlüer, G. & Yaşar, Ş. (2012). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 43-57.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Sevdanur Çelen 0000-0002-7793-1263

Sinem Fidan

Meryem Hayır Kanat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Çelen, S., Fidan, S., & Hayır Kanat, M. (2019). 2017 PROGRAMINA GÖRE DÜZENLENMİŞ İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABINDAKİ COĞRAFYA KONULARININ İNCELENMESİ. Lnternational Journal of Geography and Geography Education(39), 70-82. https://doi.org/10.32003/iggei.472146
AMA Çelen S, Fidan S, Hayır Kanat M. 2017 PROGRAMINA GÖRE DÜZENLENMİŞ İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABINDAKİ COĞRAFYA KONULARININ İNCELENMESİ. IGGE. Ocak 2019;(39):70-82. doi:10.32003/iggei.472146
Chicago Çelen, Sevdanur, Sinem Fidan, ve Meryem Hayır Kanat. “2017 PROGRAMINA GÖRE DÜZENLENMİŞ İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABINDAKİ COĞRAFYA KONULARININ İNCELENMESİ”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, sy. 39 (Ocak 2019): 70-82. https://doi.org/10.32003/iggei.472146.
EndNote Çelen S, Fidan S, Hayır Kanat M (01 Ocak 2019) 2017 PROGRAMINA GÖRE DÜZENLENMİŞ İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABINDAKİ COĞRAFYA KONULARININ İNCELENMESİ. lnternational Journal of Geography and Geography Education 39 70–82.
IEEE S. Çelen, S. Fidan, ve M. Hayır Kanat, “2017 PROGRAMINA GÖRE DÜZENLENMİŞ İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABINDAKİ COĞRAFYA KONULARININ İNCELENMESİ”, IGGE, sy. 39, ss. 70–82, Ocak 2019, doi: 10.32003/iggei.472146.
ISNAD Çelen, Sevdanur vd. “2017 PROGRAMINA GÖRE DÜZENLENMİŞ İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABINDAKİ COĞRAFYA KONULARININ İNCELENMESİ”. lnternational Journal of Geography and Geography Education 39 (Ocak 2019), 70-82. https://doi.org/10.32003/iggei.472146.
JAMA Çelen S, Fidan S, Hayır Kanat M. 2017 PROGRAMINA GÖRE DÜZENLENMİŞ İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABINDAKİ COĞRAFYA KONULARININ İNCELENMESİ. IGGE. 2019;:70–82.
MLA Çelen, Sevdanur vd. “2017 PROGRAMINA GÖRE DÜZENLENMİŞ İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABINDAKİ COĞRAFYA KONULARININ İNCELENMESİ”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, sy. 39, 2019, ss. 70-82, doi:10.32003/iggei.472146.
Vancouver Çelen S, Fidan S, Hayır Kanat M. 2017 PROGRAMINA GÖRE DÜZENLENMİŞ İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABINDAKİ COĞRAFYA KONULARININ İNCELENMESİ. IGGE. 2019(39):70-82.